Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KÄTILÖT! mikä ärsyttää eniten äideisssä

Vierailija
08.03.2013 |

synnytyksessä ja osastolla. kertokaas, haluan tietää kuinka ärsyttävä olen ollut :)

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 23:20"]

Ne, jotka eivät ole koskaan tyytyväisiä mihinkään. Vaikka synnytys olisi mennyt hyvin, vauva syntynyt terveenä ja hyväkuntoisena, äiti olisi hyvävointinen synnytyksen jälkeen ja synnytyksen hoito ystävällistä, empaattista ja ammattitaitoista. Sitten valitetaan, että kun ei saatu perhehuonetta ja epiduraalia ei annettu heti synnärin ovella.

Tämä ärsyttää erityisesti silloin, kun samaan aikaan hoitaa vaikka toista äitiä, jolla hankala synnytys ja lapsi lastenosastolla, ja joka silti muistaa kiittää ja käyttäytyä ystävällisesti henkilökuntaakin kohtaan.

[/quote]

Niin että kaiken pitää mennä ihan hemmetin pieleen ennen kuin saa sympatiaa. Se "hyvin mennyt" synnytys on synnyttäneelle todella iso kokemus ja jos epiduraalissa on pihdattu niin ei ihme että tulee valitusta. Että sieppaa tuollainen vähättely.

Vierailija
22/44 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN USKO että olet oikea kätilö! Tai sitten olet ärsyyntynyt jatkuvasti, sillä eipä tod olisi tullut mieleen ajella "majavaa" sieltä valtavan masun alta. Enpä usko että olen ollut ainoa majava :D

Majava. Minua ärsyttää suunnattomasti naiset, jotka ei viitsi ajella alapäätään vaan tulevat majavina synnytykseen.

Siinä ponnistusvaiheessa on muutenkin niin kiire, että tuntuu turhauttavalta alkaa ajella rämemajavaa.

Kieltämättä tulee myös mieleen, että miten mies voi sinne mitään tehdä ja panna kun karvat tursuaa emättimen reiän ympärillä.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasitko, että korostin nimenomaan ammattitaitoista ja empaattista synnytyksen hoitoa? Eli ei olla pihdattu kipulääkkeissä, ja on oltu empaattisia. Mutta kun jostain pitää valittaa, niin valitetaan sitten vaikka siitä, että huonekaverin vauva itkee tai että seinät on väärän väriset. Ja siltikin kohtelen näitä äitejä asiallisesti, vaikka ärsyttäisikin.

Vierailija
24/44 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 23:36"]

Huomasitko, että korostin nimenomaan ammattitaitoista ja empaattista synnytyksen hoitoa? Eli ei olla pihdattu kipulääkkeissä, ja on oltu empaattisia. Mutta kun jostain pitää valittaa, niin valitetaan sitten vaikka siitä, että huonekaverin vauva itkee tai että seinät on väärän väriset. Ja siltikin kohtelen näitä äitejä asiallisesti, vaikka ärsyttäisikin.

[/quote]

Tämä oli siis vastaus nrolle 10.

Vierailija
25/44 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ärsyttää turhan narisijat, valitttajat, pillin päällä makaajat.

kaiki on mennyt hyvin , nopea synnytys, ihana vauva...muta äidillä ei mikään ole hyvin..sitten soitettaan kelloa kaiken aikaa. anna sitä anna tota...

synnytys kesksutelu kestää kaksi tuntia, vaikka synnytys kesti vain yhden..kaikesta valitetaan

Vierailija
26/44 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä synnytyskeskustelu!? Ei mulla vaan ollut...

Vierailija
27/44 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä synnytyskeskustelu!? Ei mulla vaan ollut...

Vierailija
28/44 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 23:39"]

kaiki on mennyt hyvin , nopea synnytys, ihana vauva...muta äidillä ei mikään ole hyvin..sitten soitettaan kelloa kaiken aikaa. anna sitä anna tota...

synnytys kesksutelu kestää kaksi tuntia, vaikka synnytys kesti vain yhden..kaikesta valitetaan

[/quote]

Mahtaa olla synnyttäjäparalla paikat tohjona tunnin kestäneen syöksysynnytyksen jälkeen :(

Vierailija
29/44 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin?

Minulla on paikat hyvässä kunnossa kahden synnytyksen jälkeen, jotka kestivät n. tunnin ja yhden, joka kesti 2.5 tuntia. Helppoja synnytyksiä. Pipari on tiukka ja repeämiä ei tullut ja synnytykset koin niin helpoiksi, että olisin koska vain voinut käydä synnyttämässä uudelleen. Kaikki synnytetty luomuna, koska en kokenut tarvitsevani mitään puudutuksia.

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 23:39"]

[/quote]

Mahtaa olla synnyttäjäparalla paikat tohjona tunnin kestäneen syöksysynnytyksen jälkeen :(

[/quote]

Vierailija
30/44 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 22:18"]

Yhtä kätilöä ainakin tuntui selvästi ärsyttävän, kun pyysin häntä yöllä nostamaan vauvan syliini istuuduttuani ensin itse imetystä varten nojatuoliin aristavaa sektiohaavaani varoen. Kehtasin vieläpä olla ensisynnyttäjä ja epävarma imetyksen kanssa. Varsin tylyä kohtelua sain osakseni ja voin kertoa, että AHDISTI!

[/quote]

No nyt ei kysytty sun marttyyritarinaa, vaan kätilöiden mielipiteitä.

Minuakin kiinnostaa AP:n kysymys. Kätilöt vastatkaa!

[/quote]

No oletpa symppis. Kerroin oman näkemykseni (jota kauniisti marttyyritarinaksi kutsut), jotta ketju nousisi ylös. Minuakin nääs kiinnostaa kätilöiden mielipiteet tästä asiasta. En nyt ihan ymmärrä, miksi vastaukseni sai sinut noin ärsyyntymään, mutta yritän pitää mielessä et ihmisillä vaan on välillä vähän huonoja päiviä.

No minua ärsyttää se, kun tietyntyyppiset naiset jaksaa jauhaa synnytyksistään ja valittaa, kun eivät saaneet prinsessakohtelua. Ja luulevat olevansa maailman napoja, kun ovat sen pienokaisen maailmaan pyöräyttäneet.

Kyllä ne kätilöt YLEENSÄ parhaansa tekevät. Ja yrittävät siellä synnytysvuodeosastollakin potkia mahdollisimman nopeasti ylös sekä alateitse että sektiolla vauvansa saaneita, jotta toipuisivat mahdollisimman nopeasti.

Olisit voinut muullakin tavalla upata aloituksen halutessasi. Mielestäni hait vain huomiota "kärsimystarinallesi".

Ja kyllä olen itse synnyttänyt. Ja ei, en ole kätilö.

[/quote]

Vierailija
31/44 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten mentaliteetti että sairaalaan tullaan passattavaksi, tämä ei koske pelkästään synnäriä. Se soittokello ei ole huonepalvelua varten, voit itse kyllä varsin hyvin hakea ruokasi, näyttää tuo muukin oma puuhastelu sujuvan. Minulla on todennäköisesti tärkeämpääkin tekemistä.

Vierailija
32/44 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majava. Minua ärsyttää suunnattomasti naiset, jotka ei viitsi ajella alapäätään vaan tulevat majavina synnytykseen.

Siinä ponnistusvaiheessa on muutenkin niin kiire, että tuntuu turhauttavalta alkaa ajella rämemajavaa.

Kieltämättä tulee myös mieleen, että miten mies voi sinne mitään tehdä ja panna kun karvat tursuaa emättimen reiän ympärillä.

[/quote]

Siis ei multa ainakaan majavaa ajeltu synnytyksen aikana. Tosin olen synnyttänyt viimeksi yli 18 vuotta sitten.

Ja mies on niin vanha, että on tyytyväinen kun vain saa lykkiä johonkin, vaikka sitten majavaan kun minun limakalvoni eivät kestä posliiniksi ajelua ja sitä seuraavaa housujen/siteiden hankausta.

Vierailija
33/44 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 01:29"]

Suomalaisten mentaliteetti että sairaalaan tullaan passattavaksi, tämä ei koske pelkästään synnäriä. Se soittokello ei ole huonepalvelua varten, voit itse kyllä varsin hyvin hakea ruokasi, näyttää tuo muukin oma puuhastelu sujuvan. Minulla on todennäköisesti tärkeämpääkin tekemistä.

[/quote]

Minusta kyllä synnyttäjä on sellainen, jota vähän voisikin passata. Tuskinpa aikuinen ihminen siitä piloille menee. On toki hyvä selvittää, mitkä palvelut kuuluvat kellonsoittoon ja mitkä eivät, mutta jos itse soitan sitä kelloa niin silloin todellakin tarvitsen jotain (esim. lisälääkitystä, apua vessaan) ja silloin on sinun hommasi auttaa minua, huvitti tai ei.

Vierailija
34/44 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oolen samaa mieltä että synnyttäjäää pitää passata mutta ei se oo kätilön tehtävä vaanmlapsem isäN. En varmaan koskaan oo hakenu itte ruokaa sairalaaaa ollessani kun mieheni on sen minulle tuonut. Kipulääkettä olen käynyt itse hame,assa tai mieheni käynyt sanomassa jos jotain tarttee. Tai sitte on soitettu sitä kelloa. 

Vierailija
35/44 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella, että mua ärsyttäisi nämä "ammattitraumatisoitujat", joiden elämä on yhtä traumaa. Niitä kohdellaan huonosti joka paikassa ja aina niillä olisi tarvetta purkaa "ikävää tilannetta". No, synnärillä sitten on siihen kerrankin mahdollisuus.

Vierailija
36/44 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen niin että kätilöt ovat auttamassa minua saamaan maailmaan terveen lapsen,ei esim.ole velvoitettu palvelemaan minua tai vaihtamaan lakanoitani..

Juuri katsoin ohjelmaa miten lapsia tuodaan maailmaan Afrikassa ja taas oli onnellinen että sain synnyttää nimenomaan Suomessa. Täällä meillä on asiat niin hyvin että äidit voivat valittaa kun eivät saaneet juuri sitä pillimehua mitä halusivat :)

Mulla takana sektio ja alatie-synnytys,en halua edes miettiä miten olisikaan käynyt mulla ja lapsille jossain muussa maassa.

Kiitokset siis kätilöille ja anteeksi niiden puolesta jotka eivät osaa olla kiitollisia.

Vierailija
37/44 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun ovat vastanneet provoilijat ja muut kuin kätilöt. Olen synnyttänyt neljä lasta kolmessa eri sairaalassa. Yhdessäkään ei karvoja ajeltu, eikä se ole käytäntö Suomessa ollut missään enää pitkään, pitkään aikaan. Karvoista ei ole haittaa, enemmän on haittaa, jos turhaan ajeltu alapää tulehtuu tai aristaa kaiken muun toipumistarpeen lisäksi. Yhdessäkään sairaalassa en minä eivätkä huonekaverini ole pyytäneet eivätkä saaneett mitään erikoispalveluja, esim. rukaa eteen kannettuna muuten kuin salissa. Ruuan jokainen on itse  hakenut (tai mies).

Vierailija
38/44 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin turha kysymys mikä synnyttävissä äideissä ärsyttää kätilöitä. Kätilö tekee työtään, jos hän on pätevä, osaa hän suhtautua ammatillisesti myös "hankalaan" asiakkaaseen ja perustella ratkaisujaan. Kätilön tehtävä on toimia syntymättömän lapsen (ja synnyttäjän) parhaaksi. Ei siinä pitäisi olla aikaa miettiä ärsyttääkö vai ei.

Jos taas nykyäiti menee laitokselle leikkimään prinsessaa eikä pysty missään asiassa ottamaan huomioon kokonaistilannetta, hän tuskin on edes kypsä äidiksi. Oma kokemus kuitenkin sanoo, että suomalainen nainen on aika reipas synnyttäjä ja potilas myös synnytyssairaalassa, jos vertaa monta muuta kulttuuria, missä tulevaa äitiä paapotaan jo raskausaikana ja lapsivuodeaika saa täysin toisen merkityksen kuin Suomessa.

Aikaisemmista kätilöketjuista on kuitenkin tullut sellainen mielikuva, että aika moni vastasynnyttänyt äiti on saanut jossain vaiheessa vähemmän ammatillista kohtelua osakseen. Itselle on täysin yhdentekevää olenko ärsyttänyt kätilöitä tai lääkäreitä laitoksella. Olen ollut sairaalassa 2vrk/lapsi, hoitanut lapseni itse, en ole kertaakaan soittanut kelloa, en ole pyytänyt särkylääkettä tai erikoiskohtelua ja kiltisti odottanut omaa vuoroani. Ja ollut onnellinen kun olen sairaalasta päässyt pois.

Vierailija
39/44 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 08:05"]

Tähän ketjuun ovat vastanneet provoilijat ja muut kuin kätilöt. Olen synnyttänyt neljä lasta kolmessa eri sairaalassa. Yhdessäkään ei karvoja ajeltu, eikä se ole käytäntö Suomessa ollut missään enää pitkään, pitkään aikaan. Karvoista ei ole haittaa, enemmän on haittaa, jos turhaan ajeltu alapää tulehtuu tai aristaa kaiken muun toipumistarpeen lisäksi. Yhdessäkään sairaalassa en minä eivätkä huonekaverini ole pyytäneet eivätkä saaneett mitään erikoispalveluja, esim. rukaa eteen kannettuna muuten kuin salissa. Ruuan jokainen on itse  hakenut (tai mies).

[/quote]

Samaa mieltä, kuin tämän kirjoittaja! Äitini mukaan karvat ajeltiin synnttämään mennessä, mutta se oli silloin 27 vuotta sitten. Minun kohdalle on osunut vain tosi ystävällisiä kätilöitä Jorvin sairaalassa. Ovat tuoneet valmiiksi pyyhkeitä, kylpytakin ja vaihtovaatteita kaappiin vaikka olisin ihan hyvin pärjännyt itse ja muutenkin ollut todella auttavaista. Ja olen sanonut, että voin itsekin hakea. Olen ollut hyvässä kunnossa molempien synnytyksien jäljiltä, eli sen takia en ole tarvinnut apua. Ensimmäisessä mies oli mukana, joten silloin mies hoiti kaiken tuollaisen.

Vierailija
40/44 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä karvat ajeltiin vielä 11 vuotta sitten. silloin ei ollut vielä posliinit muotia ja naiset menivät ihan rämemajavina synnyttämään.

Muistan vielä kun vauvalehdessä kyseltiin, että ajellaanko ihan oikeasti alapäänkarvat. Nykyään mammat on paniikissa, että jos synnytykseen mennessä on yksi karva jäänyt alapäähän. Kun supistukset alkaa, mies vielä epiloi posliinin kuntoon ennen sairaalaan lähtöä.

Niin se maailma muuttuu. Ja uskokaa tai älkää, silloin luomumajavan aikaan sai myös ihan ihanaa seksiä miehiltä ja alapäästä ei roikkunut veriklimppejä ja valkovuotoklimppejä karvoista. Silloin ruukattiin pestä sitä pimpulaa.

Ja itse tosiaan olen sitä ikäluokkaa, joka oli ylpeä kun teininä alkoi alapäähän kasvaa karvaa. Nykytytöille on äidit opettaneet, että se on kamalaa kun alkaa näyttää naiselta. Että 12 vuotiaana pitää jo nyppiä karvat pois, että miehet tykkää ja poikaystävä ei jätä, jos alapää ei näytä tyttösen alapäältä.

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 08:58"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 08:05"]

[/quote]

Samaa mieltä, kuin tämän kirjoittaja! Äitini mukaan karvat ajeltiin synnttämään mennessä, mutta se oli silloin 27 vuotta sitten. Minun kohdalle on osunut vain tosi ystävällisiä kätilöitä Jorvin sairaalassa. Ovat tuoneet valmiiksi pyyhkeitä, kylpytakin ja vaihtovaatteita kaappiin vaikka olisin ihan hyvin pärjännyt itse ja muutenkin ollut todella auttavaista. Ja olen sanonut, että voin itsekin hakea. Olen ollut hyvässä kunnossa molempien synnytyksien jäljiltä, eli sen takia en ole tarvinnut apua. Ensimmäisessä mies oli mukana, joten silloin mies hoiti kaiken tuollaisen.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi