Ongelma naapurit, hjälp!
Naapurissani asuu perhe, joka alkaa pikkuhiljaa kiristämään hermoja. Asia ei ole suuren suuri mutta kuitenkin... Asun kerrostalossa, ja viereisessä rapussa on pyykkitupa ja saunaosasto. Viereisessä rapussa asuu myös kyseiset naapurit. Ongelma on se, että he säilövät tavaroitaan (pyörä, lastenvaunut ym sälää) saunaan - ja pyykkitupaan vievällä käytävällä ja portailla. Laitoin vaunuihin lapun, jossa hyvin korrektisti pyysin, josko vaunut voisi siirtää pois portaista, sillä ne ovat tiellä ja paloturvallisuusriski. Vaunut ei suinkaan siirtyneet vaan he olivat hankkineet niihin pyöränlukon, jolla iskivät vaunut patteriin kiinni. Luovutin asian suhteen ja ajattelin, että ehkäpä talohuolto ne siitä siirtää seuraavan "tarkastuksen" yhteydessä. No... Sitten eräänä päivänä perheen isä alkoi huutelemaan parvekkeelta olenko heittänyt heidän vaunujensa lukon roskiin. Kielsin koska en ollut kyseistä operaatiota suorittanut, mutta perheen isä ei asiaa ilmeisesti uskonut sillä jatkoi möykkäämistään ja muisti kiroilla myös lappuja jotka oli vaunuihin ilmestynyt. (Eli ilmeisesti joku muukin on yrittänyt saada ne pois). Tästä taas seurasi se, että joka ikinen kerta kun perheen äiti menee ohi muistaa hän tuijottaa meidän parvekkeelle naama norsun*piip*, mikä on todella ärsyttävää sillä meillä ei ole osaa eikä arpaa heidän ongelma kärryjensä kanssa. Tämän vielä suodatan, koska vihainen tuijottaminen ei ole kielletty ja lähinnä asia yleensä jopa puoliksi huvitti.
Uusin ongelma koskee pyykkitupaa. Siellä on kuivauskaappi, jota saa käyttää kaksi tuntia pyykkivuoron jälkeen. Meillä oli eilen pyykkivuoro heidän jälkeensä, ja kun olin menossa laittamaan pyykkejä kaappiin olivat heidän mattonsa siellä. Matot olivat jo kuivat, joten siirsin ne nätisti kaapin viereen ja laitoin omat pyykit tilalle. Meidän talossa on muutenkin ollut aina tapana siirtää naapurin pyykit sivuun, jos ne ovat jääneet "yliajalle" eikä siinä ole aiemmin ollut mitään ongelmaa. Noh.. Aamulla kävin hakemassa pyykit pois ja ne olikin rytätty kasaan kaapin viereen ja kasan päällä oli lappu, jossa luki "Anna olla viimeinen kerta kun kosket muiden pyykkeihin".
En nyt varsinaista ongelmaa osaa eritellä sen tarkemmin. Lähinnä ihmetyttää, että miten voi vetää noin syvälle sieluun lapun vaunuissa (ja se oli ihan oikeasti asiallinen, ajattelin vielä silloin että he eivät ehkä ole tajunneet että esim.vaunut ovat tiellä) ja sen että käyttää omaa pyykkivuoroaan. Miten ihmeessä saan asian heille perille, että elelen ihan vaan tavallista omaa elämää enkä "terrorisoi" heitä, vaikka tavaroista sanoinkin?
Kommentit (13)
En ole isännöitsijään vielä yhteyttä ottanut. Tosin asukasneuvojalle soittelin, joka kehotti tekemään kirjallisen valituksen, jotta saa asian "eteenpäin". Tuntuu vaan vähän tyhmältä "valittaa virallisesti", kun jotenkin kuvittelin että kun ovat hetken saaneet mulkoilla ja puhista olisi pahin pöly laskeutunut. :|
ap
Vierailija kirjoitti:
En ole isännöitsijään vielä yhteyttä ottanut. Tosin asukasneuvojalle soittelin, joka kehotti tekemään kirjallisen valituksen, jotta saa asian "eteenpäin". Tuntuu vaan vähän tyhmältä "valittaa virallisesti", kun jotenkin kuvittelin että kun ovat hetken saaneet mulkoilla ja puhista olisi pahin pöly laskeutunut. :|
ap
Kannattaa olla isännöitsijään yhteydessä ennen kuin nää naapurit pääsee kertomaan sille oman versionsa tapahtumista. Meni miten meni, sitä ensin kuultua tarinaa on aina helpompi uskoa, riippumatta näiden tarinoiden todenperäisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuntuu tyhmältä valittaa virallisesti paloturvallisuusriskistä?!
Onko tilanne sellainen, että heidän kanssa pystyisi asiasta keskustelemaan kasvotusten? Tekstin perusteella vähän epäilen, mutta se on toki sinusta itsestä kiinni, miten koet tilanteen. Jos ei muuta keinoa ole niin sitten kirjallinen valitus.
Olen törmännyt naapureihin joiden elämän ainoa ilo on kärhämöidä muiden kanssa, ja nämä haiskahtaa sellaisilta.
Ei auta muu kuin ottaa virallinen linja, sillä sellaiset ei järkipuhetta kuuntele. Tee valitus.
Täällä on siis aika-ajoin sellanen "käytävien siivous-tarkastus" ja jo kolme kertaa vaunut on saanu jäädä paikalleen, niin jotenkin kuvittelin että heillä siihen joku lupa tai joku on plus ei ole minun asuin rappu niin itsekkäästi ajattelin että ei kutita minun persusta tarpeeksi. Muutenkin jo heidän hampaissaan olen niin en oo sen enempää asialle jaksanu aiemmin paukkuja laittaa, tosin nyt ajattelin asian viedä ihan loppuun asti kun tähän nyt kerran ryhdyin.
Vuosien saatossa olen huomannut saman: kanssa-asujia ei huomioida enää mitenkään, ei kunnioiteta yhteisiä pelisääntöjä (hiljaisuus, kotirauha, pihatiet tukitaan ym) ja eletään kuin pellossa koska "minulla on oikeus" ja suututaan (ja tietenkin kostetaan) sille joka huomauttaa jos sääntöjä ei ole noudatettu.
Ei noille itsekkäille ja välinpitämättömille voi mitään, pakko muuttaa itse tai kärvistellä. Onneksi olen saanut kerättyä pesämunan ja aion ostaa tönön vähän syrjemmältä kun eläköidyn. Tällä hetkellä kerrostalossa laitan korviin tulpat öisin jotta "elämisen äänet" saa vähän edes vaimennettua. Toisaalta täytyy myös ihmetellä miksi äänieristyksiin ei kiinnitetä enemmän huomiota rakentamisessa, uusissakin omistuskämpissä naapurin vessalorotus kuuluu koko rappukäytävän asuntoihin. Pieniä haasteita nämä asumiseen liittyvä "murheet" toki on esim nälänhädän rinnalla mutta pakko joskus avautua..
Meillä oli naapuri, joka käytti myös jatkuvasti muiden pesutupavuoroja laputteluista huolimatta.
Tuo loppui kun seinään kun aloin roiskimaan naapurin pyykeille kloritea ja liquid ass-tuoksua aina kun ne olivat muiden vuorolla ja kuskaamalla jätesäkki kaupalla näiden vaatteita roskiin.
Eivät tuollaiset opi nätisti pyytämällä. Kokeile lapun sijaan kaataa tölkki piimää tai mätiä munia rattaisiin. Toimii paremmin.
Nyt täytyy kyllä myöntää etten jaksanut lukea ollenkaan ja veikkaan ongelmasi olevan jotain täyttä hevonvitunpaskaa.
Mene suihkuun ja nukkumaan. Huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule.
Harmi kun laittoivat vaunut ja pyörät lukkoon, nythän niillä ei pääse nopeasti pakenemaan nahkaa käristäviä liekkejä.
Kloriitti auttaa kaikkeen, niin väärässä paikassa oleviin vaunuihin kuin naapurin mattoihinkin.
Mitä isännöitsijä on sanonut, kun olet hänen kanssa keskustellut asiasta?