Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ei nyt tullu lähdettyä/tehtyä/ruvettua." - ja elämä vilahti ohi.

Vierailija
08.03.2013 |

Mulla on ystävä, jonka elämänasenne on uuvuttavan negatiivinen. Niin negatiivinen, etten oikeastaan jaksa häntä hirveästi enää tavata. Kaiken lisäksi tuntuu, että hän sysää vastuun kaikesta ikävästä aina jonkun muun harteille. Ihmiset on niin epäluotettavia/ilkeitä/aina pahat mielessä.

Mua on alkanu hatuttaa ihan älyttömästi tällänen pikkujuttu. Kun hän jättää kivat jutut tekemättä niin selitys on aina se, että "ei vaan TULLU lähdettyä". Miten niin tullu lähdettyä? Hän itse tekee päätöksen olla lähtemättä. Miksei voi sanoa, että "En vaan lähtenyt". Jotenkin tuntuu, että tuo "ei tullu tehtyä" on viimeinen pisara siinä vastuun väistelyssä. Asiat vaan lipuu hänen ohitseen, eikä hän muka voi millekään mitään.

Paras oli tässä viikolla, kun hän on pitkään jo puhunu että olispas mukavaa jos joku joskus järkkäis jonkun tapaamisen meidän vanhalle kaveriporukalle. Tunnetaan siis koulusta asti. No. Yksi kaveri järkkäs, laittoi ruokaa ja istuttiin iltaa. Ilman alkoa, kun on pieniä muksuja kaikilla. Niin tämä yksi ei edes tullut paikalle! Ja selitys oli taas "Ei vaan tullu lähdettyä".

Hän ei ole masentunut vaan ihan täysin toimintakykyinen ja pirteä. Hän vaan valittaa koko ajan kaikesta eikä osaa ottaa kiinni tilaisuuksista. Kaikki vaan menee hänen ohitseen kuin tuuli, eikä hän osaa toimia. Ärsyttää se, ettei hän ota vastuuta omista tekemättä jättämisistään ja kehtaa valittaa koko ajan muista!

Kiitos että sain purkautua. Ottaa päästä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulipa tosta pötkö! Laitoin kyllä kappalevälit. Palsta näköjään poisti ne... :/

Vierailija
2/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on hänen valintansa. Elämä sujuu ihan mukavasti vaikka ei niin kauheasti joka suuntaan rehaakaan. Minunkan ei usein tule hettyä kaikkea mitä ajattelen mutta mitä siitä. Se ei oikeastaan haittaa yhtään. Ei ne ajatukset ja suunnitelmat nyt aina niin häävejä olisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietysti hänen valintansa, mutta jättäköön sitten valittamatta. Hän siis valittaa koko ajan jostain. Häntä harmittaa ihan kamalasti, kun ei taas tullut sitä ja tätä. En jaksa kuunnella sitä enää. Yritän usein kääntää puheen positiivisempaan suuntaan, mutta hän valittaa KAIKESTA, siis ihan kaikesta! En mäkään tee kaikkea mitä joskus mietin, mutta en jää valittamaan niistä viikkokausiksi. Ja jos haluan jotain tehdä, teen sen.
ap

Vierailija
4/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittajat on kaikista rasittavin ihmihslaji.

Vierailija
5/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs tiedät hänen masennuksestaan. Moni osaa peitellä sitä viimeiseen asti. Eihänhän ihan täysin toimintakykyiseltäkään kuulosta.

Vierailija
6/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen niin monta tällaista ihmistä. Kuluttavia, todella.

Muutamat tuttavani valittavat, että kun ei ole mitään tekemistä. Kaupungissa ei järjestetä kulttuuritapahtumia eikä ole mitään paikkoja minne mennä. Itse toivoisin olevani hivenen aktiivisempi, sillä samassa kaupungissa asuvana minulla olisi joka illalle kulttuuririentoja ja upeita ulkoilukohteita. Näistä puhuessani saan korkeintaan vastauksen, että eihän ne nyt ole sitä mitä etsittiin. Kun kysyn mitä sitten etsitään, niin yhtäkkiä kuvaillaankin juuri sitä, mitä saatavilla on. Huoh...

Vierailija
7/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 14:53"]

Mistäs tiedät hänen masennuksestaan. Moni osaa peitellä sitä viimeiseen asti. Eihänhän ihan täysin toimintakykyiseltäkään kuulosta.

[/quote]

En oikein usko elämän mittaiseen masennukseen. Hän on ollut aina samanlainen. Itsellä tuli raja vastaan, tai ehkä vaan opin, ettei mun tarvitse pilata omaa hyvää tuultani tapaamalla vinkujia.

ap

Vierailija
8/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 08:48"]

Kun hän jättää kivat jutut tekemättä niin selitys on aina se, että "ei vaan TULLU lähdettyä". Miten niin tullu lähdettyä? Hän itse tekee päätöksen olla lähtemättä. Miksei voi sanoa, että "En vaan lähtenyt". Jotenkin tuntuu, että tuo "ei tullu tehtyä" on viimeinen pisara siinä vastuun väistelyssä. [/quote]

Ap, minusta olet tuossa yksityiskohdassa väärässä, ei voi oikein tulkita tuota "ei tullut lähdettyä" niin, että hän  vastuuttaisi ketään muuta. Tuo suomenkielinen muotoilu tarkoittaa sitä, että puhuja ei oikein itsekään osaa perustella päätöstään jättää tulematta, ei vaan epämääräisestä jaksamattomuudesta tullut lähteneeksi.

Tästä on ihan Suomen Kielitoimistonkin tulkinta:

MOT Kielitoimiston sanakirja
tulla67 (tuleva ks. erikseen)
....
22.

ilmaisemassa tekemisen satunnaisuutta, suunnittelemattomuutta tms. Tuliostaneeksiuudetkengät. Tulinjoluvanneeksisenhänelle. Tulitehdyksi, tehtyäpahavirhe. Väsyneenätuleesanotuksisellaista, mitäeitarkoita. Eihänentulelähdetyksi, lähdettyäei hän saa lähdetyksi. Eitullutpannuksi, pantuanimeämieleen.

Vierailija
9/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen noita "ei tullut lähdettyä"-ihmisiä, ja sitten valitan, kun elämä menee ohi. Tulee vain niin paha mieli, kun ei saa aikaiseksi. :(

Vierailija
10/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 14:56"]Tunnen niin monta tällaista ihmistä. Kuluttavia, todella. Muutamat tuttavani valittavat, että kun ei ole mitään tekemistä. Kaupungissa ei järjestetä kulttuuritapahtumia eikä ole mitään paikkoja minne mennä. Itse toivoisin olevani hivenen aktiivisempi, sillä samassa kaupungissa asuvana minulla olisi joka illalle kulttuuririentoja ja upeita ulkoilukohteita. Näistä puhuessani saan korkeintaan vastauksen, että eihän ne nyt ole sitä mitä etsittiin. Kun kysyn mitä sitten etsitään, niin yhtäkkiä kuvaillaankin juuri sitä, mitä saatavilla on. Huoh...[/quote]

Just samanlaista! Todellä ärsyttävää. Etsimällä etsitään valittamisen aihetta ja kaikki hyväkin kääntyy pahaksi. Ei jaksa enää. Eikä tota mun kaveria ainakaan piristä yhtään mikään. Hyvällä tuulella ollessaankin kitisee koko ajan. En vain ymmärrä.

ap

Vierailija
11/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 14:59"]

Kun hän jättää kivat jutut tekemättä niin selitys on aina se, että "ei vaan TULLU lähdettyä". Miten niin tullu lähdettyä? Hän itse tekee päätöksen olla lähtemättä. Miksei voi sanoa, että "En vaan lähtenyt". Jotenkin tuntuu, että tuo "ei tullu tehtyä" on viimeinen pisara siinä vastuun väistelyssä. [/quote]

Ap, minusta olet tuossa yksityiskohdassa väärässä, ei voi oikein tulkita tuota "ei tullut lähdettyä" niin, että hän  vastuuttaisi ketään muuta. Tuo suomenkielinen muotoilu tarkoittaa sitä, että puhuja ei oikein itsekään osaa perustella päätöstään jättää tulematta, ei vaan epämääräisestä jaksamattomuudesta tullut lähteneeksi.

MOT Kielitoimiston sanakirja tulla67 (tuleva ks. erikseen) .... 22. ilmaisemassa tekemisen satunnaisuutta, suunnittelemattomuutta tms. Tuliostaneeksiuudetkengät. Tulinjoluvanneeksisenhänelle. Tulitehdyksi, tehtyäpahavirhe. Väsyneenätuleesanotuksisellaista, mitäeitarkoita. Eihänentulelähdetyksi, lähdettyäei hän saa lähdetyksi. Eitullutpannuksi, pantuanimeämieleen. [/quote]

Näin minä sen tulkitsinkin. Ei hän siitä muita syytä, mutta ei täysin kanna vastuuta kyllä itsekään. Ottaisi itseään niskasta ja tekisi ja lähtisi ja ryhtyisi, eikä odottaisi sitä tuulta, mikä jaksaisi puskea hänet sohvasta ylös. Niin vahvaa tuulta ei ole olemassakaan.

ap

Vierailija
12/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MOT Kielitoimiston sanakirja tulla67 (tuleva ks. erikseen) .... 22. ilmaisemassa tekemisen satunnaisuutta, suunnittelemattomuutta tms. Tuliostaneeksiuudetkengät. Tulinjoluvanneeksisenhänelle. Tulitehdyksi, tehtyäpahavirhe. Väsyneenätuleesanotuksisellaista, mitäeitarkoita. Eihänentulelähdetyksi, lähdettyäei hän saa lähdetyksi. Eitullutpannuksi, pantuanimeämieleen. [/quote]

Näin minä sen tulkitsinkin. Ei hän siitä muita syytä, mutta ei täysin kanna vastuuta kyllä itsekään. Ottaisi itseään niskasta ja tekisi ja lähtisi ja ryhtyisi, eikä odottaisi sitä tuulta, mikä jaksaisi puskea hänet sohvasta ylös. Niin vahvaa tuulta ei ole olemassakaan.

ap

Vierailija
13/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:04"]

ap

[/quote]

Ah, mutta miksi pitäisi?

Hän ottaa siitä vastuun, että ei lähde, ei vaan halua tarkemmin selittää syitä sinulle ta on epämääräisesti ollut vetämätön silloin. Ehkä hänellä on siihen aika hyviäkin syitä, en osaa sanoa... lapsia, työ...?

Minusta vastuun ottamattomuus ilmenisi, jos käyttäisi muotoiluja tyyliin En päässyt tulemaan...

Vierailija
14/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tuollainen, paitsi että en valita juuri ulospäin, koska mulla ei ole ketään jolle valittaa. Tällaisille nettipalstoille voin kyllä joskus avautua.

Mutta olen toivottoman saamaton, aina ollut, ja nyt huomaan olevani keski-ikäinen, jolla ei ole yhtään mitään. Olen vaan lilluskellut saamattomana odottamassa että elämä alkaa, mutta ei se koskaan alkanut. Nyt on moni juttu, kuten miehen löytäminen ja lasten saanti, jo liian myöhäistä. Tai alan vaihto. Plääh. 

Vierailija
15/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä aika ärsyttävä. Minusta "ei tullut lähdettyä" on ihan hyvä syy ja selitys. Joskus ei vaan saa tehtyä aikomaansa mutta sille ei ole mitään selvää hyvää perustelua. Ärsyttää tuollaiset kireät vinkujat, jotka eivät hyväksy ihmisten heikkouksia.

Vierailija
16/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän alanvaihto ole koskaan myöhäistä! mäkin oon 42 ja haen nyt uudestaan yliopistoon, ihan tutkinto-opiskelijaksi työn ohessa. :)

Vierailija
17/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:11"]

Ap on kyllä aika ärsyttävä. Minusta "ei tullut lähdettyä" on ihan hyvä syy ja selitys. Joskus ei vaan saa tehtyä aikomaansa mutta sille ei ole mitään selvää hyvää perustelua. Ärsyttää tuollaiset kireät vinkujat, jotka eivät hyväksy ihmisten heikkouksia.

[/quote]

Toki jokaisella on tälläsiä hetkiä, niinhän kirjoitinkin, itselläkin on. Mutta kun se on ihan jatkuvaa, vuodesta toiseen. Ja vaikka joku asia menee ohi niin miksi siitä jaksaa valittaa ihan loputtomasti? Sitten voi katsoa seuraavan keikan/leffan/minkä tahansa tilaisuuden, ja mennä siihen, mutta ei. Se asenne ja valitus on ne mitkä sai minut ottamaan etäisyyttä tähän ihmiseen. Toivoisin, että hän löytäisi positiivisuutta elämäänsä, niin nauttisi siitä itsekin enemmän, eikä jäisi yksin.

ap

Vierailija
18/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

(olen 9) Olen miettinyt oikeasti jotain ADD-lääkitystäkin, kun olen todellakin liian saamaton ja päättämätön. Enkä nyt niin kauheasti valita, eihän minulla ole ystäviäkään.

Vierailija
19/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on paskat miehet, kun eivät ottaneet niitä "pieniä lapsia" hoitoon, että pääsisitte vähän tuulettumaan. En minunkaan tuollaisiin marttakemuihin tulisi lähdettyä. :D

Vierailija
20/21 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:22"]

Teillä on paskat miehet, kun eivät ottaneet niitä "pieniä lapsia" hoitoon, että pääsisitte vähän tuulettumaan. En minunkaan tuollaisiin marttakemuihin tulisi lähdettyä. :D

[/quote]

No tottakai otti. Käydään me joskus baarissakin, mutta nyt vietettiin kiva ilta kaverin luona. Ei tämä narisijakaverikaan mikään juoppo ole ja hän oli juuri tällästä rauhallista ja kivaa jutusteluiltaa toivonut. Hauskaa voi katsos pitää ilman viinaakin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän