Miten saadaan luokan "pomotyttö" ruotuun?
Lapseni jatkuvasti kertoo kuinka joku tyttö siellä yrittää pyörittää koko ryhmää. Joka päivä joku lapsi pitää tahalteen jättää ulkopuolelle. Oma lapseni peräänkuuluttaa kaikessa toiminnaan reiluutta, mutta miten saada tilanne purettua? Eli miten kannattaisi ohjeistaa sitä omaa lasta?
Kommentit (56)
Oletko keskustellut muiden vanhempien kanssa asiasta. Vai onko tämä lapsesi subjektiivinen mielipide? Ota yhteyttä muihin vanhempiin ja opettajaan. Siitä se lähtee.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 14:19"]
Totta kai kiusaaminen ja syrjiminen pitäisi saada ruotuun, on pitänyt jo vuosikausien ajan. Mutta tilanne jossa lapset ovat liittoutuneet ja keskenään kavereita, ei pitäisi oletuksena olla että kaikkien muidenkin pitäisi päästä kaveriporukkaan sisään? Lapset ovat kavereita kenen kanssa haluavat ja leikkivät kenen kanssa haluavat, milloin haluavat, aikuiset eivät siihen voi vaikuttaa. On se väärin että jotkut lapset ovat yksin koko lapsuutensa, ilman sitä omaa kaveriporukkaansa tai bestistä, mutta tässä tapauksessa viestiketjun aloittaja kertoi tämän pomotytön syrjivän päivittäin eri lasta. Eli tytöllä ei ole silmätikkua, ketään ei eritoten kiusata. Eikö viestiketjun aloittajan lapsikin toimi väärin päivinä jolloin on mukana "kuningattaren hovissa" ja unohtaa lapsen joka sinä päivänä on jäänyt ulkopuoliseksi?
[/quote]
Kiusaaminen on siis ookoo, jos se kohdistuu joka päivä eri lapseen?
Ällistyttäviä nämä palstan mielipiteet.
Ällistyttäviä nämä lukijan tulkinnat.
Kuinka sinä pystyit tuosta tekstistä repimään irti kommentin "kiusaaminen on siis ookoo, jos se kohdistuu joka päivä eri lapseen"?! Mikä tuossa viestissä antoi kuvan että kirjottaja oli sitä mieltä?! Nimenomaan, ÄLLISTYTTÄVIÄ NÄMÄ PALSTAN MIELIPITEET ja vielä ällistyttävämpiä ihmisten tapa tulkita muiden mielipiteet täysin päin vastoin.
mutta tässä tapauksessa viestiketjun aloittaja kertoi tämän pomotytön syrjivän päivittäin eri lasta. Eli tytöllä ei ole silmätikkua, ketään ei eritoten kiusata.
[/quote]
Mitä tämä kohta sitten tarkoittaa, jos ei sitä, että kyse ei ole kiusaamsiesta, kun syrjitty kohde vaihtuu päivittäin? Kerro minulle miten tämä pitäisi ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:43"]
Oletteko tietoisia, että tälläisiin tapauksiin on saatavilla apua koulusta. Esim. koulukuraattori tai tmv. voi tulla keskustelemaan luokan tai luokan tyttöjen tai poikien kanssa erikseen mikäli asia koskee vain heitä. Meillä tälläistä keskenään keskustelua on ollut jo monta kertaa.
[/quote]
Mielestäni tuossa lukee että keskustelua on ollut jo monta kertaa.
[/quote]
Ei muuten kylläkään sanota - ap ei ole vastannut mitään tai kertonut mitään muuta kuin tuon aloituksen.
Ap, puhukaa ilman muuta opettajan kanssa. Se on opettajan tehtävä järjestää luokan tytöille vaikkapa kuraattorin puhuttelu ja keskustelutunti.
Meillä esikoinen (kuudennella luokalla) kertoi, että luokan "kuningatar" valikoi, ketkä saa tulla rinkiin välitunnilla, ja yrittää sulkea tyttäreni ja yhden toisen tytön porukoiden ulkopuolelle. Kerroin siitä opettajalle, joka pyysi kuraattorin puhumaan tytöille.
Tyttöni (ihailtavan sisukas tapaus) myönsi siellä, että häntä on suljettu sakin ulkopuolelle ja sitten "kuningatar" itse myönsi kiusanneensa tyttöäni. Käytiin hyvä keskustelu ja kuulemma sen jälkeen (tämä tapahtui viime syksynä) tilanne on ollut jo parempi, kaikkien kanssa ollaan välitunnilla.
Kannattaa siis ainakin yrittää!
Ei tuolla tarkoitettukkaan ap:n puhuneen koulukeskusteluista mitään, vaan samaisen henkilön joka kertoi keskustelua olleen jo monesti, johon kommentoitiin keskustelun olleen siis tuloksetonta.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 14:56"]
mutta tässä tapauksessa viestiketjun aloittaja kertoi tämän pomotytön syrjivän päivittäin eri lasta. Eli tytöllä ei ole silmätikkua, ketään ei eritoten kiusata.
[/quote]
Mitä tämä kohta sitten tarkoittaa, jos ei sitä, että kyse ei ole kiusaamsiesta, kun syrjitty kohde vaihtuu päivittäin? Kerro minulle miten tämä pitäisi ymmärtää.
"Kiusaaminen on siis ookoo jos se kohdistuu joka päivä eri lapseen?" Näin kirjoitettiin tuon pitkän värssyn perään jossa ihmeteltiin myös ulkopuolelle jääneen lapsen roolia/toimintaa. Missään vaiheessa ei sanottu kiusaamisen olevan ookoo, mistä kummasta tuollaisen käsityksen sait?! Muutenkin kommenttisi ovat sekavia, ensin tosiaan sanoit että kirjoittaja väittää kiusaamisen olevan ookoo, nyt jo kiistelet siitä että onko kyse kiusaamisesta vai ei? :D Ohi meni..
29, Ai ei siis puhutakaan aloituksen tapauksesta vaan jostain ihan muusta? Kannattaisiko hei opetella laittamaan tuon alkuun sen kommentin numero, jota käsittelee - varsinkin jos puhuu ihan muusta kuin muut.
-28-
31, noh vastasuudessa sitten tiedän. Ja ei, ei siis puhuttu aloituksen tapauksesta.
Miten joku voi tulkita viestin 22 puhuvan kiusauksen ja syrjinnän puolesta?! :D Minusta se on hyvä ja realistinen kommentti jossa otetaan esiin myös tämän viestiketjun aloittajan lapsi, joka kokee syrjintää joinain päivinä ja joinain päivinä myös tavallaan itse on syrjimässä muita. Lukekaa viestit ajatuksella älkääkä niin kärkkäästi tahelleen ymmärtäkö väärin.
Taitaa löytyä melkein joka luokalta tuollainen tyttö. Meillä oli aikoinaan luokalla tuo "kuningatar" ja syrjittävä kohde oli aina syrjittynä tietyn kauden. En tosiaan osaa sanoa ajanjaksoja, koska lapsena ne tuntuu eri mittaisilta, oli kyseessä päiviä, viikkoja tai kuukausia. Tuota kesti kuudennelle luokalle asti. Kukaan ei uskaltanut sanoa takaisin, ettei itse joudu syrjityksi. Itse en ollut koskaan syrjityn roolissa, mutta en silti uskaltanut vastustaa. Kuudennella luokalla meni niin totaalisesti hermot tuohon tyttöön, että sovin kaikkien muiden kanssa, ettei oteta sitä tyttöä mukaan. Saa maistaa omaa lääkettään. Jos mitään ajantajua tuolta ajalta on niin taisi olla pari viikkoa(?) syrjittynä ja tuli pyytämään anteeksi minulta ja kertoi tajunneensa kuinka tyhmästi oli toiminut. Tämän jälkeen loppu lukuvuosi meni hyvin ilman, että ketään syrjittiin. Samoin jatkui yläaste. Myöhemmin olen tuota miettinyt, että miksi en uskaltanut (tai kukaan muukaan) tehdä tuota aikaisemmin. Olisimme saaneet paljon kivemmat kouluvuodet sillä aikaiseksi.
Eli minun neuvoni on, että tekee saman sille mitä se on tehnyt muille. Tai yrittää saada keskustelemalla ymmärtämään, miltä itsestä tuntuisi jos olisi sen toisen asemassa.
Omasta lapsuudestani muistan luokaltani tytön, joka kovasti koitti pyörittää sosiaalista roolipeliä luokassa - ja pyörittikin. Välillä minäkin olin tulilinjalla, ja jonkinlaisen joukkokiusaamisen kohteena, eikä se tuntunut kivalta. Mutta. Jossakin tilanteessa (en muista mikä) olin sitten tuon tytön parina. Jouduimme olemaan tekemisissä ja tulemaan toimeen. Itselleni ei ollut väliä niinkään, tuleeko meistä kavereita vai ei (kun en arvostanut tuota kieroa kuviota), mutta ehkä oma pelailuun ryhtymätön asenteeni riitti siihen, että tyttö lopetti pelaamisen minua kohtaan. Kävi meillä leikkimässäkin koulun jälkeen joitakin kertoja (itse pyysi), ja hauskaa meillä oli. Tämä kaikki tapahtui tokaluokalla, ja vaikka luokkakavereita oltiin siitäkin eteenpäin, niin ei hirveästi kaveerattu. Mutta ei kiusaamista enää, enemmän kunnioitusta. Jätimme toisemme rauhaan. Kuudennella hän kerran muisteli, miten kivaa kanssani oli tokalla ollut koulun jälkeen, että siitä jäi tosi hyvä muisto.
Olen jälkikäteen miettinyt, että sitä alkukuvioita ei ehkä kukaan aikuinen olisi voinut muuksi muuttaa, se oli epämääräistä, näkymätöntä, sanoilla kuvaamatonta. Mutta muutos tapahtui minun ja tuon tytön välillä. Muistan jopa paikan koulun pihalla jossa seisoimme ja tunteen, kun häntä katsoessani ajattelin, että voin katsoa häntä samalta tasolta, ei hän ole mitenkään pelottavampi tai tärkeämpi, ei huonompikaan. Että minäkin vaikutan siihen, miten haluan hänet kohdata. Voin olla reilu. Ehkä hyvä muisto jäi hänellekin siksi, kun minun kanssa ei "tarvinnut" pelata sosiaalisia pelejä? Kun sellaisen on aloittanut, voi sitä olla vaikea lopettaa. Annoin (tietämättäni) siihen tilaisuuden.
Itselleni tuo oli myös suuri oivallus ja vahvistava kokemus juuri tuosta, että itsekin valitsen omalla asenteellani, miten minun kanssani ollaan. En vaatimalla muilta jotakin, vaan olemalla itse sitä, mitä haluan. Se peilaa takaisin, ja toimii, silloin ja monta kertaa myöhemminkin. En pelännyt koviksia, vaikka en niihin itse todellakaan kuulunut.
Ehkä tästä näkökulmasta voi tyttöäsikin kannustaa, sisäiseen vahvuuteen, olemaan tarpeen tullen itse hyvä ystävä, aina, myös niille jotka eivät sitä ehkä itse ole. Miten hyvä ystävä toimisi? Ja että hän on hyvin arvokas ihmisenä, ja niin on tuokin pomotyttö, ja kaikki muut, olivat he omia kavereita tai ei.
Luonnollinen johtaja? Ilmeisesti oma lapsesi tai itse olet tällainen, ehkä jopa narsistisia piirteitä omaava, sosiaaliseja pelejä pelaava luontainen johtaja. Eli muita parempi jo luonnostaan? Vai onko lapsesi tai sinä näiden luuseri-hännystelijöitä, joten mahdollistatte ja tuette kiusaamista. Hitler oli myös muuten tällainen "luontainen johtaja" ja natsit hännystelijöitä.
Tiedätkö että hyvä johtaja on reilu, tasapuolinen sekä AIDOSTI pidetty sekä arvostettu. Aidosti pidetyllä ihmisellä on hyvät ihmissuhteet, jotka eivät perustu siihen että pelätään joukosta putoamista tai kiusaamista.
Kiusaaja ja joukon ulkopuolelle muita jättävä on yleensä sen sijaan ilkeä ja pahansuopa tapaus. Itse en kykene kyllä edes ymmärtämään mitä ko. johtaja tällaisesta toiminnastaan hyötyy. Ilmeisesti pelkää jotain, ja siksi haluaa pitää kontrollin. Lisäksi narsistit ovat jo lapsena koulukiusaajia ja manipuloivat porukkaa.
Mutta summa summarum. En menisi ihailemaan lasta, jolla on aiemmissa viesteissä kuvailtu "luontainen johtajuus" veressä. Ihan eri asia jos "luontaisesti karismaattinen tapaus", eli selkeästi empaattinen myös ja silti ansainnut muiden arvostuksen.
Jeps. Viesti 36 taas esittää melko kärkkään mielipiteen, varsinkin kun ei tiedä mitään taustoja -kuten emme me muutkaan. Tosin ehkä tuo oli enemmänkin yleisellä tasolla ajateltu, ei toivottavasti tähän tapaukseen liittyvä. Mutta mielipide tuokin, varsin radikaaleilla esimerkeillä varustettu ja ei oikeestaan anna paljoakaan vastaan sanomisen varaa. Hurjaa luettavaa äideille ja isille joilla on ns. tieto omasta lapsestaan jolla vahva johtamisen halu. Hitler, narsisti, ilkeä ja pahansuopa, pelkää jotain ja haluaa pitää kontrollin.. Huh.
Meillä koulussa rehtori puuttuu heti noihin tilanteisiin, jos saa kuulla niistä.
"Johtajat " otetaan puhutteluun ja niiden "lauma" kanssa. Homma lopetetaan ihan heti alkuunsa.
Kuri on tosi tiukka ja se toimii.
En tajua miksei samanlaista pystytä muualla toteuttamaan. Tuollaisia klikkejä ei saa järjestää.
Puuttukaa vaan tilanteeseen, ottakaa yhteys opettajaan ja rehtoriin, vaatikaa toimenpiteitä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 18:45"]
Jeps. Viesti 36 taas esittää melko kärkkään mielipiteen, varsinkin kun ei tiedä mitään taustoja -kuten emme me muutkaan. Tosin ehkä tuo oli enemmänkin yleisellä tasolla ajateltu, ei toivottavasti tähän tapaukseen liittyvä. Mutta mielipide tuokin, varsin radikaaleilla esimerkeillä varustettu ja ei oikeestaan anna paljoakaan vastaan sanomisen varaa. Hurjaa luettavaa äideille ja isille joilla on ns. tieto omasta lapsestaan jolla vahva johtamisen halu. Hitler, narsisti, ilkeä ja pahansuopa, pelkää jotain ja haluaa pitää kontrollin.. Huh.
[/quote]
Mikä se "vahva johtamisen halu" on?
Usein se on halu hallita toisia, estää tosten olemasta parempia, tukahduttaa toisten ajatukset, loistaa muita enemmän, saada huomiota, halu olla palvottu, pelko jäädä kakkoseksi, "olen aina oikeassa", "olen kaunein ja rohkein" jne...
No se on juuri sitä mitä kirjoitinkin, vahvaa johtamisen halua. Pitäköön se sitten sisällään nuo ääripäästä hakemasi esimerkit, ei kuitenkaan unohdeta että nuo negatiivisella tavalla esiin tuomasi luonteenpiirteet ovat monessa tapauksessa myös positiivisia ja itseasiassa myös yleisiä. Kyllä se syrjään vetäytyväkin/syrjään jätettykkin varmasti haluaisi olla "palvottu, loistava, huomioitu, kaunein, rohkein" ym, luonne ei vain anna periksi näyttää näitä tunteita, kuten tässä ketjussa "kiusaavaksi pomo tytöksi" leimatulla lapsella.
Mutta kaikki on tapauskohtaista..
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 15:25"]
Miten joku voi tulkita viestin 22 puhuvan kiusauksen ja syrjinnän puolesta?! :D Minusta se on hyvä ja realistinen kommentti jossa otetaan esiin myös tämän viestiketjun aloittajan lapsi, joka kokee syrjintää joinain päivinä ja joinain päivinä myös tavallaan itse on syrjimässä muita. Lukekaa viestit ajatuksella älkääkä niin kärkkäästi tahelleen ymmärtäkö väärin.
[/quote]
Minusta edelleen on ällistyttävää, että aikuiset 22:n tavoin puolustelevat tuollaista syrjivää käytöstä. Että aikuiset eivät muka voi sille mitään ja että kyse ei ole varsinaisesta kiusaamisesta, koska kohde vaihtuu päivittäin.
Ilmeisesti noin ajattelevat aikuiset puolustelevat noilla näkemyksillään omaa laiskuuttaan, kun ei viitsitä hoitaa tilanteita kunnolla. Huokaillaan vain, että minkä sille voi.
Totta kai kiusaaminen ja syrjiminen pitäisi saada ruotuun, on pitänyt jo vuosikausien ajan. Mutta tilanne jossa lapset ovat liittoutuneet ja keskenään kavereita, ei pitäisi oletuksena olla että kaikkien muidenkin pitäisi päästä kaveriporukkaan sisään? Lapset ovat kavereita kenen kanssa haluavat ja leikkivät kenen kanssa haluavat, milloin haluavat, aikuiset eivät siihen voi vaikuttaa. On se väärin että jotkut lapset ovat yksin koko lapsuutensa, ilman sitä omaa kaveriporukkaansa tai bestistä, mutta tässä tapauksessa viestiketjun aloittaja kertoi tämän pomotytön syrjivän päivittäin eri lasta. Eli tytöllä ei ole silmätikkua, ketään ei eritoten kiusata. Eikö viestiketjun aloittajan lapsikin toimi väärin päivinä jolloin on mukana "kuningattaren hovissa" ja unohtaa lapsen joka sinä päivänä on jäänyt ulkopuoliseksi?