Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksetaanko opintolainasta korkoa vain NOSTETUSTA summasta?

Vierailija
22.03.2013 |

Jos ei nosta opintolainasta kuin esim. 1500e, vaikka sitä olisi myönnetty 4500e niin eihän korkoa ym makseta kuin tuosta nostetusta summasta?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei toki makseta korkoa muuta kuin siitä lainasta mikä on itse asiassa otettu :) Eli siitä nostetusta.

Vierailija
2/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytkö ihan tosissas??? Tietenkin korkoa maksetaan vain lainatusta summasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain nostetusta summasta maksetaan korko niin opintolainasta kuin muistakin lainoista riippumatta siitä, kuinka suureen summaan lainanantaja olisi mahdollisesti myöntynyt. Voihan pankki myöntää esim. asuntolainaa 250 000 mutta jos asunto maksaakin vain 200 000 ja lainanottaja nostaa vain tuon 200 000, niin siitä hän silloin koron maksaa.

Vierailija
4/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hullu jättää nostamatta niin paljon kuin saa. Opintolainassa on halpa korko ja siitä saa opintolainavähennyksen, mutta vain 2500 euroa ylittävältä osalta. Itse en voinut saada opintolainaa kuin 4200€ mutta siitäkin saa vähennystä yhteensä 510€. Vähennys on 30% 2500 euron ylittävältä osalta. Nyt kun olen valmistunut ja alan lyhentää opintolainaa, saan yhteensä 510€ vähennyksen veroista. Eli minun täytyy maksaa lainasta itse vain 3690€ ja valtio maksaa puolestani verotuksen kautta 510€. 4500 euron lainasta opintolainavähennys on 600€, joten käytännössä maksat lainaa takaisin vain 3900€. 

Kannattaa tutustua aiheeseen Kelan sivuilla!

Vierailija
5/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, kiitos vastauksista.

Eli juuri tätä vartenko nämä nostopalkkiot pankeilla ovat? Jos nostatkin vain tarvittaessa..

Vierailija
6/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle ei myönnetty kuin 2400e. EN ymmärrä miksi nostaisin enempää kuin PAKOSTA tarvisin.

Kummin mun nyt kannaittaisi tehdä? Ja nostanko erissä, koko summan vai kuukausittain..??

Vierailija
7/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 14:52"]

Vain hullu jättää nostamatta niin paljon kuin saa. Opintolainassa on halpa korko ja siitä saa opintolainavähennyksen, mutta vain 2500 euroa ylittävältä osalta. Itse en voinut saada opintolainaa kuin 4200€ mutta siitäkin saa vähennystä yhteensä 510€. Vähennys on 30% 2500 euron ylittävältä osalta. Nyt kun olen valmistunut ja alan lyhentää opintolainaa, saan yhteensä 510€ vähennyksen veroista. Eli minun täytyy maksaa lainasta itse vain 3690€ ja valtio maksaa puolestani verotuksen kautta 510€. 4500 euron lainasta opintolainavähennys on 600€, joten käytännössä maksat lainaa takaisin vain 3900€. 

Kannattaa tutustua aiheeseen Kelan sivuilla!

[/quote]

No ei se ihan näin mene, ei se vähennys tarkoita sitä valtio maksais tuon osan. Toivottavasti ette opiskele mitään talousalaa.

Vierailija
8/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 15:02"]

No mulle ei myönnetty kuin 2400e. EN ymmärrä miksi nostaisin enempää kuin PAKOSTA tarvisin.

Kummin mun nyt kannaittaisi tehdä? Ja nostanko erissä, koko summan vai kuukausittain..??

[/quote]

Nostat sen verran kuin tarvitset. Ei mitään lainaa kannata ottaa enempää kuin on tarve, ei edes varsin edullista lainaa. Itse kyllä otin kaiken mitä sain ja elin mukavasti sillä, eikä ole kaduttanut, koska helppohan se oli 90 euroa kuussa sitten hyväpalkkaisena työssä ollessa maksaa takaisin... Mutta tosiaan jos olet ajatellut että pärjäät sillä pienemmällä summalla ota se vain.

Tuon kerralla / kuukausittainkin voit miettiä ihan omien rahankäyttötapojesi mukaan. Monelle nuorelle opiskelijalle kuukausittain on kivampi, koska helposti tulee muuten tuhlattua sitä rahaa liikaa jos ottaa kerralla siinne tilille könttäsumman. Mutta jos osaat säännöstellä käyttöä, voit ottaa kerrallakin. Tai jos tarvit sen rahan kertaluontoisesti juuri nyt johonkin (esim. itse ostin opintolainalla kalliin rotukoiran ;-) ).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi