Tietävätkö lestaisovanhemmat yleensä lastenlapsiensa nimiä ja lukumäärää?
Kommentit (12)
No en kyllä usko että voi tulla kaikkien kanssa läheiset välit jos on 50-100 lastenlasta. Eihän siinä yksinkertaisesti edes aika riitä. Miten ottaa yökylään, viedä vaikkapa uimaan, retkille ym? Ehkä joidenkin suosikkien kanssa voi tulla läheisemmät välit mutta ei tasan tarkkaan pysty kaikille jakamaan henkilökohtaista huomiota säännöllisesti.
Naiset varmaan muistaa miehet ei .
Perusteluna on, että kun keskivertomiehellä on vaikeuksia muistaa vaimon syntymäpäivä tai hääpäivä niin että muistaisi 50-100 lapsen nimet ja kuka on kenenkin. En usko.
Minun isoisäni muisti hyvin meidät kaikki vaikka serkuksia oli yhteensä 78.
Hyviä muistoja hänestä jäi. Aina oli aikaa lapsille ja opetti monia hienoja juttuja.
Ei ne aina kaikkien nimiä muista.
vl-perheessä kasvanut
Työkaverillani on 11 lasta ja lastenlapsia lähemmäs 100. Hurjaa touhua.
Jäi mainitsematta lukumäärä tarkemmin, kyllä hän sen on kertonut mutten minä sitä muista. Nimistä ei ole keskusteltu.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 07:51"]
Työkaverillani on 11 lasta ja lastenlapsia lähemmäs 100. Hurjaa touhua.
[/quote]
Eiköhän ne nimet ja määrät muista, jos ovat tekemisissä. Itsekin muistan työkavereideni nimet (n.100 henkeä), vaikka en kaikkien kanssa viikottain olekaan tekemisissä. Itse olen 39 lapsen täti ja muistan kaikkien nimet ja syntymävuodet, tietenkin vauvojen nimiä pitää vähän muistella, kun nimi ei vielä ole niin tuttu.
Itse kysymykseen. Vanhempani kyllä tietävät ja muistavat tottakai lastenlasten nimet. Kyllä ne mieleen jää helposti. Lukumääränkin saa nopsasti laskemalla selville jos ei muista.
Olen jättiperheestä. Vanhin on 10 vuotta itseäni iäkkäämpi ja nuorin yli 10 vuotta nuorempi. Sisarusteni nimet tottakai tiedän, mutta joidenkin iät on vaikeampi muistaa.
Serkkujakin on varmana yli 100, mutta kun asuimme kaukana sukulaisista, niin ei heidänkään kanssa tullut enempää kuin kerta vuodessa nähtyä. Aika paljon nimiä muistan, mutta kun olen itse jo aikuinen ja omilleni muuttanut kauan sitten, niin minulla ei ole mitään tietoa nuorempien serkkujeni nimistä.
Toisaalta vaimoni sisarusten lapset tiedän kaikki nimeltä, kun suku on selvästi pienempi ja he ovat paljon tekemisissä keskenään.
Miten esim. lastenlasten synttärit? Ehtiikö mitenkään osallistua? Ja voiko välit ylipäätään tulla kovin läheiseksi jos lastenlapsia on lähemmäs 100?
Kyllä ne muistaa, kun joka ilta käy rukouksissa läpi.
Ha haa. Huvittaa tällaiset yleistykset. Ihan kuin "lestaisovanhemmat" olisi joku homogeeninen ryhmä, joka muistaa samoja asioita ja on muutenkin samanlaisia isovanhempia keskenään.
Meillä kyllä omat isovanhempani todellakin muisti kaikkien meidän serkusten nimet ja tiesi tasan tarkkaan, mitä meille kuului.Mun vanhemmilla on 12 lasta ja 17 lastenlasta ja kyllä hyvinkin muistavat kaikkien nimet, iät, syntymäpäivät jne...
Ja noista läheisistä väleistä... uskoisin, että ihan samanlailla, kuin "normiperheilläkin", toiset isovanhemmat ovat hyvinkin läheisiä lastenlasten kanssa, ja joillain saattaa syystä tai toisesta jäädä välit etäisemmiksi.