Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin työhön kannattaisi jatkuvasti sairastelevan hakeutua

Vierailija
22.03.2013 |

Olen aika nuori, mutta olen koko pienen ikäni sairastellut jatkuvasti. Tarkoitan lähinnä flunssaa, eli sitä kuume-yskä-nuhaa, sekä angiinaa joka ei suostu parenemaan millään. Olen käynyt lukiota pari vuotta ja saanut vasta kourallisen kursseja kasaan, kun sairastelen jatkuvasti ja tipun kursseilta pois.

On vähän alkanut mietityttämään, että pääsenkö koskaan töihin. Haluaako joku tosiaan työntekijän joka on puolet kuukaudesta sairaana? En haluaisi elää sossupummina lopun ikäni, äitini elämää katsoessa se ei loppujen lopuksi mitään kivaa ole. Lääkärissä on käyty monen monta kertaa, mutta siellä ei osata kuin muuta kuin olkia kohautella ja todeta että voivoi kun on heikko vastustuskyky.

Eli toisinsanoen, mitä alaa mun kannattaisi opiskella?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö työllistämään itse itsesi, sillain pienimuotoisesti? Jaksamisesi mukaan.

Tekisit esim. ompelu tai muita käsitöitä.

Vierailija
2/14 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä/vaadi nyt jotain tarkempia tutkimuksia, miksi sinulla on huonompi vastustuskyky kuin on tavallista. Voihan se johtua vaikka jostain vitamiinin puutteesta tai se voi olla vaikka allergiaa.

Itse lähtisin kyllä etsimään jotain selitystä sille, mistä tuo johtuu. Tsemppiä sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä alaa sinun kannattaisi opiskella, mutta itselläni oli lukioaikoinani samantyyppinen ongelma. Kurssien läpäiseminen kaatui usein liiallisiin poissaoloihin, koska olin jatkuvasti sairaana.

Vaihdoin sitten aikuislukioon, koska siellä sallittiin enemmän poissaoloja. Lukion jälkeiset opintoni keskeytyivät sitten taas liiallisiin poissaoloihin, vaikka muuten pärjäsin opinnoissani hyvin. Myöhemmin muutama työsuhde katkesi heti alkuunsa sairasteluuni, joka alkoi jo koeaikana. Lääkäreistä ei ollut mitään apua.

Flunssakierteeni katkesi lopulta siihen, kun aloin syödä d-vitamiinia paljon nykyisiä suosituksia isompia annoksia. Kiinnitän myös syömisiini entistä enemmän huomiota. Muut sairauteni ovat sitten edelleen kyllä kuvioissa ja haittaavat työllistymistäni.

Olen omalle kohdalleni miettinyt jotain työtä, jota voisi tehdä omaan tahtiin kotoa. Rahallisesti siitä en ehkä paljoa hyötyisi, mutta ainakaan ei olisi olo, että olen joku sossupummi.

Jos flunssakierre on ainoa koulunkäyntiä ja työntekoa haittaava sairautesi, niin sen voit ehkä tosiaan saada loppumaan tai ainakin lievenemään d-vitamiinilla sekä terveellisellä ravinnolla. Sitten voit valita ihan minkä alan haluat.

Vierailija
4/14 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää missään nimessä alkako yrittäjiksi tai freelancereiksi (esim. myymään tekemiänne tuotteita kuten joku ehdotti). Menetätte sosiaaliturvan. Yrittäjä ei saa työmarkkinatukea, minimisairauspäivärahaa, eikä sossusta mitään. Kaikkein pahin tilanne on silloin, kun ette ole edes perustaneet mitään firmaa, jonka voisitte todistaa sitten lopettaneenne. On täysin mahdollista jäädä ilman viimesijaista sosiaaliturvaa Nyky-Suomessa, jos sinut katsotaan yrittäjäksi.

Vierailija
5/14 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taattua avtä. Et sitten lukenut ap:n viestiä sossutuilla elämisestä?!

Vierailija
6/14 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalle, valtiolle. Voit ainakin ehtiä kerätä vähän toimeentuloa tilille. Kyllä sieltäkin tosin lopulta on jäätävä eläkkeelle sitten jonakin päivänä jos sairastelu jatkuu. Eläkkeen toki saa vain siinä tapauksessa että sinulla on diagnosoitu sairaus.

Vierailija
7/14 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla työskentelevänä hr-johtajana sanoisin, että tämä ei kyllä sitten pidä paikkaansa. Eli tällä historialla en valitettavasti voisi toimeen ottaa.

Ehkä olennaisinta olisi nyt selvittää, miksi ihmeessä sairastelet noin järjettömästi? Tuo ei ole millään mittapuulla normaalia.

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 07:13"]

Kunnalle, valtiolle. Voit ainakin ehtiä kerätä vähän toimeentuloa tilille. Kyllä sieltäkin tosin lopulta on jäätävä eläkkeelle sitten jonakin päivänä jos sairastelu jatkuu. Eläkkeen toki saa vain siinä tapauksessa että sinulla on diagnosoitu sairaus.

[/quote]

Vierailija
8/14 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet jatkuvasti kipeä? Onko ruokavaliossasi vikaa vai onko kodissasi hometta? Home voi aiheuttaa myös kuumeilua

Vierailija
9/14 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sinulla olla alhaisempi kynnys kuin muilla määritellä itsesi sairaaksi?

Polttiko äitisi odottaessaan sinua?

Entä jos oireesi ovatkin psykosomaattisia eli tunnet itsesi fyysisesti sairaaksi, vaikka vika onkin esim. masennuksessa?

Vierailija
10/14 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltatko? Syötkö terveellisesti? Oletko 100 varma, että kotonasi  ei ole hometta? Liikutko? Otatko vitamiineja? Allergiat? Onko kurkusta otettu kaikki näytteet? jos on joku jäänyt pesimään? Oletko gynellä käynyt? Antanut pissanäytteet? Astma?

Vierailija
11/14 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, huolehdi nyt ensin siitä lukiosta ennen seuraavan opiskelualan miettimistä. Sovi opettajien kanssa, että jos ja kun sä taas seuraavaksi sairastut, opiskelet kotona ja teet jotain projektityötä tai kotiesseetä ylimääräisen kirjallisuuden pohjalta, niin, että saat ne kurssit suoritettua.

Sen jälkeen sun kannattaa pyrkiä jollekin sellaiselle alalle, missä voit tehdä töitä itsenäisesti, jotta kenenkään muun työt ei jää roikkumaan sun poissaolojen takia, mutta silti palkkatöissä.

Sitten menet lääkärille (et arvauskeskukseen, vaan johonkin lähimpään pikkuleikkauksia tekevään lääkärikeskukseen) ja kysyt, että kannattaisko tällä tautihistorialla leikata nielurisat pois tai tehdä jotain allergiatestejä. Nielurisat auttaa miltei varmasti.

Myös kannattaa miettiä ihan sun omia elintapoja ja elämäntilannetta. Mulla oli tuollainen kausi ylasteella, sairastelin koko ajan. Siihen liittyi se, että mä olin myös ihan normaalipainon alarajoilla ja kuukautiset oli aika runsaat. Liikkumaankaan en juuri jaksanut. Väsyin vain kaikesta ja koko ajan, suurin piirtein nukuin tunneilla. Lukioon mennessä lihoin muutaman kilon ja - tsadaa - aloin yhtäkkiä pysyä terveenä, jaksaa liikkua ja pysyä valveillakin. Lihomisen lisäksi siinä oli mukana vähän psyykkistäkin tekijää: Olin yläastella koulukiusattu ja vaikka lukiossakaan en ollut erityisen suosittu, poistui välitön väkivallan uhka kuitenkin kun ne kaikkein hulluimmat tapaukset menivät amikseen. Eli ihan stressillä on vaikutusta fyysiseen terveyteen ja vastustuskykyyn.

Vierailija
12/14 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ole ehdottanut nielurisojen leikkaamista, jos usein angiina? Minulta leikattiin ja sairastelut loppuivat siihen.

Vierailija
13/14 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kohtalontoveri. Olen myöskin ihan lapsesta saakka sairastanut jatkuvasti. Vuosien varrella on kokeiltu julkinen terveydenhoito, yksityislääkärit, vitamiinit ja hivenaineet, erilaiset ruokavaliot ja vieläpä ennakkoluulottomasti vino pino vaihtoehtohoitoja. Mitään selitystä ei löydy, mikään ei auta. Turhauttaa, kun ihmiset epäilevät luulosairaaksi ja tuputtavat vinkkejään, koska kaikki keinot on tässä kolmen vuosikymmenen kuluessa jo kokeiltu.

Itse opiskelin ammattiin, jossa voin tehdä osa-aikatyötä kotoani omien aikataulujeni mukaan. Tulot jäävät toki pienemmiksi kuin kokopäivätyössä, mutta minusta tämä on sen arvoista, koska elämänlaatuni on parempi ja stressiä on vähemmän. Terveenä ollessani teen mahdollisimman töitä alta pois. Puolikuntoisena saatan tehdä jotain pientä, jos on tarpeen (työ on ajatustyötä, jota pystyn tekemään tietokoneella sängyssä, eli ei rasita fyysisesti). Kun olen kunnolla kipeä, lepään hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
14/14 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin sanoa kokemuksesta, että sinun alentunut vastustukykysi johtuu jostakin. Itse olin aina sairaana, joka h*lvetin flunssa ja muu iski minuun ja kesti pitkään...! Sitten aloin syömään D-vitamiinia, ja kappas, nykyään olen ollut terveenä melkein koko ajan, omassa lähipiirissäni ennen olin se "aina sairaana" oleva, nykyään olen se "ei koskaan sairaana" ihminen.

Sinun tautikierteesi jostuu jostakin, ja veikkaan D-vitamiinin puutetta. Kuvaavaa on se, että otan D-vitamiinia joka päivä, viime kesänä lähdin Kreikkaan ja ajattelin että en ota vitamiineja mukaan kun siellä aurinko paistaa. No kappas vaan, tulin sairaaksi, mikä lie flunssa iski päälle vaikka koko ajan oli lämmintä jne. Joten nykyään otan lomillakin D-vitamiinia, hieman pienemmän annoksen mitä Suomessa, mutta otan kuitenkin.