Mielenterveysongelmat ovat elämäntaitojen puutetta
Kommentit (32)
Puhuin masentuneen kaverini kanssa joskus siitä että raha on aikalailla avain asia masennukseen, jos ei ole rahaa ei voi tehdä mieleisiään asioita eikä toteuttaa itseään. Jatkuva kituuttaminen neljän seinän sisällä masentaa ketä vaan + muita syitä ja seurauksia. Eli joo, kun ei voi elää taitojensa mukaista elämää masentuu.
minulla hermojärjestelmä kehittyi kovan stressin alla ja olosuhteissa joissa perusturvallisuuden tunne oli usein uhattuna. elämäntaitoja voi oppia mutta persoonallisuus ja perimä' määrää myös paljon ja varhainen lapsuus sekä kiusaaminen voi romuttaa persoonan minän mistä erilaisia ongelmia syntyy. mitä on mielenterveys ei ole sama kuin selviytyminen yhteiskunnassa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 17:51"]
Puhuin masentuneen kaverini kanssa joskus siitä että raha on aikalailla avain asia masennukseen, jos ei ole rahaa ei voi tehdä mieleisiään asioita eikä toteuttaa itseään. Jatkuva kituuttaminen neljän seinän sisällä masentaa ketä vaan + muita syitä ja seurauksia. Eli joo, kun ei voi elää taitojensa mukaista elämää masentuu.
[/quote]
se on justiin semmonen vyyhti, menee koulu huonosti, ei opiskele hyvin, eisaa hyvää duunia eikä palkkaa, tulee mahdillisesti päihdeongelmia, arki on raskasta kun ei ole vaihtelua, itsetunto kärsii, alkaa tuntemaan huonommuutta, kaverit häviää parempiin piireihin, masentuu.
moniongelmainen henkilö, nykyinen monimutkainen ja vaativa elämäntyyli on hyvin haastava joillekkin yksilöille. heille pitäisi saada apua, ei kaikki ole luotu pärjäämään. en lähtisi syyttämään heitä, mielestäni heidänkin pitäisi saada kunnon korvaus työstä ja meidän pitäisi ymmärtää ja kestää heitä ongelmaisina. uskon että se auttaisi heitä. olen itse lähes päivittäin tällaisen ihmisen kanssa juttusilla. se on raskasta, mutta olen huomannut että se auttaa häntä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 10:36"]
Introvertit, helposti loukkaantuvat ja herkät varmaan kärsivät enemmän mt-ongelmista. Herkiltä puuttuu elämäntaitoja siinä mielessä, etteivät antaisi kaikkien jyrätä heitä maanrakoon, vaan osaisivat puolustaa itseään ja olla vähän paksunahkaisempia. Toisaalta luonteenlaatumme on periytyvää, joten minkäs ihminen sille voi, jos on herkkä?
[/quote]
Eli jos on jyrä joka ei piittaa toisten tunteista vaan välittää vain siitä tekevätkö muut juuri niin kuin itse haluaa, niin sitten ei tule mt-ongelmia? Varmaan ihan totta mutta olen silti mieluummin herkkis kuin jyrä. Mm. psykopaatit tuskin koskaan sairastuvat masennukseen.
Normaali ihminen on herkkä. Se on eri asia miten sen näyttää ulospäin.
Narsistit ja psykopaatit ovat tunnekylmiä koviksia sekä luonnevikaiset. En menisi ihailemaan tätä kovaa ihmistyyppiä. Narsisteilla masennus on muutoin todella yleinen vaiva, ei kyllä heti uskoisi.
sitten on ihmisiä jotka ovat ylitunteellisia ja heillä helposti asiat kriisiytyy, loukkaantuminen on herkässä ja looginen ajattelu on liian heikoilla. kuten aitini, hänen päänsä on tunteiden sekamelska, hänen reaktoinsa asioihin on niin ylilyövää, useat asiat on aivan hirveitä ja kamalia ja jos joku ihminen käyttäytyy mukavasti niin sitten hän on niin mukava ja luotettava pyhimys. hän myös käsittää asiat lähes aina väärin kuska hänen tunteensa ohjaavat kuultua tietoa niin voimakkaasti että totuus muuttuu.
Osin totta. Toisaalta osa mielenterveysongelmista on vahvasti perinnöllisiä ja "sisäsyntyisiä". Jos 16-vuotiaana napsahtaa rankka psykoosi, ei se millään elämäntaidoilla olisi ehkäistävissä. Skitsofrenia on mt-ongelmista se vahvimmin periytyvä.
Mutta joo, osin totta. Olen "terve", ja kyllä mulle yhtään reilumpi alkoholinkäyttö aiheuttaa seuraavana päivänä sellaisen ahdistuksen ja masennuksen, että oksat pois. Taatusti saisin runsaalla alkonkäytöllä itselleni vakavan masennuksen, ja alkoholisteista suurin osa on masentuneita. Ja kyllä, sekainen ja likainen koti vetää mielen alavireiseksi, samoin jos itse on likainen, epäsiisti ja peseytymätön. Edelleen säännöllinen päivärytmi nostaa mielialaani. Olen myös aktiivisesti opetellut olemaan vatvomatta tulevia asioita ja olemaan miettimättä "katastrofiajatuskulkuja", joissa yksi tekemätön tai väärin tehty asia johtaa vielä kauheampaan. Ja jep, nuokin asiat ovat parantaneet mielialaani. Joten tällaisten asioiden osalta uskon täysin, että mt-ongelmat ja elämänhallintataidot korreloivat. Edelleen varmasti masentaisi ja ahdistaisi, jos olisin sössinyt raha-asiani ja menettänyt luottotietoni.
Lievat mielenterveysongelmat ehka osin voivat johtua elamantaitojen puutteesta, siis juuri sellainen vyyhti ongelmia, yksi johtaa toiseen. Mutta paasaantoisesti vaite ei pida paikkaansa.
[/quote] Mm. psykopaatit tuskin koskaan sairastuvat masennukseen.[/quote]
Kyllä psykopaatitkin sairastuvat masennukseen.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 19:57"]
[/quote] Mm. psykopaatit tuskin koskaan sairastuvat masennukseen.[/quote]
Kyllä psykopaatitkin sairastuvat masennukseen.
[/quote]
Kerro ykskin.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 17:51"]
[/quote]
Niinpä... Tällä palstalla on paheksuttu, että työkyvyttömyyseläkkeellä olevat masentuneet esimerkiksi matkailevat. Pitäisi siis joko maata täysin vetämättömänä mielisairaalassa tai mennä töihin.
On myös tutkittu että älykkäämpi ihminen suoriutuu mielenterveysongelmista paremmin kun vähemmän älykäs. mikä ei tietenkää ole yllätys.