Onko tee hygieenistä? Tulee Intiasta. (resistentit bakteerit esim)
Intia, Pakistan ja Bangladesh ovat pahimpia multiresistentin bakteerin maita. Sitä on maaperässä, joissa ja jopa pääkaupungin hanavedessä. Liekö esim ceylon sen parempi tai muut teemaat.
Mietin vaan, että siellä epähygieenisissä oloissa keräävät teen lehtiä. Teepensaita kastellaan varman vaan jostain joesta otetulla vedellä. Pomittuja lehtiä säilytetään maassa verkkopusseissa (kuvien mukaan)
Täällä teepussia liotetaan pieni aika vain eikä vesi ole yleensä edes kiehuvaa. (eikä kiehuvakaan tapa kaikkia)
Onko teelle jokin hygienisoimistoimenpide ennen kun se menee pussitettavaksi?
(esim kahvi paahdetaan, mutta tee lehdet vaan kuivataan)
Haluaisin siirtyä teehen, mutta liekö turvallista.
Kommentit (49)
Bakteerit ei kuole tarpeeksi siinä lyhyessä ajassa kuumassa vedessä ollessaan. Vesi ei enää kiehu kupissa (jos on edes ollut ollenkaan kiehuvan kuumaa)
Esim kolibakteerin takia vettä käsketään keittää vähintään 10 minuuttia jos sitä kolia juomavedessä on.
Joka paikassa on bakteereita. Sun suolistokin on täynnä niitä. Bakteeriton elämä tappaa.
Onko missään hygieenisemmässä maassa kasvatettua tee laatua?
Mitä jospa ostat mikroskoopin ja tutkit aina jokaisen tuotteen erikseen. Saat mielellesi rauhan tai sitten se vaan pahentaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Japanilaiset teet?
Mikrobille voi olla aika kova paikka olla resistenttinä, kun on ensin ollut rutikuivana kuukausikaupalla ja sitten kaadetaan kuumaa vettä niskaan. Tosin tehdäänhän kylmäuutettuakin teetä (itsekin olen tehny). Siinä laitetaan siis teelehdet kylmään veteen ja yöksi jääkaappiin. Iiks. No, hengissä olen vielä, viime kesänä tuota tein vihreästä teestä, oli raikasta.
Mutta tuota. Säteilytetäänköhän teet ja mausteet?
Vierailija kirjoitti:
No ei niitä missään labroissa kasvateta niin kuin ei suomessa vihanneksiakaan. Kyllä niihin aina jotain lintujen ulosteita tippuu ja ötököiden paskaa.
Käykö japanialaiset teet? Vai onko se Fukusima pilannut siellä kaiken.
Joku täällä kirjoitti, että terveenä on pysynyt MUTTA voi olla sen bakteerin kantaja. Vai oletko testannut paskasi esbl:n, mrsa:n ja vre:n varalta? Voit todellakin saada sen bakteerin täältä Suomesta.
Resistentit bakteerit tulee liaallisesta hyggeilystä.
Harvemmin ne vuoristojen teeviljelmät on missään slummien keskellä, eikä kuiva tee ole ensimmäinen bakteeririski muutenkaan.
Ehkä kannattaisi kiinnittää huomiota yleiseen hygieniaan. Salmonellankin voi saada huonolla tuurilla mistä vain. Lunnunkakan mukana omaan kotiin tms. Yleensä tartuntaa tarvitaan iso satsin pöpöjä. Ja 60 asteen kuumennus tappaa monet. Jos epidemiassa annetaan keitto-ohjeita, niin ne on usein ylimitoitettuja. Koska silloin taataan varmuus. Moni on tietämättään resistentin pöpön kantaja. Eikä niitä tiedettyjäkään eristetään muualla kuin sairaalassa, jossa on paljon potilaita joille tartunta olisi kriittinen.
Eiköhän suurin riski ole suomalainen sairaala. Siksi kaikki mahdolliset pyritæön hoitamaan päiväpolilla.
Olen tee asiantuntija ja suomeen ollaan tehty märkiä tee lehtiä apinoille niiden toivosta.
Itse olen nähnyt että kaverini kehui teetään jotka olivat märkiä tee lehtiä ja siihen se teen juonti jäi ja kaverini sanoi että tämän apinan teen juonti oli teellä pelleilyä, sama apina sanoi minulle röyhkeästi kotonani että minä litrin ja leikin vedellä. Kiinalaiset kunnioittavat eniten teehetkeä jossa he tekevät gorilla rituaaleja ja kiinalainen on sitä mieltä että tee on teetä kuin se on kuivaa.
”Täällä teepussia liotetaan pieni aika vain eikä vesi ole yleensä edes kiehuvaa. (eikä kiehuvakaan tapa kaikkia)”
Et kuitenkaan syö niitä teenlehtiä vaan juot sen haudutusveden, joka pysyy kuumana pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Mikrobille voi olla aika kova paikka olla resistenttinä, kun on ensin ollut rutikuivana kuukausikaupalla ja sitten kaadetaan kuumaa vettä niskaan. Tosin tehdäänhän kylmäuutettuakin teetä (itsekin olen tehny). Siinä laitetaan siis teelehdet kylmään veteen ja yöksi jääkaappiin. Iiks. No, hengissä olen vielä, viime kesänä tuota tein vihreästä teestä, oli raikasta.
Mutta tuota. Säteilytetäänköhän teet ja mausteet?
Mausteet ainakin. Itsekin ajattelin, että teelle tehdään samanlainen käsittely.
Minä olen myös miettinyt samaa ongelmaa, erityisesti pussiteen sisältöä. Hakematta tulee mieleen, että lattialta on lakaistu sinne varisseet teenlehdet, jotka ovat jo sopivasti murskautuneet jalkojen alla. Jos epäröit, niin suosittelen, että perehdyt yrttiteejuomiin ja keräät itse ainekset kesällä puhtaasta luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
”Täällä teepussia liotetaan pieni aika vain eikä vesi ole yleensä edes kiehuvaa. (eikä kiehuvakaan tapa kaikkia)”
Et kuitenkaan syö niitä teenlehtiä vaan juot sen haudutusveden, joka pysyy kuumana pitkään.
Kun liotan hetken teepussia, juon teen heti kun pystyy. Ei ehdi mikrobit kuolla, varsinkaan jos vesi ei ole kiehuvaa. (mikrolla lämmitetty)
Säteilytetäänkö teetä?
Onko jotain länsimaissa valmistettua teetä?
Bakteerit säilyy tarttumiskykyisinä vuosikaudet ilman isäntää.
Vierailija kirjoitti:
Intiasta en ottaisi mitään. Saastaisin paikka maan päällä.
Katsopa vain, missä vaatteesi on tehty. Ja jos niitä ei olekaan Intiassa töksitty kokoon, on kovin mahdollista, että käytetyt kankaat ovat sieltä.
AP, keitä se tee kunnolla...
No jos arveluttaa, niin juo sitten Suomessa kasvatettua teetä. (Get it?)
Sitä paitsi, luuletko tosiaan että vain Intiassa ym. maissa on vastustuskykyisiä bakteereja? Voin kertoa, että niitä on myös Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, mukaanlukien myös Suomessa.