Voiko kortisoni aiheuttaa huimausta?
Joudun ajoittain syömään Dexametasonia. Voiko se aiheuttaa huimausta vai onko syy muussa lääkityksessä?
Kommentit (12)
Kyllä! Kortisoni on hurja lääke jota kannattaa välttää. Sillä voi pilata elämänsä tyystin. Tunnen monta tapausta joille näin käynyt. Juuri toi skarppaaminen on yksi ongelma ja paljon muuta sekä myös psyykeongelmia. Aikaisemmin sisäisestä kortisonista turpoi aivan holtittomasti.
Mä tiedän nämä valvomisongelmat (kärsin niistä itsekin), psykoosiriskin, turvotukset ja verensokeria nostavan vaikutuksen, mutta ei auta, joudun syömään kortisonia. Yritän selvitä niin pienellä annoksella kuin mahdollista.
Tää huimaus on uusi asia, tätä ei ole aikaisemmin ollut ja mietin, johtuuko tämä nyt kortisonista vai niistä muista lääkkeistä.
ap
Saanko kysyä mihin vaivaan sitä otat? Mutta itse kysymykseen niin vaikea sanoa mistä johtuu jos paljon erillaisia lääkkeitä otat. Olen kyllä kuullut että kortisonista tulee huimausta, paniikkia ym pahoja oireita. Kannattaa varmasti nostaa aiheen kunnes paikalle osuu kortisonin käyttäjä
Mä nostan, sain kortisonikuurin prednison 20mgx1 viikonloppuna. Eilen oli ihan karmea olo, huimasi ja tuntui että taju lähtee, vaikea kohdistaa katsetta, oksetti. Unettomuus vaivaa, samoin suun limakalvot kuivat ja paikoin tosi arat, mahakipuja ja turvotusta. Jo nyt. Kokoajan heittää kuin olisi humalassa. Onko muilla ollut arkuutta suussa? Ainakin kielen kärki on kuin palanut ja muistelen että kesällä oli sama homma kuurin aikana
Millaisia annoksia otat? Ilmeisesti aika isoja. Itse olen syönyt pieniä ja isoja annoksia parikymmentä vuotta enkä ehkä olisi hengissä ilman kortisonia joten ottakaahan nyt rauhallisesti. Kyllä se tehokas lääke on jos yhtäkkiä otat isoa annosta, soita sairaanhoitajalle jos uusia ja erilaisia oireita on nyt tullut. Toisaalta ne voi myös tasoittuakin.
Niin paska lääke ettei todellakaan kannata käyttää. Sivuoireet voivat olla todella kauheita ja todella voi pilata koko kehon ja elämän sillä.
Tästä ketjusta on jo aika vieny, mutta itse söin viikon kuurin prednisolon 20mg 1 tabletti/vrk.
6 päivän kohdalla alkoi oireet. Unettomuus, etova olo, huimaava tunne päässä, ylikierroksilla koko kroppa. Pahin on tuo huimaus. Samalla aloitin myös Duactin. Tiedä sitten kummasta vai molemmistako johtuu. Kamalaa on vieläkin vaikka luurit loppui molemmat 2pv sitten. Mietin vaan koska olo paranee 😟
Minullakin on nyt kortisonin aloituksen jälkeen (ensin 60 mg/vrk, sitten 40 ja nyt kotihoidossa 20 mg/vrk) tullut huimausta ja katseen kohdistamisvaikeuksia jos olen esim. lukenut pitempään.
Minulla mennyt vasta 2 päivää 20mg kortisonia suun kautta ja koko ajan ollut huimaava olo, päänsärkyä ja ällötys olo. Vaikea kuvata tuota tarkemmin. Parin viikon kuuri pitäisi popsia ja itse asiassa aloituksannoksen piti olla 40mg eka viikkoa, mut en uskalla, kun niin herkkä kaikelle muutenkin.
Mulla ei ole tullut kortisonista koskaan mitään pahoja sivuoireita. Ainoa oire on pitkässä kuurissa ollut jatkuva nälkä. Jos kuuri kestää yli 2 viikkoa, saattaa posket hiukan turvota, mutta se menee kuurin jälkeen ohi. Aina ei ole turvotusta tullut ollenkaan. Olen syönyt useita kuureja vaikean astman takia viimeisten 20 vuoden aikana.
Voi kompata edellisiä, että kortisonista todellakin voi tulla juuri mainittu huimaava ja ällöttävä olo. Itselläni ei ole mitään muuta lääkettä niin ei ole vaikea yhdistää pisteitä.
Eikö kellään kokemusta/tietoa? Jotenkin olo on kuin vähän humalassa, huimaa, vaikea kohdistaa katsetta. Hirveän epävarmaa liikkuminen.