Miesten huono kirjoitustaito on syy siihen, etten kiinnostu
Täällä on ollut paljon keskusteluita, joissa miehet valittavat naisten ”nirsoutta”. Minulle on äärimmäisen suuri turn off se, kun mies tekee yhdyssanavirheitä tai lauseet kertovat muuten vain puutteellisesta kyvystä käyttää kieltä.
Huonosti kirjoittava ei tietenkään todennäköisesti itse edes tajua tekevänsä virheitä. Taas tänään heitin deittiprofiiliini tulleet viestit roskakoriin ja olin pöyristynyt näiden viestiä lähettäneiden miesten ”tasosta”. Siksi ajattelin julkisesti kertoa yhden syyn naisten vastaamattomuuteen.
Kommentit (81)
Voi voi. On tämä ongelma. Miehen tekstari lokakuun 9. päivä: "Tulen luoksesi 10.10", mutta ei tullutkaan, kello 10.10, vaan vasta seuraavana päivänä eli 10.10. Siihen loppui sekin romanssi!
Sanoisin, että 90 % suomalaisista ei osaa laittaa toista pistettä päivämääräykseen; koulutustaustata riippumatta.
Ja niin saatiin sukupuolipoliittinen kiista tästäkin. AP vain kertoo, että hän edellyttää mieheltä moitteetonta kirjoitustaitoa. En lähilukenut hänen tekstiään, mutta varmasti siinäkin olisi voinut johonkin puuttua. Moinen ei vain ollut tarpeeni. Minä en ymmärrä, miten se on keneltäkään pois, jos hän edellyttää moitteetonta kirjoitusta. Siihen kykeneviä miehiä löytyy kyllä.
Yksi hienoimmista naisista, joita tapasin viime vuonna, oli eräs lääkäri. Voin rehellisesti myöntää, että ihastuin hänen ulkonäköönsä ja kauniiseen puheääneensä, mutta olin erityisen otettu siitä, kuinka hän otti minun asiani omikseen, pohti ratkaisuja ja teki oikeaan osuvia johtopäätöksiä. Minä esimerkiksi olen valittanut vuosikausia muille lääkäreille jatkuvaa väsymystä. Vasta tämä ihminen tajusi lähettää minut uniapneatutkimuksiin. Lopputulos oli keskivaikean ja vaikean apnean rajamailla. Ja tämä oli vain esimerkki kaikesta siitä hyvästä, mitä hän sai aikaan kuuntelemalla, kyselemällä ja harkitsemalla.
Ja kuitenkin hänen kirjoituksensa on sanalla sanoen karmeaa. Hänen lääkärinlausunnostaan pääkohdat käyvät kyllä ilmi, mutta teksti oli huonompaa kuin aika moni muu: lapsellisia kielioppivirheitä, puuttuvia lauseenjäseniä ja niin edelleen. En tiedä, johtuuko hänen tekstinsä huonous kiireestä, vai eikö hän ole ikinä osannut kirjoittaa hyvää asiakieltä. Tekstin perusteella olisin päätellyt, että lähihoitaja siinä leikkii tohtoria. Onneksi minulla ei ole vähäistäkään perustetta epäillä häntä valelääkäriksi. Jos niin kuitenkin olisi, minun kohdallani hän silti osoitti älykkyyttä ja paneutumista ja teki oikeita johtopäätöksiä.
MiäsHenkilö kirjoitti:
Minä kyllä tajuan. Kirjoitan virheellisesti koko ajan. Minulta puuttuu usein kokonaisia sanoja ja jopa tavuja. Olen tullut siihen tulokseen, että minulla on lievä luki- ja keskittymishäiriö, joka on pahentunut iän myötä. Kännykällä kirjoittaminen on pahentanut ongelmaa huomattavasti. Tuottamani tekstin laatu ei kuitenkaan vaikuta verbaalisiin lahjoihini.
Aah en olekkaan siis yksin.
Lukihäiriö vaivannut aina, mutta nyt aikuisena, kun se on pahentunut, sen vasta tajuaa kuinka se vaikuttaa.
Puhelimen lääppimisnäyttö rampauttaa minunkin kirjoitusta vielä exponentaalisesti.
Ei paljo somet huvita.
Verbaalisesti olen kyllä taitava, joskus jopa loistava, mutta teksti ja kirjaimet ei vaan mahdu mun päähäni kunnolla.
Parastahan tässä on vielä se, että todella monelle kirjoitustaito=älykkyys.
Onneks mun itsetunto on rautaa😎
Vierailija kirjoitti:
Voi voi. On tämä ongelma. Miehen tekstari lokakuun 9. päivä: "Tulen luoksesi 10.10", mutta ei tullutkaan, kello 10.10, vaan vasta seuraavana päivänä eli 10.10. Siihen loppui sekin romanssi!
Sanoisin, että 90 % suomalaisista ei osaa laittaa toista pistettä päivämääräykseen; koulutustaustata riippumatta.
Sanoisin, että 95 % täällä esitetyistä prosenttiluvuista on pahantahtoista väärin arvaamista.
Tulee kirjoittaa sitenkuin ajattelee. Ei se seen monimutkaisempaa ole.
M51 kirjoitti:
Ammattikoulun käyneet miehet kirjoittavat yleensä huonommin kuin lukion käyneet. Yhdys sana virheet ovat tyypillisiä.
Osa ammattikoulun käyneistä on jatkanut teknikoksi tai insinööriksi ja edenneet aika hyvään työhön ja ansioon. Kirjoittaminen voi olla edelleen hakusessa.
Olen työni puolesta lukenut ammattikoulupohjaisten yrittäjien tekstiä aika paljon. Kieli on monasti puutteellista, mutta ne kaverit osaavat monasti tehdä rahaa ja laskea, mikä kannattaa. Yhdys sana virheille voisi ilkkua, mutta miksi, jos viesti ja ajatus menee perille.
Itse olen lukion ja korkeakoulun käynyt mies.
Hyvät naiset! Katsokaa yhdyssanavirheiden läpi. Sieltä saattaa löytyä helmi.
Itseasiassa itsehän seurustelen nyt ulkomaalaisen miehen kanssa, jonka englannin kielen kirjoitusasu on ihan kamalaa; sekä kielioppi että sanojen oikeinkirjoitusasu on erittäin pahasti hakusessa. Tiedän kuitenkin, että mies on "omalla kielellään" älykäs, eli katson sitten vähän läpi sormien tätä englannin kielen taitoa (tai sen puuttumista lähinnä). Pystytään kuitenkin kommunikoimaan hyvin ja keskustelemaan "henkeviä", hänen kielitaitonsa ei ole niin puutteellinen ettäkö se jotenkin rajoittaisi meidän kommunikaatiotamme.
Hän on myös "kynämies", mikä sitten käy ilmi hänen kirjallisuuden ja elokuvien tuntemuksestaan, plus että hän puhuu erittäin "kauniisti" ja käyttää paljon sivistyssanoja.
MiäsHenkilö kirjoitti:
Tosin, kuka edes haluaisi seurustella kielipoliisin kanssa? Ei edes toinen kielipoliisi, koska lopulta jompikumpi saa toisen kiinni ja siitä syntyvä raivoisa riita ja katkeruus ei lopu ikinä.
Minä ja mieheni olemme molemmat ankaria kielipoliiseja. Yhdessä jo 15 vuotta.
Kyvyttömyys kirjoittaa yhdyssanoja oikein on kyllä sellainen turn-off että oksat pois. Tunnen yhden huippuälykkään, superkomean, menestyneen DI:n. Kehittelin siitä kiehtovia fantasioita -siihen asti että näin sen facessa kirjoittavan yhdyssanoja väärin. Siihen kuivuivat kauniit päiväuneni.
Lukihäiriö on sitten eri asia: sille ei voi mitään. Mutta siitä kannattaisi mainita esittelytekstissä. Toki usein lukihäiriöisen virheet on sellaisia että huomaa ettei kyseessä ole sivistymättömyys vaan nimenomaan häiriö.
Vierailija kirjoitti:
Kellonaika ilmaistaan 10:10.
Vierailija kirjoitti:
Ja niin saatiin sukupuolipoliittinen kiista tästäkin. AP vain kertoo, että hän edellyttää mieheltä moitteetonta kirjoitustaitoa. En lähilukenut hänen tekstiään, mutta varmasti siinäkin olisi voinut johonkin puuttua. Moinen ei vain ollut tarpeeni. Minä en ymmärrä, miten se on keneltäkään pois, jos hän edellyttää moitteetonta kirjoitusta. Siihen kykeneviä miehiä löytyy kyllä.
Yksi hienoimmista naisista, joita tapasin viime vuonna, oli eräs lääkäri. Voin rehellisesti myöntää, että ihastuin hänen ulkonäköönsä ja kauniiseen puheääneensä, mutta olin erityisen otettu siitä, kuinka hän otti minun asiani omikseen, pohti ratkaisuja ja teki oikeaan osuvia johtopäätöksiä. Minä esimerkiksi olen valittanut vuosikausia muille lääkäreille jatkuvaa väsymystä. Vasta tämä ihminen tajusi lähettää minut uniapneatutkimuksiin. Lopputulos oli keskivaikean ja vaikean apnean rajamailla. Ja tämä oli vain esimerkki kaikesta siitä hyvästä, mitä hän sai aikaan kuuntelemalla, kyselemällä ja harkitsemalla.
Ja kuitenkin hänen kirjoituksensa on sanalla sanoen karmeaa. Hänen lääkärinlausunnostaan pääkohdat käyvät kyllä ilmi, mutta teksti oli huonompaa kuin aika moni muu: lapsellisia kielioppivirheitä, puuttuvia lauseenjäseniä ja niin edelleen. En tiedä, johtuuko hänen tekstinsä huonous kiireestä, vai eikö hän ole ikinä osannut kirjoittaa hyvää asiakieltä. Tekstin perusteella olisin päätellyt, että lähihoitaja siinä leikkii tohtoria. Onneksi minulla ei ole vähäistäkään perustetta epäillä häntä valelääkäriksi. Jos niin kuitenkin olisi, minun kohdallani hän silti osoitti älykkyyttä ja paneutumista ja teki oikeita johtopäätöksiä.
Lääkärit pääsääntöisesti vielä nykyäänkin lausuvat tekstinsä, eivät kirjoita niitä. Sitten joku mahdolliset täysin vailla terveydenhoitoalan koulutusta oleva henkilö niitä purkaa nauhalta. Tuntematta erikoissanastoa.
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Tosin, kuka edes haluaisi seurustella kielipoliisin kanssa? Ei edes toinen kielipoliisi, koska lopulta jompikumpi saa toisen kiinni ja siitä syntyvä raivoisa riita ja katkeruus ei lopu ikinä.
Minä ja mieheni olemme molemmat ankaria kielipoliiseja. Yhdessä jo 15 vuotta.
Kyvyttömyys kirjoittaa yhdyssanoja oikein on kyllä sellainen turn-off että oksat pois. Tunnen yhden huippuälykkään, superkomean, menestyneen DI:n. Kehittelin siitä kiehtovia fantasioita -siihen asti että näin sen facessa kirjoittavan yhdyssanoja väärin. Siihen kuivuivat kauniit päiväuneni.
Lukihäiriö on sitten eri asia: sille ei voi mitään. Mutta siitä kannattaisi mainita esittelytekstissä. Toki usein lukihäiriöisen virheet on sellaisia että huomaa ettei kyseessä ole sivistymättömyys vaan nimenomaan häiriö.
Minussa on kuule niin paljon muitakin vikoja, että jos kirjoitusvirheet tökkii, niin tuskin kannattaa muutenkaan yrittää. 🙂 Etsin rentoa naisseuraa, joka ei nipota.
Kamalaa olisi elää sellaisen ihmisen kanssa joka ei kestä virheitä. Ei kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa olisi elää sellaisen ihmisen kanssa joka ei kestä virheitä. Ei kiitos!
Virheiden ja tyhmyyden sietäminen ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellonaika ilmaistaan 10:10.
Ei todellakaan, jos kirjoitat suomea.
Mua taas ärsyttää miehet jotka ekana sanovat profiilissaan "en oikeen osaa itsestäni mitään kertoa..." mulle tuo kuulostaa epävarmuudelta mikä ei oikeen sytytä. Itsestäni osaan hyvin perusasiat sanoa millainen olen ja mitä etsin, kiinnostukset jne. :)
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ärsyttää miehet jotka ekana sanovat profiilissaan "en oikeen osaa itsestäni mitään kertoa..." mulle tuo kuulostaa epävarmuudelta mikä ei oikeen sytytä. Itsestäni osaan hyvin perusasiat sanoa millainen olen ja mitä etsin, kiinnostukset jne. :)
Sitten kun kertoo rehellisesti ja avoimesti itsestään vuolain sanoin, haukutaankin itsekeskeiseksi rehentelijäksi ja aletaan välittömästi epäillä ainakin narsistiksi. Suomalaisen miehen on oltava itsevarma sillä lailla vaivihkaisesti, ettei se varsinaisesti näy ulospäin kuin hienoisina vihjeinä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pelkästään miesten ongelma tuo kirjoitustaidottomuus.
Ohis
Tätä(kin) ketjua lukiessa näkee, että pilkkusäännöt on hyvin monella kirjoittajalla hukassa.
Aloituksessa olisi voinut vaihtaa sanajärjestystä parissa lauseessa. Tietysti itse asia tulee selväksi, mutta vähän kankeaa luettavaa se nyt on.
Mulle kirjoittaa miehet, jotka ovat todella verbaalisia. Ihan nautin heidän viesteistään.
Vierailija kirjoitti:
Odottele vaan jotain hikistä pilkunviilaajaa...
Pillunviilaaja lienee siis parempi?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai verbaalisesti lahjakkaat etsi seksiseuraa netistä, kun suomalaiset naiset ovat muutenkin niin helppoja. Netissä on vain epätoivoiset.
Olen kyllä törmännyt tällaisiin verbaalisiin miehiin netissä. Heillä ei vain ole aikaa lähteä muualle sitä seuraa etsimään. Ei todellakaan mitään epätoivoisia tapauksia.
Mielestäni on hälyttävää, että Facebookissa osa kommenteista on sellaisia, joista ei saa mitään käsitystä mitä kirjoittaja yrittää sanoa. Ei niin kuin pienen pientä, pelkkiä sanoja peräkkäin.
”Persut auto mies kauppa auomitalon seinässä oli kuka sano täh politiikka kyllä”
Miten tuollainen ihminen kykenee ilmaisemaan itseään edes puhumalla, kun ei kokonaista lausetta saa kasaan?