Miten herättää lukijan kiinnostus työhakemuksessa?
Olen ymmärtänyt että ensimmäinen kappale on varsinkin ratkaiseva, että mahdollinen työnantaja edes viitsii lukea hakemuksen loppuun. Millaisia mainoslauseita siihen sitten pitäisi laittaa?
Kommentit (5)
Jo yleisilme/ensivaikutelma on tärkeä.
Selkeä, helposti luettava, esim. kuvalla elävöitetty hakemus jää paremmin mieleen.
Tällaiset aloitukset voi unohtaa: Kiinnostuin suuresti nähdessäni...
Jos viestisi joutuu kokeneen työhönottajan silmien alle, mikään kikkailu ei auta. Hän näkee temppujen läpi ihan yhtä selvästi kuin poliisi näkee rattijuopon onnettomien selitysten läpi. Kirjoita lyhyesti ja selvästi, pysy asiassa, älä selittele. Faktat pinoon, lavertelut pois.
Juuri näin. Eli erotut osaamisellasi, et millään muulla. Itse katson nopeasti CV:n ja sen perusteella alan sitten tsekkailla hakemusta. Jos CV on tyhjä, tällöin on ihan sama, mitä hakemukseen lavertelee.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 08:33"]
Jos viestisi joutuu kokeneen työhönottajan silmien alle, mikään kikkailu ei auta. Hän näkee temppujen läpi ihan yhtä selvästi kuin poliisi näkee rattijuopon onnettomien selitysten läpi. Kirjoita lyhyesti ja selvästi, pysy asiassa, älä selittele. Faktat pinoon, lavertelut pois.
[/quote]
En juurikaan lue hakemuksia, vaan katson CV:tä. Jos siellä on ne asiat, mitä kaipaan, luen hakemuksenkin - muutoin panen "ei kiinnosta" -pinoon. CV:n lisäksi kiinnitän huomiota korkeintaan siihen, että asiakirja on laadittu (aseteltu) oikein ja suomenkieli on virheetöntä. Se, mitä sanamuotoja hakija käyttää, ei kiinnosta minua tippaakaan. Joten, panosta CV:seen, asiakirjastandardin mukaiseen huolelliseen asetteluun ja oikeinkirjoitukseen. Jos sinulla on tehtävään haluttu osaaminen, olet vahvoilla, muutoin et tule kysymykseenkään, vaikka miten viilaisit hakemustasi.
En osaa sanoa minkalaiset aloitukset saavat lukijan kiinnostummaan, mutta olisi paikallaan ehka ajatella minkalaiseen paikkaan hakee ja muotoilla hakemusta haettavan paikan yrityskulttuuria vastaavaksi. Jos esim haetaan tyontekijaa "nuorekkaaseen porukkaan" voi hakemuskin olla vahan modernimman tuntuinen. Nykyaan pitaa tyonhakijan olla kuin kameleontti.