Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vegaanit rakastavat yliprosessoitua ruokaa?

Vierailija
06.03.2019 |

Luonnollisuus ja vegaaninen ruokavalio kulkevat erittäin harvoin käsi kädessä. Tiedän sen omista tuttavistani: yliprosessoituja nyhtiksiä, kaura"maitoja", keinojuustoja täynnä osittain kovetettua palmurasvaa, vehnäjauhoista prosessoitua sitkoa, leväpekonia.

Ette edes kahvia opi juomaan mustana tai kaatamaan leipää öljyyn margariinin sijaan!

Päätelmäni on että vegaanit eivät kertakaikkiaan pidä kasviksista vaan ovat vain mukana trendissä.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mieluummin pitkälle prosessoitua kauraa, kuin kärsinyttä eläintä. 

Vierailija
22/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni huvittaa kaikkein eniten tuo että mikseivät vegaanit todellakaan pysty juomaan kahvia mustana.

On päivänselvää että kaura on parempi syödä puurona kun käyttää energiaa että voi pilata sillä kahvin.

On minustakin päivänselvää että maksalaatikko on parempaa ilman rusinoita, mutta en mä mene rusinoista tykkäävälle valittamaan että sen pitäisi tykätä samasta kuin minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosessoituun vegaaniseen ruokaan tulee kiinnittää huomiota samalla tavalla kun sekasyöjänäkin.

En oikein terveydellisistä syistä voi ryhtyä vegaaniksi, mutta vaikka voisinkin, kokisin puhtaasti syömisen ajattelutapani monessa tapauksessa kumoavan monet vegaanituotteet - ehkä tämä olisi tiedon puutetta, ehkä mukavuudenhalua, mutta siltä minusta tuntuu.

Toisaalta asia ei ole niin mustavalkoinen, muutama päivä viikossa vegaanina tai lihan vähentäminen olisi askel oikeaan suuntaan.

Vierailija
24/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jo vähä naurattaa nämä "vegaanit" taustalla hienoja eettisiä arvoja. Mm. Eläinten olosuhteet, maapallon pelastaminen. Sitten kuitenkin ohi omien arvojen syödään kuitenkin juurikin niitä eineksiä (vege lihis, mitä näitä nyt on..) kahvi, juusto, maito, suuria määriä sokeria, suklaa.. Siis tasan kuitenkaan ei luovuta kaikesta, vaan sallitaan se mistä tykätään. Ja se somessa julistaminen ja omien valintojen (jossa ei oikeasti ole mitään johdonmukaisuutta) korostaminen. "vegaanin" tunnistaa siitä, että se pitää ääntä itsestään.

Ja yritän kovasti olla leimaamatta kaikkia. Lähipiirissä vain muutama tällainen.. ;)

Vierailija
25/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://animalia.fi/tuotantoelaimet/teurastus/

"Naudoille, sioille ja muille kookkaammille eläimille tarpeetonta kärsimystä aiheuttaa muun muassa sähköpiiskan käyttö eläinten siirtelyn yhteydessä. Yksi eläinten kohtelua heikentävä tekijä on teurastamoilla vallitseva erittäin tiivis työtahti ja siitä seuraava kiire. Sikoja teurastetaan yleisesti lähes 300 eläintä tunnissa, nautoja 80 eläintä tunnissa ja siipikarjaa 3000-6000 eläintä tunnissa. Kiireessä eläinten taintumisen varmistaminen voi jäädä tarkistamatta."

"Teurastamolla siat, naudat ja muut kookkaat eläimet kävelytetään tainnutuspaikalle. Eläimet tainnutetaan usein seuraavina saapuvien eläinyksilöiden nähden. Eläimet voivat myös haistaa lajikumppaneistaan valutettavan veren ja stressihormonit, mikä lisää pelokkuutta."

"Tainnutettavan sian ohimoille asetetaan elektrodit, joiden kautta sille annetaan sähköisku. Nykyisin pidetään todennäköisenä, että menetelmä on eläimille tuskallinen. Käsitystä tukee muun muassa se tieto, että tapaturmaisissa sähköiskuissa vastaavalla tavalla tajuntansa menettäneet ihmispotilaat kertovat kokemuksen olleen erittäin tuskallinen ennen tajunnan menetystä."

"Toinen sikojen tainnutuksessa käytettävä menetelmä on hiilidioksidilla tapahtuva tainnutus. Ennen taintumista siat kokevat vakavaa hengenahdistusta. Korkeat hiilidioksidipitoisuudet ovat ärsyttäviä ja aiheuttavat hyperventilaatiota ja limakalvojen ärsytystä, mikä voi olla eläimille kivuliasta, ja saavat aikaan hengen haukkomista ennen tajunnan menetystä. Tutkimuksissa on todettu, että siat kärsivät pelosta, tuskasta ja stressistä jopa 60 sekunnin ajan CO2-tainnutuksen aikana. Suuret teurastamot myös Suomessa käyttävät hiilidioksiditainnutusta sioilla."

"Sekä Suomessa että Ruotsissa on tullut ilmi tapauksia, joissa sika on pistetty huonosti, ja se on päätynyt yhä elossa olevana kalttausveteen"

"Sähkötainnutusta pidetään tuskallisena tainnutustapana myös linnuille. Linnun kokemaa kipua lisää se, jos altaaseen ei osu ensimmäisenä pää, kuten on tarkoitus, vaan esimerkiksi peloissaan räpistelevän linnun siipi. Tällöin lintu saa voimakkaan sähköiskun, mutta ei menetä tajuntaansa.

Joskus tainnutus epäonnistuu ja lintu voi joutua viiltoon tajuissaan. Myös viillon epäonnistuminen on mahdollista, jolloin lintu voi olla tajuissaan sen joutuessa kynittäväksi."

Kumman ruoan valitsen, mahdollisesti elävänä kalttausveteen joutuneen possun vai pitkälle prosessoidun nyhtiksen? Ei tarvitse kauan miettiä.

Vierailija
26/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jo vähä naurattaa nämä "vegaanit" taustalla hienoja eettisiä arvoja. Mm. Eläinten olosuhteet, maapallon pelastaminen. Sitten kuitenkin ohi omien arvojen syödään kuitenkin juurikin niitä eineksiä (vege lihis, mitä näitä nyt on..) kahvi, juusto, maito, suuria määriä sokeria, suklaa.. Siis tasan kuitenkaan ei luovuta kaikesta, vaan sallitaan se mistä tykätään. Ja se somessa julistaminen ja omien valintojen (jossa ei oikeasti ole mitään johdonmukaisuutta) korostaminen. "vegaanin" tunnistaa siitä, että se pitää ääntä itsestään.

Ja yritän kovasti olla leimaamatta kaikkia. Lähipiirissä vain muutama tällainen.. ;)

Kyllä se tälläkin palstalla on ap, joka pitää ääntä vegaaneista. En tiedä miksi, hän ei ole koskaan avautunut siitä, mikä trauma siellä taustalla on. Mutta olen päättänyt itse käyttää näitä ketjuja hyväkseni välittämällä näiden kautta tietoa siitä, miksi me vegaanit emme halua syödä tehotuotettuja eläintuotteita. Kiitos tästä mahdollisuudesta!

Vierailija
27/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten esim. vegaanieinesten syöminen on epäeettistä tai huonoksi eläimille? Tai vaikka sokeri? Ja jos sinun "vegaani"tuttavasi syövät oikeaa juustoa ja maitoa niin silloinhan ne nimenomaan on "vegaaneja" (tai siis ei vegaaneja ollenkaan) kuin vegaaneja, ja silloin kyllä ymmärrän että julistaminen on ärsyttävää kun ei itsekään niitä arvoja noudata (tai no, tuputtaminen ja julistaminen ylipäätään saa kyllä minutkin haluamaan mättää pekonia niiden naaman edessä vaikka olen kasvissyöjä).

Vierailija
28/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua millään tavalla asettua vegaaniutta vastaan, mutta esimerkiksi Tekniikka ja Talous on julkaissut tutkimuksen jonka mukaan esimerkiksi pekonin tuottaminen on ympäristöystävällisempää kun tiettyjen kasvisruokien.

Niin mietin vain minkälainen hiilijalanjälki näillä yliprosessoiduilla vegaanisislla tuotteilla mahtaa olla.

Olen vähän sitä mieltä että ääripäävaihtoehdot eivät useinkaan ole niitä parhaimpia, oli kyse ihan mistä tahansa.

Vierailija
29/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten esim. vegaanieinesten syöminen on epäeettistä tai huonoksi eläimille? Tai vaikka sokeri? Ja jos sinun "vegaani"tuttavasi syövät oikeaa juustoa ja maitoa niin silloinhan ne nimenomaan on "vegaaneja" (tai siis ei vegaaneja ollenkaan) kuin vegaaneja, ja silloin kyllä ymmärrän että julistaminen on ärsyttävää kun ei itsekään niitä arvoja noudata (tai no, tuputtaminen ja julistaminen ylipäätään saa kyllä minutkin haluamaan mättää pekonia niiden naaman edessä vaikka olen kasvissyöjä).

Oletko kuullut hiilijalanjäljestä? Viittaan nyt noihin eineksiin ja sokeriin. Netistä löytyy runsaasti lisää tietoa jos et ole kuullut.

Vierailija
30/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallanvaara kirjoitti:

En halua millään tavalla asettua vegaaniutta vastaan, mutta esimerkiksi Tekniikka ja Talous on julkaissut tutkimuksen jonka mukaan esimerkiksi pekonin tuottaminen on ympäristöystävällisempää kun tiettyjen kasvisruokien.

Niin mietin vain minkälainen hiilijalanjälki näillä yliprosessoiduilla vegaanisislla tuotteilla mahtaa olla.

Olen vähän sitä mieltä että ääripäävaihtoehdot eivät useinkaan ole niitä parhaimpia, oli kyse ihan mistä tahansa.

Tarkoitatko sitä tutkimusta jossa verrattiin lihaa tyyliin lehtisalaattiin ja kurkkuun? Kai tajuat itsekin, ettei ne ole millään tavalla verrattavissa.

Vierailija
31/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi olla provo, mutta on myös ihan oikeilla jäljillä. Tunnen kaksi kasvissyöjää. Molemmat syövät lähes pelkästään eineksiä, ja kumpikaan ei juuri kasviksista välitä. Minä syön sekasyöjänä huomattavasti enemmän kasviksia kuin nämä kaksi yhteensä!

Ruokavaliot koostuvat lähinnä kasvisnuggeteista, kasvispizzasta, kasvishampurilaisista, valmiista letuista, leivästä, ja erilaisista jugurteista. Joo eläinten lihaa kyllä ei syödä että onhan se tavallaan eettistä, mutta en nyt tiedä onko tällainenkaan einesruokavalio kovin ympäristöystävällinen... Terveellinen se ei ainakaan ole!

Vierailija
32/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä keskustelua. Mun tuntemani vegaanit juo kahvin mustana, kuten minäkin, mutta en ymmärrä, miksi se on jotenkin suuri asia tässä keskustelussa. Onko lehmänmaito jotenkin parempi vaihtoehto kuin kaura-tai soijamaito, ei kai se lehmänmaito nyt kauhean eettistä ole. Ja miksi vegaani ei saisi syödä suklaata? Samoista kaakaopavuista kaukaa se ei-vegaaninkin suklaa tuotetaan. Omassa tuttavapiirissä vegaanit eivät juurikaan syö mitään eineksiä, vaan sellaista ruokaa, jonka valmistusta ihannoiden katselen, osaisimpa itsekin tehdä kaikkea niin yksinkertaisista raaka-aineista ja alustapitäen. 

Vierailija
33/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 18 hyvästä infosta. Älkäämme vegaanit välittäkö jatkuvasta pilkasta, vaan kulkekaamme lippu korkealla kantaamme ( asiallisesti) ja kannustavasti muille kertoen ja hyviä vinkkejä jakaen.

Tuota ihmettelen " En voi terveydellisistä syistä ryhtyä vegaaniksi." Mitä se tarkoittaa?

Vierailija
34/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitäydyn vegaanina vain turvallisessa broiskussa, kanassa ja kalassa, ja vain tosihyvässä seurassa saatan nauttia rasvaa tihkuvasta lankkupihvistä, toki suositusten mukaan runsaalla kasvispedillä varustettuna!

35/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa lähipiirini kasvissyöjistä on ylipainoisia. Lounaat töissä ovat yleensä erilaisia aspartaamilla ja muilla keinotekoisilla lisäaineilla kyllästettyjä vanukkaita ym.

Itse syön enimmäkseen lihaa ja kasviksia, ja teen lämpimän ruuan joka päivä. En syö välipaloja vaan kunnon ruokaa. Paino-ongelmia ei ole.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
36/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pitäydyn vegaanina vain turvallisessa broiskussa, kanassa ja kalassa, ja vain tosihyvässä seurassa saatan nauttia rasvaa tihkuvasta lankkupihvistä, toki suositusten mukaan runsaalla kasvispedillä varustettuna!

Jos noin on, mäkin oon vegaani. En tiennytkään että siinä saa kasvispainon takia hieman siirtää ns. ikäviä rajoitteita!

Vierailija
37/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voi olla provo, mutta on myös ihan oikeilla jäljillä. Tunnen kaksi kasvissyöjää. Molemmat syövät lähes pelkästään eineksiä, ja kumpikaan ei juuri kasviksista välitä. Minä syön sekasyöjänä huomattavasti enemmän kasviksia kuin nämä kaksi yhteensä!

Ruokavaliot koostuvat lähinnä kasvisnuggeteista, kasvispizzasta, kasvishampurilaisista, valmiista letuista, leivästä, ja erilaisista jugurteista. Joo eläinten lihaa kyllä ei syödä että onhan se tavallaan eettistä, mutta en nyt tiedä onko tällainenkaan einesruokavalio kovin ympäristöystävällinen... Terveellinen se ei ainakaan ole!

Uteliaana kysyn, tunnetko ketään sellaista, joka syö lihaa, ja syö myös paljon eineksiä? tarkoitan siis, että miksi kasvissyöjien ruokavaliossa einesruokavalio on mainitsemisen arvoinen, mutta kun laittaa mikroon kinkkupizzan, niin kukaan ei ihmettele.

Vierailija
38/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallanvaara kirjoitti:

Tarkoitatko sitä tutkimusta jossa verrattiin lihaa tyyliin lehtisalaattiin ja kurkkuun? Kai tajuat itsekin, ettei ne ole millään tavalla verrattavissa.

Myönnän että en edes lukenut artikkelista kun alun, en löytänyt hakemaani tietoa.

Oikeastaan asia on aasinsilta siihen että haluaisin uskoa asian olevan sen verran monimutkainen ettei siihen ole löytynyt yksiselitteista ratkaisua. Eli ei ole kyse vain ihmisen itsekkyydestä.

Vierailija
39/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja yhtä hyvin voitaisiin verrata sinua ja lähes pelkkiä eläinperäisiä valmisruokia syöviä (joita löytyy runsain mitoin). Sinun kahden ihmisen otteesi ei kyllä vielä kerro paljoakaan. Itsekin olen kasvissyöjä, ja teen lähes kaikki ruokani itse, ja ostan korviketuotteita hyvin harvoin (ehkä kasvisnakkeja uutenavuotena ja joskus jotain einesruokia alennuksesta). Yhdessä vaiheessa noudatin pääosin vegaanista ruokavaliota, ja se oli aikaa jolloin kulutin kaikkein vähiten eineksiä ja korviketuotteita (en lähes yhtään). Ja syyt kasvissyöntiin riippuvat niin paljon ihmisestä, osalla syyt on terveydellisiä, osalla eettisiä, osalla ekologisia, osalla johtuu siitä ettei vaan pidä lihasta.

Vierailija
40/70 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meat is murder kirjoitti:

Kiitos 18 hyvästä infosta. Älkäämme vegaanit välittäkö jatkuvasta pilkasta, vaan kulkekaamme lippu korkealla kantaamme ( asiallisesti) ja kannustavasti muille kertoen ja hyviä vinkkejä jakaen.

Tuota ihmettelen " En voi terveydellisistä syistä ryhtyä vegaaniksi." Mitä se tarkoittaa?

Hän ymmärtää, että ihminen ei elä pelkillä kasviksilla terveellisesti.