Miksi vegaanit rakastavat yliprosessoitua ruokaa?
Luonnollisuus ja vegaaninen ruokavalio kulkevat erittäin harvoin käsi kädessä. Tiedän sen omista tuttavistani: yliprosessoituja nyhtiksiä, kaura"maitoja", keinojuustoja täynnä osittain kovetettua palmurasvaa, vehnäjauhoista prosessoitua sitkoa, leväpekonia.
Ette edes kahvia opi juomaan mustana tai kaatamaan leipää öljyyn margariinin sijaan!
Päätelmäni on että vegaanit eivät kertakaikkiaan pidä kasviksista vaan ovat vain mukana trendissä.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt ap ihan samaa. Olen itse sekasyöjä, mutta meillä on kyllä myös kasvisruokapäiviä. Eikä tulisi mieleenkään tarjota mitään prosessoitua sontaa ruuaksi, näitä nyhtökauroja ja mifu-rakeita. Silloin kun syömme kasvisruokaa, se on todella valmistettu ihan kasvikunnan tuotteista sellaisinaan kun ne kasvavat. Ymmärrän että eineksiä halutaan tuoda myös kasvisruokailijoille, mutta jotenkin mielestäni koko terveellisyyden idea menetetään siinä. En sekasyöjänäkään käytä pitkälle prosessoituja tuotteita juurikaan.
Voisitko vinkata mitkä ovat hyviä kasvisruokia, jotka maistuvat myös sekasyöjille? Olisin kiinnostunut itsekin pitämään kasvisruokapäiviä, mutta en osaa tehdä kuin kourallisen kasvisruokia. Pinaattikeitto, pinaattilätyt, kasvissosekeitto, kasvispihvit ja kasvislätyt ovat ainoat kasvisruuat, mitkä osaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt ap ihan samaa. Olen itse sekasyöjä, mutta meillä on kyllä myös kasvisruokapäiviä. Eikä tulisi mieleenkään tarjota mitään prosessoitua sontaa ruuaksi, näitä nyhtökauroja ja mifu-rakeita. Silloin kun syömme kasvisruokaa, se on todella valmistettu ihan kasvikunnan tuotteista sellaisinaan kun ne kasvavat. Ymmärrän että eineksiä halutaan tuoda myös kasvisruokailijoille, mutta jotenkin mielestäni koko terveellisyyden idea menetetään siinä. En sekasyöjänäkään käytä pitkälle prosessoituja tuotteita juurikaan.
Voisitko vinkata mitkä ovat hyviä kasvisruokia, jotka maistuvat myös sekasyöjille? Olisin kiinnostunut itsekin pitämään kasvisruokapäiviä, mutta en osaa tehdä kuin kourallisen kasvisruokia. Pinaattikeitto, pinaattilätyt, kasvissosekeitto, kasvispihvit ja kasvislätyt ovat ainoat kasvisruuat, mitkä osaan tehdä.
En toki kenenkään makumieltymyksiä tiedä, mutta meillä on usein erilaisia wokkeja, tai joku hyvä kastike pastalle pavuista, linsseistä tms. Yksi hyvä kasvis mielestäni on munakoiso, siitä sellaisia täyttäviä ja ruokaisia kasvisruokia. En siis erityisesti seuraa mitään tiettyjä reseptejä, vaan lueskelen niitä saadakseni ideoita itse. Niin teen muutkin ruuat kyllä, myös liharuuat. Maa-artisokkasosekeitto(tässä perunaa myöskin), linssisosekeitto ovat keitoista lastenkin mieleen. Maustaminen on tärkeää mielestäni, käytän paljon yrttejä ja valkosipuliakin.
Hallanvaara kirjoitti:
Prosessoituun vegaaniseen ruokaan tulee kiinnittää huomiota samalla tavalla kun sekasyöjänäkin.
En oikein terveydellisistä syistä voi ryhtyä vegaaniksi, mutta vaikka voisinkin, kokisin puhtaasti syömisen ajattelutapani monessa tapauksessa kumoavan monet vegaanituotteet - ehkä tämä olisi tiedon puutetta, ehkä mukavuudenhalua, mutta siltä minusta tuntuu.
Toisaalta asia ei ole niin mustavalkoinen, muutama päivä viikossa vegaanina tai lihan vähentäminen olisi askel oikeaan suuntaan.
Kyllä ja ei. Jos syö pelkkiä sipsejä ja juo colaa, ruokavalio voi ola vegaaninen muttei terveellinen. Keskiverto vegaani syö kuitenkin terveellisemmin kuin keskiverto sekasyöjä, ja voi paremmin, mikäli tutkimuksiin on uskominen. Suomessa vegaanien suuntaus näyttää oikein hyvältä: terveellistä kotiruokaa, satunnaisia terveyspaukkuja (super foodit jne), mutta burgeri silloin tällöin ei ole saatanasta. Enemmistö ei siis edusta kumpaakaan ääripäätä, ravintotietokin on hyvin hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En toki kenenkään makumieltymyksiä tiedä, mutta meillä on usein erilaisia wokkeja, tai joku hyvä kastike pastalle pavuista, linsseistä tms. Yksi hyvä kasvis mielestäni on munakoiso, siitä sellaisia täyttäviä ja ruokaisia kasvisruokia. En siis erityisesti seuraa mitään tiettyjä reseptejä, vaan lueskelen niitä saadakseni ideoita itse. Niin teen muutkin ruuat kyllä, myös liharuuat. Maa-artisokkasosekeitto(tässä perunaa myöskin), linssisosekeitto ovat keitoista lastenkin mieleen. Maustaminen on tärkeää mielestäni, käytän paljon yrttejä ja valkosipuliakin.
Kiitos vinkeistä. Erityisesti linssisosekeittoa yrteillä ja valkosipulilla maustettuna aion kokeilla.
Hyh, ihme yleistämistä. Tilastojen valossa sekasyöjillä menee huonommin, kun kasvissyöjissä suurempi osa on ruokavalionsa kohdalla valveutuneempia niin ravintosisällön kuin ekologisen jalanjäljenkin suhteen.
Lisäksi termi ''prosessoitu ruoka'' on hyvin laaja, eikä missään nimessä tarkoita yksinomaan epäterveellistä ruokaa. Esimerkiksi aurinkokuivatut tomaatit ovat käyneet läpi prosessin, auringossa kuivattamisen. Sitten ne prosessoidaan maustettuun öljyyn ja säilötään. Lehmänmaito lypsetään koneella, kuljetetaan tankkiautolla meijeriin, jossa tapahtuu kuumennus eli pastörointi ja useimmiten lisätään vielä d-vitamiinia. Ja mitä prosesseja se alkuperäinen maidontuontantokone, eli lehmä kokeekaan! Kliininen keinosiemennys, poikiminen jotta maidontuotanto käynnistyisi (jos jollekin ei ole selvää niin lehmien maidon on luonto tarkoittanut vasikoille, eli lehmä on imettävä äiti), oman imeväisen eli vasikan ryöstö pois utareilta ja tilalle tulee lypsykone. Usein jossakin vaiheessa prosessia tarvitaan lehmän hoitamiseen lääkkeitä, kuten antibiootteja.
Maapallolla tuotetusta soijasta ja muista valkuaispitoisista kasveista yli 80% menee liha- ja maitokarjan rehuksi. Suurin osa soijasta siis kulkeutuu eläinperäisen ruoan välityksellä sekasyöjille. Ja suurin osa suomalaisistakin eläintiloista käyttää tuontirehua. Suoraan lihaa ostaessa moni tiedostaa ostavansa ja syövänsä vain kotimaista lihaa, mutta kannattaa myös tarkistaa pakkaamattoman lihan kohdalla sen alkuperä. Esim. salaattibaarien kana saattaa olla thaimaalaista, ravintolan härkä ties mistä. Kysykää siis aina, mistä liha tulee, jos sitä kerran on pakko syödä!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syönyt kasvispainotteista ruokaa yli 20 v. Maitotuotteita käytän nykyisin, koska tässä iässä viimeistään pitää luuston kuntoon kiinnittää huomiota. Satunnaisesti käytän myös kalaa.
Olen ihmetellyt tätä nykyistä vegaani-hössötystä aikalailla.
Miksi lähes kaiken kasvisruuan pitää olla lihan kaltaista koostumukseltaan? Ja todellakin usein vegaaniruoka on hyvin pitkälle prosessoitua.
Oikea kasvisruoka on tosi hyvää. Siis, jos sen itse tekee oikeista kasviksista.
Minä ihmettelen hössöttäjien hössötystä asiasta. Prosessoidulle kasvisruualle on kysyntää koska ihmiset ovat tottuneet prosessoituihin liharuokiin, ja no, KAIKKEEN. Ei sen ihmeellisempää. Einekset ovat helppoja ja niitä on nykyään lähes mahdoton vältellä.
Siitä olen samaa mieltä ettei hyvä ruoka välttämättä vaadi mitään ihmeellistä, kuten jauhelihaa. Lempiruokani on erilaiset intialaiset papu- ja linssicurryt, alusta loppuun itse tehtynä.
Ps. Kannattaa ehkä uudestaan tarkistaa maidon ja osteoporoosin suhde. Siis muualta kuin Valion sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Hyh, ihme yleistämistä. Tilastojen valossa sekasyöjillä menee huonommin, kun kasvissyöjissä suurempi osa on ruokavalionsa kohdalla valveutuneempia niin ravintosisällön kuin ekologisen jalanjäljenkin suhteen.
Lisäksi termi ''prosessoitu ruoka'' on hyvin laaja, eikä missään nimessä tarkoita yksinomaan epäterveellistä ruokaa. Esimerkiksi aurinkokuivatut tomaatit ovat käyneet läpi prosessin, auringossa kuivattamisen. Sitten ne prosessoidaan maustettuun öljyyn ja säilötään. Lehmänmaito lypsetään koneella, kuljetetaan tankkiautolla meijeriin, jossa tapahtuu kuumennus eli pastörointi ja useimmiten lisätään vielä d-vitamiinia. Ja mitä prosesseja se alkuperäinen maidontuontantokone, eli lehmä kokeekaan! Kliininen keinosiemennys, poikiminen jotta maidontuotanto käynnistyisi (jos jollekin ei ole selvää niin lehmien maidon on luonto tarkoittanut vasikoille, eli lehmä on imettävä äiti), oman imeväisen eli vasikan ryöstö pois utareilta ja tilalle tulee lypsykone. Usein jossakin vaiheessa prosessia tarvitaan lehmän hoitamiseen lääkkeitä, kuten antibiootteja.
Maapallolla tuotetusta soijasta ja muista valkuaispitoisista kasveista yli 80% menee liha- ja maitokarjan rehuksi. Suurin osa soijasta siis kulkeutuu eläinperäisen ruoan välityksellä sekasyöjille. Ja suurin osa suomalaisistakin eläintiloista käyttää tuontirehua. Suoraan lihaa ostaessa moni tiedostaa ostavansa ja syövänsä vain kotimaista lihaa, mutta kannattaa myös tarkistaa pakkaamattoman lihan kohdalla sen alkuperä. Esim. salaattibaarien kana saattaa olla thaimaalaista, ravintolan härkä ties mistä. Kysykää siis aina, mistä liha tulee, jos sitä kerran on pakko syödä!
Suomessa eläimille syötetään soijaa vähemmän kuin EU:ssa keskimäärin: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/suomessa-eläimille-anneta…
Suomessa nautojen rehussa on soijaa 1-2 %, sikojen rehussa 5-10 %, broilerien rehussa 14-18 % ja viljeltyjen kalojen rehussa 10-15 %. Jutun mukaan eniten soijaa on muun EU:n viljeltyjen kalojen rehuissa: 33.4 %.
Minä lakto-ovovegetaristista ruokavaliota noudattavana ihmettelen vegaanien ruokaa. Siskoni syö myös kasvispainoitteisesti, välillä kalaa syö kylässä ja ravintolassa mutta kotonaan suosii vegaanisia tuotteita eli kermat, maidot yms. on korvattu kasvipohjaisilla tuotteilla. Kananmunat ja juustot on sellaisia, mitä hänen jääkaapista löytyy. Luulen hänen miesystävänsä syövän niitä, vaikka panostaakin nykyään kasvisten syöntiin mutta syö hän lihaa silloin tällöin. Kuitenkin siskon ruokavaliosta huolimatta hänelle kuitenkin jäätelöissä, jogurteissa ja kahvilaan lähtiessäkin on tärkeää, että tuote on vegaaninen, vaikkei ole ihan täysin vegaani vaan enemmän pescovegetaristista ruokaa noudattava.
Jos minun "pitää" ostaa jäätelöä, jota siskokin voi syödä niin silloin ostan Jymyn tai Kolmen kaverin jäätelöitä. Nuo onkin ainoita kotimaisia valmistajia, jotka tekee hyviä maidottomia jäätelöitä. Jymyltä suosikkini on minttu-suklaa ja Kolmelta kaverilta taas suklaajäätelö pähkinöillä ja kinuskikastikkeella. Hänelle kuitenkin enemmän maistuu soijapohjaiset jäätelöt, joita esim. Alprolla on. Pitää niitä täyteläisinä, kun taas minulle Jymyn jäätelöissä on parasta aidot maut.
Vierailija kirjoitti:
Minä lakto-ovovegetaristista ruokavaliota noudattavana ihmettelen vegaanien ruokaa. Siskoni syö myös kasvispainoitteisesti, välillä kalaa syö kylässä ja ravintolassa mutta kotonaan suosii vegaanisia tuotteita eli kermat, maidot yms. on korvattu kasvipohjaisilla tuotteilla. Kananmunat ja juustot on sellaisia, mitä hänen jääkaapista löytyy. Luulen hänen miesystävänsä syövän niitä, vaikka panostaakin nykyään kasvisten syöntiin mutta syö hän lihaa silloin tällöin. Kuitenkin siskon ruokavaliosta huolimatta hänelle kuitenkin jäätelöissä, jogurteissa ja kahvilaan lähtiessäkin on tärkeää, että tuote on vegaaninen, vaikkei ole ihan täysin vegaani vaan enemmän pescovegetaristista ruokaa noudattava.
Jos minun "pitää" ostaa jäätelöä, jota siskokin voi syödä niin silloin ostan Jymyn tai Kolmen kaverin jäätelöitä. Nuo onkin ainoita kotimaisia valmistajia, jotka tekee hyviä maidottomia jäätelöitä. Jymyltä suosikkini on minttu-suklaa ja Kolmelta kaverilta taas suklaajäätelö pähkinöillä ja kinuskikastikkeella. Hänelle kuitenkin enemmän maistuu soijapohjaiset jäätelöt, joita esim. Alprolla on. Pitää niitä täyteläisinä, kun taas minulle Jymyn jäätelöissä on parasta aidot maut.
Siihen vielä päälle, että siskoni antaa 2-vuotiaalle lapselleen vain kaurajuomaa, johon on lisätty kalsiumia ja vitamiineja. Myös soija- ja kaurapohjaisia jogurtteja syö, koska siskonikin niitä syö. Äitini luona kylässä viimeksi jouluna hän kysyi kaurajuomaa, onneksi edes äidin luona sisko raaski joustaa. Hyvä jos siskontyttö saa syödä edes kalaa silloin tällöin, jos sitä on muualla tarjolla. Toivon että saisi edes kananmunia ja maitotuotteita syödä. Ihan vegaanista ruokavaliota en suosittelisi niin pienelle, koska se on tosi tarkkaa.
Mietin vain lapsen kasvamista isoksi, koulumaailmaan astumista. Ollaanko sitä vaatimassa vegaanista ruokaa vai eikö voisi edes kalat, kananmunat ja maitotuotteet kelvata koulussa, jos lihasta täytyy karsia. Lapset haluaa kaikkea, mitä muilla on. He miettivät, että miksi Matin tai Maijan luona toimitaan näin, miksi meillä ei. Kaverit syö lihapullia kermakastikkeella ja perunamuusilla kotona, lapsi saattaa myös haluta. Toivon, että siskon tyttö saisi edes kavereilla syödä mitä on tarjolla ja ostaa juusto hampurilaisen grilliltä omilla rahoilla.