Miksi vegaanit rakastavat yliprosessoitua ruokaa?
Luonnollisuus ja vegaaninen ruokavalio kulkevat erittäin harvoin käsi kädessä. Tiedän sen omista tuttavistani: yliprosessoituja nyhtiksiä, kaura"maitoja", keinojuustoja täynnä osittain kovetettua palmurasvaa, vehnäjauhoista prosessoitua sitkoa, leväpekonia.
Ette edes kahvia opi juomaan mustana tai kaatamaan leipää öljyyn margariinin sijaan!
Päätelmäni on että vegaanit eivät kertakaikkiaan pidä kasviksista vaan ovat vain mukana trendissä.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Uteliaana kysyn, tunnetko ketään sellaista, joka syö lihaa, ja syö myös paljon eineksiä? tarkoitan siis, että miksi kasvissyöjien ruokavaliossa einesruokavalio on mainitsemisen arvoinen, mutta kun laittaa mikroon kinkkupizzan, niin kukaan ei ihmettele.
Veikkaan sen johtuvan siitä, että jotkut kasvissyöjät mainostavat kasvisruokavalion olevan terveellinen, vaikka se heidän kasvisruokavalionsa on kaikkea muuta. Eli syödään paljon prosessoituja tuotteita kuten soijaa, ja ruuassa on paljon lisäaineita ja rasvaa, josta vieläpä iso osa todella epäterveellistä kovetettua kasvisrasvaa eli transrasvaa.
Tämä ehkä herättää hämmennystä joissain sekasyöjissä. Tietysti jos kasvissyönnion peruste on vain eettinen, ei niinkään terveellisyys, niin sittenhän sen ei pitäisi liikuttaa ketään, mitä moskaa kukakin naamaansa työntää.
Itse myönnän olevani niin itsekäs, että en edes eläinten oikeuksien vuoksi ole valmis luopumaan omasta terveydestäni ja hoikkuudestani. Syön jatkossakin paljon kasviksia ja lihaa.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kakkahattutäti kirjoitti:
Iso osa lähipiirini kasvissyöjistä on ylipainoisia. Lounaat töissä ovat yleensä erilaisia aspartaamilla ja muilla keinotekoisilla lisäaineilla kyllästettyjä vanukkaita ym.
Itse syön enimmäkseen lihaa ja kasviksia, ja teen lämpimän ruuan joka päivä. En syö välipaloja vaan kunnon ruokaa. Paino-ongelmia ei ole.
Itse taas tunnen lähinnä ylipainoisia sekasyöjiä, niitä joiden ruokavalio koostuu eineksistä, herkuista ja itsetehty ruoka on aina tyyliin makaronia tai perunaa ja punaista lihaa jota syödään kaksi kukkurallista lautasellista. Itse syön kasvisruokaa, en syö välipaloja, teen ruokani itse ja olen hoikka. Ei se, onko kasvissyöjä vai sekasyöjä kerro vielä mitään siitä miten syö ja miten paljon. En nyt tiedä eroaako minun vaikkapa linssi-feta-pastani salaatilla kovinkaan paljoa sekasyöjän vastaavasta jossa linssien tilalla on lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä esim. nyhtiksen ainesosaluettelo kovinkaan epäluonnolliselta kuulosta (Vesi, kaura 21 % (kauralese, täysjyväkaurajauho, kauraproteiini), herneproteiini 21 %, härkäpapuproteiini 11 %, rypsiöljy, jodioitu suola (0,5%)).
Ja aika monet vegaanit on vegaaneja esim. eläinoikeuksien takia, ei kai joku nyhtiksen syöminen sitä kumoa.
Näyttää olevan proteiinijauheita sen verran suuri osa, ettei kuulosta ruualta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä esim. nyhtiksen ainesosaluettelo kovinkaan epäluonnolliselta kuulosta (Vesi, kaura 21 % (kauralese, täysjyväkaurajauho, kauraproteiini), herneproteiini 21 %, härkäpapuproteiini 11 %, rypsiöljy, jodioitu suola (0,5%)).
Ja aika monet vegaanit on vegaaneja esim. eläinoikeuksien takia, ei kai joku nyhtiksen syöminen sitä kumoa.
Noista ainoat, joita laitan ruokaani ovat vesi ja suola.
Mitä se ap:lle tai kenellekään kuuluu, syökö vegaani prosessoitua ruokaa?
Veganismin lähtökohtana on, ettei syö tai käytä vaatteissaan mitään eläimistä peräisin olevaa. Sillä ei ole mitään tekemistä prosessoidun ruoan kanssa, vaan eläinten oikeuksien.
Mutta toisaalta, saatinhan taas aikaan yksi vegaanienparjausketju.
p.s. En ole vegaani, enkä sellaiseksi aio ryhtyä, syön kalaa mutta aika harvoin lihaa. On tässä tullut syötyä maittavaa ja ravinteikasta lakto-ovo-pesco-kasvisruokaa "vahingossa" jo melkein kolme viikkoa, ihan ilman eineksiä.
Minulla myös on vegaani ystävä, joka sinänsä "harvinaisesti" on yksin asuva mies ja hänkin on yleensä hankkii eineiskasvisruokia, koska kasvisruokien väsääminen yleensä oikeasti vie enemmän aikaa kuin sekaruokien. Tai ainakin ne vaatii enemmän tarkkuutta ja tietoutta. Hänkin taisi usein törmätä siihen ongelmaan että kasvisruoka ei millään täyttänyt.
Ihminen koostuu rasvoista ja proteiineista. On ihan sairasta repiä hiilijalanjälki ja ilmastonmuutos syömiskeskusteluihin mukaan. Siitä vaan. Olkaa toki trendien orjia. Onneksi muutama vielä ajattelee omilla aivoillaan.
Hallanvaara kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
En halua millään tavalla asettua vegaaniutta vastaan, mutta esimerkiksi Tekniikka ja Talous on julkaissut tutkimuksen jonka mukaan esimerkiksi pekonin tuottaminen on ympäristöystävällisempää kun tiettyjen kasvisruokien.
Niin mietin vain minkälainen hiilijalanjälki näillä yliprosessoiduilla vegaanisislla tuotteilla mahtaa olla.
Olen vähän sitä mieltä että ääripäävaihtoehdot eivät useinkaan ole niitä parhaimpia, oli kyse ihan mistä tahansa.
Tarkoitatko sitä tutkimusta jossa verrattiin lihaa tyyliin lehtisalaattiin ja kurkkuun? Kai tajuat itsekin, ettei ne ole millään tavalla verrattavissa.
Myönnän että en edes lukenut artikkelista kun alun, en löytänyt hakemaani tietoa.
Oikeastaan asia on aasinsilta siihen että haluaisin uskoa asian olevan sen verran monimutkainen ettei siihen ole löytynyt yksiselitteista ratkaisua. Eli ei ole kyse vain ihmisen itsekkyydestä.
Jos et ole perehtynyt asiaan kunnolla niin ei varmaan kannata tulla vihjailemaan että kasvisruoalla olisi iso hiilijalanjälki.
Ilmastodieettilaskurin mukaan vegaanin ruokavalion hiilidioksidipäästöt ovat 749 kg CO2 ja sekaanin 1725 kg CO2 vuodessa.
Kyllähän tämä kasvisruoan ekologisuus on ollut tiedossa jo 60-luvulta asti esimerkiksi WWF on tuonut kyllä asiaa esille jo vuosikymmeniä. Liha ja maitotuotteet ovat ruoan osista kaikista tuhoisammat luonnolle.
Kyllä asiasta pikkugooglettelulla löytyy runsaasti tietoa esim. uusi artikkeli https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymp%C3%A4rist%C3%B6/artikkeli-1.387…
sanoo mm:
"Nautakarjatalouden päästöt vastaavat ainakin noin puolta Suomen liikenteen päästöistä – professori vähentäisi paitsi lihan myös maidon kulutusta.
Nautojen tuottama metaani on verrattain lyhytikäinen, mutta erittäin voimakkaasti lämmittävä kasvihuonekaasu.
Suomen nautakarjatalouden kasvihuonekaasupäästöt ovat liki 5 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia vuodessa. Arvioon on sisällytetty eläinten ruuansulatuksen metaanipäästöjen lisäksi lannan käsittelyn, rehun viljelyn ja energian käytön elinkaariset päästöt.
Arvioissa ei ole mukana peltomaan hiilidioksidipäästöjä, joista suuri osa tulee turvepelloilta. Viljapelloista noin 40 prosenttia ja nurmialasta noin 90 prosenttia on valjastettu nautojen rehun tuotantoon.
Ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi kaikkien kasvihuonekaasujen päästöjä on vähennettävä. Seppälän mukaan naudanlihan syönnin välttäminen on perusteltua sekä terveys- että ilmastosyistä. Naudanliha kuormittaa ilmastoa enemmän kuin sian- ja siipikarjan liha.
Seppälän mielestä perusteltua on vähentää myös maidon kulutusta. Oxfordin yliopiston Science-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan kaurapohjaisen juoman hiilijalanjälki on noin kolme kertaa pienempi, kun juoma-annosten proteiinimäärä on sama. Toki Suomen olosuhteissa tilanne voi olla hieman toisenlainen."
Kaurapohjaisen vegaanituotteen kuten kauramaidon tai nyhtiksen tuotantokaari on siis lyhyempi kuin jos ensin syötettäisin kaura rehuna karjalle joka tuottaa maitoa tai lihaa. Järkevintä on syödä ihmisen kaura suoraan kuin kierrättää se metaania päästelevän karjan kautta. Karja kuluttaa runsaasti myös vettä. Tähän kun vielä lisätään se tosiasia että suomeen tuodaan hurjasti soijaa(jopa geenimanipuloitua) karjalle rehuksi esimerkiksi sademetsäalueilta jotka on hakattu soijanviljelyyn niin eipä voi ekologisuudesta puhua eläintuotteiden kohdalla. Eri lähteiden mukaan 80-90 % suomeen tuodusta soijasta menee karjalle rehuksi. Ihmisille soija tulee usein euroopasta mutta karjalle soija tuodaan juurikin tuolta kaukaa sademetsien raunioilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön mieluummin kauraa, hernettä ja härkäpapua kuin eläimen ruumista. En halua olla mikään kävelevä hautausmaa, henkilökohtaisesti minulle tämä on kuvottavampi asia kuin herneproteiinin syöminen. Hyi olisi kamalaa sulatella jotain mätänevää ruumista suolistossani tai laittaa kahviin jotain eritteitä.
Niin, tai miksi vegaanit rakastavat ruokaa joka tuodaan maapallon toiselta puolelta suomeen? Ja luomua luvataan vaikka kiinassakin monet vain maksavat muutaman satasen saadakseen luomumerkin vaikka ei ole luomua nähnytkään.
Millä perusteella rakastavat? Itse voisin olla vegaani, mutta en pidä noista "korvikkeista". Toistaiseksi olen vain lakto-ovo-vegetaristi, kaikki eläinperäiset luomuna.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni huvittaa kaikkein eniten tuo että mikseivät vegaanit todellakaan pysty juomaan kahvia mustana.
On päivänselvää että kaura on parempi syödä puurona kun käyttää energiaa että voi pilata sillä kahvin.
Itseäni huvittaa se, ettei aikuiset ihmiset, oli vegaani tai sekasyöjä, osaa juoda sitä kahvia mustana vaan sinne pitää aina laittaa jotain joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, sinä saat tietysti laittaa ruokaasi mitä tahdot, mutta oliko viestisi pointti että kaurassa, herneessä tai härkäpavussa olisi jotain epäluonnollista? Jos ei, niin mikä pointtisi sitten oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, sinä saat tietysti laittaa ruokaasi mitä tahdot, mutta oliko viestisi pointti että kaurassa, herneessä tai härkäpavussa olisi jotain epäluonnollista? Jos ei, niin mikä pointtisi sitten oli?
Pointtini oli, että en näe nyhtökaurassa ainesosiensa perusteella mitään ruokaa.
Itse olen syönyt kasvispainotteista ruokaa yli 20 v. Maitotuotteita käytän nykyisin, koska tässä iässä viimeistään pitää luuston kuntoon kiinnittää huomiota. Satunnaisesti käytän myös kalaa.
Olen ihmetellyt tätä nykyistä vegaani-hössötystä aikalailla.
Miksi lähes kaiken kasvisruuan pitää olla lihan kaltaista koostumukseltaan? Ja todellakin usein vegaaniruoka on hyvin pitkälle prosessoitua.
Oikea kasvisruoka on tosi hyvää. Siis, jos sen itse tekee oikeista kasviksista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syönyt kasvispainotteista ruokaa yli 20 v. Maitotuotteita käytän nykyisin, koska tässä iässä viimeistään pitää luuston kuntoon kiinnittää huomiota. Satunnaisesti käytän myös kalaa.
Olen ihmetellyt tätä nykyistä vegaani-hössötystä aikalailla.
Miksi lähes kaiken kasvisruuan pitää olla lihan kaltaista koostumukseltaan? Ja todellakin usein vegaaniruoka on hyvin pitkälle prosessoitua.
Oikea kasvisruoka on tosi hyvää. Siis, jos sen itse tekee oikeista kasviksista.
Olisin kiinnostunut oppimaan tekemään hyvää kasvisruokaa oikeista kasviksista. Olisiko sinulla antaa vinkkejä siihen?
Kannattaa katsoa reseptejä intialaisista kasvisruokakirjoista. Siellä osataan kokata vihanneksia! Sri Lankassa kaikki ovat kasvissyöjiä, sen alueen keittiö on erityisen tunnettu hyvistä kasvisruuistaan.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön mieluummin kauraa, hernettä ja härkäpapua kuin eläimen ruumista. En halua olla mikään kävelevä hautausmaa, henkilökohtaisesti minulle tämä on kuvottavampi asia kuin herneproteiinin syöminen. Hyi olisi kamalaa sulatella jotain mätänevää ruumista suolistossani tai laittaa kahviin jotain eritteitä.
Minäkin syön kauraa, hernettä ja härkäpapua. Kaurapuuro on hyvä aamupala, ja kaurahiutaleet ovat hyviä leipätaikinoiden osana. Herneet ja härkäpavut ovat erityisen hyviä kesällä tuoreina. Paloista riipimisessä vain on työnsä. Härkäpavut joutuu lisäksi yksitellen pullauttamaan kuorestaan ulos ja sitten ryöppäämään. Talvella taas käytän sekä herneitä että härkäpapuja kuivatuissa muodoissaan osana pääruokia.
Silloin kun ostan valmista ruokaa, pyrin ostamaan sellaisia, mitä itsekin tekisin, jos viitsisin. Nyhtökaura ei kuulu sellaisiin. En osaa kuvitella tilannetta, jossa sekoittaisin pääruokaa varten kauralesettä, kaurajauhoa ja proteiinijauheita. Mitään noista en osta normaalisti. Proteiinijauheet kuulostavat joltain pula-ajan ruuankorvikkeelta, mistä toki olisin kiitollinen, jos muuta ruokaa ei olisi saatavilla. Mutta kun muutakin ruokaa on saatavilla, valitsen itselleni ihan muuta ruokaa kuin proteiinijauheita ja niitä sisältäviä eineksiä.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Kannattaa katsoa reseptejä intialaisista kasvisruokakirjoista. Siellä osataan kokata vihanneksia! Sri Lankassa kaikki ovat kasvissyöjiä, sen alueen keittiö on erityisen tunnettu hyvistä kasvisruuistaan.
En ole täysin vakuuttunut intialaisen kasvisruuan soveltuvuudesta makumieltymyksiini. Olen syönyt paljon sekaruokaa eräässä intialaisessa ravintolassa. Kerran tilasin samasta intialaisesta ravintolasta annoksen linssikastiketta ja riisiä, enkä välittänyt siitä. Saman intialaisen ravintolan palak paneer -annos riisin kanssa ei myöskään ollut kummoinen. Kana- ja lammasruuat samassa ravintolassa ovat olleet hyviä.
Tarkoittaisiko se sitä, mikä omalla kohdallani jarruttaa vegaaniksi ryhtymistä. Syön itse kasvisruokaa, ja joskus vähän kalaa. Teen usein vegaanista ruokaa, koska perheen nuorisossa on vegaaneja. Itselleni soija, härkis, herneet, linssit ja pavut aiheuttavat melkoisia vatsavaivoja ja jotenkin tuntuu, että vegaaniruoka itselle jäisi aika ravintoköyhäksi. Itse en haluaisi syödä mitään vihiksiä tai muita vastaavia, kun en syö eineksiä nytkään.