TV: Ikuisesti Jehovan todistaja [Oho! Myös toisenlaista materiaalia!?]
Olipa yllätys, kun näin äsken mainoksen ensi viikon torstaina YLE FST5:ltä tulevasta dokumentista Ikuisesti Jehovan todistaja
Vaikutti siltä, että vihdoin ja viimein Jehovan todistajista on tehty juttu, jossa on otettu ääneen a) Jehovan todistaja itse ja b) nuori nykysukupolvea edustava todistaja. Elämäniloa ja myönteisyyttä!
Sitähän se suurimmaksi osaksi myös Jehovan todistajien keskuudessa on, vaikka mediassa on tunnuttu nostettavan yleensä esille persoonallisuudeltaan ehkä niitä jäykempiä ja vanhanaikaisempia todistajia.
Olenkin miettinyt, että missä ovat ne suurinta osaa Jehovan todistajista edustavat iloiset, myönteiset ja nuorekkaat todistajat, ja nyt nähtävästi on haluttu vihdoin tehdä juttu myös siitä puolesta. Tosin, yllätys, yllätys, YLEn ruotsinkielisellä puolella :D
Kommentit (686)
Ja kuten varmasti myöskin tiedät Valtakunnan palveluksessamme on esitetty pari kome vuotta sitten huomattavasti tuota Vartiotornin kirjoitusta tiukempi kanta, jota useimmat käyttävät omantuntonsa oppaana.
"Ja jos jotkin perheasiat vaatisivatkin yhteydenottoa, niin se rajoitettaisiin epäilemättä mahdollisimman vähiin."
Tämä juurikin tarkoittaa totaali karttamista. Koska yhteydenotot ovat tyyliin hautajaiset ja siihen liittyvät asiat tai muut lakiasiat jotka on pakko jo ihan lain takia hoitaa pois. Jos näitä ei ole niin ei tulisi yhteyttä pitää ja piste!
Se että esim. vanhempani soittivat kerta vuoteen ja kysyivät olenko elossa ja olenki miettinyt asiaa palata takaisin ei ilmeisesti ole karttamista. No ihan hiton kaukana normaalista yhteydenpidosta.
Voidaan tosiaan herättää kysymys siitä, että vaikka kaikkia välejä ei katkaistaisikaan kuitenkin Vartiotorni neuvoo pitämään yhteydenpidon "mahdollisimman vähäisenä"
Rakastat lastasi, mutta ota häneen yhteyttä vain jos on ehdottoman pakko.
Sairasta.
"9 Huonekuntaan kuulumattomat sukulaiset. Vartiotornissa 15.4.1988 sivulla 28 sanotaan: ”Tilanne on erilainen, jos erotettu tai eronnut sukulainen asuu poissa kotoa välittömän perhepiirin ulkopuolella. Saattaa olla mahdollista, että tuon sukulaisen kanssa ei tarvitse olla juuri lainkaan tekemisissä. Ja jos jotkin perheasiat vaatisivatkin yhteydenottoa, niin se rajoitettaisiin epäilemättä mahdollisimman vähiin” sopusoinnussa sen Jumalan käskyn kanssa, jonka mukaan ’on lakattava olemasta jokaisen sellaisen seurassa’, joka harjoittaa syntiä katumatta (1. Kor. 5:11). Uskollisten kristittyjen on pyrittävä välttämään tarpeetonta kanssakäymistä tällaisen sukulaisen kanssa ja rajoitettava jopa liiketoimet minimiin."
Ei tämä kyllä ihan normaalien ihmisten toiminnalta kuulosta. :(Terv. Ei jehova
Kiinnostaa kovasti mikä tämä tarpeeton kanssakäyminen sitten on? Jos kerran normaalisti muka saa olla yhteyksissä???
No se on sitä että ei olla tekemisissä muuten kuin jos on pakko. Vaikka kysymyksessä olisi oma lapsi. Ainoan poikkeuksen tähän tekee kotona asuva alaikäinen tai joku muu tilanne jossa erotetun on pakko asua kotona ja siinäkään tilanteessa kanssakäynti ei ole normaalia
Eihän ne karta ei. Tosi normaalia. Itse en saanut kutsua veljeni häihin.
Vanhinten kirjasta pätkä: Ne, jotka haluavat säilyttää hyvän suhteen Jehovaan, karttavat erotettuja ja eronneita.
Minulla on useampi sisarus ja kenenkään häihin en ole kutsua saanut. Sattumaako?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 23:21"]
No se on sitä että ei olla tekemisissä muuten kuin jos on pakko. Vaikka kysymyksessä olisi oma lapsi. Ainoan poikkeuksen tähän tekee kotona asuva alaikäinen tai joku muu tilanne jossa erotetun on pakko asua kotona ja siinäkään tilanteessa kanssakäynti ei ole normaalia
[/quote]
Minulla on useampi sisarus ja kenenkään häihin en ole kutsua saanut. Sattumaako?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 23:21"]
[/quote]
Tosta vanhinten kirjasta vielä sen verran, että kaikki siinä oleva teksti ei näy tossa virallisessa versiossa vaikka sekin on aika heviä kamaa. Vanhinten koulutustilaisuuksissa tekstiä aina täydennettiin kirjoittamalla kirjan marginaaliin asioita. Ja niistä löytyy todella pimeitä juttuja. Nehän oli myös tilaisuuksia joiden sisällöstä ei saanut puhua kenellekkään eikä niitä saanut tallentaa. T:Entinen vanhin
Kerro jotain todella salaista marginaaliin kirjoitettua. Lähisukulainen on vanhin ja käy silloin tällöin vanhinten kokouksissa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 23:37"]
Tosta vanhinten kirjasta vielä sen verran, että kaikki siinä oleva teksti ei näy tossa virallisessa versiossa vaikka sekin on aika heviä kamaa. Vanhinten koulutustilaisuuksissa tekstiä aina täydennettiin kirjoittamalla kirjan marginaaliin asioita. Ja niistä löytyy todella pimeitä juttuja. Nehän oli myös tilaisuuksia joiden sisällöstä ei saanut puhua kenellekkään eikä niitä saanut tallentaa. T:Entinen vanhin
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 23:40"]
Kerro jotain todella salaista marginaaliin kirjoitettua. Lähisukulainen on vanhin ja käy silloin tällöin vanhinten kokouksissa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 23:37"]
[/quote]
[/quote] Siellä tuli mm.yksityiskohtia oikeuskomitean toimintaan liittyen tai ohjeita pedofiilien käsittelyyn seurakunnassa. Itselläni ei tietenkään enää sitä kirjaa ole kun se pyydettiin luovuttamaan pois siinä vaiheessa kun minut poistettiin vanhimmistosta ja nöyränä poikana annoin kirjan vanhimmille. Samaten hävitin kaikki minulla olevat oikeuskomitean pöytäkirjat. Se harmittaa. Niille olisi myöhemmin ollut käyttöä, jos ei muussa tarkoituksessa niin sen todistamiseen kuinka todella sairaasta yhteisöstä on kyse. Olen pahoillani että olen itse ollut mukana siinä. :(
Harmi kun et älynnyt kopoida tekstejä yms.
Kiltiksi ja tottelevaiseksi koulutettu niin annoit vaan pois, ymmärrän sinua. Kunpa joku muu ei antaisi pois.
Minä olen vanhimpana eräässä suurehkossa seurakunnassa. Usko näihin asioihin on jo aikaa sitten mennyt. Tuntuu siltä ettei ole muuta mahdollisuutta kuin jatkaa valheessa elämistä. Lähes koko sukuni ja perheeni ovat Jehovan todistajia enkä halua katkaista välejä heidän kanssaan. Elän kaksoiselämää. Harrastan yhden yön juttuja. Vierailen säännöllisesti luopiosivuilla. En allekirjoita juuri mitään siitä mitä Jehovan todistajat opettavat. Tälläinenkin tarina voi olla.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 23:50"]
Harmi kun et älynnyt kopoida tekstejä yms.
Kiltiksi ja tottelevaiseksi koulutettu niin annoit vaan pois, ymmärrän sinua. Kunpa joku muu ei antaisi pois.
[/quote]
En vaan tullut siinä hässäkässä ajatelleeksi asiaa. :( Harmittaa! Että neuvoksi jos joku muu on vastaavassa tilanteessa: kopioikaa kaikki, säilyttäkää kaikki! :D
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 21:31"]
Mitä ne tekosyyt voivat sitten olla? Kuten sanoin minun kohdallani sukulaisia varoitettiin ettei saa olla yhteyksissä ja ihan vanhinten taholta. Koska olin väärintekijä.
[/quote]
Mitä sä tuut tänne itkemään? Oma vika kun oot toiminut väärin!
Toi ylläoleva lainaushan on siis Vartioternista joka on kaikkien saatavissa eikä Vanhinten kurssikirjasta. Kauhean huonosti tunnet oman uskontosi asioita.. Jos taas muuten vaan tunnet tarvetta puolustaa Jehovan todistajia (etkä siis itse kuulu heihin) niin sekin on aika hämmentävää.