Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TV: Ikuisesti Jehovan todistaja [Oho! Myös toisenlaista materiaalia!?]

Vierailija
02.03.2013 |

Olipa yllätys, kun näin äsken mainoksen ensi viikon torstaina YLE FST5:ltä tulevasta dokumentista Ikuisesti Jehovan todistaja

Vaikutti siltä, että vihdoin ja viimein Jehovan todistajista on tehty juttu, jossa on otettu ääneen a) Jehovan todistaja itse  ja b) nuori nykysukupolvea edustava todistaja. Elämäniloa ja myönteisyyttä!

Sitähän se suurimmaksi osaksi myös Jehovan todistajien keskuudessa on, vaikka mediassa on tunnuttu nostettavan yleensä esille persoonallisuudeltaan ehkä niitä jäykempiä ja vanhanaikaisempia todistajia.

Olenkin miettinyt, että missä ovat ne suurinta osaa Jehovan todistajista edustavat iloiset, myönteiset ja nuorekkaat todistajat, ja nyt nähtävästi on haluttu vihdoin tehdä juttu myös siitä puolesta. Tosin, yllätys, yllätys, YLEn ruotsinkielisellä puolella :D

Kommentit (686)

Vierailija
341/686 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:51"]

Minun isäni on Jehovan todistaja, olin itsekin muinoin, mutta teininä kun ei kokoukset paljoa kiinnostanut niin jäin siitä pikkuhiljaa pois. Edelleen se uskontona minua kyllä kiinnostaa eikä minulla mitään sitä vastaan ole, tai pahaa sanottavaa. Lämminhenkinen yhteisö. Isän kanssa pidetään jatkuvasti yhteyttä ja näämme aina sillointällöin.

Aina mietityttänyt se pikkuseikka että jos sattuu olemaan Jehovan todistaja ja tekemään virheitä niinkuin ihmiset yleensä tekee, mm henkistä/ fyysistä väkivaltaa tai muuta hyväksymätöntä, niin se heti leimataan Jehovan todistajuuteen. Kyllä, Jehovan todistajat pyrkivät noudattamaan Raamattua ja elämään sen normien mukaisesti mutta on sekin yhteisön sisällä sekopäitä. Se tarkoita sitä että kaikki Jehovan todistajat pitäisi leimata pahoiksi ja pöpeiksi jos yhteisössä on muutamia sekopäitä. Eihän ateisteja, kristinuskoisia, tai ihmisiä ylipäätään kaikkia leimata muutamien ihmisten sairaiden tekojen vuoksi.

[/quote]

Hyvä kirjoitus

Vierailija
342/686 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään kuulu ev.lut.kirkkoon, mutta jotain voin vastata näihin väitteisiin. Ei Jumala ole kieltänyt juhlia, joiden aikana muistellaan Hänen tekojaan. Joulu on Jeesuksen, Vapahtajamme, syntymäjuhla, vaikkei Jeesus juuri sinä päivänä olekaan syntynyt. Hiljentyminen ja Jumalan suurenmoisen lahjan muistaminen jouluna ei varmasti ole synti. Kyllä ev.lut.kirkkokin päiväykset tietää :)

Jumalan kolminaisuus löytyy kirkkaasti Raamatun lehdiltä. Jeesuksen jumaluus löytyy mm. Jes. 9:5 (lapsen nimi: Väkevä Jumala) tai Tuomaksen todistuksesta Joh. 20:28 "Minun Herrani ja minun Jumalani" tai 1 Joh. 5:20 (Hän on tosi Jumala...)

Pyhä Henki on myös selkeästi Jumala:  Matt. 1:20, Joh. 14:15-26, Joh. 4:24 tai Apt. 5:3,4.

Usko Jeesukseen on tuonut ainakin minulle ilon ja vapauden. Kyselin joskus Jehovan todistajilta, minne he ovat matkalla. Vastaus oli: tuhatvuotiseen valtakuntaan. Voi surku!

Jeesus lupasi omilleen iankaikkisen elämän! 

Olen ymmärtänyt Jehovan todistajien olevan jonkinlainen lakiuskonto, missä pitää ponnistella ja todistaa ihmisille pelastuakseen... ja silti siitä ei voi olla koskaan varma. 

Tämän takia he ovat jopa valmiita hylkäämään perheenjäsenensä. 1 Tim. 5:8 on eri mieltä tästäkin opista.

Toivotan Jehovan todistajille alkuperäiseen Raamatun Sanaan paneutumista. Jospa Elämä ja vapaus löytyisivät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En halua olla aktiivi joka koko ajan puhuisi ex-todistajuudesta niin kuin moni tuntuu olevan veljesseuran sivuilla. Koen päässeeni irti todistajuudesta. Jokaisen on käytävä irrottautumisprosessi henkilökohtaisesti läpi, toki vertaistukea voi nykyään hakea netistä."

Onnittelen sinua siitä että olet päässyt irti Vartiotorniseuran kahleista. Se oli hyvä päätös.

Toivon kuitenkin ettei kokemuksesi VT- järjestöstä saa sinua hylkäämään Jumalaa ja Raamattua. On näet hyvin mahdollista uskoa Jumalaan ilman tuota järjestöä, ja niin se Raamatun mukaan kuuluu mennäkin.

Raamattu ei tunne käsitettä uskonnon/järjestön/kirkon/kerhon/tms. jäsenyys.

Tällaisista ihmisten kehittämistä organisaatioista saatetaan erottaa tai olla erottamatta, kunkin käytännöstä riippuen. Vartiotorniseura koettaa ylläpitää haavekuvaa ainoasta "Tosi Uskonnosta". Sen yhtenäisyys on seurausta tiukasta, kaiken arvostelun yläpuolella olevasta hierarkkisesta hallinnosta ja toisinajattelijoita kohtaavista sanktioista. Näin saavutettu ykseys ei eroa millään tavoin Helvetin enkeleiden, Mafian, tms. järjestöjen veljellisyydestä. Näilläkin on sanktionsa. Ihmistekoisella "ykseydellä" on aina hintansa.

Seurakunta oli ja on yhä edelleen yhtä kuin Jeesuksessa Kristuksessa pyhitetyt, elävistä kivistä rakentuva Jumalan huone, Kristuksen ruumis, jne. Raamattu käyttää samasta asiasta monia ilmauksia.

Järjestöistä voidaan erottaa, mutta mikään inhimillinen ei voi erottaa Jumalan pyhää seurakunnasta. Jos joku väittää vastaan, lukekoon Raamatusta miten asia on. Korinttossa olleessa esimerkkitapauksessakaan ei puhuta seurakunnasta erottamisesta, vaan useimmat - ei siis edes kaikki - vain eivät suhtautuneet tähän väärin tehneeseen enää kuin uskovaan.

On merkillistä, miten sitkeään kirkkoon/lahkoonkuulumisoppi on pesiytynyt. Asia, joka Raamatussa tuomitaan melko jyrästi, on tehty joka lahkossa hyveeksi, melkein jopa uskonelämän edellytykseksi.

Raamatun mukaan Kristus johtaa Jumalan seurakuntaa Pyhän Henkensä kautta.

Tähän väliin ei mahdu mitään sijaiskristuksia eikä hallintoelimiä.

Seurakunta rakentuu sisältä päin, ei ylhäätä sanellen. Vain sillä tavalla Kristus voi olla johdossa - "en enää minä, vaan Kristus minussa". Inhimillisessä organisaatiossa johtajaksi ajautuu inhimillinen vallanhalu.

Seurakunassa on johtajia, mutta Raamattu ei opeta, että siinä olisi kysymys vallasta, vaan palvelutehtävästä - "ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina". Jumalan seurakunnassa ei ole johtavaa "orja"-luokkaa, vaan jokainen on huoneenhatija - "Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina."

Vartiotorniseuran sanoma on vartiotorniseura. Jumalan erisnimen "kunniaan saattaminen" on sille siinä pelkkä keppihevonen. Kristinusko on Kristuskeskeistä.

Ja Filippus meni Samarian kaupunkiin
ja saarnasi heille Kristusta.

Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne
tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen,
ja hänet ristiinnaulittuna.

Sillä me emme julista itseämme,
vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra
ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden.

Vierailija
344/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 11:30"]

Kiitos vaustauksista yllä.

Olen tutkinut todistajien kanssa vuosikausia, käynyt kokouksissa, tutkinut itsekseni jne

Todistajat ovat mielestäni oikeassa uskon asioista, olen tutkinut raamattua ja asiat todennut.

Käytös on hyvää ja ovat kaikkia ihmisiä kohtaan kunniottavia.

Uskon siis , että heillä on totuus :) toivon, että pian tulisi tämän järjestelmän loppu, ja alkaisi tuthat vuotinen valtakunta.

Mielestäni on ilmiselvää, että maapallo ei kestä tätä saastuttamista ja tuhoamista enää kauaa, sen ovat tutkijatkoín todenneet. Jotain on siis tapahduttava ja pian.

En voi uskoa siihen, että ihminen ja kaikki muukin olisi vain sattumanvaraisesti vahingossa syntynyt maapalolle..

kaikella on oltava takoitus ja onkin.

eli uskon asiaan.

on helppoa uskoa sairaanhoitajana myöskin nuo seksi asiat, kuinka paljon surulta vältyttäisiin, jos seksi kuuluisi vain parisuhteeseen avioliitossa, kuinka monta syntymätöntä lasta jäisi abortoimatta, kuinka monta sukupuolitautia saamtta, jne jne

alkoholikohtuukäyttö estäisi monen kuoleman, raiskauksen , pahoinpitelyn jne

toivoisinkin, että tässä ketjussa otettaisiin esille näitä hyviäkin puolia !

itsellä ei ole mitään kokemusta väitetystä hylkäämisestä, jos tuota on niin se ei ole raamatun mukaista, koska raamattu käskee rakstamaan lähimmäistään, olemaan armollinen, huolehtimaan läheisistään jne

eli toki, jos väärintekijä on katumaton ja väkisin yrittää viedä mukanaan ahuuten koko suvun, niin silloin kannattaa otta etäisyyttä, mutta ei koskaan hyljätä omaa lastaan/äitiään/isäänsä jne , koska ainahan tuo luopunut ihminen voisi tulla järkiinsä ja palata uskoon, mikä onkaan sen suurempaa ja ihanampaa .

jokainen saa tehdä kuinka haluaa, ei ketään voi pakootta uskomaan, eli uskonnonvapaus on kaikilla

itseäni ei ole kukaan todistaja koskaa yrittänyt väksin saada todistajaksi tms, olen roikkunut nyt 10VUOTTA ns kiinnostuneena :)

olenpa suorastaan ihmetellyt, kun ei minua olla kannustettu= teidän mielestänne pakotettu edistymään mitenkään.

eli tämä on todiste teille vapaa-ehtoisuudesta !

[/quote]

Loistava kirjoitus, hieno kannanotto yhdestä näkökulmasta :)

On ihan selvä, että Jehovan todistajien joukossa on eri tavalla eri asioihin suhtautuva henkilöitä, olennaista onkin se virallinen oikea opetus.

Hyvä esimerkki oli aiemmin esille tullut kirjoitus, jonka mukaan Jehovan todistaja -isä oli ankarasti kieltänyt Jehovan todistaja -poikaansa käymästä siviilipalvelusta, vaikkei siviilipalvelus ole Jehovan todistajuudessa kiellettyä.

Eli vaikka joku Jehovan todistaja päättäisi ottaa tietyn kannan jossain asiassa (ei saa mennä siviilipalvelukseen, pitää katkaista kaikki välit ja hylätä erotetut, ei saa kuunnella rokkia, ei saa käydä lukiota, pitää käyttää tiettyä hiustyyliä tms tms tms), se ei tarkoita sitä, että tuo otettu kanta on automaattisesti Jehovan todistajuuden ehdoton velvoite ja sääntö.

Vierailija
345/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä niitä jt-lapsia joiden lahjakkuus valuu hukkaan kun pitää mennä amikseen kun ei ole suositeltavaa hankkia itselleen korkeakoulutusta. Nykyään sentään kaikki pääsee amikseen aiemmin sekään ei ollut itsestään selvää.

Jt-väki on kuitenkin innoissaan heidän joukoissaan olevista korkeakoulutetuista, he ovat yleensä aikuisena mukaan tulleita.

Olisi mielenkiintoista jos olisi käytettävissä tilastotietoa missä ammateissa jt-väki yleensä toimii.

Itse tiedän kaupan myyjiä, huoltomiehiä ja siivoojia ja siivous-ja huoltoalan yrittäjiä. Lisäksi tiedän talon rakentajia/kirvesmiehiä.

Vierailija
346/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin halunnut mennä teatterikorkeakouluun, mutta se kiellettiin. :( Olin innoissani kun pääsin yhteen konventtinäytelmään näyttelemään kakkaa. Sitten kun pääsin irti lahkosta tuntui että olen jo liian vanha. Ainakin sille uralle mistä olin aina haaveillut ja mille olisi ollut lahjoja. :(

Vierailija
347/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan että Jehovan järjestö saa "uutta valoa" tässä Raamatun vastaisessa karttamisasiassa.

1. Tim. 5:8
Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi

Vierailija
348/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 19:17"]

Toivotaan että Jehovan järjestö saa "uutta valoa" tässä Raamatun vastaisessa karttamisasiassa.

Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi

[/quote]

Tätä olen miettinyt usein! Unohtuu todistajilta tämä asia tyystin ;)

Ja itse tunnen tai no tunsin erään joka taisi olla lääkäri tai ainakin lukemassa sellaiseksi. Paljon on tosiaan lehdenjakajia, siivoojia sekä rakennusalalla olevia. Monella oma yritys: kampaajia, mainosala. Paljon porukka jatkaa nykyisin ammattikorkeaan. Eli ei se koulutus enää niin pahasti kieroon katottava asia ole!

Vierailija
349/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 18:19"]

Eli vaikka joku Jehovan todistaja päättäisi ottaa tietyn kannan jossain asiassa (ei saa mennä siviilipalvelukseen, pitää katkaista kaikki välit ja hylätä erotetut, ei saa kuunnella rokkia, ei saa käydä lukiota, pitää käyttää tiettyä hiustyyliä tms tms tms), se ei tarkoita sitä, että tuo otettu kanta on automaattisesti Jehovan todistajuuden ehdoton velvoite ja sääntö.

[/quote]

Annatko yhden lainauksen lahkon kirjallisuudessa, jossa kerrotaan että entisten todistajien kanssa yhteyden pitäminen on niin kutsuttu omantunnon asia. Että entisten todistajien karttaminen ei ole sääntö?

Vierailija
350/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omantunnon asioille tarvitse olla kirjallisuudesta sääntöä. T.Uskollinen todistaja

Vierailija
351/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:57"]

Nioihin seksijuttuihin on tullut uutta valoo! Nykyään avioparit saa panna peppuun ja suuhun. Runkkaus on edelleen kiellettyjen listalla. Mä kyllä runkaan silti. T.Nykyinen vanhin

[/quote]

:) :) ei mä en kestääää

[/quote]

No kyllä Suoraksi sanottuna en usko, että Jehova on paljonkaan kiinnostunut käteenvetämisistäni. T.Veli Vanhin

Vierailija
352/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 19:38"]

Ei omantunnon asioille tarvitse olla kirjallisuudesta sääntöä. T.Uskollinen todistaja

[/quote]

Jos se on omantunnon asia, se on mainittu lahkon kirjallisuudessa. Jos siitä ei ole kuin yhdenlaisia sääntöpykäliä, se ei ole omantunnon asia. Näin on karttamisasian kanssa.

Vierailija
353/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 19:17"]

[/quote]

Uskovien yhteydestä erottaminen on raamatullista, mutta mitä sillä tarkoitetaan? Jeesus puhui seuraavat sanat opetuslapsilleen:

Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan,
niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken;
jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.
Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi,
'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle.
Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule,
niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja publikaani.

Alkuseurakunnassa toimittiin avoimesti. Väärintekoa käsiteltiin ensin kahdenkesken, sitten muutaman seurassa ja lopuksi, ellei väärintekijä tahtonut kuulla, koko seurakunnan edessä. Vartiotorniseuran käytäntö on salainen "oikeudenkäynti", josta julkisuuteen annetaan ainoastaan mahdollinen erottamispäätös.

Yhteydestä pois sujetun tuli olla "niinkuin olisi pakana ja publikaani". Tarkoittaako tämä, että esimerkiksi omalle lapselle, äidille, isälle jne. ei saisi puhua, kuin aivan välttämättömät asiat? Miten Jeesus suhtautui publikaaneihin? Miten apostolit suhtautuivat pakanoihin?

Eikö yllä oleva kohta yksinkertaisesti tarkoita sitä, että ihmiseen, joka ei elä kristityn lailla, ei tule suhtautua kristittynä!

Vierailija
354/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 19:44"]

[/quote]

Jos se on omantunnon asia, se on mainittu lahkon kirjallisuudessa. Jos siitä ei ole kuin yhdenlaisia sääntöpykäliä, se ei ole omantunnon asia. Näin on karttamisasian kanssa.

[/quote]

Karttamisesta kyllä puhutaan ja sitä esiintyy, tätähän ei ole kukaan kiistänyt. Hylkäämis- ja välien katkaisupakkoa ei kuitenkaan ole, varsinkaan kun puhutaan perheenjäsenistä, tällaista sääntöä ei ole olemassa.

Vierailija
355/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 Joh.5:10 Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;

Ei tuo mukanaan tätä oppia"....Mikä on Kristuksen oppi, josta Johannes tässä puhuu?

Asia, jota Johannes kirjeessään painottaa on "käsky, joka meillä on ollut alusta asti:meidän tulee rakastaa toinen toistamme."
Laajasti Kristuksen opin voisi ajatella käsittävän kaiken Raamatusta. Mutta mitenkään Raamattua vähättelemättä se on vain tulkinta ja pommahduslauta tulkintakiistoille ja lahkoutumisille. Johannes ei varoitakaan ensisijaisesti siitä, että jätettäisiin tillit ja mintut huomioimatta, vaan yli kirjoitusten menemisestä. Tämän voi lukea edellisestä jakeesta:

Kuka ikinä menee EDEMMÄKSI eikä pysy Kristuksen opissa,
hänellä ei ole Jumalaa;
joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.

Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia,
niin älkää ottako häntä huoneeseenne
älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;
sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi,
joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.

Kuinka meidän sitten pitäisi tämän pohjalta suhtautua vartiotorniseuraan? Seurahan on tullut tunnetuksi juuri yli kirjoitusten menemisestä. Se opettaa Raamatun totuuksina asioita, joista Raamattu ei sano halaistua sanaa ja hyvin usein jopa raamatunvastaisuuksia.

Sitten se erottaa "seurakunnasta" ihmiset, joiden omalletunnolle sellainen ei sovi. Ne, joiden omaatunto ei suostu noin vain paatumaan, ovat sen jälkeen uskollisille vartiotorniseuran todistajille pelkkää ilmaa, ei-henkilöitä. Heitä ei saa tervehtiä. Puhua saa vain välttämättömät.

Jos tämä erotettua lohduttaa: Herraan Jeesukseen "Jehovan järjestössä" suhtaudutaan vieläkin ynseämmin. Hänelle ei ehdottomasti puhuta missään tilanteessa.

Jos tulkitsemme "huoneeseenne ottamisen ja tervetulleeksi sanomisen" ahtaasti vartoitorniseuran tavoin, emme saisi päästää kotiimme emmekä edes tervehtiä ketään "ulkopuolisia".Raamatunkohtaa tulkitaan siis luovan tarkoitushakuisesti. Ja vielä niin, etteivät sitä todistajaraukat sitä itse huomaa, vaan kärsivät "rakkaudellisen järjestelyn" Jumalan tahtona.

Mitä Johannes tarkoitti "huoneeseenne ottamisella ja tervetulleeksi sanomisella".
Olihan kyse jonkinlaisista opettajista, jotka toivat mukanaan vääriä oppeja. Mitä sanot, jos Johannes tarkoitti sitä, ettei näitä ei saa kutsua kotiinsa tervetulleena vääriä oppeja opettamaan. Eikö normaalin vieraanvaraisuuden ja ystävällisyyden kieltäminen olisi Kristuksen opin vastaista?

Tietolähteenä karttamiselle lienee jokin muu kuin Raamattu, kenties vartiotorniseuran kirjallisuus tai sitä Jumalan sanana selittävät vartiotorniseuran todistajat.

Raamatunjakeita tai niiden osia sinne tänne heitellen, ja sanojen merkityksillä spekuloimalla on mahdollista "perustella" oppimattomalle melkein mitä vaan. Ymmärrätte toki  itsekin, että tämä "melkein mitä vaan" ei ole aina Jumalan sanaa. Ei läheskään aina.

Vierailija
356/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 19:53"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 19:44"]

[/quote]

[/quote]

Karttamisesta kyllä puhutaan ja sitä esiintyy, tätähän ei ole kukaan kiistänyt. Hylkäämis- ja välien katkaisupakkoa ei kuitenkaan ole, varsinkaan kun puhutaan perheenjäsenistä, tällaista sääntöä ei ole olemassa.

[/quote]

Joku voi karttaa hylkäämällä ja katkaisemalla välit, joku ei edes moikkaa, toinen jättää uskonasiat ja niiden käsittelyn sikseen, kolmas kiinnittää erityistä huomiota, miten ja milloin ja miksi on toisen kanssa tekemisissä jne. jne.

Vierailija
357/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 17:08"]

Voi, voi... Karttamisohjeistusta on, mutta se ei velvoita hylkäämään omia perheenjäseniään

[/quote]

Kertaus korostuksen vuoksi:

”Onko todella tarpeen välttää kaikkea yhteydenpitoa? Kyllä on, monestakin syystä.” (lv-FI sivu 207)

”Uskolliset kristityt perheenjäsenet eivät etsi tekosyitä voidakseen olla tekemisissä erotetun sukulaisen kanssa, joka ei asu kotona.” (lv-FI sivu 209)

"Se että perhe kannattaa uskollisesti Jehovan määräystä karttaa erotettujen sukulaisten kanssa seurustelemista, voi johtaa hyviin tuloksiin. Tätä valaisee seuraava esimerkki. Eräs nuori mies oli ollut erotettuna yli kymmenen vuotta, ja tuona aikana hänen isänsä, äitinsä ja neljä veljeään "lakkasivat olemasta" hänen seurassaan. Välillä hän yritti lyöttäytyä heidän joukkoonsa, mutta kaikki perheenjäsenet pysyivät uskollisina ja kieltäytyivät päättäväisesti pitämästä häneen yhteyttä. Kun tämä mies oli otettu takaisin seurakuntaan, hän kertoi kaivanneensa aina perheenjäsentensä seuraa, varsinkin ollessaan yksin iltaisin. Hän kuitenkin myönsi, että jos perhe olisi vähänkin seurustellut hänen kanssaan, se olisi riittänyt hänelle. Mutta koska perheenjäsenet eivät pitäneet häneen minkäänlaista yhteyttä, palava halu olla heidän kanssaan kannusti osaltaan häntä korjaamaan suhteensa Jehovaan. Muista tämä, jos joskus tunnet kiusausta vastoin Jumalan käskyä seurustella erotettujen sukulaistesi kanssa.”

(Vartiotorni 15. huhtikuuta 2012 s. 12)

[/quote]

Toistaminen korostuksen vuoksi.

Vierailija
358/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia todistajia nykyään oikein on? Oon ihan järkyttynyt.:D Itse olin mukana viel 10 vuotta sitten ja silloin jos Vartiotorni sanoi jotain ehdotuksen tapaistakin sitä noudatettiin kusi sukassa. Täällä taas kirjoittelee tosi paljon tyyppejä jotka suoralta kädeltä tyrmää julkaisujen tekstit tai sanoo" ei tota niin tarkasti tarvitse noudattaa" tai "se on omantunnon asia". Jos kuuluisin Jehovan todistajien johtoportaaseen olisin aika paljon huolissaan. :D

Vierailija
359/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 17:08"]

Voi, voi... Karttamisohjeistusta on, mutta se ei velvoita hylkäämään omia perheenjäseniään

[/quote]

Kertaus korostuksen vuoksi:

”Onko todella tarpeen välttää kaikkea yhteydenpitoa? Kyllä on, monestakin syystä.” (lv-FI sivu 207)

”Uskolliset kristityt perheenjäsenet eivät etsi tekosyitä voidakseen olla tekemisissä erotetun sukulaisen kanssa, joka ei asu kotona.” (lv-FI sivu 209)

"Se että perhe kannattaa uskollisesti Jehovan määräystä karttaa erotettujen sukulaisten kanssa seurustelemista, voi johtaa hyviin tuloksiin. Tätä valaisee seuraava esimerkki. Eräs nuori mies oli ollut erotettuna yli kymmenen vuotta, ja tuona aikana hänen isänsä, äitinsä ja neljä veljeään "lakkasivat olemasta" hänen seurassaan. Välillä hän yritti lyöttäytyä heidän joukkoonsa, mutta kaikki perheenjäsenet pysyivät uskollisina ja kieltäytyivät päättäväisesti pitämästä häneen yhteyttä. Kun tämä mies oli otettu takaisin seurakuntaan, hän kertoi kaivanneensa aina perheenjäsentensä seuraa, varsinkin ollessaan yksin iltaisin. Hän kuitenkin myönsi, että jos perhe olisi vähänkin seurustellut hänen kanssaan, se olisi riittänyt hänelle. Mutta koska perheenjäsenet eivät pitäneet häneen minkäänlaista yhteyttä, palava halu olla heidän kanssaan kannusti osaltaan häntä korjaamaan suhteensa Jehovaan. Muista tämä, jos joskus tunnet kiusausta vastoin Jumalan käskyä seurustella erotettujen sukulaistesi kanssa.”

(Vartiotorni 15. huhtikuuta 2012 s. 12)

[/quote]

Toistaminen korostuksen vuoksi.

[/quote]

Ylläolevat tekstinpätkät eivät sano, että erotettu tai eronnut perheenjäsen pitää hylätä ja katkaista välit tämän kanssa. Senköhän takia tuo ensimmäinen sitaatti on irrotettu kokonaan asiayhteydestään...

Vierailija
360/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karttamisesta. Taitaa olla omantunnon asia sillä osa sukulaisistani karttaa ja osa ei.

En tiedä miksi on näin enkä ole kysellyt.

ex-jt

Ketju on lukittu.