TV: Ikuisesti Jehovan todistaja [Oho! Myös toisenlaista materiaalia!?]
Olipa yllätys, kun näin äsken mainoksen ensi viikon torstaina YLE FST5:ltä tulevasta dokumentista Ikuisesti Jehovan todistaja
Vaikutti siltä, että vihdoin ja viimein Jehovan todistajista on tehty juttu, jossa on otettu ääneen a) Jehovan todistaja itse ja b) nuori nykysukupolvea edustava todistaja. Elämäniloa ja myönteisyyttä!
Sitähän se suurimmaksi osaksi myös Jehovan todistajien keskuudessa on, vaikka mediassa on tunnuttu nostettavan yleensä esille persoonallisuudeltaan ehkä niitä jäykempiä ja vanhanaikaisempia todistajia.
Olenkin miettinyt, että missä ovat ne suurinta osaa Jehovan todistajista edustavat iloiset, myönteiset ja nuorekkaat todistajat, ja nyt nähtävästi on haluttu vihdoin tehdä juttu myös siitä puolesta. Tosin, yllätys, yllätys, YLEn ruotsinkielisellä puolella :D
Kommentit (686)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 11:57"]ei tietenkään saa peitellä rikoksia.
Lopullinen tuomio tulee jumalalta, kaikki väärintekijät joutuvat vastuuseen teoistaa, oli heidän statuksensa mikä tahansa, se on varmaa.
en itse jaksa etsiä tietoja toisten väärinteoista, enkä syyllisiä,
totta on, ettei noin saa toimia. en tiedä jos on toimittu, niin miksi on tomittu.
en silti syyllistä koko järjestöä.
keskityn asiaan. raamttuun ja sen kertomaan ja ohjeisiin, hyvän suhteeseen jumalaan, jne
[/quote]
Sillä välin kun odotellaan niitä paljon puhuttuja jumalan tuomioita, on hyvä että maallinen tuomioistuin laittaa pisteen yhteisöjen rikollisille toimintamalleille.
Itse et ehkä jaksa etsiä tietoja toisten väärinteoista, mutta Vartiotorni-seura kyllä jaksaa jos kyse on muista uskonnoista ja niiden kyseenalaisista teoista. Katolilaisten pedofiiliskandaaleista se on kirjoittanut useaan otteeseen kirjallisuudessaan. Omistaan pysyy tietenkin hiljaa ja etsii vikoja vain muista.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 11:32"]
Särähti pahasti korvaani, kun tämä vanhempi nainen ohjelmassa sanoi, että kuolema on "luonnotonta". Sen kummemmin kuolemanjälkeiseen elämään kantaa ottamatta, kyllä kuolema on mielestäni luonnollinen tapahtuma, tapahtuu sen jälkeen sitten mitä tahansa.
[/quote]
minulle särähtää pahasti tuo sanomasi, että kuolema on luonnolista :(
onko luonnolista,e ttä vvauva kuolee, pieni lapsi kuolee, nuori äiti kuolee, vanha ihmien kuolee ??? kuka vaan voi kuolla milloin vaan ?? luonnolista?
kyllähän tiedekin on jo todistanut, että ihmisen solut yms on sellainen, että niiden tulisi uusiutua jatkuvasti, ikuisesti. Miksi näin ei tapahdu, niin tiede ei tiedä.
uskovana me tiedämme syyn.
eli kyllä ihminen on luotu elämään ikuisesti. Mitä mieltä olisi syntyä tänne kitumaan ja kärsimään, tai elämään hetkeksi ehkä onnellisena? vsin kuollakseen luonnollisesti? ei mitä järkeä
[/quote]
Luonnollista on, että kaikki kuolee, kasvit, eläimet ja ihmiset. Se, tuntuuko se oikeudenmukaiselta, on toinen juttu. Ei pidä sekottaa käsitteitä keskenään.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 11:32"]
Särähti pahasti korvaani, kun tämä vanhempi nainen ohjelmassa sanoi, että kuolema on "luonnotonta". Sen kummemmin kuolemanjälkeiseen elämään kantaa ottamatta, kyllä kuolema on mielestäni luonnollinen tapahtuma, tapahtuu sen jälkeen sitten mitä tahansa.
[/quote]
minulle särähtää pahasti tuo sanomasi, että kuolema on luonnolista :(
onko luonnolista,e ttä vvauva kuolee, pieni lapsi kuolee, nuori äiti kuolee, vanha ihmien kuolee ??? kuka vaan voi kuolla milloin vaan ?? luonnolista?
kyllähän tiedekin on jo todistanut, että ihmisen solut yms on sellainen, että niiden tulisi uusiutua jatkuvasti, ikuisesti. Miksi näin ei tapahdu, niin tiede ei tiedä.
uskovana me tiedämme syyn.
eli kyllä ihminen on luotu elämään ikuisesti. Mitä mieltä olisi syntyä tänne kitumaan ja kärsimään, tai elämään hetkeksi ehkä onnellisena? vsin kuollakseen luonnollisesti? ei mitä järkeä
[/quote]
Kuolemanpelko niin usein estää onnellisen elämän ja aiheuttaa ahdistusta, kärsimystäkin. Kuolema on yhtä luonnollinen asia kuin syntymä. Se, mitä sen jälkeen tapahtuu, sitä ei kukaan voi "tietää" ne ovat niitä uskonasioita.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 20:59"]
Koko Jehovan todistajuus on mielestäni yksi mielenkiintoisimpia uskonnollisia teemoja; siihen sisältyy niin paljon kaikenlaista, puolesta ja vastaan ja kaikkea siltä väliltä.
Toinen mielenkiintoinen aihe on skientologia, josta en tosin tiedä käytännössä juuri mitään, kaikenlaista kuullut ja lukenut, mutta mitään virallista en ole juurikaan lukenut.
Mormonit ovat myös mielenkiintoinen aihe.
Jos olisi enemmän aikaa, niin ainakin näihin olisi kiva paneutua eri näkökulmista ihan kunnolla ja tosiaan ajan kanssa.
[/quote]
Ehdottomasti kannattaa tutustua Jehovantodistajiin. Ota selvää, ja keksustele kasvotusten, täällä saat vaan erotettujen katkeria kommentteja.Usein väärää tietoa ja tahallista panettelua.
[/quote]
Tunnenkin jo joitain Jehovan todistajia ja aika hyvin tiedän heidän näkemyksiään, mutta paljon on myös, mihin en ole niin paneutunut tai mistä en vain tiedä. Mormonit ja skientologia ovat vielä enemmän vieraita.
Juuri sen takia on osaltaan kiinnostusta tutustua tarkemmin, kun on niin paljon ennen kaikkea negatiivista ja värittynyttä materiaalia tarjolla.
toditajat ovat niin monella tavalla poikkeuksellisia, valta väestöön nähden, siksi herkästi tulee kirtiikkiä.
raamattu ennusti , että näin tulle käymään, että vainotaan juurkin uskon takia.
koska tunnet todistajia,niin ehdottomasti kannatta heiltä suoraan kysellä, aloittaa tutkistelu.
tutkistelussa asioita käydään lävitse.
Itse olen tutkinut ja todella antoisaa ollut.
Voin aina itse esittää mieltä askarruttavia asioita, joista sitten yhdesä kesksutellan.
eli rohkeasti vain, aikaa ei tarvita tunti kaupalla, voi vaikka puol tuntia kerralla tutkia, todistajat tulevat kotiisi ja ei sinulla mene matkoihin aikaa, jos olet kiireinen, mikäli et halua kotiisi voi tutkistelua pitää muuallakin.
Tuosta tutkistelusta: sen perimmäinen tarkoitus on aina se että ajatellaan että ihmisestä tulisi myös todistaja. Vaikka kuinka muuta sanovat. Eli olkaa varovaisia, voi tulla ikäviä tilanteita kun joutuu vetäytymään jostain jutusta pois jos jo jonkun aikaa tutkinut ja hengannut heidän kanssaan.
(Tiedän siis tämän koska n. 25 v. olin siellä mukana.)
Hupaisaa tuo tälläkin mainittu JT-propaganda. Muistan sen omilta todistaja-ajoiltani. Jos sinut on erotettu et voi olla onnellinen. Kun joku erotettu tuli vastaan: "Ei se kovin onnelliselta näyttänyt." "Selvästi kaipaa takaisin." "Sillä on varmasti tosi paha olla."
Hirveä tarve vakuutella omaa onnellisuuttaan. Siitäkin huomaa miten huteralla pohjalla Jehovan todistajien usko on. Se on heti heiltä pois ja aivan katastrofaalista jos joku erotettu uskaltaa sanoa olevansa onnellinen ja ettei kaipa järjestöön. Sen lisäksi he luulevat, että katkerat luopiot suunnittelevat kaikenlaisia juonia uskollisten todistajien päänmenoksi. Itselläni suurin osa onnellisesta elämästäni kuluu muita asioita miettiessä. Toki jos asiasta tulee puhetta ja huomaan tälläisenkin keskustelun niin asiasta tietävänä heitän sekaan kommentin.
Onneksi itse jossain vaiheessa ymmärsin asioiden järjettömyyden ja erosin Jehovan todistajista. Tähän vaikuttivat pedofiilitapausten peittely, YK-jäsenyys, vuoden 1975 Harmagedonin ennustelu, karttamiskäytäntö, oikeuskomiteajärjestely. Itse en suostunut menemään oikeuskomiteaan. Eräs ystävättäreni istui komitean kuulusteltavana. Häneltä oli kyselty mm. suuseksistä. Ikää kaverillani oli silloin 17 vuotta. Hyi ja yäk.
Vanhempani ovat vuosikymmeniä olleet todistajia. He eivät taatusti tiedä että seura on ollut osa YK järjestöä. Eivät paljon muutakaan tiedä koska elävät umpiossa.
Jos esittäisin ristiriidat heidän omilla julkaisuillaan niin kieltäytyisivät uskomasta. Mainitessani että on konventeissa ja kokouksissa puhuttu tiettyjä asioita kiistävät ne jyrkästi.
He elävät mielestään totuudessa ja eivät näe totuutta "totuudesta" - mikä paradoksi.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 22:57"]
Tuosta tutkistelusta: sen perimmäinen tarkoitus on aina se että ajatellaan että ihmisestä tulisi myös todistaja. Vaikka kuinka muuta sanovat. Eli olkaa varovaisia, voi tulla ikäviä tilanteita kun joutuu vetäytymään jostain jutusta pois jos jo jonkun aikaa tutkinut ja hengannut heidän kanssaan.
(Tiedän siis tämän koska n. 25 v. olin siellä mukana.)
[/quote]
tietenkin on halu auttaa toista ihmistä, eli saada hänetkin löytämään totuus :)
mutta totta kai voi ihan milloin vain sanoa , jos kokee ettei enää halua.
ei minua ainakaan kukan ole painostanut mitenkään, ei missään vaiheessa.
on ollut välillä pitkiä aikoja tauolla tutkiminen, eikä ole kukaan perään kysellyt.
sitten olen taas saanut intoa, ja jatkettu :)
eli turhaa taas mollataan tästäkin asiasta,kun kiinnostaa, kannattaa otta selvää.
mikä voisi olla tärkeämpää ?
voi tulla ikäviä tilanteita kun joutuu vetäytymään jostain jutusta pois jos jo jonkun aikaa tutkinut ja hengannut heidän kanssaan
[/quote]
Itsellä kokemuksia hyvinkin erilaisista todistajista, joistain oikein huokuu sellainen ihana aito sydämellisyys ja rakkaus ja välittäminen ja elävät aktiivista ja menevää elämää ja jonkun kanssa taas ehkä aina vähän epämukava olo kohdatessa - näinhän se toki elämässä muutenkin menee!
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 23:09"]
voi tulla ikäviä tilanteita kun joutuu vetäytymään jostain jutusta pois jos jo jonkun aikaa tutkinut ja hengannut heidän kanssaan
[/quote]
Itsellä kokemuksia hyvinkin erilaisista todistajista, joistain oikein huokuu sellainen ihana aito sydämellisyys ja rakkaus ja välittäminen ja elävät aktiivista ja menevää elämää ja jonkun kanssa taas ehkä aina vähän epämukava olo kohdatessa - näinhän se toki elämässä muutenkin menee!
[/quote]
Tuo epämukava olo suinkaan ole välttämättä todistajasta johtuvaa, tai että ihminenhän on ihan itsestään vastuussa ja siitä, miten reagoi ja suhtautuu. Jos joku vaikuttaa esimerkiksi ärsyttävältä, niin sitä voi ensin miettiä, pitäisikö katsoa itse peiliin ja antaa toisen olla sellainen kuin on ja itse valita, miten suhtautuu ja reagoi!
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 23:09"]
[/quote]
[/quote]
Tuo epämukava olo suinkaan ole välttämättä todistajasta johtuvaa, tai että ihminenhän on ihan itsestään vastuussa ja siitä, miten reagoi ja suhtautuu. Jos joku vaikuttaa esimerkiksi ärsyttävältä, niin sitä voi ensin miettiä, pitäisikö katsoa itse peiliin ja antaa toisen olla sellainen kuin on ja itse valita, miten suhtautuu ja reagoi!
[/quote]
nooo, kyllähän ihmiset on erilaisia, myös toditajissa löytyy monen laisia ihmisiä
aina on muistettava, että ei kannata mennä ihmisen mukana, vaan totuus on tärkein.
teki mitä tahansa yksi ihminen, oli iloinen ja sympaattinen tms ei hänen mukana kannata mennä, vaan aina on se varsinaine asia , joka on tärkeintä, eli se raamtun sanoma.
itseki olen moniin todistajiin ehtinyt tutustua, kyllä kaikki ovat sydämellisiä ja halauvat aidosti auttaa toisia ihmisiä, rakkaus jumalaan ja ihmisiä kohtaan saa heidät tekemään saarnaamistyötä.
persoonallisuus on asia erikseen.
"Eivät taida noudattaa myöskään Raamatun ruoka-aine säännöksiä, syövät sianlihaa, äyriäisiä ym. vai olenko väärässä?"
Ei kuulu ns. uuteen liittoon vanhan liiton ohjeet. Jeesus kuolemallaan kumosi vanhan liiton ja sen säännöt. Siksi voi syödä kyseisiä tuotteita!
Uskovat että koko raamattu on hyödyllinen ja siksi voi lainata vaikka juuri Paavalin kirjoituksia! Jumalan henkeytyksessä kirjoitettu ;)
Voin sanoa että aika moni ei ole takas mennyt. Mietin tässä mitä itse muistan erotettuja niin ainakin 6 ei ole mennyt takas ja yksi on mennyt. Eli isoin osaa joo-o ;)
On myös tyypillistä käskeä tutkimaan ja menemään eteenpäin ettei huomaa vakavia epäkohtia uskonnossa. Muistan kun koulussa laulettiin kevätjuhlassa ja opettaja sanoi että laulu jatkuu tapahtui mitä vain! Vaikka joku pyörtyisi.. Sama todistajilla. Muista viis kunhan laulu raikaa ;)
Kyllä siellä betelissäkin alkoholi virtaa ja vesipatjat soi. Tietäisittepä vaan... T:Entinen beteliläinen
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 14:26"]
Kyllä siellä betelissäkin alkoholi virtaa ja vesipatjat soi. Tietäisittepä vaan... T:Entinen beteliläinen
[/quote]
Alkoholia ei kai ole kielletty, Jeesuskin joi viiniä. Mutta känniin ei saisi tulla. Seksi myös sallittua avioparien kesken.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 14:49"]
[/quote]
Alkoholia ei kai ole kielletty, Jeesuskin joi viiniä. Mutta känniin ei saisi tulla. Seksi myös sallittua avioparien kesken.
[/quote]
juurikin näin, eli ihan turhaan tuosta asiasta mollaatte.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 14:49"]
[/quote]
[/quote]
juurikin näin, eli ihan turhaan tuosta asiasta mollaatte.
"Katkera erotettu" on jehovantodistajien lanseeraama termi jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Sitä joskus ihmettelin, miksei heidän kokousaikansa näy missään, kun ne kuitenkin ovat kaikille avoimia ja aina samaan aikaan. Jos joku haluaisi mennä, niin ei yhtä helposti löydä paikkaa ja aikaa kuin kirkosta.
Nythän oli televisiossa jossain ajankohtaisohjelmassa, että jos kirkosta laitettaisiin herätysliikkeet pois, niin ei olisi enää messujakaan, koska iso osa osallistujista on myös näiden eri liikkeiden jäseniä.
Jännä nähdä, mihin suuntaan kirkko ja sen toiminta menevät tässä lähitulevaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 11:57"]ei tietenkään saa peitellä rikoksia.
Lopullinen tuomio tulee jumalalta, kaikki väärintekijät joutuvat vastuuseen teoistaa, oli heidän statuksensa mikä tahansa, se on varmaa.
en itse jaksa etsiä tietoja toisten väärinteoista, enkä syyllisiä,
totta on, ettei noin saa toimia. en tiedä jos on toimittu, niin miksi on tomittu.
en silti syyllistä koko järjestöä.
keskityn asiaan. raamttuun ja sen kertomaan ja ohjeisiin, hyvän suhteeseen jumalaan, jne
[/quote]
Sillä välin kun odotellaan niitä paljon puhuttuja jumalan tuomioita, on hyvä että maallinen tuomioistuin laittaa pisteen yhteisöjen rikollisille toimintamalleille.
Itse et ehkä jaksa etsiä tietoja toisten väärinteoista, mutta Vartiotorni-seura kyllä jaksaa jos kyse on muista uskonnoista ja niiden kyseenalaisista teoista. Katolilaisten pedofiiliskandaaleista se on kirjoittanut useaan otteeseen kirjallisuudessaan. Omistaan pysyy tietenkin hiljaa ja etsii vikoja vain muista.