Parhaat vinkit vauvan/lapsen hoitoon liittyen, jakakaa oivalluksenne
En ole ollenkaan sitä tyyppiä, että en kysyisi neuvoa. Jos joku jo tietää miten joku ongelmallinen tilanne helpoiten hoituu, haluan mielelläni kuulla siitä, en keksiä sitä itse viiden vuoden päästä. Joten tuli mieleen että voitaisiin jakaa täällä pieniä vinkkejä siitä miten jotkut tilanteet lasten kanssa on hoituneet kitkattomammin. Sama juttu ei tietenkään välttämättä toimi kaikilla, mutta uskon etten ole ainoa joka mielellään kuulee vinkkejä siitä mitä voi kokeilla.
Omat vinkkini jakoon:
- 3-vuotiaan nukuttaminen: Sovin lapsen kanssa, että omassa sängyssä saa leikkiä ja selata kirjoja vielä iltasadun jälkeen, mutta makuuhuoneesta ei saa enää tulla pois. Lapsi joka vaati ennen jonkun nukuttamaan ja jonka nukuttaminen saattoi kestää 1½ tuntia, nukahtaa tällä systeemillä yksin kymmenessä minuutissa ilman taistelua.
- Hiusten pesu: Lapsi pelkää hysteerisesti shampoon menemistä silmiin. Ratkaisu: annan lapselle käsipyyhkeen, jota saa pitää kasvoilla ja pyyhkiä kasvoille mahdollisesti valuvan veden ja shampoon hiustenpesun aikana. Ei pelota yhtään.
Kommentit (2)
Itse olen löytänyt tältä kyseiseltä palstalta vinkin, jonka voisin jakaa..
Taustaa ensin. Meillä lapsi oli silloin muutaman kuukauden. Ei osannuut nukahtaa yksin. Aina piti tuuditella keinutella, juottaa ym. uneen. Usein päätyi siihen laskiessani sänkyyn vauva heräsi ja alkoi huutamaan sellaista paniikki itkua.
Yhtenä iltana tein "ohjeiden" mukaan, että makasin pinnasängyn vieressä kannettavan kanssa silleen että ei nähnyt mua laisinkaan. Aina kun lapsi alkoi itkemään paniikkiitkua otin syliin. Lohdutin laskin alas pedille. Tein tätä kyseistä juttua toistaen 4 tuntia. Olin jo luovuttamasssa kun vauva nukahti. Tästä kyseisestä illasta saakka olen saanut viedä lapseni nukkumaan sänkyyn. Peittelen ja toivotan hyvät yöt. 5 minuutin sisään meillä on nukkuva lapsi sängyssä.. Lapsi on reilu 2 vuotta nykyisin.
Lapsemme kärsi pienenä koliikista ja oli muutenkin kärsimätön esim. pukiessa. Paras rauhoittelukeino, oli tuuletella hiustenkuivaimella. Hieman myöhemmin (alle vuoden ikäisenä) oli myös ongelmia iltaisin nukahtamisessa. Lapsi rauhottui sängyssään, kun föönin laittoi hurisemaan lattialle. Mulla oli sellainen fööni, joka puhalsi viileää -ei ollut kuumumis vaaraa.