Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytys! Kävin Hesessä

Vierailija
01.03.2013 |

ja paikka oli kuin törkykasa. Vessassa roskikset täynnä paperia. Ties milloin on siivottu. Oli vaikea löytää paikkaa mihin istua kun lähes joka toinen pöytä oli likainen edellisen asiakkaan jäljiltä. Ketsuppia, dippikastikkeita pöydillä ja roskia lattioilla.

Ja mikä suurin ihmetys! Joka toinen asiakas jätti roskat viemättä roskikseen. Siis mistä asti take away paikoissa ihmiset on alkaneet jättää roskat viemättä? Eikös jutun idea ole se, et asiakkaat vie itse roskat roskikseeN?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 21:44"]

Niin, eipä tarvi mennä Länsi-Eurooppaa kauemmas Mäkkäriin, kun sieltä löytyy jo tuplasti enemmän työntekijöitä yhdestä ravintolasta. Siellä on ihan erikseen roskien kerääjät, pillien jakelijat yms. Vaan miten Suomessa, ruoka on kalliimpaa ja asiakas siivoaa omat jälkensä... kohta varmaan pyydetään pyyhkimään pöytä ja lakaisemaan lattia syömisen jälkeen.

[/quote]

Sen takia niillä onkin siellä vaan mäkkärit

Vierailija
22/39 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 21:45"]

Mutta jos ne eivät kerkeä siivota paikkoja, niin silloinhan työnantajan asia on palkata sinne lisää ihmisiä? Eikä niin, että asiakas siivoaa ilmaiseksi.

[/quote]

Näkee että oot nuori eikä ole paljo vielä työelämästä kokemusta...

Mieti mieti, mitä sitten tapahtuu kun lisää porukkaa palkataan, mieti!

Ehkä se valkenee vielä viimeistään huomenaamulla....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania nämä vastaajat... Kannattaa mennä joskus kokemusreissulle ihan oikeaan ravintolaan ja vaikka aloittaa siitä, että katsoo ruokalistasta (ei seinältä) mitä annokset maksavat. Sitten annetaan tilaus pöydän viereen (ei tiskille) tulevalle tarjoilijalle. Hän tuo pöytään juomat (lasissa, ei pahvimukissa... ja hei: ilman kantta ja pilliä), joita voi nautiskella sen aikaa, kun ruoka valmistuu (tähän menee yli 5 minuuttia). Sitten saat tilaamasi ruuan pöytään lautasella (ei pussissa tai pahvilautaselta vaan ihan oikealta lautaselta). Ruoka syödään vaihtoehtoisti haarukalla ja veitsellä tai lusikalla (ei sormin tai muovisilla välineillä). Aterian jälkeen maksat laskun, joka sinulle tuodaan pöytään.

Tämän jutun pointti: TUOSSA tapauksessa sinä maksat PALVELUSTA!

Vierailija
24/39 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten palkkaaminen maksaa ja mä voin kyllä mielelläään kustantaa sen siivoamisen hampurilaisen hinnassa. Veikkaan että jokuselle tähän ketjuun vastanneelle voi tehdä tiukkaa. Noh, jättäkää vaan roskanne lojumaan niin kohta ei tarvi käydä hampurilaisella koska ei ole siihen varaa. Ei ne hampurilaisketjut pidä ravintoloitaan hyvää hyvyyttään, vaan tarkoitus on saada vaivanpalkkaa myös.

Vierailija
25/39 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku idiootti kertoo kuinka asiat on muiden maiden MÄKKÄREISSÄ kun AP puhuu Hesestä? Mäkkärillä on oma konseptinsa, Hesellä samankaltainen muttei suinkaan sama.

Lisäksi maiden välillä on eroja Mäkeissäkin, esim. Suomessa ilmainen ketsuppi, useimmissa muissa maissa ei, sitten taas esim. Hollannissa ilmainen majoneesi. Yksi juttu on myös tuo "pöytiin tarjoilu", jos tilaa hampurilaisen mitä ei ole valmiina, niin osassa tuodaan pöytään, toisissa pitää itse hakea tiskiltä jne.

Vierailija
26/39 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas Porvoon hesessä meininki, nielaisen syötin heti.  Onko kukaan keksinyt mitään käyttöä niille muovitarjottimille mitä kotiin on jo kertynyt ihan riesaks saakka ku käy siellä take away (vai onks se take a way (haiway/myway/noway)) paikassa syömässä ni ei mulla jää muuta ku pahvimuki ja se tarjotin take aweitavaks kotiin.  Pahvimukeista saa hyviä lahjoja suvun vanhuksille, siitä ku leikkaa pohjan pois ni se on näppärä kuulokoje. 

Vierailija
27/39 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 21:11"] Oli vaikea löytää paikkaa mihin istua kun lähes joka toinen pöytä oli likainen edellisen asiakkaan jäljiltä. 

[/quote]

Porvoon Hesessä on aina noin, lähes joka toinen pöytä on siivoamatta, joskus jopa yksi neljäsosa! Surkeaa, sanon minä.

Vierailija
28/39 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydätte vaan rättiä sieltä kassalta pöytien pyyhkimiseen, niin ei kallistu hinnat liikojen työntekijöiden takia. Mä en taida viittiä. Käyn sitte vähän harvemmin jos kallistuu.

Vierailija
29/39 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Englannissa on Ikeoissa sama meno. Siellä on isot kyltit, joissa lukee jotain tyyliin "we can keep our food prices low since you take your own trays to collection point". Arvatkaa kuinka moni vie? Niin, ehkä 10%. Todella kuvottavaa. 

Mäkkärissä täällä on sen sijaan sellainen salisiistijä, joka kokoilee niitä tarjottimia pois pöydistä. Mutta joo, todella kuvottavaa toimintaa. Itse ajattelen niin, että Ikeassa ja Mäkkärissä ruoka on sen hintaista, että vien itseni roskani ja tarjottimeni pois. Sen sijaan normiravintolassa maksan palvelusta.

Vierailija
30/39 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä molempia näkökantoja. Suomessa "pikaruoka" on niin kallista että kuvittelisi siihen sisältyvän se ns. siivousmaksukin.

Täällä Amerikassa myös pikaruokapaikoissa on sen verran työntekijöitä että pöydät ehditään siivoamaan. Ja tuntipalkkakin on pienempi. Myöskään tippejä eivät näissä paikoissa ota vastaan, joten siinä menee teoria siitäkin (joku kuitenkin sanoisi). Tietysti volyymit ovat suurempia yleisesti ottaen, mutta riittää niitä asiakkaita Suomessakin.

Välillä ihmettelen miten täällä ruokapaikoissa todella niitä tarjoilijoita ja muita työntekijöitä on paljon. Nykyisin jo naurattaa suomalaisten puljujen pari tarjoilijaa per kaksikymmentä pöytää. Kaikkeen tietysti tottuu, liian hyvään palveluunkin. :)

Vierailija
31/39 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkkäri tekee itseasiassa tappiota Suomessa enemmän kuin voittoa. Hesellä menee sitten taas hyvin. Käyn hyvin satunnaisesti jommassa kummassa purilaispaikassa ja jaksan kyllä aina ihmetellä, miten ne voi olla niin suosittuja. Säännönmukaisesti niissä on aina likaista ja sotkuista, vessat hirveässä kunnossa, jne. Ja ruoka ei edes hinta-laatusuhteeltaan ole kovin kummoista, vettyneitä lämpökaapissa seisseitä valkoisia höttöpurilaisia pakastepihvillä ja lätsähtäneitä, haaleita raneja, jee.

Vierailija
32/39 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemukseni on ollut aina (tai siis, olen kiinnittänyt tähän asiaan huomiota jo 90-luvulta asti), että jostain minulle tuntemattomasta syystä Hesellä on sotkuisempaa kuin Mäkkärillä. Tuntuu kuin Hesen asiakkaat jättäisivät sotkunsa pöytiin paljon useammin kuin Mäkkärin asiakkat.

Tämä Helsingissä.

Vierailija
33/39 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne täytyisi saada nimimerkkipakko, akat ovat näemmä kovin inhottavia toisilleen. Nimimerkin takaa ei välttämättä kehtaisi urputtaa niin kovasti lapsellisuuksia.

Minä oon Antti ja minä oon mies, minä teen töitä kainalot hies. On viimeksi ollut vapaapäivä joskus reilu kuukausi sitten. Kyllä sitä asentajanakin saa kuunnella vaikka mitä kackaa, mikä ei millään muotoa kuuluisi mun hommiin, mutta lisätöitä piisaa.

Taitaa osalla naikkosista olla melkolailla virtsaa päässä, liekö sitten svensk bättrefolkkia vai muuten vaan isopalkkaista kälättäjäkansaa. Pitäis osata hallita mieltään paremmin, vaikka menisi paremmin. Älkää päästäkö mieltänne lipsahtamaan ylimielisyyden ja narsismin pimeyteen.

Vierailija
34/39 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana avautuminen, ja tuo ihan uutta näkökulmaa käsiteltävään aiheeseen.  Taidan syyllistyä rivien välistä lukemiseen kun tuli vaikutelma että ihan tyytyväinen et oo hesen toimintaan.

Vierailija
35/39 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ennen aina korjasin jälkeni, mutta miehen mielestä sillä, että jättää roskat pöytään on työllistävä vaikutus. (Ikeassa tosin korjaan). Ja jos jotain nyt työllistetään niin se on nuoria, ja mua ei todellakaan siitä haittaisi maksaa.

Mut mitäs mieltä mammat on näistä hienommista kahviloista, joissa niissäkin on tarjotin telineet? Eli annetaan ymmärtää että asiakas siivoaa itse jälkensä?

Vierailija
36/39 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi on kamalia paikkoja, siks ei edes käydä. Jos on todella törkyistä, niin saatan minäkin jättää roskat viemättä, niin joutuu henkilökunta ne viemään ja ehkä jopa pyyhkivät pöydän. Ei niitä kiinnosta pöytien pyyhkiminen, jos sinne salin puolelle ei ole jostain syystä pakko mennä.

Vierailija
37/39 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 21:44"]

Niin, eipä tarvi mennä Länsi-Eurooppaa kauemmas Mäkkäriin, kun sieltä löytyy jo tuplasti enemmän työntekijöitä yhdestä ravintolasta. Siellä on ihan erikseen roskien kerääjät, pillien jakelijat yms. Vaan miten Suomessa, ruoka on kalliimpaa ja asiakas siivoaa omat jälkensä... kohta varmaan pyydetään pyyhkimään pöytä ja lakaisemaan lattia syömisen jälkeen.

[/quote]

Näin on. Lisäksi omien roskien poisviemistä ei suinkaan pidetäjoka maassa apuna työntkeijöille, vaan loukkauksena roskien kerääjiä kohtaan. Näin ollen Suomessa vien roskani, jossain muualla en. Maassa maan tavalla. 

Siinä olen samaa mieltä, että Hesessä on yleensä mäkkäriä sotkuisempaa. Myös ruokaa joutuu odottamaan paljon kauemmin, jos sitä ei saa mukaansa heti tiskiltä.

Vierailija
38/39 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 21:22"]

Mä jätän välillä ihan hyvällä omallatunnolla roskat viemättä. Olen ajatellut, että maksan ruoasta ja palvelusta, mitä ideaa mun olisi itse sitä palvelua tehdä? Palkkaisivat lisää jengiä töihin.

[/quote]

mä olen samaa mieltä, en ole toissä siellä vaan asiakkaana joten ei siivous kuulu minulle

Vierailija
39/39 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 01:15"]

Pyydätte vaan rättiä sieltä kassalta pöytien pyyhkimiseen, niin ei kallistu hinnat liikojen työntekijöiden takia. Mä en taida viittiä. Käyn sitte vähän harvemmin jos kallistuu.

[/quote]

Mulla on oma rätti ja kumihanskat aina käsiveskassa siltä varalta jos tarttee käydä hesessä. Viime vuonna laitoin pojan moppaamaan lattiat siinä ruokaa odotellessa aina kun käytiin. 

Ja tietysti palautettiin kaikki vuoden aikana kertyneet kuitit vuodenvaihteessa. Kotona kumitettiin niistä musteet pois, jotta voivat sitten käyttää ne uudestaan.

Pyssyy hinnat alhaalla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi