Olen niin pettynyt 18-vuotiaaseen lukiossa olevaan tyttäreeni.
Lukioon meni 9.7 keski-arvolla ja numerot senkuin huononee koko ajan, uusimaankin on joutunut, on tullut poikaystävät ja biletykset.Huutaa vastaan ja on kuin murrosikäinen, tuli vaan murkkuikä vähän myöhässä.Pelkään että ei selviä edes kirjoituksista läpi, edelleen luulee menevänsä lääkikseen, muuta ei halua edes ajatella.Ei noilla papereilla, duunariammatit ei kuulemma kiinnosta.Itse ollaan kyllä duunareita.Kesätöihin ei halua, kun ei kiinnosta siivous tms.Toivottavasti ei nyt pilaa kaikkia mahdollisuuksiaan, harmittaa kun odotettiin hänestä vähän enemmän!
Kommentit (33)
Muuta asennattasi, oma on lapsesi. Kuin myös hänen elämänsä. Ei ole sulta pois.
Hän on nuori. Mieli muuttuu vielä monesti.
No kyllä muakin harmittais, tottakai. Koita pitää palopuheita, tyttärelläsi kuitenkin olis älliä hyviin numeroihin.
Olen monta kertaa ajatellut, että tässä on asia, josta ei juurikaan puhuta:
Pojilla osuus murrosiän pahin vaihe peruskoulun loppupuolelle, jolloin vaikuttaa peruskoulun päättötodistukseen.
Monilla tytöillä sen sijaan osuus biletysvaihe ja seurustelujen monimutkaiset kuviot lukioaikaan, jolloin vaikuttaa ylioppilastodistukseen ja -kirjoituksiin. Näin on myös omalla tyttärelläni, ja näin myös omalla kohdallani ja parhaiden ystävieni kohdalla. Meilläkin olisi ollut potentiaalia vaikka mihin, mutta kun piti bilettää ja seurustella...
Toisaalta, elämää se vaan on. Toki helpommalla pääsisi, jos hoitaisi kerralla koulun. Mutta ylioppilastutkinnosta kyllä selviää hyvinkin, jos on lukio suoritettu edes kohtuudella.
Tosin se lääkis vaatii hyvät pohjatiedot. Ja taas sanon toisaalta: jos on älykäs, niin kyllä nekin tiedot pystyy omaksumaan myöhemmin.
Sorry painovirhe: Kirjoitin näköjään kaksi kertaa osuuS, pitää tietenkin olla OSUU
Tuli vielä mieleen (olen numero 5 & 6): millä rahalla bilettää, jos ei käy kesätöissä? Oma tyttäreni, vaikka biletys ja seurustelu viekin aikaa ja energiaa, kävi koko syksyn lauantaisin siivoamassa, jotta sai rahaa juurikin biletykseen, matkusteluun ja vaatteisiin. Nyt sai paikan kahvilasta ja matkarahat on jo visusti säästössä.
Tuli vielä mieleen (olen numero 5 & 6): millä rahalla bilettää, jos ei käy kesätöissä? Oma tyttäreni, vaikka biletys ja seurustelu viekin aikaa ja energiaa, kävi koko syksyn lauantaisin siivoamassa, jotta sai rahaa juurikin biletykseen, matkusteluun ja vaatteisiin. Nyt sai paikan kahvilasta ja matkarahat on jo visusti säästössä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 12:50"]
Muuta asennattasi, oma on lapsesi. Kuin myös hänen elämänsä. Ei ole sulta pois.
Hän on nuori. Mieli muuttuu vielä monesti.
[/quote]
Kyllä on pois. Kun lapsi tulee valittamaan muutaman vuoden päästä kun ei ole rahaa
Tyttäresi on täysi-ikäinen ja elää omaa elämäänsä. Minunkin vanhin lapseni on tehnyt elämässä valintoja, jotka eivät alkuun tuntuneet minusta hyviltä, mutta tyydyin niihin. Kyseessä oli hänen valintansa, ei minun. Poika oli kiitettävän tason oppilas ja valitsi ammattikoulun lukion sijaan ja tehnyt muutenkin oman päänsä mukaan asioita. Rehti ja raitis nuorukainen on, ahkera ja kunnianhimoinen. En siis menettänyt mitään kuin oman haaveeni.
Älä lataa tyttärellesi omia toiveitasi, hän tekee miten parhaaksi näkee. Tuskin tulee myöhemmin narisemaan osaanasa sinulle ja vaikka tulisikin, niin hän on siltikin elänyt tahtonsa mukaan.
Rahaa en antaisi biletykseen, itse saisi hankkia.
Myöhemmin tulee kantapään kautta huomaamaan opiskelun tärkeyden jos ei nyt vielä ymmärrä. Voi mennä iltalukioon huomatessaan ettei pääsekään lääkikseen. Ainoa mihin voitte vaikuttaa on rahavirta tytölle. Jos siivoustyö ei kelpaa kesäksi niin biletysrahaa ette tytölle anna. Tuossa iässä on hyvä oppia mistä sitä rahaa oikeasti tulee.
Itsellä oli kova vauhti päällä tuossa iässä. Baarissa viihdyin paljon ja shoppailuun kului paljon rahaa. Kaiken kustansin kuitenkin itse siivoamalla iltaisin lukion jälkeen.
Ymmärrän harmituksen, pelkään, että sama tulee käymään meille... Tytöllä ei ole ns teini-ikää vielä ollut murheineen... on nyt ekalla lukiossa.
Mutta, ainoa mitä oikeastaan voit tehdä, on sulkea rahahanoja, ansaitkoon bilerahansa edes itse tekemällä työtä.
Keskustele ilman vaatimuksia, vähän rennommin, saunassa, lenkillä tms, ehkä pientä herätystä alkaa tapahtumaan.
Lukioikäiset tytöt ovat todella hankalia! Meidän tyttö kyllä keskittyy kouluun, mutta stressaa siitä ja omasta kaverisuosiostaan siinä määrin, että rupesi anorektikoksi. Vaatteet, meikit ja kavereiden suosio on tärkeintä elämässä. Koulu menee kaikesta panostuksesta huolimatta vain keskitasoisesti, taitaa olla jonkinlainen lukihäiriö hällä.
lukio on ihan eri asia kuin peruskoulu. älä nyt, kyllä se siitä kirjotuksiin viisastuu. muista kehua ja kannustaa!
Nou hätä ap.
Siperia ja Porvoo opettavat.
Oikeesti, otatteko suurin osa lapsen huonontuneen koulumenestyksen lungisti? Eikö harmita, jos lapsi saa huonon ylioppilastodistuksen, vaikka mahdollisuuksia olisi vaikka mihin? Ylioppilastodistus kuitenkin aika pitkälti määrittää, mihin se lapsi pääsee opiskelemaan.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 15:49"]
Lukioikäiset tytöt ovat todella hankalia! Meidän tyttö kyllä keskittyy kouluun, mutta stressaa siitä ja omasta kaverisuosiostaan siinä määrin, että rupesi anorektikoksi. Vaatteet, meikit ja kavereiden suosio on tärkeintä elämässä. Koulu menee kaikesta panostuksesta huolimatta vain keskitasoisesti, taitaa olla jonkinlainen lukihäiriö hällä.
[/quote]
ai, nykyään voi ihan ruveta anorektikoksi
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 15:49"]
[/quote]
ai, nykyään voi ihan ruveta anorektikoksi
[/quote]
Valitettavasti, kyllä voi ruveta.
"harmittaa kun odotettiin hänestä vähän enemmän"
Enpä tiedä onko sinulla paljoa oikeuksia odottaa tyttäresi olevan tietynlainen. Hakiko
hän lääkikseenkin sinun odotustesi mukaan. Tunteeko hän painetta odotuksista. Jos hän olisi aidosti kiinnostunut tulevaisuudestaan hän taatusti osaisi pitää biletyksen ja opiskelun jotenkuten tasapainossa. Joskin tuon ikäisellä saattaa olla myös sosiaalisiapaineita ja sitä kautta vaikeus nähdä asioita ja omaa tulevaisuuttaan selkeästi. Loppujen lopuksi elämä opettaa elämään - ei vanhemmat vaikka kuinka toivoisi.
VOI HELLAN LETTAS!
Sentään käy koulua!