Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuningaskuluttajassa bloggaajista!

Vierailija
28.02.2013 |

Pupulandiasta tuli jo, vielä tulossa kuinka bloggaaja rakentaa halvemmalla.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut bloggaajat ovat niin ylimielisiä ja itseriittoisia että ei todellakaa tee mieli olla mukana kustantamassa heidän elämäänsä edes sentin vertaa. Esim itseään Suomen suosituimmaksi bloggaajaksi kutsuva henkilö yrittää kaikin tavoin uskotella että rahansa tulee töitä tekemällä juu, jostain muualta kuin blogista. Ja te lukijat jotka kyselette bloggaajalta että miten hänellä on varaa tähän kaikkeen, voisi vastata että te itse kustannatte kaiken. Jos klikkaat yhtäkään lukuisista Nelly-kollaasin tms. linkeistä, niin ihan totta, laitoit juuri rahaa bloggaajan uuden "rakkauslaukun" ostoon. Ja nämä samat bloggaajat vastaavat aina tosi ikävästi ja tylysti kun joku uskaltautuu kysymään miten rahat riittää tähän kaikkeen. Entä jos kertoisi rehellisesti, että laitan näitä satoja linkkejä blogiin, jotta te klikkaatte niitä, jotta minulle tulee rahaa.

Älkää hyvät ihmiset klikkailko noita blogien linkkejä!!

Vierailija
2/26 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan bloggaamisestani rahallisen korvauksen joka kuukausi, se ei ole riippuvainen mainoksista eikä blogiini kirjoittamistani postauksista. Jos blogissani on linkki jonnekin nettikauppaan, en saa siitä mitään muuta hyötyä kuin sen että olen saanut tehtyä postauksen jossa olen mahdollisesti lainannut kyseisen nettikaupan tuotekuvia. Bloggaaminen ei ole päätyöni, enkä katso sen olevan edes sivutyöni. Se on harrastukseni josta saan lisärahaa. Lisärahalla joko ostan jotakin kivaa mistä voin tehdä postauksen tai sitten laitan sen säästötililleni. 

Minua ei haittaa blogien mainonta eikä se ole minulta pois jos lukemani bloggaaja saa nettiostoksestani itselleen pienen provision. Mielelläni kannatan bloggaajia ja minusta on vain hyvä jos bloggaaja saa pienen hyödyn vaivannäöstään tuottaa sisältöä meille lukijoille. Luen mielummin blogeja kuin lehtiä eikä kaupallisuus häiritse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 11:59"]

Kyllä minä ainakin ymmärrän jos jossain lukee että mainoslinkki niin että se on mainoslinkki. Blogeissahan se nyt on vielä hyvin selvästi esillä, varsinkin jos vertaa johonkin aikakauslehtiin jotka elävät niillä mainoksilla.

Olen täysin eri mieltä. Haluaisin nähdä sen ensimmäisen mainoslinkin, missä todella lukee suoraan perässä/edessä MAINOSLINKKI.

Päinvastoin, bloggaajat yrittää kaikin tavoin piilotella että kyseessä on mainoslinkki tyyliin: "Voi, nyt on vihdoin täälläkin kevät ja huomasin että aurinkolasivarastoni kaipaa kipeästi täydennystä. Selaillessani nettiä löysinkin aivan täydelliset Pradan lasit  >täältä< jotka ovat nyt matkalla luokseni"

Aikakauslehdessä kyllä tunnistaa mainoksen mainokseksi. Mielestäni bloggaajien tominta mainoslinkkien suhteen on törkeää ja menee koko ajan pahempaan suuntaan.
Jos asiaan halutaan parannusta, niin päätetään yhdessä että ei klikata ensimmäistäkään linkkiä missään blogissa.

Vierailija
4/26 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 11:59"]

Kyllä minä ainakin ymmärrän jos jossain lukee että mainoslinkki niin että se on mainoslinkki. Blogeissahan se nyt on vielä hyvin selvästi esillä, varsinkin jos vertaa johonkin aikakauslehtiin jotka elävät niillä mainoksilla.

Olen täysin eri mieltä. Haluaisin nähdä sen ensimmäisen mainoslinkin, missä todella lukee suoraan perässä/edessä MAINOSLINKKI.

Päinvastoin, bloggaajat yrittää kaikin tavoin piilotella että kyseessä on mainoslinkki tyyliin: "Voi, nyt on vihdoin täälläkin kevät ja huomasin että aurinkolasivarastoni kaipaa kipeästi täydennystä. Selaillessani nettiä löysinkin aivan täydelliset Pradan lasit  >täältä< jotka ovat nyt matkalla luokseni"

Aikakauslehdessä kyllä tunnistaa mainoksen mainokseksi. Mielestäni bloggaajien tominta mainoslinkkien suhteen on törkeää ja menee koko ajan pahempaan suuntaan.
Jos asiaan halutaan parannusta, niin päätetään yhdessä että ei klikata ensimmäistäkään linkkiä missään blogissa.

[/quote]

Taidat olla aika puusilmä. Mun mielestä monissa blogeissa noita mainoslinkki mainintoja on jo liikaakin. Miksi sinun pitäisi saada lukea blogeja ilmaiseksi?

Vierailija
5/26 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 11:27"]

Minä saan bloggaamisestani rahallisen korvauksen joka kuukausi, se ei ole riippuvainen mainoksista eikä blogiini kirjoittamistani postauksista. Jos blogissani on linkki jonnekin nettikauppaan, en saa siitä mitään muuta hyötyä kuin sen että olen saanut tehtyä postauksen jossa olen mahdollisesti lainannut kyseisen nettikaupan tuotekuvia. Bloggaaminen ei ole päätyöni, enkä katso sen olevan edes sivutyöni. Se on harrastukseni josta saan lisärahaa. Lisärahalla joko ostan jotakin kivaa mistä voin tehdä postauksen tai sitten laitan sen säästötililleni. 

Minua ei haittaa blogien mainonta eikä se ole minulta pois jos lukemani bloggaaja saa nettiostoksestani itselleen pienen provision. Mielelläni kannatan bloggaajia ja minusta on vain hyvä jos bloggaaja saa pienen hyödyn vaivannäöstään tuottaa sisältöä meille lukijoille. Luen mielummin blogeja kuin lehtiä eikä kaupallisuus häiritse.

[/quote]

Eli millä perusteella palkkiosi määräytyy?

Vierailija
6/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä tosiaan herätä yhtään keskustelua, vai onko joku toinen ketju aiheesta?

Vierailija
7/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nähnyt eilen ohjelmaa, mutta luin tämän jutun Kuningaskuluttajan sivulta http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/3266

Pupulandian suhtautuminen blogimarkkinointiin ja mainontaan vaikuttaa ihan asialliselta (ei ole kumppanuusmarkkinointia ja niitä mainoslinkkejä, tosin johtuneeko sitten siitä että saa lehdeltä kunnon kuukausipalkan bloggaamisestaan). Voi olla että nää bloggarit joiden tulot tulee pelkästään mainoksista niin tottakai joutuu ottamaan mainoslinkkejä, koska pelkkä bannerimainonta ei ilmeisesti ole niin tuottavaa.

Mun mielestä on vähän eettisesti väärin se, ettei juuri kukaan näistä suosituimmista bloggaajista ole aidosti kertonut (vai onko?) kun on ottanut mainoslinkit käyttöön ja mitä se tarkoittaa. Tekstin loppuun on vain pienellä ilmestynyt maininta 'sis. mainoslinkin' tai vastaavaa, eikä kaikki varmastikaan ymmärrä että klikkaamalla linkkiä bloggaaja saa tuloja. Pidän itseäni suht fiksuna ja minä kuvittelin pitkään, että tuo maininta tarkoittaa vaan että bloggaaja tekee jotain yhteistyötä mainostajan kanssa ja saa esim. alennusta tai ilmaisia tuotteita silloin tällöin, ja vasta myöhemmin ymmärsin että mainoslinkki tarkoittaa oikeasti tradedoubler-linkkiä josta bloggaaja saa suoraan rahaa. Bloggaaminen on muuttunut niin nopeasti paljon kaupallisemmaksi ja luulen että kaikki blogien lukijat eivät sitä tajua. Mua ei haittaa lainkaan jos joku bloggaa työkseen tai saa siitä paljon rahaa, haluaisin vain että bloggaaja avoimesti kertoisi mistä nuo rahat tulevat (ei edes summia tai määriä, vain rahan lähteet).

En muista että esim. Xenia, Mungo-Anna tai Adalmina olisivat maininneet ottavansa nuo linkit käyttöön.

Vierailija
8/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nähnyt kyseistä ohjelmaa vaika aihe muuten kiinnostaakin. Haluaako joku avata hieman ohjelman sisältöä ja mistä näkökulmasta se oli tehty? Bloggaajat saa mun puolesta tienata vaikka 10 000e kuussa mutta se, että siitä ei saa puhua mitään on typerää. kaikkien muiden veroista, tuloista ja palkkatasosta puhutaan jatkuvasti.

Tietenkään kenenkään ei tarvitse kertoa tarkasti palkkaansa, en minäkään sitä haluaisi julkisesti missään levitellä, mutta jotain suuruusluokkaa olisi kiva tietää.

Vierailija
9/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 11:04"]

En nähnyt kyseistä ohjelmaa vaika aihe muuten kiinnostaakin. Haluaako joku avata hieman ohjelman sisältöä ja mistä näkökulmasta se oli tehty? Bloggaajat saa mun puolesta tienata vaikka 10 000e kuussa mutta se, että siitä ei saa puhua mitään on typerää. kaikkien muiden veroista, tuloista ja palkkatasosta puhutaan jatkuvasti.

Tietenkään kenenkään ei tarvitse kertoa tarkasti palkkaansa, en minäkään sitä haluaisi julkisesti missään levitellä, mutta jotain suuruusluokkaa olisi kiva tietää.

[/quote]

Joo, musta se on niin typerää että toisaalta bloggaajat haluaa pitää yllä sitä mielikuvaa että tekevät sitä omaksi ja muiden iloksi ja ihan samalla fiiliksella kuin joskus alkuaikoina ja ihan hyvää hyvyyttään vaan laittavat niitä Nelly-kollaaseja, jos jotain palkkioita jostain tulee niin se on ihan oma asiansa ja summat kuitenkin tosi pieniä yms. Ja sitten välillä se bloggaaminen kuitenkin on niin rankkaa työntekoa ja lukijoiden pitäisi ymmärtää kuinka todella rankkaa se on eikä pyytää esim. postauksia joistain tietyistä aiheista, koska bloggaaja ei ole lukijalle mitään velkaa ja kirjoittaa blogiaan siten kuin itse huvittaa. Ristiriitaista?

Vierailija
10/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa siitä on, jos bloggaaja saa tuloja siitä, että lukija klikkaa hänen sivuillaan olevaa linkkiä? Kenenkään kun ei ole pakko niitä linkkejä klikkailla, jos tuntuu siltä, ettei se linkin takana oleva sisältö itseään kiinnosta, joten en ymmärrä mikä tässä nyt on ongelma?

Bloggaan itsekin ja ajoittain jaan kokemuksiani erilaisista tuotteista joita olen kokeillut ja joihin olen siis tykästynyt. En tosin saa siitä itselleni mitään hyötyä, mutta ajattelin, että jaettu ilo on paras ilo, eli jos joku siitä saa itselleenkin vaikka vinkin niin kiva. Enkä näe, että asia muuttuisi millään muotoa, vaikka siitä "mainostamisesta" rahaa saisinkin. Paskaa tuotetta kun en kuitenkaan kehumaan suostuisi, edes rahasta.

Alunperin bloggasin itselleni. Nykykään myös lukijoille. Ensisijaisesti kuitenkin itselleni.

Vierailija
11/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen osuuden taustalla soi minun tyttäreni säveltämä biisi :)

Vierailija
12/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 11:18"]

Mitä haittaa siitä on, jos bloggaaja saa tuloja siitä, että lukija klikkaa hänen sivuillaan olevaa linkkiä? Kenenkään kun ei ole pakko niitä linkkejä klikkailla, jos tuntuu siltä, ettei se linkin takana oleva sisältö itseään kiinnosta, joten en ymmärrä mikä tässä nyt on ongelma?

Bloggaan itsekin ja ajoittain jaan kokemuksiani erilaisista tuotteista joita olen kokeillut ja joihin olen siis tykästynyt. En tosin saa siitä itselleni mitään hyötyä, mutta ajattelin, että jaettu ilo on paras ilo, eli jos joku siitä saa itselleenkin vaikka vinkin niin kiva. Enkä näe, että asia muuttuisi millään muotoa, vaikka siitä "mainostamisesta" rahaa saisinkin. Paskaa tuotetta kun en kuitenkaan kehumaan suostuisi, edes rahasta.

Alunperin bloggasin itselleni. Nykykään myös lukijoille. Ensisijaisesti kuitenkin itselleni.

[/quote]

Nimenomaan kun siitä ei ole mitään haittaa. Olisi vain reilua mainita siitä, siinä vaiheessa kun ottaa ne linkit käyttöön. Monet blogeista (esim. Mungolife) on aloittanut jo monta vuotta sitten, ennen kuin blogit olivat yhtään kaupallisia. Linkkejä tuotteisiin on ollut alusta asti, erotuksena vain se että alussa bloggaaja ei saanut niistä linkeistä mitään, korkeintaan jonkun ilmaistuotteen tai vastaavaa. Jossain vaiheessa tilanne on muuttunut, ja silloin asiasta olisi syytä mainita, koska lukija ei tätä muutosta välttämättä huomaa (enkä nyt puhu Mungo-Annasta, vaan yleisesti). 

On myös ihan ok, jos bloggaaja bloggaa päivätyökseen tai ylipäänsä saa rahaa blogistaan, se ei todellakaan ole ongelma. Olisi vain reilua ja eettistä lukijoita kohtaan kertoa, jos näin. Mielestäni myös siinä kohtaa jos bloggaaja alkaa tienata blogillaan tai se on oikeasti hänen pääasiallinen työnsä, pitäisi osata suhtautua siihen blogiin kuin työhön ja suhtautua lukijoihin kuin asiakkaisiin, tai ainakin tajuta se, että lukijat mahdollistavat sen tienaamisen ylipäätään.

Kannattaa muistaa myös tämä: Kuluttajasuojalain mukaan mainonta täytyy selkeästi tunnistaa mainokseksi ja  mainoksesta pitää näkyä, kuka on on tuotteen mainostaja. Esim. Adalminan mainoslinkeistä ei tiedä, minne sivuille ne johtavat eli kuka on mainostaja, Nelly-kollaaseissa tämä nyt tietysti on aika selvää. Hiukan vanhemmat ymmärtävät kyllä mikä on mainostekstiä ja mikä ei, mutta iso osa suosittujen blogien lukijoista on varmasti 12-18-vuotiaita, eikä heillä ole tarpeeksi arvostelukykyä, ja siksi blogien "piilo"mainonta on musta todella epäeettistä.

Vierailija
13/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ohjelmassa tuota ei pidettu ongelmana.

Itselleni oli uusi asia, että jos linkkiä klikkaamalla siirtyy jonkun mainostajan sivulle jaostaa/ tilaa tuotteita, bloggaaja saattaa saada osan hinnasta, eli provikkaa.

Ja se, että suomalaisessa blogimaailmassakin on jo jaossa 14 miljoonaa euroa mainos. ym. rahaa vuosittain. Huima nousu muutamassa vuodessa.

Vierailija
14/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin ymmärrän jos jossain lukee että mainoslinkki niin että se on mainoslinkki. Blogeissahan se nyt on vielä hyvin selvästi esillä, varsinkin jos vertaa johonkin aikakauslehtiin jotka elävät niillä mainoksilla. Vai luuletteko että joku toimittaja ihan vaan hyvää hyvyyttään suosittelee vaikka jotain Lorealin ripsaria. Ei sitäkään missään mainita, mutta mainostahan se. Ja vielä sivukapualla. Mua ei ainakaan haittaa pätkäätkään jos muutaman lempiblogini pitäjä hyötyy jotain blogistaan, koska saanhan mäkin lukea niitä ilmaiseksi. Vai miksi kaiken pitää aina olla ilmaista ja blogistin pitää tehdä työtä ilman palkkaa? En minä ainakaan tekis. 

Vierailija
15/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Roskaa. Suositut blogin pitäjät saavat tuloja tuotteista. Jolloin ne kyllä suosittelevat mitä tahansa roskaa.On naurettavaa väittää että raha ei saa ihmisiä suosittelemaan melkein mitä tahansa.

Vierailija
16/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yllättävää, että niin monet ihmiset eivät ymmärrä ettei kukaan ota blogiinsa/nettisivulleen mainoksia vain hyvää hyvyyttään ja yritysten myyntiä nostaakseen.

Aina niistä mainoksista jotakin kautta saa maksun, jos ei ole suoraan myynyt mainostilaa niin sitten saa provikkaa klikkauksista tai myynneistä.

Kätevää tässä on se, että jokainen voi itse valita meneekö jollekin toiselle sivulle blogin kautta vai jaksaisiko kirjoittaa osoitteen ihan itse.

Vierailija
17/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastajna vaimollakin on nykyään paljon linkkeja eikä ole niistä kertonut !!!

Kertoo kyllä, minkä tuotteen on saanut ilmaiseksi...  mutta tuota "linkkimaksua" ei ole maininnut sanallakaan

Vierailija
18/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 12:30"]

Kalastajna vaimollakin on nykyään paljon linkkeja eikä ole niistä kertonut !!!

Kertoo kyllä, minkä tuotteen on saanut ilmaiseksi...  mutta tuota "linkkimaksua" ei ole maininnut sanallakaan

[/quote]

Mutta onneksi ei sentään veloiteta klikkaajalta mitään :)

(Tietysti bloggaajienkin saamat provikat ja mainostulot maksaa lopullisesti tuotteiden ostaja)

Vierailija
19/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää ja uutta minusta oli se, että jos klikkaat tuotelinkkiä blogin sivulla ja kuukauden sisällä menet samalta koneelta samaiseen putiikkiin ja ostat tuotteen niin provikka kilahtaa blogin pitäjälle.

Vierailija
20/26 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 12:37"]

Yllättävää ja uutta minusta oli se, että jos klikkaat tuotelinkkiä blogin sivulla ja kuukauden sisällä menet samalta koneelta samaiseen putiikkiin ja ostat tuotteen niin provikka kilahtaa blogin pitäjälle.

[/quote]

Kannattaa varmaan tyhjentää selaimen välimuisti aina välillä tai sitten tehdä ostokset kun selain on private/incognito tms. tilassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän