Kestovaipoista! Kuinka paljon niitä tarvitsee?
Ajattelin aloittaa kestovaippailun kohta syntyvän pienokaisen kanssa ja kysyä vinkkejä joltain paremmin tietävältä, itselleni tuntuu niin monimutkaiselta kun on taskuvaippoja ja sisävaippoja ja kuoria jne.. Olen yrittänyt löytää noita vaippoja käytettynä esim. huutonetistä ja mietin vain että kuinkahan paljon mitäkin "osia" pitäisi olla että niillä pärjää.. 10, 20, 50? :D Ja voiko ylipäätään heti vastasyntyneellä kestovaippoja käyttää jos on pienikokoinen vauva niin pysyykö noi vaipat päällä?
Kommentit (19)
Kestoja vaihdetaan vähän useammin kuin kertakäyttöisiä, pienellä ehkä 8 vaippaa päivässä. Kannattaa aloittaa kokeilu jollain ja kokemus näyttää mistä tykkää ja mikä toimii. Ja ostaa sit vasta lisää.
Jos et halua joka pv pestä, olisi hyvä jos vaippoja ois enemmän. Sellaiset vaipat joita voi säätää eri kokoisille lapsille ovat pitkäikäisimpiä.
Meillä on käytetty kotona kestoja ja kylässä käydessä kertiksiä. Myös yöllä kertis on ollut hyvä, ainakin sitten kun ei yöllä enää vaihdeta.
Esikoinen oppi pian pois vaipoista, kun oli kestovaippoja käytetty. Alle 2v. kun oli kuiva. Kannustan ainakin kokeilemaan ja osittain käyttämään, ei se mitään vaikeaa oo, vaikka monenlaista vaihtoehtoa on. Mieskin on oppinut. ;)
Vaippoja on hyvä olla kerralla ehkä noin 20. Meillä suunnilleen tuo määrä on riittänyt.
Vaipoista. TASKUVAIPPA on varmaan helpoin vaippa, koska siinä on kaikki samassa, siis myös kosteussuoja. Se kuivaa myös helposti, koska imut otetaan siitä ulos. VASTASYNTYNEELLE tosin nuo taskuvaipat on usein liian isoja, joten ihan pienelle kannattaa katsoa joku muu vaippa. Taskuvaipan pitää istua napakasti. MIINUKSET: Olen lukenut, että taskuvaippa, samoin kuin kertakäyttövaippa, kuumentaisivat poikalapsen kiveksiä liikaa. Siksi meillä käytetään enimmäkseen sisätäyttövaippoja ja villahousuja. Istuvuus erittäin tärkeä.
SISÄVAIPPA tarvitsee kosteutta sulkevan kuoren ympärilleen. Tällaisina toimivat yleensä VILLAHOUSUT tai -KUORET tai PUL-KANKAASTA (samaa matskua kuin taskuvaipan uloin kerros) valmistetut kuoret. Sisävaippa on yleensä paksumpi. On myös SISÄTÄYTTÖVAIPPOJA, jotka ovat kuin taskuvaippoja - ne siis täytetään imuilla, eivät itsessään ime juuri mitään. Meillä on käytetty näitä, tykkään hengittävyydestä ja nopeasta kuivumisesta. En koe villahousujen hoitoa työlääksi, siihen tulee rutiini. MIINUSTA: Paksut sisävaipat kuivavat hitaasti. Kuorien, etenkin villakuorien kanssa joutuu askartelemaan enemmän kuin taskuvaipan.
HARSOVAIPAT. Harsot taitellaan (taitteluohjeita löytyy netistä) ja kiedotaan ja kiinnitetään näpsyllä. Uloimmaksi tulee kosteutta pitävä kuori, villaa tai PUL-kangasta. Harsovaippojen kanssa voi käyttää kaikenlaisia lisäosia, esim. ihoa vasten tulevan kuivaliinan (joka pitää ihon kuivempana ja johon löysä maitokakka tarttuu ja helpottaa huuhtelua). Harsot kuivuvat nopeasti ja ne on helppo saada myös vastasyntyneen ohuen reiden ympäri. Meillä käytettiin puolen vuoden ikään asti harsoja ja villahousuja. MIINUSTA: harsojen kanssa pitää vähän askaroida ja taittelu ja päälle "kietominen" opetella. Meillä laitettiin Ruskovillan vaippaohjeen mukaan harson päälle puuvillaiset vauvan pikkarit, ne pitivät paketin kasassa ja kakkavuodot enimmäkseen ulkopuolelle.
Jos haluat kysyä lisää, vastaan oikein mielelläni!
Tuo parikymmentä on hyvä maäärä. Minä vaipatin tayskestona lapsen kokonaan. Meillä oli villikset ja sisävaipat näpsyllä. Osan sisävaipoista omlelin itse. Nopeasti kuivuivat, kun sai taskusta mahdollisimmän paljon tavaraa purettua ulos.
Kun lapsi lähti päiväkotiin ostin käytettyinä fuzzivaippoja. TÄytin ne pävittäin kotona imuilla ja vein päiväkotiin puhtaina. Olivat siellä yhtähelppoja käyttää, kuin kertavaipat, joita emme siis käyttäneet. Päiväkodissa kertoivat, että on yhtä helppoa, kun aloittivat. TOin vaipat päivittäin pesuun kotiin. VAippoja varten minulla oli oma kassi, joka oli siellä päitäkodin vessassa. Toimi. Näitä fuzzeja taisi olla yhteensä 7kpl, joilla pärjättiin. Kotona käytettiin villiksiä edelleen.
yöllä käytimme tietty myös ksetoja, eikä vuotoja sattunut. Yöksi laitoimme tavallisten imujen lisäksi sellaisen bambukankaisen imun. Niitä meillä oli kaksi kpl.. Eli siis aika minimimäärällä meillä mentiin, ei liikoja ollut, mutta hyvin riitti.
Meillä on käytetty kertakäyttövaippaa yöllä, koska vaippa on jo puolessa välissä yötä niin märkä, että se on pakko vaihtaa! Toiset vaan pissaavat enemmän yöllä :)
4
Eikö ne villahousut Opel huonot (kutittavat) lapsen iholla?
Meillä on käyetty Ruskovillan ja Babyidean merinovillahousuja. On myös olemassa hahtuvalangasta itse neulottuja housuja, mutta ne ei sopineet meille (mallit tuntui huonolta ja vyötärö liian matalalta). Ne hahtuvahousut on vähän "karheammat" ja joku voi varmaan saadakin niistä iho-oireita, mutta moni tuttu on vaipattanut lapsensa niillä ja ovat toimineet kaikin puolin hyvin!
Nuo merinovillahousut tuntuvat taas lähinnä oikein pehmeältä ja hienolta puuvillalta. Meillä on käytetty myös villa-aluspaitaa ihoa vasten ja oikein pehmeää materiaalia on sekin. Vaikka vauvan paita kastuisi maidosta, puklusta tai kuolasta, villainen vaate tuntuu aina lämpimältä. Lisäksi villavaate pitää tasaisesti lämpöä, pienellä vauvalla ruumiinlämpö heittelee herkemmin.
Kyllä jotkut kuulemma saa oireita noista merinovillavaatteista, mutta henkilökohtaisesti en oo koskaan kuullut semmoisesta.
5
Ei kutita, merinovilla on hyvin pehmeää. Meillä on hh wool housuja, napakka hyvä malli. Pitkälahkeisena vielä hyvin järkevä vaate, toimii tosiaan myös vaatteena. Villikset . ja potkarit jalkaan ja valmis. Jalkoja lämmitää myös. Ei kuitenkaan liian kuuma, villa kun on ihana materiaali hengittävä, osaa pitää lämpimänä tai viileänä.
Oli meillä hahtuvavillapökätkin. Aivan ihana kuvioiset. Niitä pukiessa tuntui aina mukavalta. Ja niitä käytettiin hyin ahkerasti, vaipanvaihto aoi siis olla myös hauskaa :)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 20:11"]
Meillä on käyetty Ruskovillan ja Babyidean merinovillahousuja. On myös olemassa hahtuvalangasta itse neulottuja housuja, mutta ne ei sopineet meille (mallit tuntui huonolta ja vyötärö liian matalalta). Ne hahtuvahousut on vähän "karheammat" ja joku voi varmaan saadakin niistä iho-oireita, mutta moni tuttu on vaipattanut lapsensa niillä ja ovat toimineet kaikin puolin hyvin!
Nuo merinovillahousut tuntuvat taas lähinnä oikein pehmeältä ja hienolta puuvillalta. Meillä on käytetty myös villa-aluspaitaa ihoa vasten ja oikein pehmeää materiaalia on sekin. Vaikka vauvan paita kastuisi maidosta, puklusta tai kuolasta, villainen vaate tuntuu aina lämpimältä. Lisäksi villavaate pitää tasaisesti lämpöä, pienellä vauvalla ruumiinlämpö heittelee herkemmin.
Kyllä jotkut kuulemma saa oireita noista merinovillavaatteista, mutta henkilökohtaisesti en oo koskaan kuullut semmoisesta.
5
[/quote]
Eiku mä olinkin nro 4 :)
Entä jos ei halua käyttää villahousuja, mikä sitten toimisi? Mahdollisimman yksinkertainen siis, ei montaa osaa?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 20:42"]
Entä jos ei halua käyttää villahousuja, mikä sitten toimisi? Mahdollisimman yksinkertainen siis, ei montaa osaa?
[/quote]
Mäkään en ole mikään villahousu-kestoilija. Siksi ostinkin BumGeniuksen taskuvaippoja. Ne koostuu mikrokuituisesta imuosasta (suorakaiteen muotoinen pötkylä) ja kuoriosasta. Mikrokuituosa vain sujautetaan kuoriosan sisään ja vaippa on valmis. Ei ole kovin muhkea kuten monilla muilla sisävaippakankailla ja tuo kuoriosa on niin kuin tavallinen kertakäyttövaippa. Samanmuotoinen ja tarroilla kiinnitettävä.
Todella käteviä jos ei jaksa perehtyä naruihin ja neppareihin ja erillisiin osiin. Suosittelen!
Toki muunkin merkkisiä taskuvaippoja ja All-in-one vaippoja löytyy. Mutta nuo, mistä saa sen sisäosan pois, kuivuu huomattavasti nopeammin kuin kokonaiset vaipat, joissa imuosa on ommeltu kiinni vaipan sisälle.
12 jatkaa
Kokeilin aluksi myös sellaisia erillisiä kuorivaippoja ja sisään taiteltavia imuosia, mutta ne ei pysyny hyvin päällä, ja koin liian usein helpommaksi laittaa kertisvaipan. Siksi ostin noita BumGeniuksia. Kun ne on kuivuneet, laitan kaikkiin kuoriin sen imuosan paikalleen ja nostan valmiin vaippapinon kaappiin. Mun luonteelle paras ja mieskin suostui niitä laittamaan vauvalle, koska niitä ei tarvinnut erikseen asetella eikä ne vuoda sivuilta.
Mutta älä vain pese kuoria sellaisen koneellisen jälkeen, jossa olet käyttänyt huuhteluainetta. Sitä jää aina vähän koneeseen, ja se pilaa kosteussulun noista kuorista. Mulle kävi muutaman vaipan kohdalla näin.
Meillä myöskin käytössä Bumgeniuksen kestovaipat. Niitä saa tarrakiimnityksellä ja nepparikiinnityksellä. Nepparit mielestäni paremmat. Saatiin nuo käytettyinä ja tarravaipoissa tarrat piti vaihtaa. Nepparit edelleen kuin uudet. Meillä taitaa olla yhteensä 23 kpl vaippoja. Pesen ne joka toinen päivä ja yöllä käytetään kertakäyttövaippaa ( muuten vauva herää huutamaan sitä että vaippa märkä).
Onneksi olen aloittanut kestovaippa "kouluttautumisen" hyvissä ajoin, tämähän on ihan hepreaa :D ei meille mitään vauvaa ole edes tulossa lähivuosina, mutta ehkä olenkin siihen mennessä sitten kestovaippasensei.
Lukematta muiden vastauksia, sanon että älä osta ennen lapsen syntymää ihan hirveästi. Ja käytä heti vastasyntyneellä, että lapsi tottuu niihin. Itse käytin esikoisella ja se meni ihan hyvin ja ajattelin toisellakin käyttää, mutta laiskuuttani lykkäsin kestojen aloittamista ja nyt 4 kk:n ikäinen vauva ei suostu olemaan kestovaipoissa. Vaipat lähtee siis melkein käyttämättömänä eteenpäin. Ja luulin tietäväni tästä aiheesta jo jotain, kun yhden vauvan kestoilla vaipatin.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 22:26"]
Lukematta muiden vastauksia, sanon että älä osta ennen lapsen syntymää ihan hirveästi. Ja käytä heti vastasyntyneellä, että lapsi tottuu niihin. Itse käytin esikoisella ja se meni ihan hyvin ja ajattelin toisellakin käyttää, mutta laiskuuttani lykkäsin kestojen aloittamista ja nyt 4 kk:n ikäinen vauva ei suostu olemaan kestovaipoissa. Vaipat lähtee siis melkein käyttämättömänä eteenpäin. Ja luulin tietäväni tästä aiheesta jo jotain, kun yhden vauvan kestoilla vaipatin.
[/quote]
Niin siis älä osta hirveää varastoa, jos niiden käyttö ei sitten onnistukkaan (tai osta käytettynä), mutta sen verran että pääset heti kokeilemaan ja totuttamaan vauvaa niihin.
Meillä on osittaiskestotettu molemmat lapset. Esikoinen oli päivä ja yökuiva 2 vuotiaana. Molemmilla on käytetty Imsevimse kuoria ja harsoja ihan pikkuvauvana ja satunnaisia sisätaskuvaippoja ja kuoria.Sen jälkeen käytetty taskuvaippoja ja taittobambuimuja. Osa itse tehtyjä, osa kirppareilta ja osa fuzzeja. Meillä oli yhtä kokoa vaippoja (nb, s, m ja l) noin 17kpl ja joka toinen päivä pestiin. Reissuilla ja öisin käytössä kertikset. Suosittelen kokeilemaan kestoja ja aloittamaan kun vauva on pieni.
Toisen lapsen kohdalla on nyt reilusti kestovaippakokemusta, voin kertoa, että helpommalla pääset:
-fuzzybunz/bumgenius taskut mikrokuituimuilla (ei kannata muita merkkejä katsoa, itse ostin halpoja babylandeja alkuun, mutta mikokuituimu hylki kosteutta ja nepeistä vuoti läpi), kuivuvat alle vuorokaudessa narulla
-imse vimse aio, s-kokoa edullisesti käytettynä, sillä ollut äitiyspakkauksessa, kuivuu noin vuorokaudessa narulla, todella helppo käyttää, lisäimua voi laittaa läpän alle päiväunille
-yövaippana ronja&roope tuplaläppävaippa ja ruskovillan villavaippahousut (villikset ainoat pomminvarmat yöllä), pese noin 5-6 kertaa ennen käyttöä sisävaipat, coolmax-sisäpinta koko vaipan alueella takaa kuivan olon (coolmax tuntuu silloin kostealta, kun vaipasta loppuu imukyky-> lisäimuja läppien alle tarvittaessa)
muita vinkkejä: kaikki vaipat nepeillä, helpot pestä, tarrat menee käytössä huonoiksi, erilaisia lisäimuja paljon, imuina parhaita materiaaleja bambu, hamppu ja joustofrotee, vaipat aina kuivapintaisina, yhdenkoon vaipat eivät mene koko vaippaikää, tiimalasin malliset imut mukavimmin istuvat, taskuvaipoissa parhaita imuja mikokuidut ja mannamaan perhostaitot
itse pesen joka kolmas päivä, vaippoja on aktiivikäytössä jotain 20-30 :) hyvänä säilytysboksina ikean kannellinen roskis, jossa itsetehty iso fleece pesupussi, helppo heittää koneeseen vaipat.
Hoksaa ap myös se, että se s-koko ei välttämättä mene kauaa, jos lapsesi kasvaa nopeasti. Minä jotenkin luulin, että se menee paljon kauemmin, ja tuntui että heti parin ekan kuukauden jälkeen piti lähteä ostamaan isompaa kokoa, koska ne vaan kävivät liian pieniksi.
Minä tykkasin villakuorista. Ihan pienelle voi taitella sideharsosta vaipan ja laittaa villahousut päälle, siinä se. Ilmava ja hemgittävä paketti. Luonnomukainen. Pienellä sellainen käärötaittelu, jossa tulee paksummin jalkoväliin ja reunoista ympäri sopii hyivn, vauva kun ei vielä liiku. Villahousuja käytin koko vaippaiän, mutta myöhemmin vaihdoin tietty sisuksen mallia taskuvaippaan. Sitten se samainen harso kävi imuksi sinne sisään. Harsot kuivuu helposti ja nopeasti. VIllahousuja tarvitsee minimissään kahdet (toiset kuivahtamassa ja toiset jalassa.) kolmet on sopiva määrä, kun joskut ne kolmannet ehtii olla sitten pesun jälkeen oikeastikin kuivumassa. VIllahousuja ei tarvitse kovin usein pestä.