Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako odottajan irtisanoa?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista miten näissä asioissa työnantajan kannalta "huonoon aikaan" alkanut raskaus tulee aina odottajan syyksi. Odottaja itsehän ei ole näitä yhteisiä pelisääntöjä laatinut. Oikeuksiaan vaatiessa odottaja ainostaan pitää huolen siitä, että häntä kohdellaan oikeudenmukaisesti niiden pelisääntöjen mukaan, jotka on ihan muissa neuvottelupöydissä katsottu kohtuullisiksi.

Ihmisillä on myös edelleen harhaluulo siitä, että raskauden voisi muka tilata alkamaan sopivasti juuri työsuhteen alettua. Todellisessa elämässä raskaus voi kuitenkin alkaa yllätyksenä, vaikka ehkäisystä olisi huolehdittu, tai raskauden alkaminen voi kestää vuosikausia parin toiveesta riippumatta.

Vierailija
2/25 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

turpa kii et oo swag

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut erotettiin raskauden puolivälissä tuotannollisiin syihin vedoten. Olisi ehkä ollut uskottavampaa jos ei olisi tilalleni tullut jo uutta ennen minun lähtöä. En toki ollut vielä maininnut erityisesti raskaudestani, mutta kaikki sen tiesi, pomokin kyseli viimeisenä päivänä kaikkea raskaudesta ja onnitteli kovasti.  Siinä vaiheessa olisi tehnyt mieli vähemmän sivistyneesti vastata, että haista paska. Ei se nyt minun unelmatyöpaikkani ollut, mutta siinä vaiheessa raskautta oli ikävä jäädä työttömäksi. Paha maku jäi vuokratyöstä, siinä saa olla pelko persiissä kokoajan.

Vierailija
4/25 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en myöskään siedä sitä että määräaikaisena kituutetaan töissä ja ollaan niin ahkeria. Sitten kun viimeinkin vakinaistetaan, niin heti aletaan lisääntymään ja äitiyslomia lomien perään. Mitään järkeä koko touhussa!

Vierailija
5/25 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää vähän, itse olen ollut valmistumisen jälkeen kymmenen vuotta määräaikainen, sopimusta jatketaan vuosittain. Kuinka kauan pitäisi odottaa vakinaistamista?

Vierailija
6/25 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, kunhan ei johdu raskaudesta ja voi tarpeen tullen näyttää sen todeksi myöhemmin. Ei paksuna olo ole mikään irtisanomissuoja! Naiset ovat nössöjä tuossa suhteessa - vain oikeuksia eikä mitään velvoitteita.

Vierailija
7/25 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 14:06"]

Kylläpä vaan minun neljännen määräaikaisen sopimuksen saa katkaista jo toistamiseen raskauden takia. Vakinaistamisesta tuskin kannattaa puhuakaan. Luottamusmiehen mukaan mitään laitonta ei ole tapahtunut. 

Kiitos vaan ja heihei. 

[/quote]

Tää onkin eri asia. Sopimus on valmiiksi määräaikainen.

[/quote]

Ei se kyllä niin ole, että määräaikaisen sopimuksen voi purkaa kesken kaiken, silloin kyllä pätee ihan samat asiat kuin vakinaisenkin sopparin kanssa. Eri asia on sitten jos sopimus loppuu eikä sitä uusita. Silloinkin, jos tarve työntekijälle on olemassa määräaikaisen sopimuksen päättymisen jälkeen, ei siihen periaatteessa saiai palkata toista henkilöä ilman PÄTEVÄÄ syytä, jos raskaana oleva tuossa työssä olisi halukas jatkamaan. Määräaikainenkin sopimus tietyissä tilanteissa, rinnastetan vakinaiseen. Eli raskaus ei koskaan, missään tilanteessa, saa olla syy työsuhteen päättämiselle ILMAN TODELLA PÄTEVÄÄ SYYTÄ. Se, mikä on riittävä syy, onkin jo sitten kokonaan toinen juttu...

Ja kaipa ap on kuitenkin työnsä hoitanut jos on jo neljännen määräaikaisen sopimuksen saanut, vaikka on kertaalleen ollut äitiyslomallakin.

Osoittaa kyllä nykyisten liittojen (ja hallituksen) hampaattomuutta ja haluttomuutta ajaa duunarin asiaa, että tällaisia irtisanomisia koko ajan jostain putkahtaa julkisuuteen. Toista se oli Kekkosen aikaan!!!

[/quote]

Täällä on kyllä surkein työoikeuden osaaminen missään.

a) määräaikainen on määräaikainen, sen purkaminen vaatii hyvin poikkeukselliset perusteet koeajan jälkeen. 

b) työnantajalla ei ole velvollisuutta uusia määräaikaisuutta.

c) määräaikaisen solmiminen edellyttää perustetta, oletus on toistaiseksi voimassaoleva sopimus.

On ihan selvää, ettei raskaanaolevan määräaikaista sopimusta uusita. Se on myös totta, ettei raskaus itsessään ole koskaan hyväksyttävä syy työsopimuksen purkamiselle tai irtisanomiselle.

Vierailija
8/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On törkeyden huippu alkaa hankkia heti "ensitöikseen" uudessa työpaikassa lasta.

Vierailija
9/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näitä "törkeydestä" valittajia. Millonkas niitä lapsia saa hankkia? Onko joku aikaraja? Ihan yhtä paljon se äitiysloma työnantajalle kustantaa, oli se sitten pian tai myöhemmin.

Vierailija
10/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ellet pysty painavasti esittämään, että syy on jossain muualla kuin raskaudessa

Vierailija
11/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenet tahansa saa irtisanoa, ei raskaus tuo mitään "irtisanomissuojaa", kuten ei myöskään mikään sairaus tms. poikkeuksellinen. Työntantajan täytyy vain oman oikeusturvansa kannalta olla (erityisen) tarkkana irtisanomisen perusteista, kuten tietysti aina muissakin irtisanomisissa.

Vierailija
12/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esim yt-neuvotteluissa raskaana olevaa ei käytännössä saa irtisanoa ellei koko tuotantoyksikköä lopeteta. Muuten laki katsoo irtisanomisen olleen raskaudesta johtuvaa ja tästä on paljon päätöksiä. Raskaanaolevaa on käytännössä mahdoton irtisanoa, ellei yritys mene konkkaan tms.

Vierailija
13/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 13:50"]

On törkeyden huippu alkaa hankkia heti "ensitöikseen" uudessa työpaikassa lasta.

[/quote]

Opettele se, että lapsia ei hankita vaan niitä SAADAAN JOS SAADAAN.! Ja minä en ala odotella jos olen odotellut jo kauan, että olisin ollut uudessa työpaikassa riittävästi, jotta voisin alkaa taasen lapsesta haaveilemaan.

Vierailija
14/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 15:02"]

Mutta esim yt-neuvotteluissa raskaana olevaa ei käytännössä saa irtisanoa ellei koko tuotantoyksikköä lopeteta. Muuten laki katsoo irtisanomisen olleen raskaudesta johtuvaa ja tästä on paljon päätöksiä. Raskaanaolevaa on käytännössä mahdoton irtisanoa, ellei yritys mene konkkaan tms.

[/quote]

Lainauksen alku ei pidä paikkaansa. Jos ei pysty näyttämään toteen irtisanomisen lainmukaisia perusteita tarvittaessa, on tietysti hyvä nyrkkisääntö irtisanoa joku muu, mutta ei mikään laki kiellä irtisanomasta vaikka pelkästään raskaana olevaa työntekijää, jos siihen on perusteet ja ne voi toteen näyttää. Työnantajan kannalta on vain usein hankalaa tai mahdotonta näyttää toteen lailliset irtisanomisperusteet, vaikka sellaiset olisivatkin olemassa. Vaikka ero on lähinnä teoreettinen on se kuitenkin olemassa. :)

Vierailija
15/25 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä vaan minun neljännen määräaikaisen sopimuksen saa katkaista jo toistamiseen raskauden takia. Vakinaistamisesta tuskin kannattaa puhuakaan. Luottamusmiehen mukaan mitään laitonta ei ole tapahtunut. 

Kiitos vaan ja heihei. 

Vierailija
16/25 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut lomautettiin kun sattui sopivasti yt-neuvottelut samaan saumaan kun tulin raskaaksi. Työsopimukseni oli määräaikainen ja sen jatkumisesta oli jo ollut puhetta. Enkä olisi oikeastaan ollut ensimmäisenä lomautettavien listalla... Olin jo tuolloin kuulunut liittoon 15 vuotta, ja tämän asian hoito oli mielestäni ala-arvoista työtä kyseiseltä liitolta.

Nyt on taas se tilanne, että olen joutunut pyytämään apua liitolta saadakseni lomarahat ja ylityöt maksuun. Ja mitä tekee liitto: "tässä on kuitenkin aika pienistä rahoista kyse"!!! Eli liian pieni asia liiton mielestä kyseessä, ei maksa vaivaa.

Eli viesti työnantajille on selvä: työntekijältä saa varastaa, kun varastaa vaan vähän kerrallaan! Ja sitten kun on monta työntekijää, ja jokaiselta varastaa vähäsen, siitä tuleekin jo ihan kiva summa vuosittain omaan fikkaan.

Vierailija
17/25 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa odottajaa irtisanoa tuotannollisista ja taloudellista syistä (ellei koko putiikki mene nurin) ja määräaikaisen työsuhteen jatkoa laittaa jäihin raskauden takia. Oma liittoni on onneksi pitänyt tässä asiassa raskaana olevien puolia. Itse sain korvauksia, kun määräaikaisuuttani ei jatkettu raskauden takia.

Vierailija
18/25 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 13:50"]

[/quote]

No meillä tuli eläkkeelle jäämässä olleen johtajan/yrittäjän tilalleen palkkaamana uusi di firmaan, jossa muut olivat alemmin koulutettuja. Johtaja oli juuri päässyt leikkauksesta, eikä aivan parhaassa kunnossa enää. Hän oli kertonut haastattelussa, että siirtää vuoden sisään tehtävänsä tälle di:lle. Tämä samainen di ilmoitti jo koeajalla, että on raskaana ja olikohan jo viidennellä kuulla. Ainoa syy irtisanoa tai purkaa työsuhde olisi ollut, että suunniteltu eläkkeelle jääminen ei onnistu äitiysloman takia. Eipä sitä saanut purkaa, vaan vanha pomo joutui palkkaamaan yhden toimihenkilön lisää, jotta itse saattoi tehdä kevennettyä työviikkoa. 

Rekrytointi voi olla joskus vaikeaa, eikä mitään koskaan voi yhden henkilön varaan laskea, vaikka yrityksen toiminnassa tehtäviä ei pysty jakamaan isolle ryhmälle. Vaatii luovuutta, jotta saa onnistuneet ja toimivat ratkaisut.

Vierailija
19/25 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut irtisanottiin yt-neuvotteluiden jälkeen vaikka olin raskaana.

Vierailija
20/25 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 14:06"]

Kiitos vaan ja heihei. 

[/quote]

Tää onkin eri asia. Sopimus on valmiiksi määräaikainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi