14-vuotiaan kuskauttaminen kaverin isällä
Lapsemme on ystävystynyt samanikäisen kaverinsa kanssa ja tämä kaveri on meillä kerran viikossa koulun jälkeen 4-5 h. Kun visiitti päättyy, meidän lapsi kysyy isältään kaverilleen kyydin kotiin, joka on kymmenen kilsan päässä. Kunnollista joukkoliikennettä ei ole. - Minä tarjoan lapsille runsaan välipalan. - Miten ihmeessä kaverin vanhempien päähän ei pälkähdä, että heidän tulisi itse hoitaa oman lapsensa roudaus kotiin?
Kommentit (17)
Jos lapsesi ei hoitaisi kyytiä, niin eiköhän se kaveri joutuis soittamaan kotiinsa... Nyt ei tarvitse.
Miksi ihmeessä et voi sanoa lapselle, että soitappa nyt isäsi hakemaan sinut? Ihan ihmetellä täytyy ja sit täällä valittelet!
Miksi ihmeessä et voi sanoa lapselle, että soitappa nyt isäsi hakemaan sinut? Ihan ihmetellä täytyy ja sit täällä valittelet!
Kirjoitit aika selkeästi, että lapsi kysyy isältään kaverille kyytiä kotiin eli se kaveri ei kyytiä kysele! Ja ehkä ei kysele, koska vanhemmat ovat vielä töissä tms.
Meillä on ihan normaalia, että kuskataan lapsen kavereita, koska meillähän se ongelma on toimimattoman joukkoliikenteen kanssa.
Sanot seuraavalla kerralla, että sun autossa on joku vika, et pääse viemään, jos et kehtaa sanoa suoraan, ettet ole mikään ilmainen kuljetuspalvelu. Monet ihmiset käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen toisia ihmisiä. Toisaalta lapsi voi hyvin selittää isälleen, että sä olet aina menossa jonnekin ja heidän koti on matkan varrella.
Meille on aikoinaan ollut henkilökohtainen arvovalinta asua ns. keskellä ei mitään. Se, että mene myös halutaan, että lapsillamme on esim. koulun lisäksi kavereita se vaatii meiltä sen pienen panostuksen, että kuskaamme näitä kavereita. Ja tarjoamme sen välipalan tai jopa ruuan, jos osuu kohdalle vierailun aikana.
Kannattaa sanoa sille omalle lapselle: "Tosi kiva, että XXXX voi tulla meille ylihuomenna. Tällä kertaa isä ei ehdi viemään XXX kotiin eli sanopa hänelle, että varmistaa ehtiikö hänen isä tai äiti tulla hakemaan kello se ja se. Jos ei ehdi, niin sitten täytyy siirtää vierailua ensi viikoon."
Minä teen näin omien teinieni kanssa ja ei ole ongelmia. Paitsi joskus omat teinit tivaa, että "miksei ehdi ja onpa mälsää ja epäreilua jne.", mutta semmosta se on teinien kanssa välillä.
Ehkä sitten sanot lapsellesi ettei tarvitse kavereita kutsua kylään jos ei itse pääse kotiinsa.
Mä nyt kuitenkin hyväksyn, koska satun hyväksymään, mutta halveksin tuollaisia vanhempia. (Olen ap.)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 18:44"]
Mä nyt kuitenkin hyväksyn, koska satun hyväksymään, mutta halveksin tuollaisia vanhempia. (Olen ap.)
[/quote]
Hyväksyt mitä? Sen, että miehesi on tossukka, joka ei uskalla sanoa teinille ei?
Ja mitäs sä suttura sieltä mun mieheni kimppuun hyökkäiletkään :D. Pidä vain kalmaiset näppisi erossa ukosta. Mehän saamme ajaa omalla autollamme niin kauas kuin pippuri kantaa. Ja pointtini on se, että _minä_ kyllä pitäisin omasta lapsestani huolen!
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 18:46"]
[/quote]
Hyväksyt mitä? Sen, että miehesi on tossukka, joka ei uskalla sanoa teinille ei?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 18:49"]
Ja mitäs sä suttura sieltä mun mieheni kimppuun hyökkäiletkään :D. Pidä vain kalmaiset näppisi erossa ukosta. Mehän saamme ajaa omalla autollamme niin kauas kuin pippuri kantaa. Ja pointtini on se, että _minä_ kyllä pitäisin omasta lapsestani huolen!
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 18:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No tämän jälkeen ymmärrän kyllä, että asiasta on tullut ongelma:)
Kyllä tuollainen melkein heitteillejätön kriteerit täyttää. Olen ap.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 18:55"]
Kyllä tuollainen melkein heitteillejätön kriteerit täyttää. Olen ap.
[/quote]
Minusta tuntuu ettet. miten ihan asillisesti kirjoittava ap alkoi yhtäkkiä kuulostaa tatskajätkältä?
Ilmoitat etukäteen lapsellesi että jatkossa kaverin vanhemmat hakee oman lapsensa. Et voi sanoa asiasta silloin kun teini on teillä koska eihän se pääse kotiin, jos omat vanhemmat ei hae sitä teiltä pois.
Ehkä ne eivät tiedä, että lapsi on niin kaukana:( Kaikki vanhemmat eivät ole kiinnostuneita missä lapsi menee, varsinkaan, jos on sovittuun aikaan kotona.
Mutta sanokaa lapselle seuraavan kerran, että ette ole kuskeja, ja käskekää soittaa kotiin.