Auton moottorin säästämisestä
Mitä tässä yritetään sanoa (en ymmärrä mitään:)
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288544026175.html?pos=ok-nln
Kommentit (9)
Mä revittelen. Auto on onneksi leasing, joten ei tarvi sääliä + asumme paikassa jossa on pakko päästä alta pois heti.
Heh, luin että moottorin "säätämisestä"... joka on itse asiassa tavallaan sama asia.
Uusissa autoissa olevat moottorit kuluttavat jopa 25% enemmän polttoainetta ellei niitä säädä tehokkaammiksi. Tehtaassa suoritetut säädöt rajoittavat tehoja tietyillä kierrosalueilla - ja tämä puolestaan johtaa korkeampaan kulutukseen ellei moottoriin tehdä säätöä eli optimointia.
Tuota moottorin säätämistä kutsutaan nimellä "ChipTuning" ja se on lähes välttämätön toimenpide kaikille uusille autoille ellei halua maksaa tolkuttomista tankkauslaskuista. Autoharrastajillehan asia lienee jo itsestäänselvyys mutta meille muille ei aina. ;-)
Oma mieheni on puuhaillut autojen kanssa koko ikänsä ja olemme käyneet aina säätämässä automme Tallinnassa yhdellä "ChipTuning"-gurulla. Katselin että Suomessa veloitetaan samasta työstä jopa 900,- kun me maksoimme alle 300,-.
Palvelu ollut niin ensiluokkaista että voin suositella samaa paikkaa muillekin, yhteystiedot näemmä heidän nettisivunsa chip.ee alalaidassa vaikkei vironkieltä muuten osaisikaan. ;-)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 19:03"]
Tuota moottorin säätämistä kutsutaan nimellä "ChipTuning" ja se on lähes välttämätön toimenpide kaikille uusille autoille ellei halua maksaa tolkuttomista tankkauslaskuista. Autoharrastajillehan asia lienee jo itsestäänselvyys mutta meille muille ei aina. ;-)
Oma mieheni on puuhaillut autojen kanssa koko ikänsä ja olemme käyneet aina säätämässä automme Tallinnassa yhdellä "ChipTuning"-gurulla. Katselin että Suomessa veloitetaan samasta työstä jopa 900,- kun me maksoimme alle 300,-.
Palvelu ollut niin ensiluokkaista että voin suositella samaa paikkaa muillekin, yhteystiedot näemmä heidän nettisivunsa chip.ee alalaidassa vaikkei vironkieltä muuten osaisikaan. ;-)
[/quote]
Huoh...
Chiptuning on moottorin virittämistä. Joskus vääntömomentti voi siirtyä alemmas ja kasvaa ja kulutuskin voi periaatteessa alentua mutta tehoa siinä haetaan.
Samalla takuu raukeaa ja vaurioitumisriski kasvaa jos kasvanutta tehoa hyödynnetään.
Ihan eri asia on sitten se, että moni autonvalmistaja myy montaa eri versiota samasta moottorista ja virityksellä voidaan nuo ohjelmalliset kuristukset ottaa pois.
Tuossa onkin jo melkoisesti mahdollisuuksia väärinkäsityksiin.
Itse olen viritetyillä autoilla ajanut useamman vuoden ongelmitta. Tehoa halusin lisää ja sitä myös tuli.
Muistakaa myös että jos viritetyllä autolla joutuu onnettomuuteen voi vakuutusyhtiötä kiinnostaa moottorin tila ja onko auto näin oleet tieliikennekelpoinen -äärimmäisen harva autoaan muutoskatsastaa ja ahdetun moottorin viritys rinnastetaan moottorinvaihtoon.
Meillä tuli volkkarin turbo dieseliin 35hv ja joitain kymmeniä newtoneita lisää uudella moottorinohjauksen ohjelmalla.
Muilla muutostöillä löytyisi vielä 50hv, mutta maksaa 4000€.
Tuo "ChipTuning" tarkoittaa kyllä yleensä pelkkää moottorin tietokoneen ohjelmointia siten, että tehoja tulee myös muuten "kuolleilla" kierros-alueilla jolloin ei hukata turhaan tehoja ja haaskata polttoainetta.
Kaikinpuolin järkevä operaatio, en ole kuullut että ikinä olisi tullut mitään ongelmia koska eihän koko säätämistä edes huomaa ellei asiaa nimenomaan tutkita... ja miksipä kukaan sitä moottorin tietokonetta alkaisi tutkimaan.
Suurimmalla osalla tavallisia autojaan optimointiin vieneistä on motiivina säästö kulutuksen alenemisena, harvemmalla tehojen lisäämisenä joka tulee toki kylkiäisenä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 22:38"]
Tuo "ChipTuning" tarkoittaa kyllä yleensä pelkkää moottorin tietokoneen ohjelmointia siten, että tehoja tulee myös muuten "kuolleilla" kierros-alueilla jolloin ei hukata turhaan tehoja ja haaskata polttoainetta.
Kaikinpuolin järkevä operaatio, en ole kuullut että ikinä olisi tullut mitään ongelmia koska eihän koko säätämistä edes huomaa ellei asiaa nimenomaan tutkita... ja miksipä kukaan sitä moottorin tietokonetta alkaisi tutkimaan.
Suurimmalla osalla tavallisia autojaan optimointiin vieneistä on motiivina säästö kulutuksen alenemisena, harvemmalla tehojen lisäämisenä joka tulee toki kylkiäisenä.
[/quote]
En ole ikinä kuullut kenestäkään joka virittäisi autoaan muuta kuin lisätehon/väännön toivossa.
Ja kyllä sitä moottorin säätämistä voidaan alkaa tutkia jos takuunalaisen auton vaihteisto porsii virityksen takia ja takuuseen yritetään asia laittaa. Terveisiä vaan erään VW Touareg V10:n omistajalle.... :)
Ja tiedänpä että vakuutusyhtiöt ovat tutkituttaneet kolariautojen moottorisoftia.
Toki moinen on harvinaista, lastuviritykset ovat oikein tehtynä ongelmattomia.
.
Sitä se tarkoittaa, että ensimmäiset kilometrit pitäisi ajaa rauhallisesti. Ei revitellä kiihdytyksissä eikä heti mennä motarille ajamaan 120:tä.