"Kylähulluja", löytyykö enää?
Onko asuinalueellasi joku tunnettu kylähullu? Millainen hän on ja mistä hänet aina tunnistaa?
Kommentit (6)
Meilläpäin liikuskelee vanha mummo ostoskärryjen kanssa ja aina kun joku tulee kohdalle niin katsoo alta kulmien ja suhahtaa omituisesti.
Joo, meidän naapuri. Meidän tontti on mun vanhempien omistama, asutaan tässä siis vuokralla. Naapurin ukko on joskus tullut haastamaan riitaa, kun siskoni oli mennyt hevosen kanssa n. 50m hänen peltonsa reunaa. Tuli reuhomaan, että hänen maillensa ei jumalauta tulla!! Itse tuli siis meidän pihalle... Njooh... Samainen äijä sitten "kostoksi" veteli tuosta meidän pihan läpi kulkevan autotien reunasta (johon hänelläkin on käyttöoikeus) risut ja oksat leikkurilla. Luuli varmaan olevansa hyvinkin v-mäinen, tosiasiassa ne risut oli muutenkin tarkoitus katkoa. No, isäni kippasi ne traktorilla naapurin tontin reunaan.
Kerran kuulin kaupassa, miten myyjät huokailivat, että se äijä on tuolla kassalla, mee sä kun mä en jaksa sitä. Näköjään tunnettu mies. Vaimonsa kulkee aina pelokkaan näköisenä eikä koskaan tervehdi.
Minä muistan nuoruudesta kun käytiin tupakalla kavereiden kanssa lenkkipolun varrella, niin eräs pariskunta aina ohitse kulkiessaan pitivät nenästään kiinni ja höpöttivät pahasta hajusta jne.
Ei niitä ole enää oikein mun kotikylälläkään, jossa oli ennen aina muutama. On vaan tavallisia juoppoja, ei sellaisia, jotka olisivat muutenkin "syntymäsekaisin". Onkohan ne sellaiset kärrätty jonnekin mielisairaalaan?
Muistan lapsuudestani, kuin paikallinen kylähullu äijä lauleskeli kaupan edessä penkillä värjättyään tukkansa ensin porkkananpunaiseksi. Naispuolinen kylähullu saattoi kesäkuumalla pyöräillä alasti kylän läpi uimarannalle uimaan. Ihan normi meininkiä siihen aikaan meidän kylällä.
Meidän pikkukylällä oli saarnasmies, joka lapsille kovaan ääneen saarnasi raamatun lauseita. Taisi joutua suljetulle osastolle sitten lopulta.
Juice Leskinen lauloi jo vuonna 1981, että "pois viedään kylähullu viimeinen". Ei heitä oikein enää ole, siis perinteisessä merkityksessä, tuollaisia Susi-Kustaita. Sen sijaan eri tavoin vinksahtanutta jengiä pörisee joka ostarilla, mutta ei heistä tulisi mieleen käyttää melko myönteistä kylähullu-nimitystä. Käykää kuuntelemassa Juicen kappale Viimeinen kylähullu, se on hyvä.