Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero ja ositus tulossa: Mitenhuomioidaan rotukoirat?

Vierailija
27.02.2013 |

Siismeillä kaksi rotukoiraa joiden hankinta hintaollut yhteensä n. 2100 euroa. Lasketaanko/otetaanko koirien arvo jotenkin huomioon omaisuutena?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai otetaan huomioon. Ei hankintahintaa, mutta nykyarvo. Millä hinnalla joku olisi valmis ostamaan koiran - tai minkä hinnan sinä olisit siitä valmis maksamaan?

Vierailija
2/16 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai otetaan huomioon. Ei hankintahintaa, mutta nykyarvo. Millä hinnalla joku olisi valmis ostamaan koiran - tai minkä hinnan sinä olisit siitä valmis maksamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salomonin tuomio. Koirat halkaistaan keskeltä, sinä saat toisen puolen, mies toisen.

Siis ero tulossa ja ykkösenä mielessä KOIRAT. *rolleyes* Miten aina niillä eroavilla, joilla on koiria, ne rakit on aina joku kynnyskysymys? Meilläkin on hurtta, kyllä mies sen mun puolestani saisi pitää, jos ero tulisi.

Vai onko teillä kaikki omaisuus kiinni koirissa ja joku pari tonnia erossa se isoin juttu?

Vierailija
4/16 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööh... jaettava omaisuus on  n. 250.000 €. Mutta jos mies haluaa pitää koirat niin kai niillekin on jokin hinta laskettava, niin kuin muullekin omaisuudelle. Minä ne siis olen tosin maksanutkin.   Tämä nyt on pilkunnussimista mutta kun tiedän jo ennalta että jako tulee  olemaan vaikeaa niin haluaisin tietää että miten yleensä on käytäntö.

Vierailija
5/16 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaahan se olla toisinkin päin. Koirat ovat monelle ihmiselle tärkeitä (ehkä tärkeämpiä kuin se mahdollisesti pahoinpitelevä puoliso...) ja pienituloiselle tai vähävaraiselle saattaa olla vaikea lunastaa rakkaita lemmikkejä omakseen, etenkin jos puoliso on vähänkin härskimpää tyyppiä ja vaatii niistä täyttä hintaa.

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 23:46"]

Salomonin tuomio. Koirat halkaistaan keskeltä, sinä saat toisen puolen, mies toisen.

Siis ero tulossa ja ykkösenä mielessä KOIRAT. *rolleyes* Miten aina niillä eroavilla, joilla on koiria, ne rakit on aina joku kynnyskysymys? Meilläkin on hurtta, kyllä mies sen mun puolestani saisi pitää, jos ero tulisi.

Vai onko teillä kaikki omaisuus kiinni koirissa ja joku pari tonnia erossa se isoin juttu?

[/quote]

Vierailija
6/16 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne koirat on monille aika rakkaita... Munkin kaverilla kertaalleen eronnut mies. Erosta 10 vuotta, silloinen koira jo kuollutkin ja edelleen mies kaipaa, että kun ex vaati erossa sen koiran. No, toisaalta, minusta koira kyllä kuului sille exälle, kun mies kerran löysi uuden avioliiton vielä kestäessä ja oli se, joka eroa halusi. Mut kuiteskin.

Vierailija
7/16 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien arvo otettanee jotenkin huomioon JOS asia ns. tulee puheeksi. Mutta arvoa voikin sitten olla hieman vaikea määrittää...

Koiran arvo (rahallisesti) voidaan ajatella monella tapaa:

Hankinta hinta on tietty summa rahaa, MUTTA mitä ns. nykyinen arvo on, onkin sitten toinen juttu. Paljonko joku olisi valmis maksamaan koirasta (ei välttämättä paljoa) ja sitten esim. se voiko koiralla lyödä rahoiksi (jos menestynyt näyttelyissä ja pentuja teetetään jne.)

Vierailija
8/16 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman nimiin on rekisteripaprut?

Vierailija
9/16 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 00:20"]

Kumman nimiin on rekisteripaprut?

[/quote]

Onko sillä merkitystä, jos ei ole avioehtoa?

Vierailija
10/16 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paprut on toisesta mulla ja lapsella, toisesta mulla ja toisellalapsella.

Vierailija
11/16 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koirat on vain sulle rekisteröity, ne on sun.

Vierailija
12/16 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä koiraa otettu mukaan ositukseen. Rekisterikirjassa luki minun nimi, joten koirat jäivät minulle. Jos olisi ollut molempien nimet, olisit silti jääneet minulle. Kun on oltu vuosia yhdessä koirien arvo osana omaisuutta on kärpäsen kakkaa. Tuskin te jokaisen huonenkalun jälleenmyyntiarvoakaan laskette.

Vierailija
13/16 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuolla rekisteröinnillä se merkitys, että jos on lapsen nimissä, niin eihän niitä sitten ositeta niiltä osin, kun ne kuuluu lapselle. Lapsi ei ole osallisena avioerossa. Omistajuus tietenkin määrittää kenelle koirat jää, mutta ei se niiden arvoa poista eli koirat ovat yhtä kaikki tasattavaa omaisuutta. 

Vierailija
14/16 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppalaki kohtelee koiria irtaimistona eli esineinä, ja irtaimistoahan ei yleensä osituksessa sen kummemmin käsitellä, jos se ei ole poikkeuksellisen arvokasta. Koirat ei ole, jälleenmyyntiarvo on mitätön, jos kyseessä ei ole poikkeuksellisesti kansainvälinen muotovalio. Koirat on sen, jolle ne on rekisteröity, ja ihan samalla lailla kuin pentua myydessä pitää eteenpäin kaupatessa toimittaa rekisteriin uuden omistajan tiedot. Niin että unohtakaa se piskeistä riitely.

Vierailija
15/16 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien myyntiarvo on todellisuudessa tosi pieni, siis kun ovat kodinvaihtajia. Jos koti ylipäätään löytyy. Joten en lähtisi noille mitään arvoa laskemaan. Koirat lähtevät sen mukaan, joka on ensisijainen hoitaja. Mutta jos on pakko joku arvo antaa, niin eihän se ole kuin joitakin satasia korkeintaan. Se, että on rotukoira, ei Suomessa ole mikään harvinaisuus.

Vierailija
16/16 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei (rotu)koiria huomioitu osituksessa mitenkään. Toinen jäi erossa mulle, toinen ex-miehelleni ihan yhteisellä sopimuksella. Molemmat periaatteessa olivat miehen koiria, mutta hoitovastuu on aina ollut mun. Mulla ei kuitenkaan neljän lapsen lisäksi ollut mahdollisuutta ottaa kahta isoa koiraa, joten...

Ei koirista kannata erossa tapella, eiköhän sitä riideltävää löydy muutenkin ihan riittävästi. Vai? Jos mies heittäytyy hankalanksi, niin anna koirat sille, pääset helpommalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi