Mielestäsi karseita sisustusjuttuja jotka ovat olleet valtaisa hitti kansan keskuudessa?
Esimerkiksi spottivalaisimet, sellaiset missä kepin varressa on niitä spotteja ja sitten ne kattoon upotettavat spotit. Näitä oli ihan jokaisella joskus 2000-l alkupuolella. Vallilan kelohonka. Harmaa laminaatti.
Kommentit (3977)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkahattutäti kirjoitti:
Miksi jemmata kahvinkeitin ja leivänpaahdin erilliseen komeroon? Miksi ne eivät voisi olla keittiön tasoilla ihan normaalisti?
Tuollainen kaappeihin jemmaaminen vie sitä muuta kaappitilaa pois, josta aina keittiössä on huutava pula. Mieluummin käytän sen kaappitilan muuhun.
En tajua aamiaiskaapin ideaa minäkään.Kahvinkeitin ja leivänpaahdin ovat poikkeuksetta kamalan näköisiä. Lisäksi inhoan näkyvillä kiemurtelevia sähköjohtoja. Avokeittiössä näitä inhotuksia joutuisi katselemaan joka päivä, aina kun on kotona. Katselen mieluummin kauniita kaapinovia, pöytätasoja, valaisimia ja muita sellaisia asioita, jotka ihan oikeasti ovat kyllin kauniita tuottaakseen minulle silkkaa visuaalista mielihyvää. Siksi aamiaiskaappi.
Avokeittiön voi suunnitella siten, että niin kaappitilaa kuin tasotilaakin on riittävästi. Tarvitaan vain hieman tavallista enemmän tilaa keittiölle, niin sinne saa myös pyykkikoneen piilotettua kauniiden kaapinovien taakse. Kun ne ovet ovat riittävän laadukkaat ja silmää miellyttävät, ne sulautuvat osaksi olohuonetta, jolloin niiden hieman suurempi määrä ei haittaa ollenkaan.
Itselläni on johdot piilotettuina, vedettyinä mm. tasossa olevien reikien läpi tai johtokaukaloissa ja kodinkoneet samaa sarjaa kaikki jääkaappia ja tiskikonetta myöten. Yksiöön on vaikeaa saada taiottua "hieman tavallista enemmän tilaa", ja integroidut ratkaisut mutkistavat kodinkoneiden vaihtoa kun niistä aika jättää. Mielestäni pyykkikoneen paikka on kylpyhuoneessa, jossa kuivauskin hoidetaan ja jossa on vesieristeet kunnossa. Ennen minulla oli tiskikonekin kylppärissä, kun ei keittiöön mahtunut :D
Ehkä sitten olen erikoinen, kun oikeasti pidän sähkölaitteista keittiön sisustuselementteinä. Olen ehkä vähän nörtti ja tekninen tyyppi muutenkin.
Kiva kun tykkäät keittiöstäsi. Itse en voi sietää näkyviin jätettyjä kodinkoneita pienessä tilassa. Olen asunut myös suuressa teollisuushallimaisessa ratkaisussa, johon rosterikoneet sopivat hienosti ja jätin ne siellä esille, mutta seuraava kohde tulee olemaan pienehkö kerrostaloasunto. Minun mielestäni jokainen katseenvangitsija, esim. kone, tarvitsee paljon visuaalisesti rauhallista tilaa ympärilleen, jotta sen ulkonäöstä voi aidosti nauttia. Tuossa isossa tilassa asuessani minulla oli myös ihan peruslaatuiset (simppelit rosteriset) kahvinkeitin ja leivänpaahdin tason päällä, koska se taso oli niin pitkä, että se oli koneista huolimatta enimmäkseen tyhjänä.
Ja tuosta viestistäsi pääsinkin toiseen inhokkiasiaani: pyykkikone kylppärissä. Ei ikinä enää minun kotiini tätä. Haluan, että kylppärissä on rentouttava, kylpylämäinen tunnelma eikä mitään ylimääräisiä vimpaimia ja härpäkkeitä. :D Joko laitan uudessa kodissa pyykkikoneen erilliseen pieneen kodinhoitohuonekoppiin (epätodennäköistä että löytyisi asunto, jossa tämän voi toteuttaa), tai sitten keittiön alakaappiin oven taakse. Myös wc-pönttö tulee erilliseen tilaansa, ei kylppäriin. Näin kylpyhuoneeseen jää vain rauhoittavia ja rentouttavia toimintoja, suihku/kylpy ja tilava kauneudenhoitopiste.
On totta että tällaiset "luksus"-ratkaisut vaativat hieman enemmän tilaa kuin normaaliratkaisut, mutta ne ovat mielestäni kuitenkin sen arvoisia.
Pienehkö kerrostaloasunto erillisellä wc:llä? Onnea etsintään!
Sanoin, että wc tulee erilliseen tilaan. Tästä nokkelimmat ehkä osasivat päätellä, että aion tehdä täysremontin jossa rakennan sen erillisen vessan asuntoon, jossa sitä todennäköisimmin ei valmiiksi ole.
Onnistuu vain suuren putkiremontin yhteydessä. Ei niin, että vain sinun asuntoosi rakennetaan. Jos niin tekisit, samassa repussa asuvien vessat ovat poissa käytöstä jonkun aikaa. Tuskinpa suostuvat. Lapsellista inttää turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jemmata kahvinkeitin ja leivänpaahdin erilliseen komeroon? Miksi ne eivät voisi olla keittiön tasoilla ihan normaalisti?
Tuollainen kaappeihin jemmaaminen vie sitä muuta kaappitilaa pois, josta aina keittiössä on huutava pula. Mieluummin käytän sen kaappitilan muuhun.
En tajua aamiaiskaapin ideaa minäkään.Kahvinkeitin ja leivänpaahdin ovat poikkeuksetta kamalan näköisiä. Lisäksi inhoan näkyvillä kiemurtelevia sähköjohtoja. Avokeittiössä näitä inhotuksia joutuisi katselemaan joka päivä, aina kun on kotona. Katselen mieluummin kauniita kaapinovia, pöytätasoja, valaisimia ja muita sellaisia asioita, jotka ihan oikeasti ovat kyllin kauniita tuottaakseen minulle silkkaa visuaalista mielihyvää. Siksi aamiaiskaappi.
Avokeittiön voi suunnitella siten, että niin kaappitilaa kuin tasotilaakin on riittävästi. Tarvitaan vain hieman tavallista enemmän tilaa keittiölle, niin sinne saa myös pyykkikoneen piilotettua kauniiden kaapinovien taakse. Kun ne ovet ovat riittävän laadukkaat ja silmää miellyttävät, ne sulautuvat osaksi olohuonetta, jolloin niiden hieman suurempi määrä ei haittaa ollenkaan.
Itselläni on johdot piilotettuina, vedettyinä mm. tasossa olevien reikien läpi tai johtokaukaloissa ja kodinkoneet samaa sarjaa kaikki jääkaappia ja tiskikonetta myöten. Yksiöön on vaikeaa saada taiottua "hieman tavallista enemmän tilaa", ja integroidut ratkaisut mutkistavat kodinkoneiden vaihtoa kun niistä aika jättää. Mielestäni pyykkikoneen paikka on kylpyhuoneessa, jossa kuivauskin hoidetaan ja jossa on vesieristeet kunnossa. Ennen minulla oli tiskikonekin kylppärissä, kun ei keittiöön mahtunut :D
Ehkä sitten olen erikoinen, kun oikeasti pidän sähkölaitteista keittiön sisustuselementteinä. Olen ehkä vähän nörtti ja tekninen tyyppi muutenkin.
Kiva kun tykkäät keittiöstäsi. Itse en voi sietää näkyviin jätettyjä kodinkoneita pienessä tilassa. Olen asunut myös suuressa teollisuushallimaisessa ratkaisussa, johon rosterikoneet sopivat hienosti ja jätin ne siellä esille, mutta seuraava kohde tulee olemaan pienehkö kerrostaloasunto. Minun mielestäni jokainen katseenvangitsija, esim. kone, tarvitsee paljon visuaalisesti rauhallista tilaa ympärilleen, jotta sen ulkonäöstä voi aidosti nauttia. Tuossa isossa tilassa asuessani minulla oli myös ihan peruslaatuiset (simppelit rosteriset) kahvinkeitin ja leivänpaahdin tason päällä, koska se taso oli niin pitkä, että se oli koneista huolimatta enimmäkseen tyhjänä.
Ja tuosta viestistäsi pääsinkin toiseen inhokkiasiaani: pyykkikone kylppärissä. Ei ikinä enää minun kotiini tätä. Haluan, että kylppärissä on rentouttava, kylpylämäinen tunnelma eikä mitään ylimääräisiä vimpaimia ja härpäkkeitä. :D Joko laitan uudessa kodissa pyykkikoneen erilliseen pieneen kodinhoitohuonekoppiin (epätodennäköistä että löytyisi asunto, jossa tämän voi toteuttaa), tai sitten keittiön alakaappiin oven taakse. Myös wc-pönttö tulee erilliseen tilaansa, ei kylppäriin. Näin kylpyhuoneeseen jää vain rauhoittavia ja rentouttavia toimintoja, suihku/kylpy ja tilava kauneudenhoitopiste.
On totta että tällaiset "luksus"-ratkaisut vaativat hieman enemmän tilaa kuin normaaliratkaisut, mutta ne ovat mielestäni kuitenkin sen arvoisia.
Helsingin vanhoissa kerrostaloasunnoissa on näitä, kun vessa ja kylppäri on rakennettu jälkikäteen asuntoon mitä omituisempiin komeroihin. Asun 100 v. vanhassa kaksiossa, ja mun vessa on vanha komero, kylppäri taas vanha ruokakomero. Mutta joo, eivät ne mitään tilavia ole.
Vierailija kirjoitti:
Goottien ja rokkareiden kodit on aina toistensa kopioita, joilla luulevat erottuvansa "massasta". Joka ikisellä on sit ne feikkibarokkituolit ornamenttisametti/satiinikankaineen, lilaa ja purppuraa tehosteseinää, ja Victoria Frances -juliste kehystettynä. Much original, doin me a fascinate.
Tunnen aika monta goottia ja rokkaria ja olen itsekin gootti, eikä minulla tai kavereilleni ole mitään noista mitä mainitsit.
Vierailija kirjoitti:
juurikin ne monenväriset sisustustyynyt joilla ei ole mitään virkaa.
samaku asettelis lattiat täyteen muumimukeja ,koristeena.
Sisutustyynyillä peitetään tahrat.
Vierailija kirjoitti:
Ps. Kapat on kauheita.
Älä muuta virka. Tai oikeastaan keksin yhden vielä hirveämmän verhovirityksen: sellaiset puoliverhot, eli ikkunan halki noin puolivälissä menee sellainen vaijeri, ja sitten siihen on ripustettu sellaiset rypytetyt lyhyet verhot, jotka peittävät vain ikkunan alaosan.
Ilmeisesti näille on ihan oma nimikin, eli salusiinit.
Ajan sisustusmuoti näkyy verhoista ehkä selkeämmin, kuin missään muissa sisustuselementeissä. Miettikääpä vaikka 70-luvun isokuvioisia pashanruskeita Marimekkoverhoja, 80-luvun puhviverhoja ja halpaa pitsiä tai vaihtoehtoisesti jotain mustia satiiniverhoja lasi-kromi-sisustetussa poikamiesboksissa.
Ysärillä oli kammottavia ”moderneja” kuvioverhoja ja jotain ihmeen texmex- ja Afrikkakuvioita.
Milleniumina tuli taas unikkoverhot, ja tietysti paneeliverhona! Paneeliverho oli ainoa oikea.
Nyt on taas isoa kukkaa ja peikonlehteä verhoissa, sellaista Laura Ashley-henkistä.
Paneeliverhot ovat järkyttävän rumat! En ole missään nähnyt hyviä paneeliverhoja.
se, että sisustetaan jonkun trendin mukaan, eikä mitään persoonallista..
Liian pienet matot liian kauaksi huonekaluista aseteltuna. Ehkä 80% suomalaiskodeista on olohuoneessa liian pieni matto.
Tuo liian pienien mattojen hankkiminen on kyllä yleinen piirre suomalaisilla sisustajilla. Mattojen kuuluisi koota huonekalut ryhmäksi oleskelualueelle. Hassunnäköistä, kun keskellä lattiaa on joku pikku matto sohvapöydän alla.
Kamalat polyrottinkikalusteet ja "sohvaryhmät" terasseilla/pihoilla.
Muoviset kalusteet (Eero Aarnio)
Kukkakuvioiset verhot
Matto keittiössä/ruokapöydän alla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin, että wc tulee erilliseen tilaan. Tästä nokkelimmat ehkä osasivat päätellä, että aion tehdä täysremontin jossa rakennan sen erillisen vessan asuntoon, jossa sitä todennäköisimmin ei valmiiksi ole.
Onnistuu vain suuren putkiremontin yhteydessä. Ei niin, että vain sinun asuntoosi rakennetaan. Jos niin tekisit, samassa repussa asuvien vessat ovat poissa käytöstä jonkun aikaa. Tuskinpa suostuvat. Lapsellista inttää turhasta.
Olen samaa mieltä siitä, että inttäminen on lapsellista. Siihen tarvitaan kuitenkin kaksi osapuolta.
Jos wc-pöntön saa vain yhteen kohtaan, erillisen vessan toteutus onnistuu jättämällä wc siihen, missä se on, ja rakentamalla kylppäri sitten erilliseen tilaan. Miten tätä asiaa on niin vaikeaa ymmärtää? Ja vielä tullaan "neuvomaan" minua, joka olen näitä hankkeita monta kertaa kuitenkin onnistuneesti tehnyt. En tajua. :D
t. vessamaisteri
Eero Aarnion Lokki- ja Tuplakuplavalaisimet. Löytyy melkein joka toisesta kodista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo liian pienien mattojen hankkiminen on kyllä yleinen piirre suomalaisilla sisustajilla. Mattojen kuuluisi koota huonekalut ryhmäksi oleskelualueelle. Hassunnäköistä, kun keskellä lattiaa on joku pikku matto sohvapöydän alla.
Näissä liian pieni matto -sisustuksissa on aistittavissa budjetin pienuus, eli ihan kustannuskysymys lienee. Ostetaan edullisin mahdollinen vaihtoehto keskikokoisista matoista, eikä sitä vähän kalliimpaa ja suurempaa, muuten samanlaista mattoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Kapat on kauheita.
Älä muuta virka. Tai oikeastaan keksin yhden vielä hirveämmän verhovirityksen: sellaiset puoliverhot, eli ikkunan halki noin puolivälissä menee sellainen vaijeri, ja sitten siihen on ripustettu sellaiset rypytetyt lyhyet verhot, jotka peittävät vain ikkunan alaosan.
Ilmeisesti näille on ihan oma nimikin, eli salusiinit.
Ajan sisustusmuoti näkyy verhoista ehkä selkeämmin, kuin missään muissa sisustuselementeissä. Miettikääpä vaikka 70-luvun isokuvioisia pashanruskeita Marimekkoverhoja, 80-luvun puhviverhoja ja halpaa pitsiä tai vaihtoehtoisesti jotain mustia satiiniverhoja lasi-kromi-sisustetussa poikamiesboksissa.
Ysärillä oli kammottavia ”moderneja” kuvioverhoja ja jotain ihmeen texmex- ja Afrikkakuvioita.
Milleniumina tuli taas unikkoverhot, ja tietysti paneeliverhona! Paneeliverho oli ainoa oikea.
Nyt on taas isoa kukkaa ja peikonlehteä verhoissa, sellaista Laura Ashley-henkistä.Paneeliverhot ovat järkyttävän rumat! En ole missään nähnyt hyviä paneeliverhoja.
Mulle paneeliverhot viestittävät sisustajan olevan jonkinlainen neurootikko tai perfektionisti - "verhojen pitää olla jämptisti (että kuosi näkyy?), eihän herranen aika sentään verhokangas saa olla poimuilla miten sattuu"!
Joo ei mulla kyllä itselläni todellakaan ole paneeliverhoja, tykkään runsaista ja kauniisti laskeutuvista pellavaverhoista, mutta olenkin suurpiirteinen homssantuu.
Vierailija kirjoitti:
Matto keittiössä/ruokapöydän alla
Alkoi kiinnostaa, että mitä karseaa tässä on? Mulla ei ole mattoa ruokapöydän alla, mutta kiinnostaa silti. :D
Vierailija kirjoitti:
Tuosta Kenen kotona? -ohjelmasta on huomannut, että tällaiset 'sisustuskonsultit', 'sisustusneuvojat', sisustus'asiantuntijat', sisustusputiikkien pitäjät ovat järjestään hirveän persoonattomia - kaikilla on AINA samat trendit takuuvarmasti kämpissään, nyt esim. halkopino, rouheat vanhat, laittamattomat huonekalut ja pikkaisen jo jälkijunassa tulevilla neonkirjaimia, lauseita, tähtiä, täysvalkoisuus.
Harvat todella pesoonalliset sisustukset on ollut muilla kuin sisustusammattilaisilla. Luovuus, ja kekseliäisyys ja epäsovinnaisuus on asioita joista syntyy uutta, persoonallista, ja noita asioita ei saa pelkällä koulutuksella (koulutettu sisustusarkkitehti, jolla on sovinnainen maku tai värisilmä) tai innostuksella (ei koulutusta, mut mä oon aina tykännyt sisustaa ja mä oon ihan hirveen hyvä ihmistuntija ja on niin kiva myydä kaikkee pientä kivaa, joilla kaikki silleen yksilöllisen persoonallisesti sitten sisustaa).
No menkääs mihin tahansa sisustusliikkeeseen, niin tarjolla on tasan sitä yhtä ja samaa. Tulee mieleen vaan se, että nämä sisustusliikkeen omistajat ovat kaikki saman veneen vetäjiä. Jokainen haalii kauppaansa myytäväksi samaa tavaraa, valkoista ja sinkkiä ja vaaleanpunaisia tekokukkia ja tähtikuvioita ym. On varmaan aivan ihanaa viettää päivänsä siellä niitten tavaroitten keskellä, keksiä aina uusia sommitelmia ja esityksiä. Laitetaan tämä valkoinen talja tähän näin ja pari vaaleanpunaista kynttilää tuohon ja tämä sinkkivati siihen ja lyhty vielä, ai että on kaunista. Joka ikisessä putiikissa samat kamat.
Kaiken huipuksi kun menet viereiseen halpismyymälään, siellä myydään just sitä samaa kaitaliinaa viisi euroa halvemmalla ja samaa kynttilänjalkaa kympillä, mitä sisustusliike myy kahdellakympillä. Niitä ei vaan ole laitettu esille samalla tavalla "sointuvasti" muiden kamojen kanssa.
Tämähän se trendi on Hangosta Lappiin. Halpatavaraa kaikki, savuttavia kynttilöitä ja huonolaatuisia tekstiilejä.
Toisaalta arvokkaammissa liikkeissä on ne samat omat tavarat niissäkin. Artekia ja Marimekkoa yms. Ja niillä sisustaessa törmään samaan ilmiöön, samanlaisia sisustuksia samoine tavaroineen.
Persoonallisuus puuttuu, koska ei meillä ole tarjontaa sellaiseen. Vähäväkisessä maassa ei voi kovasti ollakaan.
80-luvulla mun suuri onneni oli saada käydä lähimmässä isossa kaupungissa ja ostaa sieltä ne kauniit verhoasetelmat, mitä olin jo pitkään himoinnut. Ja ne oli tosiaan ne kappa ja salusiinit keittiön ikkunaan. Ostin ne Anttilasta. Ou jee! Nyt en huolisi niitä ikimaailmassa. Mutta silloin olin hyvin nuori ja ensimmäistä omaa kotia laittamassa.
Itse asiassa ne oli ihan nätit. Vieläkin olen sitä mieltä, mutta ne on vaan täysin pois muodista ja epäkäytännölliset, nehän peitti ikkunaa joka puolelta. Se yläkappa oli vielä sellainen aaltomainen muodoltaan, että se oli sivuilta pidempi kuin päältä. Ne oli kauniin vihreät ja niissä oli jotain röyhelökuviota reunoissa. Ei sitä tiedä, vaikka tulisivat joskus muotiin uudestaan, kaikkihan tulee.
Yhdellä värillä sisustetut huoneet, esim. ysärillä oli paljon kokonaan vaaleansinisiä makuuhuoneita.
Kun täällä ei ole sitä pihaketjua, niin laitan tänne: maaseudulla usein nähty vastakkain istuttava keinu. Kauhea möhkö.
Tuo sisustuskrääsän homogeenisyys on kyllä valitettava ilmiö. Tosiaan samat kamat, jotka ovat hienosti näyteikkunassa, ovat pian paikallisen pilipalihallin hyllyllä. Samoja hempeän värisiä trendikkäitä tyynyjä, kynttilänjalkoja ja lampaantaljoja. On jos jonkinlaista trendikästä purkkia ja purnukkaa, tietysti kauden trendivärillä somistettuna.
Ja melkein samannäköiset tavarat, meni sitten siihen halpamarkettiin tai "laadukkaampaan" tavarataloon. Jos blogeissa yleistyy jonkin trendituote, niin kohta halpahalli lanseeraa sille vaihtoehdon. Kymmenen vuoden kuluttua kukaan ei muita, mikä oli designia ja mikä samaa halppiskrääsää. Se on tietysti yhdentekevää tämän kertakäyttökulttuurin aikakaudella.
Hölmö, jos ne peittäisi koko maapallon, niin ne peittäisi sen jo. Tollo!