Mielestäsi karseita sisustusjuttuja jotka ovat olleet valtaisa hitti kansan keskuudessa?
Esimerkiksi spottivalaisimet, sellaiset missä kepin varressa on niitä spotteja ja sitten ne kattoon upotettavat spotit. Näitä oli ihan jokaisella joskus 2000-l alkupuolella. Vallilan kelohonka. Harmaa laminaatti.
Kommentit (3976)
Harmaan värin käyttö on suosittua keski-iän ylittäneiden remontoijien keskuudessa. Se on turvallinen vaihtoehto ja koetaan aikaa kestäväksi ja tyylikkääksi valinnaksi.
Totuus on kaikkea muuta ja itse alan olla niin kyllästynyt harmaan ylivallalle. Kaikista kamalinta on, kun sisustukseen valitaan sekaisin kylmää sekä lämmintä harmaata, tyyliin keittiön kaapit lämmintä rusehtavaa harmaata, kaakelit sitten siniseen taittavaa tummanharmaata ja seinät maalataan keskiharmaalla. Lopputulos on ankea ja juuri sen näköinen, tässä että Jorma 67-vee on itse suunnitellut mielestään ajattoman tyylikkään sisustuksen.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on maininnut valkoisen sisustuksen inhokiksi. Millaiset kodit teillä on?
Minusta valkoinen on raikasta ja ei hypi silmille. En ole tietoisesti sisustanut valkoisella mutta ajan saatossa huonekaluja uusiessa suurin osa on hankittu valkoisena. Toki minulla on aina ollut paljon viherkasveja ja milloin minkäkin värisiä mattoja ja tyynyjä yms. Ja tehostevärisiä seiniäkin löytyy. Ja lattia on tummanharmaa. Mutta siis millaisissa kodeissa te asutte, minusta useimpien tuntemieni ihmisten kodit ovat hyvin vaalea sävyisiä.
Niin, muakin kiinnostais! Valkoinen, musta, harmaa ja kirsikka on tuomittu täällä. Millaisia koteja teillä oikein on?
Vierailija kirjoitti:
No minä en ymmärrä vaikka Iittalan astioiden suosiota. Onhan se suomalainen brändi joo, mutta kun jokaisella on niitä samoja. Esim joku Teema. Ylihintaisia ja tylsiä. Jos haluaa valkoisia peruskippoja ja kuppeja, niitä saa ihan yhtä laadukkaita hyvin paljon halvemmalla.
Sama täällä! En inhoa näitä, mutta kaikki Teemat, Taikat ja vastaavat tuntuvat löytyvän kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikean "taide"
Ja kun se sullekin esiteltäisiin eri ympäristössä, niin täydestä menisi kuin väärä raha.
😁 suuri osa ketjun kommentoijista menisi tähän ansaan.
Varmasti, harva nyt sinänsä tunnistaa jostain taulusta onko se huipputaidetta vai ei. Mutta silti ainakin itse mieluummin laitan seinilleni jotain yksilöllisempää, joka miellyttää silmää. Pelkkä tietoisuus, että tämä on se ikean taulu, joita on myyty tuhansia, on ihan turnoff omassa kodissa.
Tää on musta kyllä ihan yhtä naurettavaa ja pinnallista erikoisuuden tavoittelua: jokin asia sinänsä miellyttää itseä, mut ei halua sitä syystä että jollain muullakin voi olla sellainen...
"Minä olen niin erityinen, minulla niin uniikki maku" (vaikkei todellisuudessa edes olisikaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikean "taide"
Ja kun se sullekin esiteltäisiin eri ympäristössä, niin täydestä menisi kuin väärä raha.
😁 suuri osa ketjun kommentoijista menisi tähän ansaan.
Varmasti, harva nyt sinänsä tunnistaa jostain taulusta onko se huipputaidetta vai ei. Mutta silti ainakin itse mieluummin laitan seinilleni jotain yksilöllisempää, joka miellyttää silmää. Pelkkä tietoisuus, että tämä on se ikean taulu, joita on myyty tuhansia, on ihan turnoff omassa kodissa.
Tää on musta kyllä ihan yhtä naurettavaa ja pinnallista erikoisuuden tavoittelua: jokin asia sinänsä miellyttää itseä, mut ei halua sitä syystä että jollain muullakin voi olla sellainen...
"Minä olen niin erityinen, minulla niin uniikki maku" (vaikkei todellisuudessa edes olisikaan)
Heh, ei kyse ole siitä ollenkaan. Mutta jos tuhansilla tai miljoonilla ihmisillä on sama, se alkaa tökkiä. Esim kirppikset ovat pullollaan noita ikean sisustustauluja, ei tule yhtään persoonallinen olo. Enkä minä ketään kiellä niitä käyttämästä, siitä vaan jos miellyttää omaa makua.
Vierailija kirjoitti:
No minä en ymmärrä vaikka Iittalan astioiden suosiota. Onhan se suomalainen brändi joo, mutta kun jokaisella on niitä samoja. Esim joku Teema. Ylihintaisia ja tylsiä. Jos haluaa valkoisia peruskippoja ja kuppeja, niitä saa ihan yhtä laadukkaita hyvin paljon halvemmalla.
Ainakin mulle astiat, juuri nuo Iittalan Teemat, ovat ihan käyttötavaraa, eivät mikään sisustuselementti. Astioina mielestäni ovat oikein toimivan mallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on maininnut valkoisen sisustuksen inhokiksi. Millaiset kodit teillä on?
Minusta valkoinen on raikasta ja ei hypi silmille. En ole tietoisesti sisustanut valkoisella mutta ajan saatossa huonekaluja uusiessa suurin osa on hankittu valkoisena. Toki minulla on aina ollut paljon viherkasveja ja milloin minkäkin värisiä mattoja ja tyynyjä yms. Ja tehostevärisiä seiniäkin löytyy. Ja lattia on tummanharmaa. Mutta siis millaisissa kodeissa te asutte, minusta useimpien tuntemieni ihmisten kodit ovat hyvin vaalea sävyisiä.
Niin, muakin kiinnostais! Valkoinen, musta, harmaa ja kirsikka on tuomittu täällä. Millaisia koteja teillä oikein on?
No mulla on tammea (puuta, ei mitään laminaattia tai jäljitelmää), erilaisia pehmeitä vaaleita maalisävyjä seinissä, luonnonvalkoista, viherkasveja, luonnonmateriaaleja, vihertävää, jossain huoneessa siniharmaata, messinkiä, maalattuja huonekaluja (antiikkia), erilaisia kuoseja, kelim-mattoja väriläiskinä. Tauluja ja grafiikkaa, ei mitään tusinajulisteita home-tekstillä.
Itse en tykkää kovasta mustavalkosisustuksesta, se kontrastisuus on niin hyökkäävää. Siksi ihmettelen, kuinka se on uponnut massoihin. Valkoinen sisustus on pääsääntöisesti halvan näköinen, ellei se ole aidosti kallis, ja sitähän se ei massoilla ole. On helpompi tehdä laadukas sisustus muilla sävyillä kuin kaiken paljastavalla valkoisella. Kirsikka taas... No se on sitä ysärihalpista, kuten pyökkikin.
Harmaa laminaattilattia on tämän ajan puolipaneeli eli se sisustusjuttu, jota kilpaa revitään irti lattioista kun muoti seuraavaksi muuttuu. Sitten kauhistellaan, kuinka kaikilla on voinut olla noin kauhea lattia silloin 2010-luvulla. Se ei ole ajaton valinta, vaikka moni nyt niin erehtyy luulemaankin. Se on trendi ja trendit eivät koskaan ole ajattomia.
Akvaariot sisustuselementtinä joskus 90-luvulla. Niitä oli kaikkialla ravintoloista ja virastojen auloista lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko menee, että joku tulee kertomaan, kuinka hänellä on aitoa taidetta ja aitoja mattoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on tammea (puuta, ei mitään laminaattia tai jäljitelmää), erilaisia pehmeitä vaaleita maalisävyjä seinissä, luonnonvalkoista, viherkasveja, luonnonmateriaaleja, vihertävää, jossain huoneessa siniharmaata, messinkiä, maalattuja huonekaluja (antiikkia), erilaisia kuoseja, kelim-mattoja väriläiskinä. Tauluja ja grafiikkaa, ei mitään tusinajulisteita home-tekstillä.
Itse en tykkää kovasta mustavalkosisustuksesta, se kontrastisuus on niin hyökkäävää. Siksi ihmettelen, kuinka se on uponnut massoihin. Valkoinen sisustus on pääsääntöisesti halvan näköinen, ellei se ole aidosti kallis, ja sitähän se ei massoilla ole. On helpompi tehdä laadukas sisustus muilla sävyillä kuin kaiken paljastavalla valkoisella. Kirsikka taas... No se on sitä ysärihalpista, kuten pyökkikin.
Harmaa laminaattilattia on tämän ajan puolipaneeli eli se sisustusjuttu, jota kilpaa revitään irti lattioista kun muoti seuraavaksi muuttuu. Sitten kauhistellaan, kuinka kaikilla on voinut olla noin kauhea lattia silloin 2010-luvulla. Se ei ole ajaton valinta, vaikka moni nyt niin erehtyy luulemaankin. Se on trendi ja trendit eivät koskaan ole ajattomia.
Ihan tusinaa on tuo sinunkin sisustus kelim
mattoineen ja messinkeineen.
Se muovitarra, samanlainen jolla päällystetään kirjoja? Dh-fix tms. Koko keittiö vedetty muovimarmorilla, myös pöytäpinnat. Niiden päällä sitten pidetään leipiä, ruokia, pestään ja putsataan. Miten puhdistuu, mitä mahtaa muovista irrota, eikä edes pysy. Onhan se toki sen ajan jees kun otetaan instaan kuva.
Vanhojen huonekalujen maalaaminen, esim. juurikin siihen valkoiseen, steriiliin "maalaisromanttiseen" tyyliin. Kaikki vaan valkoisella, kiiltävällä, matalla, liitumaalilla! Nyt on muodissa 40-60-lukujen estetiikka ja mm. vanhat teak-huonekalut. Ai veditkö maalilla ne valkoiseksi. Kiva.
Se, että koko koti on yhtä sekamelskaa, sitä ja tätä mutta ei yhdensuuntaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mulle astiat, juuri nuo Iittalan Teemat, ovat ihan käyttötavaraa, eivät mikään sisustuselementti. Astioina mielestäni ovat oikein toimivan mallisia.
Meillä on teemat aina käytössä ja meilläpä juurikin mustana. Pidän mustasta väristä sen takia, että se korostaa ruuan värikkyyttä ja antaa sille syvyyttä.
Ruokapöytä, jonka ympärillä on kuusi erilaista ja eriväristä tuolia.
Ja ne vanhoista heinäseipäistä tehdyt tikapuut! Onneksi sentään rukit ja kirnut eivät enää kuulu normisisustukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en valkoista vastusta värinä, vaan sitä, että asunnosta tehdään totaalisen valkoinen vailla muita värejä. Uskoisin, että valtaosa valkoisen "inhoajista" kammoksuu juuri sitä. Sellainen kokovalkoinen "sairaalalook" on vain äärimmäisen kolkko ja kylmä. Itse kannatan hyvinkin valkoisen käyttöä, kunhan siinä vain kontrastina jotain tummempia sävyjä pehmeyttä ja kontrastia tuomassa. Mutta se tummempi väri ei saa taas olla pelkkää mustaa. Myös mustavalkoinen kylmä ja kolkko.
Tulihan näitä sisustuksen kukkasia nähtyä aiemmassa ammatissa:
Kun ei ole raaskinut laittaa edes sitä samaa laminaattia kaikkiin huoneisiin, vaan kämppä näyttää joltain laminaattikuvastolta. Jossain huoneissa ehkäpä vielä muovimatto.
Puolipanelointi näyttää useimmiten kamalalta. Suomessa kodit ei muutenkaan ole kovin korkeita, joten tuo on hyvä tapa korostaa mataluuden vaikutelmaa. Aika on ajanut jo ohi tästä, mutta yhä jotkut näitä haluaa laittaa.
Kauttaaltaan mäntypaneloidut seinät muistuttavat enemmän saunaa kuin olohuonetta. Pahimmillaan seiniin on laitettu karheaa raakalautaa.
Seinissä ja katoissa näkyvät levyjen raot.
Tee-se-itse -miehen maalaamat seinät, jossa hakkausjälki menee miten sattuu, valorajaa ei ole tehty, ja seinissä on kuivaneita maaliklimppejä ja telasta jääneitä höytyviä. Parhaimmillaan telalla on osuttu valkoiseen kattoonkin. Olen nähnyt myös näitä aivopieruja, että lattia on lämmintä puuta ja seinään on lätkitty kylmää harmaata. Unohtamatta sitä, että ei ole älytty tasoittaa seinää kunnolla.
Kuviollista tapettia ei ole osattu kohdistaa, vaan kuvio menee miten sattuu. Mutta kun on pitänyt itse se "helppo" non-woven -tapetti sinne laittaa.
Lattialista ihan eri väriä kuin lattia tai seinä.
Olisipa hauskaa nähdä koti, jossa ei ole mitään tässä ketjussa mainituista asioista. :D
Toi laminaattilattioista valittaminen on vähän typerää. Olisiko muovimatto sitten nätimpi ja parempi? Niinpä, tuskin. Parketti tai puulattia on tietysti kaunis, mutta ei sovi kaikkien tarkoituksiin ja budjettiin. Vuokralla asuvillekin se laminaatti on varmaan kiva vaihtoehto verrattuna johonkin kulahtaneeseen ja värjäytyneeseen muovimattohirvitykseen.
Kivijäljitelmä seinäpinnat, ihan missä tilassa vaan. Epäaidon näköisiä ja hassuja. Tiesin jo kun buumi alkoi, että niitä kilvan revitään kymmenen vuoden kuluttua seiniltä.
Minusta on yksinomaan piristävää ja hauskaa katsella koteja, joista selvästi näkyy jonkun ajanjakson suositut esineet. Karkkilan lähellä on museo, jossa on Högforsin tehtaan työläisten asuntoja eri vuosikymmeniltä tyypillisine esineineen. Siellä oli hauska silmäillä menneiden aikojen trendejä, kuinka ihmiset ovat pyrkineet saamaan kotinsa kauniiksi. Miksi muotiesineet kodeissa muka olisivat sen hassumpia kuin muotivaatteetkaan. Miksi pitää nauraa ylimielisesti tähtityynyille. Ne ovat varmasti sillä hetkellä tuottaneet iloa sille, joka niitä on kotinsa kaunistukseksi hankkinut.
P.S. WT-sanan väärinkäyttö alkaa saada naurettavia piirteitä. Harva tietää sanan todellisen merkityksen.