Saavatko opettajat ruokailla kouluruokalassa ilmaiseksi? ev
Kommentit (21)
Eivät saa. Osa syö verotusarvolla, osa maksaa hinan (4-5 e). Se miten ruoka veloitetaan, riippuu tietysti kunnasta.
Eivät saa, joten kateelliset ei tähänkään pääse iskee.
Mun mies ostaa ruokalipukkeita koulusta. Muistaakseni hiukan yli 3 e. Yleensä ruokailun valvontavuorossa olevat opettajat saavat syödä ilmaiseksi, koska heidän tulee valvoa ja toimia erimerkkinä ( että ne laihduttavat teinitytöt ei pääse kuittailemaan).
Lasteni koulussa opettajat maksavat ruokailulipuista 5,40 €/kpl.
Ei saa syödä ilmaiseksi. Yli 4 euroa maksaa annos kouluruokaa. Ja valvoja ei saa syödä, vaan valvoa. Ehkä alakoulussa saa samalla syödäkin?
Ei todellakaan saada, ja kaiken lisäksi joudumme syömään metelissä ja valvomaan oppilaita. Rauhallista ruokataukoa ei kaikkilla opettajilla ole lainkaan:(
Jos on valvontavuorossa, joutuu maksamaan ruuasta reilut 3 euroa. Jos on hyppytunti eikä valvo mitään luokkaa vaan syö itsekseen, ruuan hinta on reilut 5 euroa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:28"]
Mun mies ostaa ruokalipukkeita koulusta. Muistaakseni hiukan yli 3 e. Yleensä ruokailun valvontavuorossa olevat opettajat saavat syödä ilmaiseksi, koska heidän tulee valvoa ja toimia erimerkkinä ( että ne laihduttavat teinitytöt ei pääse kuittailemaan).
[/quote]
no itseasiassa valvontavuorossakaan ei syödä ilmaiseksi vaan maksetaan se verotusarvo - menee suoraan palkasta. Opettaja ei missään tilanteessa syö ilmaiseksi koulussa, on ainoastaan eroja, miten maksu hoidetaan (joissain kunnissa lipukkeet, joissain menee palkasta jne.)
Tässä on varmasti kuntakohtaisia eroja.
Lisäksi "täytyy" maksaa niistä kumiperunoista, klönttisestä makkarakastikkeesta, kalattomasta kalakeitosta ja jäähtyneestä puurosta.
Kuntakohtaisia eroja I know.
Omien eväiden syönti hankalaa, kun täytyy syödä oppilaiden kanssa ja valvoa heitä ja siis samalla näyttää esimerkkiä ruokailusta.
ennen vissiin saikin syödä, mutta siinä tuli just joku verotusjuttu vastaan. eli maksaa ihna kaikille. tosin koulu, jossa itse olen työkkärin kautta harjoittelussa tulee sen verran harkkareissa vastaan, että tarjoaa ruoan. mielestäni kiltisti tehty! :)
Olen erään ison (90 000 asukasta) kaupungin ruokapalvelussa työssä. Meillä opettajat maksavat ruuasta verotusarvon suoraan palkassa. Se on vähemmän kuin mitä esimerkiksi me ruokapalveluiden työntekijät maksamme (myös verotusarvo, suoraan palkasta), koska opettajilla on ns. valvontaruokailu. Käytännössä opettajat eivät kuitenkaan juuri puutu oppilaiden tekemisiin, elleivät keittiöhenkilökunnan jäsenet ensin kerro, jos on jotain häikkää. Toki tässäkin on opettajakohtaisi eroja. Toki on ymmärrettävää että 150-senttinen naisopettaja ei ehkä ole paras auktoriteetti parimetriselle, ysiluokkalaiselle erityisryhmän oppilaalle.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:39"]
Lisäksi "täytyy" maksaa niistä kumiperunoista, klönttisestä makkarakastikkeesta, kalattomasta kalakeitosta ja jäähtyneestä puurosta.
Omien eväiden syönti hankalaa, kun täytyy syödä oppilaiden kanssa ja valvoa heitä ja siis samalla näyttää esimerkkiä ruokailusta.
[/quote]onpas lapsellista kirjoittelua, kyllä tekis pieni nälkä hyvää sunkin miehellesi
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:39"]
[/quote]onpas lapsellista kirjoittelua, kyllä tekis pieni nälkä hyvää sunkin miehellesi
[/quote]
Tuo on kyllä ihan totta. Monissa kouluissa, joissa ruoka tulee isoilta keskuskeittiöiltä, ruoka on todella huonoa (paljon käytetty täyteaineena, esim. jauhoja, eineksiä on usein, jne).Jos ruokana on esim. maksalaatikkoa, en kyllä maksa silloin ruuasta, vaan otan eväät. Saarioisten äitine loota jääköt muille.
saako opettajat erityisruokavaliota verotusarvolla
Ei saa. En edes syö meidän koulumme ruokalassa, vaan läheisessä lounasravintolassa. Ruoka on vain hieman kalliimpaa, mutta tuplasti parempaa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:28"]
[/quote]
MIssä näin? En nyt muista, oliko ruuan hinnassa jotain eroa sen mukaan, onko valvontaa vai ei, mutta ei se ole koskaan ilmaista ollut.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:45"]
Olen erään ison (90 000 asukasta) kaupungin ruokapalvelussa työssä. Meillä opettajat maksavat ruuasta verotusarvon suoraan palkassa. Se on vähemmän kuin mitä esimerkiksi me ruokapalveluiden työntekijät maksamme (myös verotusarvo, suoraan palkasta), koska opettajilla on ns. valvontaruokailu. Käytännössä opettajat eivät kuitenkaan juuri puutu oppilaiden tekemisiin, elleivät keittiöhenkilökunnan jäsenet ensin kerro, jos on jotain häikkää. Toki tässäkin on opettajakohtaisi eroja. Toki on ymmärrettävää että 150-senttinen naisopettaja ei ehkä ole paras auktoriteetti parimetriselle, ysiluokkalaiselle erityisryhmän oppilaalle.
[/quote]
Olen ollut monessa koulussa opettajana, eikä missään ole keittiöhenkilökunta puuttunut oppilaiden käyttäytymiseen. Ruokalassa on aina useampi opettaja valvontavuorossa (seisoo vahtimassa jonoa/ palautusta tai kuljeskelee pöytien välissä) ja muutkin hyppäävät kesken syömisen pistämässä korstoja kuriin.
Kurja koulu teillä, jos opettajat eivät hoida hommiaan...
Ei anna suoraan rahaa keittäjälle, mutta verona otetaan luulisin.