Onko tilamaidossa lehmän ja heinän maku?
Joo vai ei?
Tarkoitan maatilalta suoraan ostettua maitoa!
Kommentit (22)
Maistuu heinälle kuten luomumaito!
No ei ole ei. Ei vuohta, eikä saateita eikä heinää. Maistuu ihan tavalliselta rasvaiselta maidolta. Lämpimänä voi maistua erilaiselta, mutta kun jäähdytetty on oikein mainiota.
Me ollaan vuosia haettu tilamaitoa ja useammalta tilalta sinä aikana. Joittenkin tilojen maito maistuu ja haisee vain maidolle, jonkun tilan maidossa on ollut pieni sivumaku ja haju myös. Kerran haimme yhden ison tilan maitoa, joka maistui ihan samalle kuin navetassa haisee ja kuulemma se ominaismaku on tuon tilan maidossa aina.
No jaa! VAikea sanoa kun olen juonut vaan kaupan purkitettua maitoa!
Lähinnä tilamaito maistuu raikkaalle, koska se on niin tuoretta verrattuna meijerin ja kaupan kautta kierrätettyä maitoa. Rasvaistakin tilamaito on, mutta se rasvan maku alkaa maistua vasta, jos maito on muutaman päivän vanhaa.
Mutta yksittäisen tilan maidossa voi erottua jokin sivumaku, joka johtuu sen tilan rehusta, johon lehmät reagoivat. Esim. rehussa jos on laatuvaihteluja hankalan kesän jäljiltä, niin se voi talven mittaan heijastua maitoon. Kaupan maidossa nuo makuvirheet eivät maistu, koska se yksittäisen tilan maito on sekoittunut niin suureen määrään maitoa.
Kannattaako ostaa tilamaitoa? Paljon maksatte litrasta?
Paljon lehmänmaidossa on rasvaprosentteja jos sille ei tee mitään muuta kuin kuumentaa? Vai riippuuko sekin lehmäyksilöstä?
Itse maitotilalta kotoisin, joten tilamaidon juonti tuttua. Kesäisin kun lehmät alkavat saada tuoretta heinää niin maidossa maistaa kyllä uuden vivahteen, mutta siihen tottuu nopeasti. Talvisin syötävä kuivaheinä/virtanen taas ei maistu niinkään.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:00"]
Paljon lehmänmaidossa on rasvaprosentteja jos sille ei tee mitään muuta kuin kuumentaa? Vai riippuuko sekin lehmäyksilöstä?
[/quote]
Miksi sitä pitäisi kuumentaa? Ei mitään syytä jos juo vaan.
No ei maistu, hyvää terveelistä maitoa verrattuna kaupan moneenkertaan käsiteltyyn. 5l kannusta olen 5e maksannut.
Tavallisen lehmän maidossa muistaakseni suunnilleen 4,5%, kyytön maidossa 4,2%. Eikä sitä tilamaitoa tarvii kuumentaa. Jos haluat pastöroitua maitoa, hae sitä kaupasta.
Jos haluaa vähärasvaisempaa, kannattaa maitoa seisottaa jääkaapissa pari päivää ja kuoria kermat päältä pois. Rasva nousee kermaksi pintaan ja tuosta kermasta saa tehtyä kermavaahtoakin.
Rehut vaikuttavat maidon makuun. Joskus ihmeteltiin kun tutun tilan maidossa oli vienoinen sivumaku. Lehmille oli silloin syötetty tavallisen rehun joukossa jotain muuta rehua kokeeksi.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:00"]
[/quote]
Kyllä se maito mitä minä olen lapsena joutunut joskus maistamaan kaverin kotona, maistui niin lehmän sonnalle, että ei sitä pystynyt juomaan. Lähes samalle maistuu kaupan maito Virossa.
Ei minusta siina ole mitaan outoa makua. Ei valittamista.
en tiedä