Auttakaa mua vaatteiden karsimisessa! Pitäisi heittää pois
vaatteita, mutta en osaa päättää, mitkä voi jo laittaa pois. Millä perusteella luovutte vaatteistanne?
Kommentit (25)
Yksi hyvä sääntö vaatekaappien ylläpitoon raivauksen jälkeen on, että aina kun ostat uuden vaatteen, on yhdestä vanhasta hankkiuduttava eroon.
Minulle Konmari on toiminut juuri vaatteiden karsimisessa hyvin. Eli käyt vaatteet kerralla läpi ja jätät vain ne, joista koet erityisesti pitäväsi. Ne mitä et ole vaivautunut silittämään saavat lähteä ilman muuta. Ei mitään pisteytyksiä tai pitkiä funtsailuja, se tieto tulee silmänräpäyksessä kun katsot vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle Konmari on toiminut juuri vaatteiden karsimisessa hyvin. Eli käyt vaatteet kerralla läpi ja jätät vain ne, joista koet erityisesti pitäväsi. Ne mitä et ole vaivautunut silittämään saavat lähteä ilman muuta. Ei mitään pisteytyksiä tai pitkiä funtsailuja, se tieto tulee silmänräpäyksessä kun katsot vaatetta.
Mulla on käynyt niin, etten mistään vaatteesta ole raaskinut luopua. En tiedä miten paljon muilla ihmisillä on vaatteita, mutta minulla niitä on mielestäni paljon ja kuitenkin aina käytän niitä muutamia samoja vaatteita. Uusia vaatteita en ole ostanut yli 10:een vuoteen (paitsi alushousuja ja yhden talvitakin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on käynyt niin, etten mistään vaatteesta ole raaskinut luopua. En tiedä miten paljon muilla ihmisillä on vaatteita, mutta minulla niitä on mielestäni paljon ja kuitenkin aina käytän niitä muutamia samoja vaatteita. Uusia vaatteita en ole ostanut yli 10:een vuoteen (paitsi alushousuja ja yhden talvitakin).
Eikö sinulla ole ollut yhtään liian pientä tai kulunutta tai epämuodikasta vaatetta? Jos et ole yhdestäkään voinut luopua, kannattaa miettiä voiko sinulla olla aito hamstrausongelma. En tiedä miten sellaiseen voi Suomessa saada apua, mutta hamstraus voi johtaa todella traagisiin olosuhteisiin. Kannattaa hakea apua mahdollisimman varhain!
Kunto, onko vaate hyväkuntoinen vai huonokuntoinen, huonot pois. Onko vaate käytössä vai ei koskaan käytä, eikä tarvitse varavaatteeksi - ne pois. Onko vaate sopivan värinen. Onko vaate liian kuuma tai kylmä, keinokuitua. Aito luonnon materiaali aika hyvä, puuvilla, silkki ja villa. Onko vaate miellyttävä päällä, ei purista, epämiellyttävät pois. Valahtaako vaate päältä pois, liian veltto tai suuri.