Pitääkö tässä oikeasti lähteä lääkäriin siksi että lapsen jalassa on rakko? Ei anna koskea siihen, hyvä kun katsoakaan, nilkuttaa ja eskarissa oli jäänyt sisään kun muut menneet ulos
Kipeä on selvästi, mutta pitää linkata karkuun .
Kommentit (24)
Saisitko ostettua ja laitettua siihen rakkolaastarin? Rakkojen kohdat ovat kipeitä ja arkoja jos kinttuun yritetään kenkää. Kävely ei tunnu kivalta varsinkin jos rakko on puhjennut niin vereslihalla oleva iho näkyy.
Talviaikaan rakkoon ei yleensä tule mitään mätäpaisetta että pitäisi lääkärillä käydä.
Sun pitäis nyt saada muksulle markkinoitua hyvä laastari ja sitten sanot ettei sihen tarvitse pariin päivään edes koskea.
Puhkaistahan se pitäisi, mutta pelkkä neulan näkeminen aiheutti sellaisen huudon etten uskalla enää ehdottaa vaikka miten vakuuttelin ettei satu ja sen jälkeen pystyy taas kävelemään kunnolla. Laitoin laastarin ja toivon, että puhkeaa itsestään.
Ap
Puhkeaa itsestään. Laitoitko rakkolaastarin?
Lapsella siis adhd ja yliherkkyttä, mikä hankaloittaa" vähän" tätä hommaa..
Kerran satutti nenänsä ja juoksi veret leukaa pitkin valuen karkuun ,kun koetin lähestyä paperin kanssa .
Ap
Vierailija kirjoitti:
Puhkeaa itsestään. Laitoitko rakkolaastarin?
Mulla ainakin kaikkein kipeimpiä ovat rakot, joissa on rakkolaastari. En tiedä miksi, mutta rakkolaastari minulla turvottaa rakkoa entistä enemmän. Minä (vastoin kaikkia ohjeita) puhkaisen rakot aina. Desinfiointiaineella puhdistan niin neulan kuin rakon, painelen varovasti nesteen ulos ja desinfioin uudestaan. Ja laitan tavallisen laastarin päälle.
Laitoin laastarin , en rakko mutta tavallisen jo aamulla! Irtosi eskarissa eikä ollut antanut sielläkään koskea jalkaan , soittivat sitten minulle ja kysyivät mikä jalassa on. Nilkuttaa pahasti ja koko jalkapohja on ihan punainen.
Vierailija kirjoitti:
Puhkaistahan se pitäisi, mutta pelkkä neulan näkeminen aiheutti sellaisen huudon etten uskalla enää ehdottaa vaikka miten vakuuttelin ettei satu ja sen jälkeen pystyy taas kävelemään kunnolla. Laitoin laastarin ja toivon, että puhkeaa itsestään.
Ap
Rakkoa ei saa puhkaista. Nyt kudokset rakon alla pysyvät puhtaana kunnes uusi iho alkaa muodostua rakon alle. Puhkaisu antaa tien lialle ja haitallisille mikrobeille.
Rakot voivat olla todella kipeitä. Melkeen jäisin päiväksi kotiin kun lapsi ei edes kävellä pysty, vaikka syy kuulostaa hassulta.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin laastarin , en rakko mutta tavallisen jo aamulla! Irtosi eskarissa eikä ollut antanut sielläkään koskea jalkaan , soittivat sitten minulle ja kysyivät mikä jalassa on. Nilkuttaa pahasti ja koko jalkapohja on ihan punainen.
Tuon kanssa menisin kyllä lääkäriin.
Lasten rakot ja haavat paranevat nopeasti, kunhan huolehtii puhtaudesta ja seuraa mahdollista tulehdusta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lopeta heti tuollaiset neulahommat. Jos koko jalkapohja on punainen, on kysymyksessä tulehdus, mikä vaatii lääkäriä.
On täällä taas asiantuntijoita. Rakkolaastari toimii kyllä erittäin hyvin ja parantaa ihon, mutta se edellyttää rakon puhkaisemista ensin. Sen jälkeen iho puhdistetaan desinfect aineella ja laitetaan rakkolaastari paikoilleen.
Pitäsikö sun vähän enemmän panostaa sun lapsen terveyden ja hyvinvoinnin hoitoon, kun on herkkyyksiä ym. Kai sä nyt tajuat, että neulalla pelottelu on todella huono idea ihan normillekin muksulle.
Rakot hoidetaan nykyään rakkolaastarilla, joka vie kivun pois, estää uuden vaurion synnyn ja suojaa kohtaa kunnes iho on parantunut riittävästi. Osta myös uudet kengät, että ei tule lisää rakkoja jalkoihin. Huoh.
Mistä se rakko on tullut? Jos kengästä, niin ei ainakaan samoja kenkiä jalkaan. En edes halua uskoa, että olisi esim. palovamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Rakkoa ei saa puhkaista. Nyt kudokset rakon alla pysyvät puhtaana kunnes uusi iho alkaa muodostua rakon alle. Puhkaisu antaa tien lialle ja haitallisille mikrobeille.
Mä yleensä puhkaisen rakon aina varovaisesti neulalla, eihän siitä tule kuin pieni reikä (ja desinfioinut toki sekä neulan ennen operaatiota että rakkoalueen puhkaisun ja tyhjennyksen jälkeen). Kipu katoaa hetkessä, tavallinen laastari riittää suojaamaan. Koskaan ei ole seurannut mitään kamaluuksia.
Joskus kun taas oon kokeillut antaa rakon olla rakkolaastarin kanssa, niin se kalvo on onnistunut hiertymään rikki, mikä jälkeen koko alue on ollut tulehtunut ja kipeä monta päivää. Puhkaisuissa mulla taas on onnistumisprosentti sata vaikka sitä oon käyttänyt huomattavasti useammin.
Toki apteekit haluaa tyrkyttää meille niitä rakkolaastareita "ainoana oikeana tapana" kun ne maksavat huomattavasti normilaastareita enemmän.
Mulla oli viimeksi rakko ja compeedin alla se vain muhi viikon muuttumattomana. Sen jälkeen puhkaisin sen desinfioidulla nuppineulalla ja laitoin uuden compeedin ja sitten se vasta parani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oikeastiko? Minäkin aina puhkaisen, siis teen neulan pään kokoisen reiän, nesteet pois ja vanha iho jää siihen päälle yhä olemaan suojana laastarin lisäksi. Ja kaikki desifiointiaineen kanssa. Ei tunnu enää missään sen jälkeen kun veresliha on tuplasuojattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mä yleensä puhkaisen rakon aina varovaisesti neulalla, eihän siitä tule kuin pieni reikä (ja desinfioinut toki sekä neulan ennen operaatiota että rakkoalueen puhkaisun ja tyhjennyksen jälkeen). Kipu katoaa hetkessä, tavallinen laastari riittää suojaamaan. Koskaan ei ole seurannut mitään kamaluuksia.
Joskus kun taas oon kokeillut antaa rakon olla rakkolaastarin kanssa, niin se kalvo on onnistunut hiertymään rikki, mikä jälkeen koko alue on ollut tulehtunut ja kipeä monta päivää. Puhkaisuissa mulla taas on onnistumisprosentti sata vaikka sitä oon käyttänyt huomattavasti useammin.
Toki apteekit haluaa tyrkyttää meille niitä rakkolaastareita "ainoana oikeana tapana" kun ne maksavat huomattavasti normilaastareita enemmän.
Just näin.
Ei sitä rakkoa saa mennä törkkimään enempää kuin on pakko, mahdollisimman pieni reikä ja varovaisesti neste ulos. Ja puhtaat välineet ja kädet ja rakon ympäristö sekä laastari heti päälle.
Tuo AP:n lapsen tapaus nyt kuulostaa tosin siltä, että rakko saattaisi olla tulehtunut, jos jalkapohja on punainen.
-6
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tiesitkö että aiheutat puhkaisemalla vain infektion?
Anna lapsen olla paljain jaloin niin paljon kuin mahdollista, ja laita rakkolaastari pariksi päiväksi. En tiedä miten olette lapsen kasvattaneet, jos hän kivuissaan sinua linkkaa karkuun? Pakkohan tuo on hoitaa ja anteeksi vain, mutta kuulostaa aika uusavuttomalta lähteä tuon takia lääkäriin. Istuta lapsi syliisi ja selitä hänelle rauhallisesti, miten rakko hoidetaan yhdessä. Älä koske rakkoon väkisin, mutta kerro selvästi, että kipu hellittää kun siihen saadaan laastari ja että kipuun auttaa se, että se hoidetaan.