Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"20 euron" ruokaviikko johon ei kuitenkaan lasketa mukaan mitä kaapeissa oli ennestään

Vierailija
04.03.2019 |

Iltasanomissa.No tuolla logiikalla minä syön ilmaiseksi vielä pitempään.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syövät myös esim kuhaa. 

Miten helv…? Kuha maksaa 28€/kilo ja sitä pitää syödä enemmän kuin lihaa joten 2 hengen annos on yli 10€!? Varmaan sitten kalastavat itse, kaupasta ei tuohon budjettiin saa

Tai sitten kuha on ostettu edellisellä viikolla, eikä sitä siten tarvitse laskea 20 euron viikkobudjettiin😂

Tästä tulee mieleen eräs bloggaaja, joka iloisesti tekee ilmaisruokia "hävikistä", eli kaikki fileet ja ravut, jotka ovat yön yli kaapissa, muuttuvat kuin taikaiskusta ilmaisiksi. 

Vierailija
22/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syövät myös esim kuhaa. 

Miten helv…? Kuha maksaa 28€/kilo ja sitä pitää syödä enemmän kuin lihaa joten 2 hengen annos on yli 10€!? Varmaan sitten kalastavat itse, kaupasta ei tuohon budjettiin saa

Tai sitten kuha on ostettu edellisellä viikolla, eikä sitä siten tarvitse laskea 20 euron viikkobudjettiin😂

Kuha on kalastettu itse, kuten jutusta selviää. Tuo on tuillaeläjien retoriikkaa, että kalat, marjat ja sienet on niin kalliita, että enemmän tukia pitää saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuuroa tai makaronia? Mistä protskut?

Kaurapuurossa on vähän proteiinia mukana. Oliiviöljyä mukaan niin pitää kauemmin nälänpoissa.

Vierailija
24/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syövät myös esim kuhaa. 

Kuha on kalastettu itse, kuten jutusta selviää. Tuo on tuillaeläjien retoriikkaa, että kalat, marjat ja sienet on niin kalliita, että enemmän tukia pitää saada.

No on ne kalliita, jos ei asu landella. Täältäkin se lähteminen jonnekin kalaan, tai marjaan on aika kallista. Lisäksi ne kalavehkeetkin pitäisi ostaa. Saattaa olla, että artikkelin naisellakin menee kalareissuun isohko summa bensoineen ja syötteineen, mutta eiväthän nämä osaa laskea. Ihan samaan kategoriaan menee nämä ilmaisen riistan hehkuttajat, jotka syyttelevät kun ei mennä metsälle.

Vierailija
25/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syövät myös esim kuhaa. 

Sinulta menee nyt ketjun pointti ohi, 20 euron viikkobudjetti ei ole ainakaan silloin tällöin toteutettuna mitenkään mahdoton, mutta jutun pariskuntahan käyttää todellisuudessa kaksin- tai kolminkertaisen summan, kun kuukausitasolla tarkastellaan.

Vierailija
26/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Mä käyn kaupassa harvoin, yleensä noin puolentoista viikon välein. Tämän jutun logiikalla mun ruokakuluni olisivat joka toinen viikko nolla euroa, kun laitan ruokaa "ihan vaan siitä mitä kaapeista löytyy". 

Vierailija
27/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on aina näitä samoja.

Muutama viikko sitten otsikoitiin kuinka sijoittajaksi voi ryhtyä jo 15 euron panostuksella. Otsikosta unohtui että alkupääomaa oli saatu 60 000.

Pari vuotta sitten toimittaja oli säästänyt suuren summan rahaa lyhyessä ajassa, muuttamalla sukulaisen nurkkiin asumaan. Harhaanjohtavaa otsikointia.

Jossain iltapäivälehden talousosastossa ammattilainen antoi säästövinkkejä köyhille: lista alkoi sillä, että porkkanoita on hyvä syödä. Lisäansioita saa neulomalla villasukkia myyntiin. Ja listan viimeisenä kerrottiin, että sijoitusasuntoonkin pääsee kiinni ihan pienellä rahalla.

Vierailija
28/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin lasken saamieni kalojen hinnat. Esim viimeviikolla söin 54 eurolla itse kalastamaani siikaa. 

29/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä kaapeissa olevia tuotteita lasketa mukaan jos ne oveat ostettu jossakinvaiheessa sillä 20e pudjetilla. Nykyäänhän pystyyhelposti säästämään ruokalaskussa kun käyttää fiksuruokaa jne. 

Vierailija
30/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua askarruttaa neuvo siitä, että pakastimen voi kerätä täyteen sieniä, joita saa ilmaiseksi metsästä. En ole kuuna päivänä kuitenkaan tavannut ihmistä, joka söisi vatsansa täyteen sieniä; sienet ovat aina hyvin pieni osa jotakin muuta ruokalajia, jonka muut ainekset pitää ostaa kaupasta rahalla. Minä pidän sieniä lähinnä mausteena, jota ruoassa voi olla, mutta jota voi ihan yht hyvin olla olemattakin.

Vierailija
31/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Mä käyn kaupassa harvoin, yleensä noin puolentoista viikon välein. Tämän jutun logiikalla mun ruokakuluni olisivat joka toinen viikko nolla euroa, kun laitan ruokaa "ihan vaan siitä mitä kaapeista löytyy". 

Juuri näin. Minulla on tämä viikko todella halpa. Ehkä pari euroa, jos maitoa. Syön vain aiemmin itse keräämiäni tuotteita, kaupasta kerätty mustikatkin viime viikolla. Samoin lihaa ja kalaa on pakkasessa, metsästin ja kalastin nekin viime viikolla Minimanista ja Lidlistä. Eli viikon ruokakulut 2 euroa.

Vierailija
32/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin viljelin koko vuoden ja syksyllä pystyin sanomaan että ruoasta puolet oli itse valmistettua siihen meni vain vuosi tai oikeammin muutama aikaisempikin vuosi opetellessa. Mutta onhan se hienoa kuvitella että sen kun tekee ruokaa niistä pihalla automaattisesti kasvavista banaaneista. Lohi hyppää karhunkin suuhun koskessa.

Vierailija
33/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua askarruttaa neuvo siitä, että pakastimen voi kerätä täyteen sieniä, joita saa ilmaiseksi metsästä. En ole kuuna päivänä kuitenkaan tavannut ihmistä, joka söisi vatsansa täyteen sieniä; sienet ovat aina hyvin pieni osa jotakin muuta ruokalajia, jonka muut ainekset pitää ostaa kaupasta rahalla. Minä pidän sieniä lähinnä mausteena, jota ruoassa voi olla, mutta jota voi ihan yht hyvin olla olemattakin.

No kyllä esim. sienikeitossa, -kastikkeessa tai -pastassa/risotossa se sieni on pääraaka-aine ja muut aineet (kerma, sipuli, mausteet, pasta/riisi) ei kovin paljon maksa. Ja esim. sienikastike ja uunijuurekset on todella edullinen ateria, jos on sienet kerännyt itse. En syö lihaa kuin harvoin, joten mulle nämä on ihan pääruokia.

Vierailija
34/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No haloo, eikö siinä ollut kahden ihmisen ruuat a 2,85 päivä? Aika harvan tarvitsee yrittääkään tulla noin pienellä toimeen edes viikkoa.

Tuo ei muuta olennaista harhaanjohtavuutta tuossa jutussa,kaapit täynnä ei maksa viikkoihin mitään.

Eikö siellä ollut lähinnä mausteet, riisiä ja oliko vielä jotain muuta? Mausteillako itse elät? 2,85/päivä kahdelle on todella vähän viikonkin ajan. Mitä ruokaa sillä saa?

2.85 päivässä ei tarkoita mitään pelkän viikon ajaksi,kahvipakettikin maksaa 3-5€ ja kuluu alle viikossa noilla,mausteet 100g n. euron ja kuluu muutamalla kokkauksella.

Vierailija
35/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on aina näitä samoja.

Muutama viikko sitten otsikoitiin kuinka sijoittajaksi voi ryhtyä jo 15 euron panostuksella. Otsikosta unohtui että alkupääomaa oli saatu 60 000.

Pari vuotta sitten toimittaja oli säästänyt suuren summan rahaa lyhyessä ajassa, muuttamalla sukulaisen nurkkiin asumaan. Harhaanjohtavaa otsikointia.

Jossain iltapäivälehden talousosastossa ammattilainen antoi säästövinkkejä köyhille: lista alkoi sillä, että porkkanoita on hyvä syödä. Lisäansioita saa neulomalla villasukkia myyntiin. Ja listan viimeisenä kerrottiin, että sijoitusasuntoonkin pääsee kiinni ihan pienellä rahalla.

Köyhä sijoitusasuntoon kiinni?? Tukehdun nauruun,ei helv...

Vierailija
36/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi lukea se juttu ennen kommentointia. Kuha oli itse kalastettua.

En ymmärrä miksi kaikesta pitää raivostua. Jos joku kertoo syövänsä hyvin ja monipuolisesti reilulla budjetilla siitä ollaan vihaisia: kyllä yksillä on varaa, kehtaakin kehuskella! Sitten kun joku kertoo miten on kriisitilanteessa pärjännyt vähällä, sekin on niin ärsyttävää!

Kaipa jokainen tajuaa että vuosikausien ruokavalioiksi noista kahden kympin viikoista ei ole, mutta hätätilassa pärjää ja saa vatsansa täyteen. Eikö se ole tärkeintä että selviää? Mä otan nuo jutut sillä asenteella että annetaan vinkkiä, ei että ollaan ylimielisiä. Mutta kaikesta saa näköjään herneen nenään kun niin haluaa.

Muuten olen sitä mieltä että pakastin on pienituloisen paras ystävä. Saa olla eri mieltä.

Vierailija
37/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu kirjoitti:

Eihän niitä kaapeissa olevia tuotteita lasketa mukaan jos ne oveat ostettu jossakinvaiheessa sillä 20e pudjetilla. Nykyäänhän pystyyhelposti säästämään ruokalaskussa kun käyttää fiksuruokaa jne. 

No EI OLE KAAPPIIN ostettu 20€ budjetilla vaan oikeat ruokakulut ja kahvit ovat moninkertaisia,sehän tässä naurettavassa jutussa mättää.

Vierailija
38/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syövät myös esim kuhaa. 

Me käytiin miehen kanssa kalassa täällä Helsingissä 5-10 kertaa ja tuloksena 0 kalaa. Aika työläs ja epävarma tapa ruoanhankintaan tuo kalastus.

Vierailija
39/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs tässä sitten olisi pitänyt toimia?

Tyhjentää kaapit kuivatavarasta, kahvista jne ja sitten lähteä ihan nollasta?

Luulisin että jokaisella löytyy jotain 'pohjia' budjetin tueksi. Hyvä niin.

Ja ihan mukavaa vaihtelua lukea ihmisistä jotka selviytyvät eivätkä kroonisesti ruikuta. Sitä saa lukea päivittäin aivan tarpeeksi.

Vierailija
40/63 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajat tykkäävät tehdä näitä juttuja, miten vähällä tulee toimeen viikon/kuukauden. Yleensä sama peli kaikissa eli siirretään kuluja toiselta viikolta/kuukaudelta. Jos tankkaan kaapit täyteen helmikuussa, niin ei kuluni oikeasti tipu vaikkakin maaliskuussa ei niin paljoa kuluisikaan. Olisi toisaalta mielenkiintoista laskea auki ruokien kustannuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä