Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Iholla-Sannin äiti lestatutkija Johanna Hurtig?

Vierailija
25.02.2013 |

Sanni katseli Maijan tarina-kirjaa ja sanoi: "hyvä äiti!". Vai ymmärsinkö väärin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisesta liikkeestä lähteminen ei ole helppoa, sitä on ihan turha väheksyä. koko ikä opetetaan, että jos et ole joukossa, niin joudut helvettiin. Voi ihan miettiä että miltä tuntuisi omalle kohdalle. Ja tuollaista irtaantumista voi tehdä vain vahva ihminen, heiveröisemmät jää liikkeeseen ja tekevät niin kuin määrätään. Muutos vl liikkeessä on todella hidasta, ja Johanna Hurtig on tehnyt todella ison asian ottamalla hyväksikäytön esille, mutta on sitten saanut liikkeen taholta törkeän kohtelun. Tosin siellä on monia mielipiteitä ja monien mielestä hyväksikäytön salailu on ollut todella epäinhimillistä liikken johdon taholta. Mutta kun vanha ukkokööri johtaa, niin eihän siellä ymmärretä naisten ja lasten hätää. Ollaan vaan niin kuin on totuttu aina olemaan, lakaistaan ikävät asiat maton alle ja uskotellaan että vl liike on lintukoto.

Vierailija
2/22 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsonut, että näyttävät samalta. Uusinta jaksoa en muistanut katsoa, mutta kyllähän tuo näkemäsikin siihen viittaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämän päivän jaksossa taisi sanoa jotain, että äitini Johanna

Vierailija
4/22 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niin on, onkohan Sannin irtaantumispäätökseen vaikuttanut äidin kokemukset (ja paljastukset lasten hyväksikäytöstä)? 

Vierailija
5/22 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi, joo että äidin kirja tms.

Ei olisi siitäkään uskonut, että on niin pinnallinen ihminen (siis äitinsä), kun tuo Sannin mies on välillä kommentoinut yliopistosta ja koulutuksesta, että kyllä äiti tykkäisi. Ja Sannin puheiden perusteella ohjelman kauttakin on saanut sellaisen kuvan, ettei paljoa muu kelpaa kun akateeminen koulutus.

Muuten en kyllä ymmärrä, miksi sillä on niin kompleksinen suhde tuohon uskoon. Olisi lähtenyt ja se siitä. Olen itse entinen vanhoillislestadiolainen.

Vierailija
6/22 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pitää vielä lisätä, että itsellä on ollut hyvä kasvaa uskovaisessa perheessä. Ei ole traumoja jääny, paitsi se että iskostuneista tavoista on vaikea päästä eroon. Mutta eipä muuten.

Vierailija
7/22 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys 5:lle: oliko irtaantuminen vaikeaa, hylkäsikö esim. perhe ja sukulaiset?

Vierailija
8/22 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, selvästihän se tuon sanoi.

Vierailija
9/22 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se. Mutta en nyt tiiä, onko se niin pinnallista, jos kannattaa kouluttautumista korkealle.. kyllähän sillä leveämmän leivän saa (ainakin yleensä ja elämä on helpompaa) :) Minä olen vl, toisinaan mietin itsekin irtaantumista tästä. Paineet niihin ajatuksiin tulevat täysin minua ympäröivästä maailmasta, koska erilainenhan ei saa olla. Muuten minun on tässä hyvä olla, onnellinen, ihana oma perhe ja mahtava iso yhteisö, tuttujakin ympäri suomea ja maailmaa. Uskon että Sannilla paineet ovat olleet samat kuin minullakin, koska niin on varmaan kaikilla valtaväestöstä poikkeavilla (olisi helppo kuulua massaan ja kulkea sen mukana). Plus että häntä näyttäisi kiinnostavan ulkoiset seikat ylitsepääsemättömän paljon, joten tämän uskon jättäminen on ollut ainoa ratkaisu toisenlaiseen elämään... (meikkaaminen jne)

Vierailija
10/22 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko oikeasti???

Vierailija
11/22 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että Sannille on niin iso kriisi lahkosta lähteminen, kun äitinsä on näköjään tehnyt samoin. Tai no, toki usko on henkilökohtainen asia, mutta luulisi, että äidin tuki on asialle.

Tuosta koulutuksen tärkeydestä. Ehkä äitinsä on nähnut vl-liikkeen sisällä tarpeeksi kouluttamattomia naisia, niitäkin, jotka eivät uskalla irrottautua lahkosta/parisuhteesta, kun ei ole työtä ja koulutusta. Koulutus tuo naiselle itsenäisyyttä, itsenäisyys vapautta.

Vierailija
12/22 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 00:49"]

Hassua, että Sannille on niin iso kriisi lahkosta lähteminen, kun äitinsä on näköjään tehnyt samoin. Tai no, toki usko on henkilökohtainen asia, mutta luulisi, että äidin tuki on asialle.

Tuosta koulutuksen tärkeydestä. Ehkä äitinsä on nähnut vl-liikkeen sisällä tarpeeksi kouluttamattomia naisia, niitäkin, jotka eivät uskalla irrottautua lahkosta/parisuhteesta, kun ei ole työtä ja koulutusta. Koulutus tuo naiselle itsenäisyyttä, itsenäisyys vapautta.

[/quote]

Eiköhän se äiti ole sen pohjatyön tehnyt eikä Sanni itse, mitenkään nyt väheksymättä.  Ei se Sanni mitenkään erityisen fiksulta vaikuttanutkaan.

Vierailija
13/22 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.flickr.com/photos/loym/429551905/

"Sannilla on vähän samanlaiset hiukset ku joillaki mustilla ihmisillä"

???

Vierailija
14/22 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannin pisteet karisi kyllä kun ensin valitti, et sen työ kattofirmassa on aivan karseeta, sitten haki uuteen vaatekauppaan ja sattu pääsemään satojen hakijoiden joukosta töihin (luultavasti ulkonäkönsä vuoksi ja tietty onhan kiinnostunut vaatteista ja ulkonäöstä), niin sitten kun työt alkoi, niin alkoi valitus, miten siellä on kuuma, kauheesti hommaa ja hommien tekeminenki näytti kyllä aika vetelehtimiseltä.

Vierailija
15/22 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa, ei musta sanni erityisemmin marissut uudesta työstä..ihme marinaa tääl

Vierailija
16/22 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:06"]

Tuollaisesta liikkeestä lähteminen ei ole helppoa, sitä on ihan turha väheksyä. koko ikä opetetaan, että jos et ole joukossa, niin joudut helvettiin. Voi ihan miettiä että miltä tuntuisi omalle kohdalle. Ja tuollaista irtaantumista voi tehdä vain vahva ihminen, heiveröisemmät jää liikkeeseen ja tekevät niin kuin määrätään. Muutos vl liikkeessä on todella hidasta, ja Johanna Hurtig on tehnyt todella ison asian ottamalla hyväksikäytön esille, mutta on sitten saanut liikkeen taholta törkeän kohtelun. Tosin siellä on monia mielipiteitä ja monien mielestä hyväksikäytön salailu on ollut todella epäinhimillistä liikken johdon taholta. Mutta kun vanha ukkokööri johtaa, niin eihän siellä ymmärretä naisten ja lasten hätää. Ollaan vaan niin kuin on totuttu aina olemaan, lakaistaan ikävät asiat maton alle ja uskotellaan että vl liike on lintukoto.

[/quote]

itse olen vl äiti, ja olen itse sitä mieltä että En itse edes haluaisi mihinkään srk:n johtokuntaan, ihan vaan sen takia, että onhan se huomattu monessa asiassa että mies on viisaampi tekemään suuret päätökset. Rakastan lapsiani, ja ennemmin niiden kanssa olen päivät, hoidan, pesen, vaatetan, syötän, ym. kun istuisin tärkeänä kokouksissa. 

Olen myös jutellut asiasta monien monien vl äitien ja naisten kanssa, ja vastaus on ollu aina sama, että ei ole hinkua eikä tahtoa johtamaan tätä uskonlahkoa.

Myös itse tunnen paljon ihmisiä jotka ovat lähteneet lahkosta, omia veljiäni ja siskojani on lähteny, eikä meillä perheessä niitä ole todellakaan hyljätty. Sitä ovat sisarukset sanoneet että kiittäminen on äitiä ja isää ja sisaruksia siitä, että ollaan vieläkin saman arvoisia kuin muutkin lapset. 

Tottakai ovat saman arvoisia, kaikki ihmiset ovat saman arvoisia.

Minä arvostan liikkeestä eronneita sisaruksiani, kavereitani, tuttuja ym. 

MUTTA minun ei tarvitse arvostaa heidän tekojaan.

Vierailija
17/22 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:06"]

[/quote]

itse olen vl äiti, ja olen itse sitä mieltä että En itse edes haluaisi mihinkään srk:n johtokuntaan, ihan vaan sen takia, että onhan se huomattu monessa asiassa että mies on viisaampi tekemään suuret päätökset. Rakastan lapsiani, ja ennemmin niiden kanssa olen päivät, hoidan, pesen, vaatetan, syötän, ym. kun istuisin tärkeänä kokouksissa. 

Olen myös jutellut asiasta monien monien vl äitien ja naisten kanssa, ja vastaus on ollu aina sama, että ei ole hinkua eikä tahtoa johtamaan tätä uskonlahkoa.

Myös itse tunnen paljon ihmisiä jotka ovat lähteneet lahkosta, omia veljiäni ja siskojani on lähteny, eikä meillä perheessä niitä ole todellakaan hyljätty. Sitä ovat sisarukset sanoneet että kiittäminen on äitiä ja isää ja sisaruksia siitä, että ollaan vieläkin saman arvoisia kuin muutkin lapset. 

Tottakai ovat saman arvoisia, kaikki ihmiset ovat saman arvoisia.

Minä arvostan liikkeestä eronneita sisaruksiani, kavereitani, tuttuja ym. 

MUTTA minun ei tarvitse arvostaa heidän tekojaan.

[/quote]

Lisään vielä, että ettemme pidä vanhoillislestadiolaisena sellaista, joka teoillansa kieltää uskon (korvikset, hiustenvärjäys ym.) Mikä ei kuulu vl tapoihin, eikä uskontoon. 

enkä itse pidä henkilökohtaisesti johannaa vanhoilislestadiolaisena

Vierailija
18/22 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisar rakas, emme me kuulu lahkoon.

Vierailija
19/22 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 01:22"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 00:49"]

[/quote]

Eiköhän se äiti ole sen pohjatyön tehnyt eikä Sanni itse, mitenkään nyt väheksymättä.  Ei se Sanni mitenkään erityisen fiksulta vaikuttanutkaan.

[/quote]

Pohjatyön mihin?

Vierailija
20/22 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 01:30"]

Sannin pisteet karisi kyllä kun ensin valitti, et sen työ kattofirmassa on aivan karseeta, sitten haki uuteen vaatekauppaan ja sattu pääsemään satojen hakijoiden joukosta töihin (luultavasti ulkonäkönsä vuoksi ja tietty onhan kiinnostunut vaatteista ja ulkonäöstä), niin sitten kun työt alkoi, niin alkoi valitus, miten siellä on kuuma, kauheesti hommaa ja hommien tekeminenki näytti kyllä aika vetelehtimiseltä.

Benders ei ole kattofirma, vaikka kattotiilet kuuluvat myyntiartikkeleihin.

(luulen, että Iholla- sarjassa mukana oleminen saattoi vaikuttaa uuden työpaikan saamiseen, vaatakauppa saa ilmaista mainosta ja julkisuutta)

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi