Ristiäisiin juhlavia tarjottavia?
Olen suolaisista tarjottavista ajatellut liha- ja kalavoileipäkakut. Sitten tietenkin normaali täytekakku. Mutta mitä muuta juhlavampaa voisi tehdä?
Olen itse kaikki tekemässä ja hoidan vauvan "siinä sivussa" joten saisi olla jotain etukäteen tehtävää ja pakastettavaakin. Muuten loppuu vuorokaudesta tunnit. Vieraita tulossa 35-40 hlö.
Hyviä ideoita otetaan vastaan!
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 14:35"]
Syökö ne PELKKÄÄ lihaa?
[/quote]No ei nyt pelkkää lihaa mutta meillä on kyllä jokaisessa ateriassa lihaa/kalaa samoin suolasissa tarjottavissa. Kasvissyöjille teen erikseen ja aina sitä jää yli kun kukaan muu ei sitä syö kallistuvat siis lihaisampaan ruokaan.
Syökö kasvis syöjät vaan keitettyä broccolia?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 14:38"]
Jos haluaa jotakin juhlavaa, niin nykyisin ei ole enää kovin suosittuja mm. voileipäkakut, tuulihatut, pullat....vaikka nämä olivatkin hittejä 90- luvulla :)
En muista koska olisin syönyt hyvää voileipäkakkua!
[/quote]
Ja minusta voileipäkakut ovat ihania! sama se ovatko ne "trendikkäitä" vai ei.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 14:39"]
Häh, onko olemassa ihmisiä jotka on puhtaita lihansyöjiä? Hassua, oon aina luullut, että ne on sekasyöjiä, jotka syövät sekä kasvi- että eläinperäisiä ruokia. Onko siis muka sama asia tarjota lihaa syövälle ihmiselle kasvisruokaa, jonka ainekset siis kuuluvat ihan hänen jokapäiväiseen ruokavalioonsa, kuin tarjota kasvissyöjälle lihaa, joka ei kuulu hänen ruokavalioonsa lainkaan? Ihme vänkäämistä. Siis kasvissyöjä ei syö lihaa ollenkaan, kun taas sekasyöjä syö sekä lihaa että kasviksia. Onkohan mun tuttavapiiri jotenkin kummallista, kun aina on myös kasvisruokaa tarjolla, riippumatta siitä, mikä itsekunkin ruokavalio on?
Mut ei kannata varmaan tätä ketjua täyttää tästä asiasta vänkäämällä. Ja joo, onhan voileipäkakut ja piiraat ja pullat aika perinteisiä ja "tylsiä", mutta eiköhän monet silti just kaipaa sellasia perinteisiä tarjottavia. Ja helppous on kyllä avainasemassa, jos pikkuvauvan kanssa ollessa pitää tarjottavat laittaa.
[/quote]jos joku sattuu tykkäämään lihasta niin mikä on sit niin väärin jos haluaa syödä sitä? Itse en muista milloin viimeksi olisin syönyt mitään hyvää kasvisruokaa/juhlatarjottavaa. Minun mielestä ne ei ole niin hyviä kun lihavaihtoehdot.
Ihmeellisen väännön nämä kasvissyöjät saavat aina näissä keskusteluissa.. Mulla on 2 vege kaveria. Jos ne ovat tulossa juhliin niin varaan kyllä yleensä niiden liha ja kalavoileipä kakkujen lisäksi jonkun fetapiirakan, sitten on karjalanpiirakoita munavoilla. Se riittää niille hyvin.. tai eivät ole ainakaan valittaneet ikinä :) ja kumpikin on kyllä enemmän makean ystäviä ja tykkäävät kaikista herkuista mitä teen..
Jos se on niin v...n vaikeeta kun ei ole montaa sorttia erilaisia kasvisruokia juhlissa juuri sinua varten joka et satu kelpuuttamaan lihaa ruokaasi niin jätä juhlat väliin. Eihän niille lihan ja kalansyöjillekkään ole kuin yksi vaihtoehto kumpaakin !!!!!!
Mä tarjoan yleensä vain kasvisruokaa:) Se on kaikkein helpointa, kun sitä voi kaikki syödä. Eipä ole kukaan valittanut, jopa ne kaveripiirin miehet (AV:llahan on kumma käsitys siitä, että mies ei voi tykätä vegeruuasta) kehuvat aina tarjoilujani.
Mäkään en tekisi voileipäkakkua, mutta se johtuu siitä etten pidä niistä itse ollenkaan. Toki ovat kyllä kai juhlavampia kuin joku suolainen piiras, joten tee ihmeessä jos osaat tehdä hyviä sellaisia!
Itse leipoisin pari suolasta piirakkaa, joista toinen sitten varmaan sellanen kasvisvaihtoehto. Ehkä lisäksi lohipasteijoita, tai sitten valmiiksi tehtyjä leipiä joissa vaikka sitä lohta päällä. Pasteijat siitä parempia että voi tehdä etukäteen. Salaatti (esim pastasalaatti) voisi olla myös ihan hyvä lisäksi, ja miksei joku kevyempikin vihreä salaatti kylkeen.
Makeita leipoisin vähemmän, joku ehkä juustokakku ja pikkuleipiä + täytekakku, joka ilmeisesti pakollinen (?) ristiäisissä?
Minulla myös ristiäisten valmistelut loppukeväästä edessä, ja voi olla että joudun yksin kaiken valmistamaan vauvan ja taaperon hoidon ohella :)
Suurelle osalle ehdottelijoista tiedoksi että kyseessä on tosiaan ihan vaan kahvitilaisuus.
Ei ole tarkoituskaan alkaa lounasta porukalle tarjoamaan. Juhlat on selkeästi iltapäivällä -ei lounas aikaan.
Suurin osa sen onkin hoksanneet :) Ruokajuhlat on sitten erikseen ja semmoseen en mitään voileipäkakkuja laittaisikaan koska silloin kahvin kanssa riittää selkeästi suppeampi määrä tarjottavia.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 14:44"]
Jos haluaa jotakin juhlavaa, niin nykyisin ei ole enää kovin suosittuja mm. voileipäkakut, tuulihatut, pullat....vaikka nämä olivatkin hittejä 90- luvulla :)
[/quote]
[/quote]
Kuten sanoin, en ole koskaan syönyt hyvää voileipäkakkua. Ja jos haluaa miettiä mitä tarjoaisi, niin eikö silloin ole kyse siitä että haluaa tarjottavien olevan vieraille mieluisia, silloin kannattaa ottaa huomioon myös nämä " trendi " asiat, koska luulempa etä moni todellakin toivoo että tarjottavana olisi jotain " trendikkäämpiä" makuvaihtoehtoja kun voileipäkakku ;) Miksi siis vaivautua miettimään ja kyselemään että " mitä laitetaan", jos sitten asenne onkin, että " ihan sama mitä vieraat ajattelevat " yms...:O
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 15:04"]
Suurelle osalle ehdottelijoista tiedoksi että kyseessä on tosiaan ihan vaan kahvitilaisuus.
Ei ole tarkoituskaan alkaa lounasta porukalle tarjoamaan. Juhlat on selkeästi iltapäivällä -ei lounas aikaan.
Suurin osa sen onkin hoksanneet :) Ruokajuhlat on sitten erikseen ja semmoseen en mitään voileipäkakkuja laittaisikaan koska silloin kahvin kanssa riittää selkeästi suppeampi määrä tarjottavia.
-ap-
[/quote]
Meillä oli ristiäiset klo 17 eteenpäin, mutta tarjosimme suolaisia mm. piirakoita, salaatteja yms. + makeat ja kyllä kaikille maistui.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 15:06"]
[/quote]
[/quote]
Kuten sanoin, en ole koskaan syönyt hyvää voileipäkakkua. Ja jos haluaa miettiä mitä tarjoaisi, niin eikö silloin ole kyse siitä että haluaa tarjottavien olevan vieraille mieluisia, silloin kannattaa ottaa huomioon myös nämä " trendi " asiat, koska luulempa etä moni todellakin toivoo että tarjottavana olisi jotain " trendikkäämpiä" makuvaihtoehtoja kun voileipäkakku ;) Miksi siis vaivautua miettimään ja kyselemään että " mitä laitetaan", jos sitten asenne onkin, että " ihan sama mitä vieraat ajattelevat " yms...:O
[/quote]
edelleen täytyy todeta, ettei ole koskaan käynyt mielessä juhliin mennessä, että toivottavasti tarjotaan jotain trendikästä. Olen syönyt paljonkin hyviä voileipäkakkuja ja meidän pirskeissä ne on aina käyneet kaupaksi paremmin kuin hyvin, siksi niitä joskus mielelläni laitan tarjolle. En todellakaan ajattele, että "aivan sama", mistä lie moisen ajatuksen sait päähäsi
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 15:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
edelleen täytyy todeta, ettei ole koskaan käynyt mielessä juhliin mennessä, että toivottavasti tarjotaan jotain trendikästä. Olen syönyt paljonkin hyviä voileipäkakkuja ja meidän pirskeissä ne on aina käyneet kaupaksi paremmin kuin hyvin, siksi niitä joskus mielelläni laitan tarjolle. En todellakaan ajattele, että "aivan sama", mistä lie moisen ajatuksen sait päähäsi
[/quote]
Jos et ymmärtänyt niin lainasin sanaa " trendikäs" sinulta :) Tuntuu olevan sellainen asenne monilla, että kun alkaa ehdottelemaan jotain, niin vastaukset ovat sitä luokkaa että pääös, esim nyt vaikka näistä tarjottavista on jo tehty ja kaikkiin muihin idoihin tai kyseenalaistuksiin suhtauduttaan hyvin negatiivissävytteisesti :/!
Mitä Ap olet nyt näistä ideoista poiminut hyvinä?
Häh, onko olemassa ihmisiä jotka on puhtaita lihansyöjiä? Hassua, oon aina luullut, että ne on sekasyöjiä, jotka syövät sekä kasvi- että eläinperäisiä ruokia. Onko siis muka sama asia tarjota lihaa syövälle ihmiselle kasvisruokaa, jonka ainekset siis kuuluvat ihan hänen jokapäiväiseen ruokavalioonsa, kuin tarjota kasvissyöjälle lihaa, joka ei kuulu hänen ruokavalioonsa lainkaan? Ihme vänkäämistä. Siis kasvissyöjä ei syö lihaa ollenkaan, kun taas sekasyöjä syö sekä lihaa että kasviksia. Onkohan mun tuttavapiiri jotenkin kummallista, kun aina on myös kasvisruokaa tarjolla, riippumatta siitä, mikä itsekunkin ruokavalio on?
Mut ei kannata varmaan tätä ketjua täyttää tästä asiasta vänkäämällä. Ja joo, onhan voileipäkakut ja piiraat ja pullat aika perinteisiä ja "tylsiä", mutta eiköhän monet silti just kaipaa sellasia perinteisiä tarjottavia. Ja helppous on kyllä avainasemassa, jos pikkuvauvan kanssa ollessa pitää tarjottavat laittaa.