Odotan kaksosia, ahdistaa
Kotona jo vilkas 2-vuotias.. Laskettu aika kesällä. Ahdistaa. Miten oikein jaksan? Miestäkin ahdistaa. Kokemuksia?
Kommentit (21)
Onneksi olen sukupolvea, jota ei ahdistanut. Siksi kaksosten saaminen oli ilo ja seikkailu.
Miehenkään ahdistumisesta ei ole kokemusta, hänkin on näitä vanhoja jääriä, jotka uskovat kaiken lopulta menevän hyvin. Etukäteen ei kannata stressata.
Mutta voimista sinulle ap, mene terapiaan ja hauku siellä äitisi ja anoppisi.
Aika ikävää kuulla. Oliko yllätysraskaus?
Noi vakuutusjutut on hankalia. Meillä 3 lasta, eikä kellään vakuutusta, eikä meillä vanhemmilla. Koen, että täällä on niin hyvä julkinen terveydenhoito LASTEN KOHDALLA, että ihan rahanhukkaa olisi vakuutuksia ollut maksella. Oikean hädän tullen julkinen on toiminut hienosti.
Tarvitset tukea, rohkaisua ja keskusteluapua. Ota ahdistuksesi puheeksi neuvolassa. Suostu kaikkeen apuun, mitä vain tarjotaan. Vakuutukset kannattaa ehdottomasti ottaa. Ne voidaan kilpailuttaa ja keskittää. Kaikkiin löytyy ratkaisu, kunhan vain itse voit hyvin ja jaksat arjenpyöritysta.
On selvää, että elämä muuttuu hektisemmäksi. Aina ei kaikkea voida suunnitella etukäteen. Oma mielenrauha ja tasapaino on ehdottoman tärkeää.
Kun A-, B- ja C- suunnitelmat pettävät, otetaan avuksi oma mielikuvitus. Nokkelalla tilannetajulla ongelmista selvitään varmasti. Tämä on ehdottomasti myös aikuisille kasvamisen ja "venymisen" paikka.
Tsemppiä! :)
Been there, done that!
Kiitos.
Raskaus tuli yllätyksenä, ja oli jo pitkällä. Minulla oli hormonikierukka, ja toiminut tähän asti vuosia.
Esikoinen aloitti juuri päiväkodin, ja meillä oli paljon suunnitelmia.. Nyt valtaosa jää, ja lisäksi joudutaan myymään asuntomme ja ostamaan uusi. Sekin harmittaa.
En ole mikään lapsi-ihminen vaikka tietenkin esikoista rakastan yli kaiken. Hänen kanssaan olen saanut silti valtavasti omaa aikaa, ja on harrasteltu yhdessä kaikkea. Mies on hoitanut esikoista yhtä paljon kuin minä.
Mutta nyt miehellä on töissä projekti joka vie 10h vähintään joka arkipäivä. Plus työmatkat n. 2-4vrk lähes joka kuukausi. Kaksosten kanssa tulen takuulla seinähulluksi, kun olen kodin vanki.
Ajateltiin ottaa vakuutukset, vaikkei esikoisella ole. Mies aikoo nyt ottaa myös esikoiselle, pelkää että vakuuttamattomalle sitten sattuu.
Kävin työpaikan psykologilla ja olen puhunut neuvolassa, mutta ei auta. Harmittaa heti jättää työ!
Ap
Miten sulla on voinut olla hormonikierukka, joka on toiminut jo vuosia, jos sulla on 2-vuotias lapsi? Vai onko aikaisemmat kierukat ollu toimivia?
Onko tulossa tyttöjä vai poikia? Esikoinen taitaa olla poika.
No, Se tuntuu nyt pelottavalta, mutta kyllä sinä jaksat.
Yritä asennoitua niin, ettet ottaisi ylimääräistä sressiä esim asunnon siivoamisesta yms. Muista levätä kun siihen tulee tilaisuus, edes pieni hetki. Sekin auttaa. Etkä ala silloin purkamaan pyykkivuorta. Niitä hommia voi tehdä lasten hereillä ollessa. Ruoanlaitoon on olemassa hyviä puolivalmisteita. Ei tarvitse alusta asti kaikkia tehdä. Ja eineksissä on hyviäkin juttuja juuri tälläisiä tilanteita varten.
Tsemppiä sinne!
Minusta on nyt turhaa lähteä kyselemään ap:ltä, miksi näin on käynyt. Ei se enää auta tai muuta mitään. Työkaveri tuli raskaaksi vaikka oli kierukka. Eikä olisi halunnut, mutta niin vaan on nyt tyytyväinen lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä mieltä vakuutuksista? Neuvola suositteli ottamaan jo raskaana. Mutta hintaa tulee yli 1000€ ekalle vuodelle...
Ap
Kehottaisin ottamaan, kaksosraskaus kuitenkin hivenen erilainen. Ainakin OPn vakuutusta voi muokata haluamakseen, ei ole pakko ottaa koko tarjottua rimpsua. Itse pidän järkevänä Hoitoturvaa, tuki- ja liik. Elin, Toiminnallinen, erityiskulut ja hammasturva. Kotiapukuluja pohtisin, jos apukädet vähissä. Kaiken muun jättäisin pois. Hintakin laskee n. 200 e henkilöä kohden.
Tyttö ja poika tulossa.
Kierukka on siis ollut muistaakseni 2010-2015 ja esikoisen syntymän jälkeen.. mutta nyt kuulun siihen 1,1% ja vielä kaksoisraskaudella.
Pitäisi tuntea iloa, mutta juuri nyt se on mahdotonta. Ahdistaa muuttaa asuinalueelta, mutta vapautuvia järkevän hintaisia kohteita ei ole, eikä tule..
Miehen ahdistus ei auta, toisen pitäisi olla iloinen ja tsempata.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Raskaus tuli yllätyksenä, ja oli jo pitkällä. Minulla oli hormonikierukka, ja toiminut tähän asti vuosia.
Esikoinen aloitti juuri päiväkodin, ja meillä oli paljon suunnitelmia.. Nyt valtaosa jää, ja lisäksi joudutaan myymään asuntomme ja ostamaan uusi. Sekin harmittaa.
En ole mikään lapsi-ihminen vaikka tietenkin esikoista rakastan yli kaiken. Hänen kanssaan olen saanut silti valtavasti omaa aikaa, ja on harrasteltu yhdessä kaikkea. Mies on hoitanut esikoista yhtä paljon kuin minä.
Mutta nyt miehellä on töissä projekti joka vie 10h vähintään joka arkipäivä. Plus työmatkat n. 2-4vrk lähes joka kuukausi. Kaksosten kanssa tulen takuulla seinähulluksi, kun olen kodin vanki.
Ajateltiin ottaa vakuutukset, vaikkei esikoisella ole. Mies aikoo nyt ottaa myös esikoiselle, pelkää että vakuuttamattomalle sitten sattuu.
Kävin työpaikan psykologilla ja olen puhunut neuvolassa, mutta ei auta. Harmittaa heti jättää työ!
Ap
Esikoinen parivuotias ja hormonikierukka toiminut vuosia.... Miksi tämä yhtälö ei nyt tunnu loogiselta.
Toiseksi asuntoa ei ole pakko myydä eikä miehen ole pakko tehdä töitä 10h/vrk. Mies opettelee lukemaan TESsin tai sitten hyväksyy sen, että yli 6000 e/kk tarkoittaa kokonaistyöaikaa.
Identtiset keskoset?
Anna ne abortioon?
Ottaisin vakuutuksen. Olen muutenkin synnyttänyt jostain syystä lapset alle 3-kiloisina (en polta ja olen ihan keskikokoinen itse), joten meidän kohdalla vakuutus tulisi varmaan tarpeeseen. Liity jo odotusaikana johonkin monikkoperheyhdistykseen. Itse olisin iloinen kaksosista, vau mikä tuplaihme teidän perheeseen saadaan! (tietenkin ovat yksilöitä, mutta kai noin saa sanoa). Itseäni stressaisi eniten raskaus ja sen kesto eli ota se vakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen parivuotias ja hormonikierukka toiminut vuosia.... Miksi tämä yhtälö ei nyt tunnu loogiselta.
Toiseksi asuntoa ei ole pakko myydä eikä miehen ole pakko tehdä töitä 10h/vrk. Mies opettelee lukemaan TESsin tai sitten hyväksyy sen, että yli 6000 e/kk tarkoittaa kokonaistyöaikaa.
Niin sitä ehkäisyähän ei ole voinut ennen lasta olla???
Onpa kalliit vakuutusmaksut. Meillä lapsivakuutus on reilu 300 €/vuosi LähiTapiolassa.
Anna vauvat pois jos et heitä kerran halua?
Kyllä sinä pärjäät niiden vauvojen kanssa. Tottakai sinulla on epäilyjä, mutta kelläpä ei olisi. Jotkut vain osaavat kuvitella enemmän uhkia kuin toiset. Etenkin sellainen, joka on suunnitellut elämänsä. Uskon että kaksosista tulee olemaan teille iloa ja kun on noin pieni ikä väli, on se sitten helpompaa leikki-iässä. Aluksi tietysti raskasta. Kannattaa ottaa ne sairaskuluvakutukset. Ei tarvitse sitten jonotella kipeiden lasten kanssa, jos sairastuvat. Kaikkea hyvä sinulle ja perheellesi.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kalliit vakuutusmaksut. Meillä lapsivakuutus on reilu 300 €/vuosi LähiTapiolassa.
Tähän voisi joku Pihtiputaalainen laajimman mahdollisen vakuutuksen ottanut todeta myös, että onpa tuo 300 e/v. vakuutuksesta paljon 😅
Tsemppiä, kyllä se iloksi muuttuu! Onko teillä isovanhempia lähellä tai olisiko muista läheisistä apua ja turvaa?
Meillä on lähipiirissä kahdet kaksoset, tuplasti työtä mutta iloa moninkertaisesti.
Ja mitä mieltä vakuutuksista? Neuvola suositteli ottamaan jo raskaana. Mutta hintaa tulee yli 1000€ ekalle vuodelle...
Ap