Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joko tämän päivän Hesarin aborttijuttu on käsitelty?

Vierailija
24.02.2013 |

Mitä ajatuksia herätti?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 22:37"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 21:39"]

NO osa tosta on ihan puppua! Vai että Suomessa on niin tiukat lainsäädännöt abortin suhteen?? Ehkä paperila, mutta kyllä käytännössä abortin saa nimenomaan ihan vaan HALUTESSAAN niin. Tuo teksti antoi ymmärtää että joku hyvä syy tarvitaan.

"Suomen aborttilainsäädäntö on tiukempi kuin EU-maiden enemmistön. Useimmissa maissa varhaisen abortin syyksi riittää, että nainen haluaa sitä. Joissakin katolisissa maissa abortti on kielletty tai todella rajoitettu. Suomi, Kypros ja Britannia taas vaativat, että keskeytykseen on aina oltava jokin muu syy naisen toiveen lisäksi. Niitä ovat esimerkiksi äidin terveyden vaarantuminen, nuori ikä tai se, että raskaus on saanut alkunsa raiskauksesta."

no ok, tän kappaleen jälkeen tossa myönnetään lain tulkinnallisuus.. mutta niin, ei tää mitään tiukkaa ole, kaukana siitä!

[/quote]

Niin, lakien sisällöt ja niiden tulkinta ovat eri asioita. Tässä on puhuttu lain sisällöstä. Ja se on Suomessa tiukahko verrattuna joihonkin muihin maihin, joissa abortin saa ilmoittamatta mitään syytä. 

[/quote]

mutta käytännössä tuolla "syyllä" joka aissa on, ei ole mitään käytännön merkitystä. Siksi on mielestäni ihan turhaa esittää, että tuolla lain tiukalla (?) sisällöllä olisi mitään väliä.. Kun kaikki kuitenkin saa sen halutessaan. Lopputulos aivan sama.

[/quote]

Silloin, kun keskustelkaan siitä, tulisiko lain sisältöä muuttaa, on merkitystä nimenomaan sillä, mikä lain sisältö on. Mutta sinä ilmeisesti et haluakaan keskustella siitä, vaan haeskelet jonkinlaista moraalista paniikkia.

Vierailija
22/31 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en sairaanhoitajana haluisi tilanteeseen , jossa samassa työvuorossa oleva kieltäytyisi hoitamasta tiettyjä asiakkaita. Minulla sitten olisi velvollisuus hoitaa kaikkia ? Mitä tasa-arvoa se sitten olisi ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 00:13"]

Ei ole oikein kieltäytyä vakaumuksen vuoksi, kuten gynekologiyhdistyksen kannanottokin toteaa. Jotta kansalaisilla on lain takaamat oikeudet, ei terveydenhuoltohenkilökunta voi kieltäytyä hoitamasta joitakin potilaita vakaumuksensa takia.

Jos vakaumus ei sulata omia työtehtäviään, pitää hakeutua toisiin töihin. Niin me muutkin teemme.

[/quote]

Tässä on mun mielestä hiukan eri näkökulma, jos ajatellaan mikä lääkärin päätehtävä on. Ei mun mielestä ole kohtuullista et sen takia et voi mahdollisesti tulla eteen tilanne jossain vaiheessa elämää esim kerran tai kaksi tilanne jota oma vakaumus ei salli, joutuis koko elämän unelman hylkäämään. Mieti nyt vähän. Onko tuo oikeesti kohtuullista sun mielestä?

ja eikös lääkärin missä lie valoissa nimenomaan luvata ettei anna sikiölle jotain tappavaa ainetta?? Eli nämä toimii niiden alkuperäisten tarkoitusperien mukaan.

Vierailija
24/31 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta missä sitten menee raja?

Jos minä olen absolutisti, ja minusta on tärkeää että ihminen huolehtii itsestään jne, niin voinko vakaumukseni perusteella kieltäytyä hoitamasta potilasta joka on ryyppäämällä aiheuttanut itselleen aivohalvauksen?

Tai kieltäytyä hoitamasta potilasta joka on sairastunut tupakan takia?

Tai koska olen pasifisti, voinko päättää että en halua hoitaa tappajia/pahoinpitelijöitä/raiskaajia?

Vierailija
25/31 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikeastaan haluaisi hoitaa sellaisia ihmisiä , jotka vaativat että he saavat kaikessa erityiskohtelua. Koska kannatan ehdotonta tasa-arvoisuutta hoitotyössä , saanko vakaukseni takia sitten kieltäytyä hoitamasta näitä minäminä-ihmisiä ?

Mielestäni Hesarin juttu oli todella asiallinen ja hyvä. 

Vierailija
26/31 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 00:18"]

Minä en sairaanhoitajana haluisi tilanteeseen , jossa samassa työvuorossa oleva kieltäytyisi hoitamasta tiettyjä asiakkaita. Minulla sitten olisi velvollisuus hoitaa kaikkia ? Mitä tasa-arvoa se sitten olisi ?

[/quote]

Ei tietenkään niin että joku joutuisi lisäämään työmääräänsä, vaan vaihdetaan työtehtäviä. En usko että tämä olisi mahdotonta. Jos siis oletetaan ettei kukaan hakeudu alalle jossa joutuu tekemään vakaumuksensa vastaisia toimenpiteitä pääsääntöisesti. Siis ettei ne ole keskeinen osa työssä.

Vierailija
27/31 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 00:25"]Mutta missä sitten menee raja? Jos minä olen absolutisti, ja minusta on tärkeää että ihminen huolehtii itsestään jne, niin voinko vakaumukseni perusteella kieltäytyä hoitamasta potilasta joka on ryyppäämällä aiheuttanut itselleen aivohalvauksen? Tai kieltäytyä hoitamasta potilasta joka on sairastunut tupakan takia? Tai koska olen pasifisti, voinko päättää että en halua hoitaa tappajia/pahoinpitelijöitä/raiskaajia?[/quote]

Raja menee siinä että jos hakeudut alalle jossa päätehtävä on pelastaa ihmishenkiä ja kunnioittaa elämää, voit toimia sen mukaisesti. etkä joudu toimimaan vastoin tätä periaatetta.

Vierailija
28/31 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 00:37"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 00:25"]Mutta missä sitten menee raja? Jos minä olen absolutisti, ja minusta on tärkeää että ihminen huolehtii itsestään jne, niin voinko vakaumukseni perusteella kieltäytyä hoitamasta potilasta joka on ryyppäämällä aiheuttanut itselleen aivohalvauksen? Tai kieltäytyä hoitamasta potilasta joka on sairastunut tupakan takia? Tai koska olen pasifisti, voinko päättää että en halua hoitaa tappajia/pahoinpitelijöitä/raiskaajia?[/quote]

Raja menee siinä että jos hakeudut alalle jossa päätehtävä on pelastaa ihmishenkiä ja kunnioittaa elämää, voit toimia sen mukaisesti. etkä joudu toimimaan vastoin tätä periaatetta.

[/quote]

Kunnioitanko sitten elämää jos pelastan murhaajan hengen, jotta se voi lähteä murhaamaan lisää?

Ja kun kyse on aborteista, miksi minun pitäisi kunnioittaa sen syntymättömän elämää, eikä raskaana olevan naisen elämää?

Vierailija
29/31 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tämäänkaltainen kieltäytymismahdollisuus myönnettäisiin, tulisi asiakkaan voida tietää tästä ennalta esim. jjostakin julkisesta rekisteristä, jotta lääkärikäynti ei tuottaisi ylimääräistä stressiä ja mahdollista tarpeetonta lisätraumatisoitumista abortin tarpeessa olevalle.

Vierailija
30/31 |
24.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni hyvä artikkeli. Lääkäri puhui asiaa.

http://www.hs.fi/sunnuntai/Jonkun+se+on+teht%C3%A4v%C3%A4/a1361591410746

Vierailija
31/31 |
24.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin kanssa samaa mieltä, muutoksia nykyiseen ei pitäisi tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi