Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

---HUHTIMAMMAT JA VAUVAT -06---

18.05.2006 |

Aloitetaanpas uusi pino meillekin :)

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sain sitten positiivisena yllärinä kantoliinan jo tänään postissa. Tilasin meille siis Baby Bundler Slim Style -liinan. Rupesin heti kokeilemaan, viihtyykö vauva liinassa vai ei. Valitsin sidonnan, jossa sain vauvan lähes samanlaiseen asentoon kuin missä hän on rintarepussa jo tottunut olemaan (kietaisuristi2). Ei tainnut mennä minuuttiakaan, kun kitisevän vauvan nostin liinaan, niin kitinä loppui. Siitä muutama minuutti ja vauva oli umpiunessa (luulen kitinän alunalkaen johtuneen väsymyksestä, sillä ei ollut suostunut nukkumaan sängyssä). Onnellisen tyytyväisenä on nyt sitten uinaillut liinassa, sillä en raskinut heti herättää rättiväsynyttä lasta. Tyytyväinen olen siis liinan hankintaan. Ainoa, jota joudun hieman vielä harjoittelemaan, on tuo itse sidonta. Vielä se ei suju ilman paperiohjetta, mutta eiköhän siihen pian opita. :) Ja ehdottomasti tämä liina tuntuu mukavammalta äipän hartioille kuin rintareppu! Voin suositella kyllä muillekin, joiden lapsi haluaa mieluiten olla sylissä koko ajan.

Muutoin tässä elämä kulkee samaa rataa. Vauva syö ja nukkuu ja haluaa tosiaan olla valveilla ollessaan todella paljon sylissä. Toisaalta olen ajatellut, että koska hän nukkuu yöt omassa sängyssään, on jossain raossa " ladattava" läheisyyttä, joten siksi päivällä haluaa olla niin paljon sylissä.

Ristiäisiä järjestellään, ne ovat 27.5. Kaikki muu alkaa olla kuosissa, mutta äipän juhlavaatteet ovat pieni ongelma... Muuten omat vaatteeni jo mahtuvat päälleni, mutta juhlavaatteet ovat vähän istuvampaa mallia, joten mahan lötköys on ikävän näköistä ja toisaalta hameet/housut ei tahdo mennä kiinni. Mekot on poissuljettuja, sillä silloin en voisi imettää riisuutumatta itse ensin. Toisaalta ei huvittaisi ostaa uusiakaan kamoja, jos toiveissa olisi kuitenkin saada tuo maha kiinteytymään takaisin vanhoihin mittoihinsa joskus... Olisi sitten taas liian suuria ne vaatteet. No, armonaikaa on tässä vielä viikko, pitää yrittää keksiä jotain järkevää.

Aurinkoista kevätpäivää mammoille! Toivottavasti sää vielä vähän lämpenee uudelleen.

Kissankello ja poju 6 vk

Vierailija
2/51 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan kaikki mammat!

Minä olen joskus käyny kurkkimassa keskustelujanne, mutta en ole kirjoitellut. Itselläni oli la 11.4, mutta poika päättikin syntyä jo 27.3. Meillä on nyt kaksi poikaa, esikoinen on nyt 2½v. Uhmaa esikoisella esiintyy silloin kun olen " kiinni" vauvassa enkä pääse komentamaan esim. kun olen imettämässä. Muuten tykkää kovasti pikkuveljestä ja haluaa olla mukana esim. vaippaa vaihdettaessa vauvalle.

Mutta kyllä elämä on yhtä hulabaloota näiden kahden kanssa. Onneksi isä ei ole kuin 8h töissä päivisin, joten apua saan hyvin. Yöt ollaan nukuttu hyvin alusta lähtien, noin. 4h välein syö öisin, päivisin useammin.

Poika syntyi siis rv 37+6, painoi 4000g, pituus 51cm ja pipo 37,5cm. Poika syntyi sektiolla, kun mulle nousi kuume kesken synnytyksen. Kotiin pääsin jo 2 pvän kuluttua, koska halusin ja olimme hyvä vointisia molemmat. Kolme viikkoa jouduin syömään kipulääkettä sektiohaavan kipuiluun, mutta paranin nopeammin kuin esikoisen syntymän jälkeen.

Esikoinen syntyi rv 40+5, painoi 4775g, pituus 55cm ja pipo 38,5cm. Ja alakautte syntyi ilman apuvälineitä, mutta ponnistusvaihe kesti tuskalliset 1½h.

Eiköhän tämä riitä tällä kertaa. Menen vääntämään lihapullia, kun saan nyt rauhassa tehdä ruokaa. Molemmat pojat on päiväunilla.

Onnittelut kaikille vauvan saaneille!

t:Onnimanni. ja Onni 1kk 7½vko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin eilen Taikapilvestä kantoliinan viikoksi vuokralle. Ei tarvinu kauaa miettiä ostanko sen vai en. Kun laitoin vauvan liinaan ja lähdin kantamaan, ensimmäinen ajatus oli, että miten tämä voi olla näin helppoa. Siis helppoa siihen verrattuna kun kantelee vauvaa tuntikausia käsivoimin. Meidän vauva nukahti myös melko äkkiä ja nukkui paremmin kuin viime aikoina on nukkunut päivällä. Ja muutenkin vauva oli hyväntuulisempi sen jälkeenkin, kun olin ottanut pois liinasta ja syöttänyt. Antoi taas niin ihanan hymyn, että äitille tuli ihan kyyneleet silmiin. Meidän muuten niin pontevasti potkiva vauva oli kantoliinassa olon jälkeen ihan veltto. Ilmeisesti siinä vauva voi rentoutua kunnolla. On kyllä ihana homma jos tuo nyt helpottais meidän arkea.

lyyli ja poika 5vk 4pv

Vierailija
4/51 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pinot on käynyt, kun kiireinen vauva-arki iski. Itselläkin on mennyt varmaan melkein viikko siitä kun viimeksi olen koneella jotain tehnyt. Äsken maksoin laskut ja purin sähköpostit, nyt siis täällä.

Saitte kantoliinan kuulostamaan ihanalta, mun mielestä ne vaan näyttää niin dorkalta, etten ole edes harkinnut hankkivani, mutta meidän pikku-ukko on myös sylimallia ja kädet uhkaa loppua kesken monta kertaa päivässä. Baby Björnin rintareppu mulla on ja siitä tykkäänkin, mutta tulee vaan käytettyä niin harvoin jostain syystä.

Olen nyt ekaa kertaa koko viikonlopun lasten kanssa yksin, mies lähti tänään Puolaan. So far so good, joten olisi kai viisasta mennä jo itsekkin nukkumaan mikäli tuuli kääntyy huonommaksi.

Peppinetta ja " arttu" 5vko1pv

Vierailija
5/51 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viime viikon aikana ollut isoa huolta vauvan voinnista. Viime perjantaina neuvolassa sanottiin, että painoa on tullut kahdessa viikossa ihan liian vähän (vain 100 g yhteensä), vaikka pituutta oli tullut mukavasti (2 cm). Jotenkin stressaannuin asiasta niin kovasti, että maidontulokin tuntui vähenevän ja heruminen hidastuvan melkoisesti. Tiistai-iltana vauva vaan raivosi rinnalla, keskiviikkona söi todella nihkeästi koko päivän, samoin seuraavan yön ja vielä torstaiaamupäivän. Onneksi tilanne sitten jotenkin laukesi ja vauva on syönyt torstai-iltapäivästä alkaen normaalisti. Eilen piti oikein tankkauspäivän ja oli koko ajan rinnalla. Maitoakin tuntuu tulevan taas normaaliin malliin. Silti ensi tiistain punnitus jännittää. Painoa pitäisi tulla ihan reilusti lisää, muuten joudumme antamaan lisämaitoa :(

Kovin tyytyväiseltä ja virkeältä vauva kuitenkin vaikuttaa, vaikka kasvu ei ole niin loisteliasta ollutkaan. Masuvaivatkin tuntuvat lieventyneen. Valveillaolohetkiä on aina vaan enemmän, pieniä hymyjä tulee, seuraa katseella esinettä jne. Kiva on seurata pienen neidin kehitystä.

Nyt on mentävä, kun tuntuu kaipaavan kaveria :)

Marle + tyttö (7 vkoa) ja poika (3 v.)

Vierailija
6/51 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on meidän pino pudonnut kauas...

Hurjan nopeasti tämä aika menee vauvan kanssa. Vastahan me kotiuduttiin synnytyssairaalasta ja nyt on poika jo kohta kuukauden ikäinen. Hirveesti on jo muuttunut ja kasvanut. On ihan eri näköinen, kun syntyessään. Paljon on myös kehittynyt. Hymyileekin jo äidille ja isille :)

Viime yö oli meillä aika rikkonainen. Yleensä poika nukkuu hyvin, mutta viime yönä halusi vähän väliä syödä. Ei yleensä ole öisin rinnalla pitkään, mutta viime yönä vaan imi ja imi. Mistä lie johtunut.

Meillä kokeiltiin kanssa tota kantoliinaa tänään. Oli jotenkin tosi hankalaa. En ainakaan ilman miehen apua ois saanu vauvaa liinaan. Vähän aikaa pidin poikaa liinassa. Taisi se siitä tykätä, kun heti nukahti. Tuntui vain, että onkohan pojan asento kuitenkaa hyvä. En myöskään voinut pitää käsiä vapaana, kun pelkäsin, että vauva tipahtaa sieltä.

Millaisia kokemuksia teillä on siitä rintarepusta? Onko käytännöllinen? Tykkääkö vauva olla siinä? Minkä hintaisia suunnilleen ovat?

Nyt täytyy mennä vahtaamaan euroviisuja :)

pesukarhu83 ja poika huomenna 1kk

Vierailija
7/51 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä Suomi j Lordi!!!

Meillä kasvetaan ihan hirvittävän hurjaa vauhtia. Poika on nyt kaksi kuukautta ja painoa oli tullut viimeksikin kahden viikon ajalla kilo ja pituutta kolme senttiä!! Kaikista suurikokoisimmat reidet ja kaulamakkarat tällä on meidän lapsista. Ja niin sairaan sulonen, että hehkutetaan sitä kaikin joka päivä. Pappakin sanoo kolmannesta lapsenlapsestaan, että aina vaan paranee. Kait jokainen on omalla laillaan suloinen, mut tämä kilttiäkin kiltimpi pikkumies varasta kaikkien sydämet 6-0.

Yöt on nukuttu suurimmaksi osaksi 4-5h ekaan syöttöön ja toinen pätkä on 3h. Sit heräillään ja tunnin päästä alkaa taas aamupäikkärit. Liinassa tykkää olla mielettömästi.

Siitä liinailusta, tossa edellä ( en muista nikkiä) sanoit että vauva tuntui putoavan. Varmaankin sidonta on ollut liian korkealla, ja ehkä liian löysä. Harjoittele sidontaa ja napakkuutta, nimittäin vauva on kyllä tosi jämäkästi liinassa, eikä tunnu edes putoavan kun on oikein sidottu. Napakka, hyvä sidonta niin vauvallakin on turvallinen olo sisällä. Niska tuettuna tietenkin vielä näin pienet.

Toivottavasti kuullaan muistakin rakkaista huhtiksista jotain!!!

Lumo ja poika 2kk (ristiäiset viikon kuluttua)

Vierailija
8/51 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin äsken pitkähkön sepustuksen, mutta tietysti se katosi taivaan tuuliin. No, yritetään uudestaan.

Oikein kateellisena luin Lumon kuvausta vauvan huimasta painonkehityksestä. Hieno juttu! En tiedä, kuinka meille käy punnituksessa. Kovasti jännittää. Nyt tyttö kyllä syö reippaasti ja mielestäni maitoa tulee hyvin, mutta saa nähdä, riittääkö, kun tuossa oli pari paastopäivääkin.

Liinailusta: meillä on pitkä trikooliina, jossa vauva viihtyy tosi hyvin. Aluksi minustakin tuntui, että apua, vauvahan putoaa liinasta, mutta kun muutaman kerran miehen avustuksella sidoin liinan, sain sidonnan onnistumaan niin, että se tuntuu napakalta. En kyllä tiedä, onko sidonta vieläkään ihan oikeaoppinen, mutta ainakin vauva pysyy ja viihtyy siinä.

Rintareppua (Baby Björn) kokeilimme esikoisen kanssa jonkun kerran, mutta se ei kyllä meidän mielestä ollut hintamme väärti. Pienelle vauvalle siinä ei oikein löytynyt sopivaa asentoa (jalat suorina, aika vähän tukea niskalle) ja isompaa en siinä enää jaksanut kantaa. Epäkäytännöllisenä sen koin. Hinta oli aika korkea, mutta valitettavasti en enää muista, mitä se maksoi.

Kivaa päivänjatkoa kaikille!

Marle + tyttö 7 vkoa ja poika 3 v.

Vierailija
9/51 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-arkea...

Tyttömme oli syntyessään 3940g ja 52 cm. Nyt 4350g ja 55cm.. Tyttö siis kasvaa!?!! Tyttö nyt tasan 3vk. Paino nousi melkein sairaalasta lähtiessä jo lähtöpainoonsa. Kovasti syö ja nukkuu. Kiltti kuin enkeli, yöllä kahdesti herää syömään -tähän asti-.

BB kantoreppu on meillä, kerran käyttänyt tähän asti, muuten sylissä kantanut Hartiat väsyi jo ekasta kerrasta.

Huhti ja typy 3vk

Vierailija
10/51 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, hyvä Lordi! Eipä olisi ikinä uskonut että Suomi voittaa euroviisut:)

Kyllä tämä vauva-arki menee nopeasti! Ne 2 viikkoa, jotka Martta oli sairaalassa tuntuivat tosi pitkältä, ja nyt tämä reilu 3 viikkoa kun tyttö on ollut kotona on mennyt yhdessä hujauksessa! Me odotellaan nyt kutsua magneettikuvauksiin kesäkuussa, yrittävät kuvata ns. ' maitopulloanestesiassa' eli minä syötän tytön niin turvoksiin että on ihan taju pois ja paikallaan kuvauksen ajan. Toivottavasti toimii, muuten joudutaan nukuttamaan ihan oikeasti ja sitten on edessä pari yötä sairaalassa tarkkailussa.

Meillä ollaan nuhassa, sekä esikoinen että Martta. Tyttö on nukkunut ihan hyvin mutta pitää öisin kamalaa korinaa kun kurlaa limaa jossain kurkunpäässä. Välillä täytyy mennä yöllä ihan katsomaan onko kaikki hyvin kun korina lakkaa;) Martta nukkuu myös yöt tosi hyvin, noin 4 tunnin syöttövälein, joten sen puolesta saan nukuttua minäkin hyvin. Tosin nyt siis kuuntelen sitä korinaa...

Mahavaivoja on edelleen, mutta tuntuvat helpottaneen kun minä lopetin maitotuotteet. Voi olla sattumaakin, mutta en kyllä uskalla aloittaa ihan heti uudelleen.

Liinasta on pakko kommentoida kun olen tälläinen ' liinafriikki' : minulla on 3 eriväristä liinaa joten saan sopivan liinan muihin vaatteisiini nähden, jolloin liina on ehkä vähemmän huomiota herättävä. Nyt käytän kotona kyllä lähinnä tuota trikooliinaa, se on minusta helpoin sitoa. Koska liinailin jo esikoisen kanssa, on sidonta helppo tehdä ja vauvan pujottaminen liinaan käy nopeasti, mutta kyllähän se opettelemista vaatii, joten kärsivällisyyttä vaan.

Kantorepuista sen verran että baby björnin repussa ei kantoasento vauvalla ole kovin ergonominen, jalat pitäisi olla ' sammakkoasennossa' jotta kantolaite ei painaisi reisien suuria verisuonia, ja kyseisessä repussa jalat roikkuvat lähes suorina alaspäin. MUTTA suosittelen todella lämpimästi ergotecin baby carrieria (minulta löytyy siis myös se...)! Se on vasta vauvalle 5 kk eteenpäin ja aika hinnakas, mutta siinä voi kantaa lasta sekä mahan että selän puolella ja on ihan mielettömän mukava myös kantajalle. Kannoin meidän esikoista siinä 2-vuotiaaksi saakka!

No niin, tulipas vuodatus koska pääsin imetyksen lisäksi toiseen lempiaiheeseeni;)

Rattoisaa sunnuntaita kaikille!

Lala ja M 5vkoa

Vierailija
11/51 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveiset täältä meidän vauva-arjesta. Pikkutipu nukkuu - kuinkas muuten. Mä en tosiaan muistanut, kuinka paljon nuo nukkuvat! Öisin olen oikeen joutunut herättelemään syömiselle, muuten vaan ottaa parit huikat ja urvahtaa taas. Sairaalassa ottivat biliarvoja ja vauva oli hitusen kellakka, mutta ei valohoitoon joutunut kuitenkaan. Mutta olen tarkkana ollut noitten syöpöttelyjen kanssa ja laskenut vaippoja. Selkeä plussa sideharsovaipalle: taatusti huomaa, kun pissa on tullut.

Lääkkeiden ottoa harjoiteltu nyt viikko. Aika hyvin tyttö ne huolii, yleensä ottaa silikonilusikan oikein kunnoon imuun. Aina vaan tuntuu vähän valuvan yli ja tänään pulauttelikin aika pian lääkkeen jälkeen. Tietysti sekin huolestuttaa! Toivottavasti lääke kuitenkin ehtii imeytyä. Yritän pitää pienen välin, ennenkuin aloitan imetyksen lääkkeen päälle, mutta tipu yleensä tosi nälkäinen siinä vaiheessa. Lääke kun pitäisi ottaa tyhjään vatsaan.

Huomenna neuvola, kiva nähdä, kuinka tyttö on kasvanut. Minun silmissäni näyttävät posket ainakin pullistuneen ja leuat lisääntyneen.

Isosisko ottanut tulokkaan tosi hienosti vastaan, ainakaan toistaiseksi ei ole ollut mustasukkaisuutta. Eri asia tietysti, kun mies lähtee töihin eikä ole leikittämässä.

Kantoliinoista: meillä ei ole vielä liinassa matkattu, mutta jossain vaiheessa otan käyttöön varmasti. Ostin jo esikoiselle Amazon-merkkisen kudotun liinan BabyIdeasta. Oli tosi edullinen ja mielestäni myös hyvä. Ja kun sidonnan oppii tekemään oikein, on paketti tosi napakka ja hyvä käyttää. Eivätkä tule hartiat kipeiksi (mulla ainakin tuli, kun koitin rintareppua). Mukava käydä lenkillä, kun voi pitää kädet vapaina. Mä kävin esikoisen kanssa semmoisessa itämaisessa tanssissa, jossa vauvat olivat mukana kantoliinoissa. Oli kiva harrastus!

Hyvät sunnuntait!

Tilp. ja vauva 11pvää

Vierailija
12/51 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkanpa tähän samaan ketjuun, kun ei vielä ole niin kovin pitkä...

Täällä vedellään aamu-unia, kun herättiin tuossa puoli kuuden maissa syömään ja seurustelemaan. Sitä ennen äiti olikin kuunnellut hetkittäin tunnin rupsuttelua ja ähinää. =) Meillä jostain syystä alkaa aina viiden kieppeillä tai ennenkin järkyttävä ilmojen poistaminen.

Itsekin nukahdin, kun tyttö alkoi syömään ja heräsin yhdeksältä. Sain siis kerrankin syödä aamupalan rauhassa lehteä lukien. Nyt on rintapumppu kiehumassa, kun olen aloittanut maidonluovutuksen. Tosin eilen en ehtinyt pumppailemaan yhtään ja edellinenkin päivä jäi hieman heikoille, kun valmisteltiin ristiäisiä.

Meillä siis vietettiin eilen ristiäisiä ja hienosti menivät. Neiti nukkui koko toimituksen ajan. Nimeksi saatiin Moona Eveliina.

NO, tähän nämä jutustelut loppuivat, pikkuneiti kutsuu, täytyy palata myöhemmin... =)

Elliina

Vierailija
13/51 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosiaan pinot käyneet lyhyiksi..meillä arki sujuu hyvin, poika kasvaa ja voi hyvin=)

yöt menee ihan ok, nukkumaan mennään 20-21 herätään syömään 1.00-1.30 siitä nukutaan noin viiteen...sitten onkin ihme ähinää ja puhinaa tunti tai pari, sitten nukahdetaan tunniksi tai pariksi vielä.

turhia ei itkeskellä, ei oikeestaan itke kun nälkäänsä tai väsymystä. masuvaivat ovat relatipolla ja cuplatonicilla oikeestaan poissa..kakkaa ja ilma tulee hyvin ulos=) meillä ristiäiset 18.6

näin meillä..

peetu ja onni kohta 5vko

Vierailija
14/51 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi,että oli makea viisu voitto,kerrankin lätkän pronssi ei tunnu missään.

Taisi jäädää kiekko monelta muultakin viisujen varjoon=)

Meillä on ensi keskiviikkona vauvalla aika sydänultraan.Jännittää,jännittä,jännittää.

Neuvolalääkäri myös totesi sivuäänen,mutta kysyessäni,että onko pojassa mitään merkkiä lääkärin silmin mikä voisi viitata siihen,että sydämessä on jokin häikkä,lääkäri sanoi,että ei ensimmäistäkään merkkiä.

Lääkäri sanoi,että vauva on todella jäntevä,kasvaa hyvin ja osaa asioita,joita oletetaan,että 4kk ikäinen taitaisi.

Painoa on 6 kiloa ja pituutta 59cm.

Meillä oli ristiäiset lauantaina ja loistavasti meni,ihana tilaisuus,jossa oli läsnä 20 lähintä ihmistä.

Meillä on tälläinen yörytmi:

*Nukkumaan klo 22

*Ensimmäinen syönti klo 00.30

*Toinen syönti 03.00

*Kolmas syönti 05.00-06.00 riippuen paljon on ed. kerralla mennyt

tuttelia

*Aamupala noin klo 8

ja päivälllä syödään 2,5-3 tunnin välein eli aika nälkäistä sorttia on tämä meidän vesseli.Vuorokauden aikana menee tuttelia noin 1000ml

Kaikin puolin menee loistavasti ja vielä paremmin pyyhkii,kun saa tuon sydän asian hoidettua ja jos mitään ei löydetä.

Meillä on naurava ja hyväntuulinen vauva,itku tulee harvoin,lähinnä sillon,kun äiti ei ole sekunnin murto-osassa hakenut herralle vatsan täytettä=)

Niksu ja pojat 2kk ja 7v.

Vierailija
15/51 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkästä aikaa!

Jotenkin vaan tämä aika menee...

Mutta nyt lääkärineuvolakuulumisia, oltiin aamusta siellä ja kaikki hyvin pienellä miehellä :)

Ikää päivän vajaa seitsemän viikkoa tänään, pituus 60cm ja paino 5640g.

Poitsu näytti lääkärille kaikki parhaat puolensa, hymyili ja jutteli minkä ehti :)

Meilläkin oli ristiäiset eilen, oli outoa kun vauvasta puhuttiin nimellä tänään neuvolassa.

Poika on helppo vauva, ja hyväntuulinen. Itkee mielestäni todella vähän, helppo sanoa kun isoveljellä oli aikanaan koliikki. Isosisko-ja veli hoitavat vauvaa välillä niin innokkaasti, että pitää vähän jarrutella.

Meillä on viikon ajan menneet yöt yhdellä syötöllä klo 4, ihanaa! Nukkumaan mennään puoli yhdentoista aikoihin ja aamulla herätään seitsemältä.

Nyt huudetaan ruokaa, mentävä taas

Eusenia

Vierailija
16/51 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitipäs rueta pitkästä aikaa kirjoittamaan kun kerrankin ehtii. Aika tuntuu menevän siivillä...

Innolla odotan postissa tulevaa liinaa kun kaikki sitä niin kehuu. Meillä tyttö haluaa olla aina vaan sylissä kun hereillä on. Ainoastaan hoitopöydällä viihtyy ja joskus hetken jumppalelun alla. Joskus ärsyttää kun saa koko ajan kantaa eikä oikein voi tehdä mitään. Muilla samoja ongelmia?

Meillä vatsa hieman vaivaa ja rutina on melkoista. Olen nyt antanut rela tippo mutta täytyy ilmeisesti koittaa vielä cuplatonia kun aina vaan vääntää masu. Huomaa aina kun alkaa itkeä että ilma kiertää. Ja aina kun pieru tulee, tulee myös itku. Ja joka vaipassa on kakka. Tänään aloitettiin kestovaippojen kokeilu kun pyllyn iho niin herkkä ja aina auki. Saa nähdä auttaako?

Meillä yöt menee parilla kolmella syötöllä, mut toisinaan tankataan 4 kertaa. Aamu alkaa viiden kuuden aikaan mutta onneksi olen tutin avulla saanut venytettyä unta hieman pidempään. No kohtahan nämä meidän pienet jo nukkuu paremmin ja tämä vaihe kuitenkin suhteellisen lyhyt.

Aina se hymy palkitsee ja päivä paistaa!

Mukavaa alkavaa viikkoa!

Hanna ja tipu 6vko

Vierailija
17/51 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä teillä kuulostaa olevan kilttejä vauvoja. Vai johtuuko se siitä että huomaan paremmin ne jotka sanovat että meidän vauva on todella hyvän tuulinen, ei itke juuri koskaan. Meidän vauva ei ole hyvällä tuulella juuri koskaan. Heh heh, joo mutta tosi se on ja äitiä välillä tympii kuunnella kitinää päivät pitkät (onneksi ei yöt mutta seki aika vielä tulee tällä vauhdilla kun tuntuu että koko ajan mennään huonompaan suuntaan). Hymyjä saa lähinnä aamulla ja joskus satunnaisesti päivällä. Nykyään ei meinaa nukkua edes päiväunia. Ihan lyhyviä pätkiä vaan. Kantoliinassa tulee parhaimmat unet. Minä pidän siinä vauvaa pystyssä (myyjä suositteli) mutta ongelma on se että liina ei tue tarpeeksi vauvan niskaa. Elikä toisella kädellä pitää tukea päätä. Kokeilin kehtosidontaa mutta minusta vauvalla oli vähän hankalan näköinen asento siinä vaikka nukkumaan ois alkanut kyllä heti. Varasin huomiseksi vyöhyketerapia ajan jos se vähän vähentäis itkemistä. Säälittää kai se pikku raukka jos koko ajan kivistää mahassa tai mikä nyt sitten milloinkin on itkun syynä. Onko kokemuksia vyöhyketerapiasta, onko auttanut?

lyyli ja poika 6vk

Vierailija
18/51 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinoja olen käynyt lukemassa, mutta onkohan kertaakaan tullut kirjoiteltua sitten tyttösen syntymän jälkeen. Jotenkin tuo aika vaan on mennyt kuin siivillä eikä energiaa ole riittänyt.

Meille siis syntyi sektiolla 31.3. tyttövauva, virkeä sellainen painoa 3400g, pituutta 49cm. Oma paraneminen on sujunut kohtalaisen hyvin, särkylääkkeitä jouduin syömään useamman viikon mutta nyt en enää pitkiin aikoihin. Maha tuntuu haavan kohdalta vielä oudolta ja kohdun ikään kuin tuntee kävellessä. Lieköhän normaalia? Muita sektiolaisia? Jälkitarkastusaika vasta kesäkuun alussa. Mitään jumppaliikkeitä vatsan alueelle en ole uskaltanut vielä tehdä. Neuvolasta tullut hyvin epämääräisiä ohjeita liikunnan aloituksesta ylipäätään, että ihan harmittaa.

Tyttö on kyllä kiltti, syö reippaasti ja nukkuu hyvin. Yöt menee enimmäkseen yhdellä syötöllä. Nukahtaminen omaan sänkyyn illalla tuottaa lähes aina ongelmia, jonkin aikaa nukuttiin perhepedissäkin mutta nyt ajateltiin että tytön on parempi kyllä tottua myös omaan sänkyyn. Sitä siis harjoitellaan. Rintamaidolla on, maitoa tulee riittävästi, jopa suihkuksi asti. Viime neuvolakäynnillä (6vkoa) painoa vähän vaille 4700g ja pituutta 55,6cm. Hymyjä satelee äidille ja isälle ja välillä ihan muihinkin paikkoihin, pikkuisen jo jutellaan ja kovasti sätkitään ja potkitaan lattialla ollessa.

Mutta mitäs Lalan Martalle? Mulla on mennyt kokonaan ohi että minkä takia teidän vauveli on ollut sairaalassa? Niksun pojallako sydämessä sivuääni. Kaikenlaista harmia mutta onneksi teidän molempien vauvat voivat nyt kaiketi ihan hyvin?

Aika lyhkäsiä pinoja tosiaan täällä vauvapuolella nykyään, kaikilla lienee kiirettä vauvanhoidossa. Mutta jospa itte yrittäis ryhdistäytyä kun kerran joka päivä täällä kuites käyn lukemassa :-).

Vattumato ja tyttö kohta 8vkoa

Vierailija
19/51 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikaisesti kommentoin noista mahavaivoista että meillä loppuivat kun minä jätin maitotuotteet pois, suosittelen lämpimästi kokeilemaan! Siis jos kyseessä on rintaruokinnalla oleva vauva;) Vaikutus näkyi hieman n. 3 vrk kuluttua siitä kun lopetin, ja kunnolla viikon sisällä. Pieni vaiva itselle (paitsi että pitää syödä kalkkitabletteja) mutta palkitsevaa kun kitinät loppuivat ja uni maittaa taas! Ja tosiaan viikon kokeilun jälkeen tietää kyllä tepsikö!

Meillä ei edelleenkään hymyillä, mutta terveydenhoitaja sanoi että alun 2 viikkoa sairaalassa voivat viivästyttää hymyä... tai sitten kehitys on tuon pää-asian takia hitaanpaa -we' ll see. No, odotan että neuvolantäti-äitini tulee viikonlopuksi meille niin saan varmaan jotain näkemystä Martan kehitysasteesta. (Meillä esikoinen teki kaiken niin etuajassa ettei kannata oikein verrata, enkä oikein muistakaan miten tuo kehittyi- kamala tämä dementia, eihän siitä ole kun reilu 2 vuotta!!!)

Lala ja M 5 vkoa

Vierailija
20/51 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän lyhyesti:

meidän Martalla todetiin siis päivää ennen syntymää päässä verisuonen epämuodostuma. Keskellä päätä on halkaisijaltaan n. 2cm suuruinen ' verisuonilammikko' johon vie useita ylimääräisiä verisuonia (vein of galen malformation). Siellä on ns. läpivirtaus, eli normaalit pienet hiusverisuonet puuttuvat valtimon ja laskimon välistä, minkä vuoksi sydän joutui pumppaamaan verta normaaliin verenkiertoon moninkertaisen määrän. Sydän oli tämän vuoksi Martan syntyessä laajentunut kakasinkertaiseksi!

Nyt 2 suurinta tuonne verisuonilammikkoon vievistä suonista on tukittu, ja sydämen työtaakka on vähentynyt niin että sydän on normaalinkokoinen, eikä sydämessä ole vajaatoimintaa (se on riski tässä tilassa).

Kyseessä on erittäin harvinainen vika, esiintyvyys ehkä n. 1: 50 000 syntyvää kohden, joten mitään tilastoja ja ennusteita ei ole. Tarkoitus on tukkia kaikki ylimääräiset verisuonet niin että verenkerto päässä normalisoituu, ja ajan myötä tuo ' lammikko' katoaa kun sinne ei enää mene verta. Se, mitä tämä tila on tehnyt aivoille, selviää Martan kehityksen myötä, toiset ovat täysin normaaleja, toisilla lievä/kohtalainen kehitysvamma. Kyseessä oli kuitenkin iso kasvusto, joten en uskalla vielä toivoa muuta kuin että Martta säilyy hengissä.

Kaikki on siis nyt hyvin ja Martan tila vakaa, mutta edessä on vielä ainakin 2 tukkimisoperaatiota (ei ole leikkaus vaan varjoainetoimenpide: menevät reiden verisuonista suonia pitkin päähän asti ja ' ampuvat' pieniä metallijousia tukkimaan suonia). Toimenpiteet ovat siis tosi vaativia ja pitkiä (4-6 tuntia kerrallaan) ja aika suuren riskin toimenpiteitä.

Mutta tähän asti Martta on taistellut hienosti, toivottavasti kaikki menee yhtä hyvin myös tulevaisuudessa!

Lala