---HUHTIMAMMAT JA VAUVAT -06---
Kommentit (51)
Ai niin, joku kyseli siitä vauvakuumeesta. Kyllä meillä ainakin olis heti perään vauvakuumetta. Meitsin ikä, kun on jo lähempänä neljää- kuin kolmeekymppii, niin ei kovin kauaa olis aikaa ootella pikkusisaruksia. Nyt onkin sitten monenmoista kysymysmerkkiä ilmassa: Milloin sektion jälkeen olis turvallista tulla raskaaksi, JOS nimittäin vielä tulis. Tämä ensimmäinenkin antoi odottaa kyllänsä kauan ja tuulimunaraskauskin siinä matkalla ehti olla.
Tietääkö kukaan, koska sektion jälkeen olis turvallista alkaa yrittää uutta raskautta? Mulla on jälkitarkastus vasta parin viikon päästä ja siellä toki saan kysyä...
tv. HB ja poju 5 vk
Meillä oli tänään mukava pieni läheisimpien sukulaisten kesken vietetty kastejuhla. Vieraat lähtivät jo kotimatkalle, kun ovat pitkämatkalaisia. Juhla oli oikein onnistunut ja olo on helpottunut, kun on nyt ohi. Järjestelyissä oli kuitenkin oma työnsä. Pojalle tuli nimeksi Matias, on suvun perintönimiä.
Minulla maitoa on koko ajan tullut paljon, enkä ole epäillyt sen riittävyyttä. Viikko sitten pumppasin jonkin verran maitoa jemmaan, sillä vauva jäi mummin hoitoon muutamaksi tunniksi meidän käydessä asioilla kaupungilla. Näiden pumppaussessioiden jälkeen meni monta päivää jälleen maidontuotannon tasaantumisessa (vähentymisessä takaisin siihen määrään, minkä poika syö). Ainakin minä huomasin pumppaamisen lisäävän maidontuloa, kun eka yönä olin melkein tuskassa rintojen ollessa niin täpötäynnä maitoa. Ja poika oli hätää kärsimässä, kun yritti ennättää niellä kaiken maidon, mitä rinnoista suihkusi.
Huomenna lähdemme vauvan kanssa mummulaan pariksi päiväksi. Siellä on kummitäti ja kaksi serkkua sekä eno kihlattunsa kanssa myöskin. Pientä kevätretkeä äitille ja vauvalle...
Kissankello ja Matias 7,5 vk
Mulla ei mahdu takki kiinni kantoliinaillessa, mutta en ole kylmällä säällä
tähän mennessä vielä kantoliinaillutkaan (asutaan Saksassa, on ollut lämpimät kelit paitsi nyt muutama päivää on ollut viileetä)
En laita takkia kuitenkaan kiinni niin että vauva jäisi ulkopuolelle vaan liinan kiinnitän sisävaatteiden päälle, vauva liinaan, ja takin heitän sitten siihen päälle, ja takki jää siis auki. Liinailijoille on myös erikseen takkeja, jotka mahtuu kiinni (talvella ehdoton minusta jos liinailee kylmällä ilmalla pienen vauvan kanssa)
Mulla ei ole tommosta takkia, enkä koe tarpeelliseksi kun on kuitenkin ollut lämmintä.
Kun liinailen ulkona, on vauvalla lämpimästi päällä, siis body,paita, potkupuku, kahdet sukat, myssy ja haalari tai kaksiosainen ulkoilupuku. Joskus tuntui, että oli vähän liikaakin päällä.
Meillä muuten sama ongelma, poika ei viihdy kauaakaan vaunuissa, olen myös kerran juoksien palannut kotiin kun uskaltauduin hieman kauemmas kuvitellen, että vauva sikeässä unessa (ei tosiaan verrattavissa sun 2km juoksuun, voin vaan kuvitella miltä susta tuntui...) Tänään oltiin vaunuilla liikenteessä, ja vähän yli puoli tuntia voitiin olla ja sitten tulikin jo nälkä.
Ekoina viikkoina itku alkoi jo heti vaunuissa ja siksi me liinailtiinkin vaan. Vaunuilla en vieläkään lähde pois kodin lähistöltä, mutta liinalla ollaan käyty pari kertaa keskustassakin asti (5km) ratikalla - sillä uskaltaa lähteä pidemmällekin lenkille! :)
ehdin nimittäin just aloittaan uuden...
Hoobee:
Mulle sanottiin ekan synnytyksen jälkeen, että vuoden päästä saa raskautua uudelleen, jotta arpeutuminen sujuisi kunnolla. Tiedän kyllä monia, jotka ovat viitanneet kintaalla suositukselle ja maksaneet siitä kalliin hinnan sisäpuolelta revenneen haavan kanssa. Ei kiva.
meilläkin arki täällä rullaa...paremmin vois kyllä poika öisin nukkua mutta muuten ok. en oikein noita kasvumittoja osaa sanoa kun neuvola on vasta 13.6..viimeksi oli kun poika oli 2viikkoa.
meillä siis yöt menee näin: yöunille 21.30-22.00, eka syöttö 1.00 ja toinen 4.30 ja siitä poika valvookin tunnin ja nukkuu sen jälkeen puolen tunnin pätkiä..=/. onko muilla näin? minkäköhän takia unet huononevat toisen syötön jälkeen..??!! ja alkaa myös tajunton ähinä ja puhina sängyssä..
meilläkin hymyjä tullut jo pari viikkoa ja kovasti leluja katellaan ja seurataan maailman menoa..
peetu ja onni 5vko 2 päivää
Minä olen kuumeessa... ONNEKSI miehellä on viimeinen isyyslomaviikko menossa (piti pätkissä) että ei tarvitse yksin täällä tyttöjen kanssa olla, olo on aika pökkelö kun kuumetta on yli 38!
Kaikille ' tissitaistelijoiden' äideille: luottakaa vaan itseenne ja siihen että maitoa tulee tarpeeksi, minä uskon että tarjonta vastaa kyllä kysyntää kun ei itse hermostu ja tosiaan siinä on parin päivän viive!!!
Meillä on aina ilmakupla masussa kun M rupeaa ' kiukuttelemaan' tissillä, laitan silloin tutin suuhun, röyhtäytän (odotan vaikka 10 min. että se röyhtäys tulee!) ja sitten jatketaan hyvillä mielin:)
Sama juttu öisin, meilläkin aamuyöt on ähinää, luulen että johtuu juuri tuosta ilmasta joka ei niin hyvin yön aikana pääse pois röyhtäyttämisestä huolimatta, kun vauva on pääsääntöisesti mahallaan.
Minä olen muuten myös liinaillut pihalla ihan Suomessa, mies on sen verran isompi että lainaan hänen fleeceään. Martta on pipo päässä tavallisissa vaatteissa liinassa ja minulla miehen takki kiinni niin ettei M tukehdu;)
Nyt hymyillään meilläkin!!! Ei kovin paljoa, ehkä 1-2 hymyä päivässä mutta kuitenkin!!! Mies sanoikin että pienestä on minun onneni kiinni, kun olin niin tuota hymyasiaa muerhtinut.
Meillä on tänään lääkärineuvola (ajattelin mennä sinne kuumeessa...), laitan mittoja kun tiedän;)
Uskomatonta muuten, mutta anopin kautta löysin ulkosuomalaisen kohtalotoverin. Hänen 3-v. pojallaan oli sama VGM kun Martalla ja nyt olen saanut ihanaa vertaistukea häneltä. Hänen poikansa on kehittynyt ihan normaalisti, vaikka malformaatio oli samaa kokoluokkaa kuin Martalla! (Siis koska kyseessä on niin harvinainen juttu, minusta tuo oli ihan uskomaton sattuma!)
Mutta eipä muuta. Ihana rauha kun mies lähti tyttöjen kanssa pihalle;)
Lala ja M 6vkoa
...siis piti sanoa että vauva on öisin pääasiassa makuullaan. Meillä Martta nimittäin ei todellakaan suostu olemaan mahallaan yhtään missään, nukutan selällään;)
Lala
Onnittelut kaikille nimen saaneille pikkuisille!
Ihania nimiä! (Jos MArtta olisi ollut poika hänestäkin olisi tullut Matias...)
Kiitos Lala noista rohkaisun sanoista " tissitaistelijoiden" äideille. En muista, olenko tässä ketjussa kirjoittanutkaan meidän tissitaisteluista, mutta niitä on nyt taas ollut oikein urakalla. Meillä tuntuu tyttö aina välillä tankkaavan, sitten maitoa tulee tulvimalla, siitä seuraa kovat masuvaivat ja sitten alkaa raivarit/lakkoilu, joiden jälkeen taas tankkausta. Kamalaa kyllä, kun ei saa lasta syömään, ja meillä vielä tuo heikohko painonkehitys huolena. Viimeksi painoa oli kyllä taas tullut mukavasti 200g viikossa, joten huoli hieman hälveni.
Joku kyseli aamuyön ähinöistä. Meillä niitä on ollut alusta saakka, vaikka tyttö muuten nukkuu loistavasti yöt. Varmaan se johtuu siitä, kun ilma ei pääse mahasta pois. Aamuyö on sitten yhtä ähinää, puhinaa ja kipristelyä.
Voi vitsi, mä täällä pihisen ja puhisen kiukusta! Meillä oli Emman 2kk neuvola, siis lääkärineuvola. Mikä pettymys! Vartti oltiin sisällä(viimeinen aika tältä päivältä-->kiire kotiin?), ja mihinkään mun kysymykseen en saanut vastausta(paitsi yhteen), vaan jotain epämääräistä mutinaa ja sen ehtii sit 3kk neuvolas-tyylist.. Voi vitsi! Ja mä kun olin luullut, et ne on siel sitä varten et voi kysellä ja kertoo mieltä painavist asioista. Kyllä mun mieskin sitä touhua ihmetteli, vaiks istuikin koko sen ajan hiljaa.
No kiva, kun sain tämänki purettua--> te raukkaparat jouduitte vaan purkauksen " uhreiksi" .
Emma oli siis 56cm ja paino 5185g. Eipä mitään huimasti ole kasvanut, mutta pääasia et kasvaa..
Lalalle paranemisia kuumeesta!
Nyt neiti jo heräilee...
JJE
Tänään oli taas tankkausilta. Viideltä istuin sohvan nurkkaan imettämään ja jatkoin siitä yhdeksään melkein tauotonta imetystä. Poika ei tullut millään kylläiseksi, joten ajattelin taas kokeilla korviketta, tällä kertaa Tuttelia (viime viikolla Nan ei kelvannut ollenkaan). Kuinka ollakaan poju veteli hyvällä halulla 40 ml ja tunki senkin jälkeen vielä nyrkkiä suuhun. Lämmitin vielä 20 ml satsin, josta söi puolet. Sen jälkeen hyvät röyhyt, hetken hymyilyä ja nyt unten mailla kovin tyytyväisen näköisenä.
Oon hirmusti pelännyt maidon loppumista ja itkee tirauttelin maitopulloa lämmitelles, mutta nyt on ihan hyvä fiilis, kun vauva on tyytyväinen. Ei kai se maata kaada vaikka joinakin iltoina joutuu puoli desiä antamaan korviketta oman maidon lisäksi. Pärjääpä isäkin paremmin pojun kanssa ja saan mennä itse vaikka keskenäni asioille - sarjassamme think positive ;o)
Kiitos vastauksistanne Ingwer, Lala ja Peppinetta! Tänään taas treenattiin liinassa oloa. Oltiin vähän molemmat kummissamme, kun yritin ripustaa pyykkejä kuivumaan vauva liinassa. Pitää vielä harjoitella, mutta kyllä siitä vielä hyvä juttu tulee.
Meillä on nuo vauvan mitat kaks viikkoo vanhaa tietoa, jolloin pojulla oli ikää 3,5 viikkoa. Syntyessä 3805 g=>4600 g tuolloin. Pituutta oli syntyessä 54cm ja sitä ei ole sen jälkeen mitattu. Neuvola on vasta 15.6. ja nimi pysyy meidän ja papin tiedossa peräti heinäkuun ekaan asti...
Nyt on aika mennä itsekin yöpuulle pojun viereen. Mies on vielä töissä ja kömpii tunnin päästä viereen.
Hei kaikille,
Pitkästä aikaa ehdin tänään lueskelemaan kirjoituksianne tästä pinosta ja kyllä helpottaa, kun muilla kuuluu olevan ihan samoja " ongelmia" . Itse olen pojan syntymän käynyt ilmoittamassa ja nyt siis toista kertaa vauvan tulon jälkeen pääsen kirjoittamaan.
Meidän poju nukkuu tosi lyhyitä pätkiä päiväunia. Esim. eilen herättiin aamulla kahdeksan maissa, puolelta päivin nukkuin vartin ja iltapäivällä kolmen kieppeillä puoli tuntia - muuten oli hereillä koko päivän ja illan - alkoi nukkua yöunia vähän ennen puolta yötä. Meillä kans tissimarathon iltaisin. Keskiviikkona tuntui, että maito loppuu ja yritin imettää, kun ei muutakaan ollut. Torstaina sitten yritettiin antaa korviketta, mutta ei huolinut. Imi aina muutaman vedon pullosta ja alkoi huutaa, kun maistoi mitä " moskaa" sieltä tuli. Eilen sitten keräilin aamupäivällä pulloon omaa maitoa, jotta saa sitä antaa illalla, kun kumminkin taas loppuu. Noh- poika oli kyllä rinnalla melkein koko illan viidestä kymmeneen, mutta selvästi maitoa tuli koko ajan, joten vaikuttais siltä, että tehokas roikkuminen rinnalla, on taas pienellä viiveellä lisännyt maidontuotantoa. Onhan siinä tosi kiinni iltaisin, kun melkein tauotta imetään, mutta ei kai tätä jatku kuukausitolkulla ;o)
Vaunulenkkeihin oon pettynyt, kun olin alunperin ajatellu, että tehdään piiitkiäää lenkkejä. Ekku piti itse toipua hätäsektiosta ja nyt puolentunnin unilla ei kovin pitkiä lenkkejä tehdä,varsinkin, kun huuto alkaa heti, kun herää. Pari kertaa on tultu kahdenkin kilometrin matka huutaen ja korvat punaisena kotiin. Nyt en enää uskalla lähteä niin kauas, kiertelen vaan kodin ympärillä.
Ingver ja joku muukin kertoi ulkoiluttavansa vauvaa liinalla. Onko liina takin sisällä vai päällä? Mitä vauvalla yllä, jos takin ulkopuolella? Nyt noi säät vaihtelee niin, että joka päivä saa pukee vauvelin eri lailla pihalle menoa varten vaunuihinkin, milloin makuupussiin ja milloin ilman...
Meillä on ristiäiset vasta 1.7. Mummeilla ja kummeilla oli niin menoja, että eka kaikille sopiva viikonloppu ;o) Vähän tylsää, kun voi kutsua oikealla nimellä vaan " oman perheen kesken" ja sitten pitää varoa, ettei lipsauta muiden kuullen. Meillä kun on kans tämä vanhan kansan sailailu ennen ristiäisiä.
Jestas minähän olen kirjoittanut tänne jo ummet ja lammet ja poika nukkuu edelleen!!! Käytiin 45 min vaunuttelulla ja sitten syötin kotiin tultua ja on nyt nukkunut tuossa vieressä peiton päällä ruokapöydällä mahallaan yli tunnin, uskomatonta. Ilmeisesti sitä maitoa on tosiaan noussut reilusti lisää tai joku muu ihme nukkumatti on heitellyt unihiekkaa. Voi, kunpa tällaisia päiviä tulisi lisää. Uskaltais jo lähteä vaunujen kans kaupungille ;o)
Noh, nyt pitää mennä kaffin keittopuuhiin.