Miten lääkärit ja kirurgit jaksaa tehdä töitä "tyhmempien"
työkavereidensa kanssa päivittäin? Itsekin olen akateeminen ja työnteko älykkyydeltään alempitasoisten kanssa on usein aika uuvuttavaa, koska silloin täytyy itse kantaa vastuu koko työstä. Itselläni kuitenkin noita tilanteita tulee harvemmin, joten en uuvu niistä omassa työssäni. Mutta lääkärit ja kirurgit joutuvat tekemään töitä päivittäin älykkyydeltään alempitasoisten kanssa, niin miten sitä jaksaa sen vastuun ja työkavereiden ohjaamisen päivittäin? Eikö se ole aika hermoja raastavaa?
Kommentit (76)
Aika huonosti tulen toimeen kyllä typerysten kanssa, kun olen tällainen ERITTÄIN älykäs ihminen, siis ihan oikeasti älykkäämpää saa kauan hakea.
Suoraan sanottuna ihan vihaan tavallisia ihmisiä ja jopa niitä älykkäitäkin, kun he ovat vaan niin ÄLYTTÖMÄN surkeita verrattuna minun kaltaiseen puoli-jumalaan. Tavalliset ihmiset hengittävätkin jo tyhmästi ja heillä on koko ajan sellainen typerä ilme kasvoilla ihan niin kuin he miettisivät jotain salkkareita antikvarkkien ja pseudotuberkuloottisen miliäärispondylonekroosin sijaan, siis huoh oikeasti....
Välillä ihan hävettää olla ihminen, kun tavalliset ihmiset puhuvat jostain alhaisen äo:n asioista, kuten lasten harrastukset tai mökkireissut tai kaverin häät, siis eikö heitä hävetä yhtään olla noin tyhmiä, eikö? Itse olisin jo hankkiutunut eroon aivoistani, jos ne olisi kirottu keskinkertaisuudella. Onneksi voin itse miettiä seuraavaa leikkaustani. Se on Streptococcus Millerin aiheuttaman aivoabskessin dreneeraus by the way idiootit. Paljon on siis henkiä kyseessä ja MINÄ OMALLA ÄLYKKYYDELLÄNI SEN IHMISEN PELASTAN!!
Sori idiootit, tuli just puhelu, pitää laittaa keftriaksoni + vankomysiimi + aminoglykosidikuurit tulille, kun joku taas meinaa kuolla Immunosupressoidun septiseen bakteerimeningiittiin. Pitää mennä siis, see you laters!
On kyllä aika tyhmiä lääkäreitä tullut tavattua. Tyhmiä hoitajiakin. Itse asiassa, olen tavannut monien eri alojen edustajia, jotka ovat olleet myös tyhmiä. Melko yleinen piirre ihmisten keskuudessa.
KiRuR-ki 2 on äoni kirjoitti:
Aika huonosti tulen toimeen kyllä typerysten kanssa, kun olen tällainen ERITTÄIN älykäs ihminen, siis ihan oikeasti älykkäämpää saa kauan hakea.
Suoraan sanottuna ihan vihaan tavallisia ihmisiä ja jopa niitä älykkäitäkin, kun he ovat vaan niin ÄLYTTÖMÄN surkeita verrattuna minun kaltaiseen puoli-jumalaan. Tavalliset ihmiset hengittävätkin jo tyhmästi ja heillä on koko ajan sellainen typerä ilme kasvoilla ihan niin kuin he miettisivät jotain salkkareita antikvarkkien ja pseudotuberkuloottisen miliäärispondylonekroosin sijaan, siis huoh oikeasti....Välillä ihan hävettää olla ihminen, kun tavalliset ihmiset puhuvat jostain alhaisen äo:n asioista, kuten lasten harrastukset tai mökkireissut tai kaverin häät, siis eikö heitä hävetä yhtään olla noin tyhmiä, eikö? Itse olisin jo hankkiutunut eroon aivoistani, jos ne olisi kirottu keskinkertaisuudella. Onneksi voin itse miettiä seuraavaa leikkaustani. Se on Streptococcus Millerin aiheuttaman aivoabskessin dreneeraus by the way idiootit. Paljon on siis henkiä kyseessä ja MINÄ OMALLA ÄLYKKYYDELLÄNI SEN IHMISEN PELASTAN!!
Sori idiootit, tuli just puhelu, pitää laittaa keftriaksoni + vankomysiimi + aminoglykosidikuurit tulille, kun joku taas meinaa kuolla Immunosupressoidun septiseen bakteerimeningiittiin. Pitää mennä siis, see you laters!
Taitaa olla erikoistuvalla aika hiljainen päivystysvuoro, kun ehtii tänne kirjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen päivittäin kirurgien ja muiden lääkäreiden kanssa ja saan jatkuvasti heiltä kiitosta hyvin tehdystä työstä.
Jos olisitte tasavertaisia, kiittelisitte puolin ja toisin hyvin menneestä päivästä.
Viimeeksi täällä viikolla kirurgi kysyi minulta neuvoa kesken leikkauksen jollaista ei ollut tehnyt aikoihin. T. Se tyhmä leikkaushoitaja joka kyllä tiesi vastauksen kysymykseen
Suoraan sanottuna ihan vihaan tavallisia ihmisiä ja jopa niitä älykkäitäkin, kun he ovat vaan niin ÄLYTTÖMÄN surkeita verrattuna minun kaltaiseen puoli-jumalaan. Tavalliset ihmiset hengittävätkin jo tyhmästi ja heillä on koko ajan sellainen typerä ilme kasvoilla ihan niin kuin he miettisivät jotain salkkareita antikvarkkien ja pseudotuberkuloottisen miliäärispondylonekroosin sijaan, siis huoh oikeasti....Välillä ihan hävettää olla ihminen, kun tavalliset ihmiset puhuvat jostain alhaisen äo:n asioista, kuten lasten harrastukset tai mökkireissut tai kaverin häät, siis eikö heitä hävetä yhtään olla noin tyhmiä, eikö? Itse olisin jo hankkiutunut eroon aivoistani, jos ne olisi kirottu keskinkertaisuudella. Onneksi voin itse miettiä seuraavaa leikkaustani. Se on Streptococcus Millerin aiheuttaman aivoabskessin dreneeraus by the way idiootit. Paljon on siis henkiä kyseessä ja MINÄ OMALLA ÄLYKKYYDELLÄNI SEN IHMISEN PELASTAN!!
:D
Eiköhän se ole aika helppoa jos vertaa siihen miten erilaiset opettajat puuhaavat lasten kanssa tai vaikka kehitysvammaisten kanssa. Sosiaalialan ja kirkon ym.työntekijät joutuvat myös tekemisiin heikkolahjaisten aikuisten kanssa, joilla on kovat vaatimukset ja voimakas tahto.
Sairaalamaailmassa on työnjako ja vaikka lääkärillä on periaatteessa päävastuu, hoitajan pitäisi kuitenkin yrittää olla antamatta lääkärin määräämää hoitoa, jos huomaa sen olevan vahingollista vähemmän koulutuksensa avulla. Jos potilas sitten vammautuu tai kuolee hoitajan toteuttaessa lääkärin määräämää väärää hoitoa, myös hoitaja joutuu käräjille. Lääkäri ei joka tapauksessa ole hoitajan olkapään takana katsomassa mitä tämä tekee, vaikka aloittajalla on ilmeisesti sellainen käsitys. Vielä vähemmän lääkärillä on yhteydenpitoa esim.fysioterapeutin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No ei se ole ihan niin helppoa. Olen töissä "vaan tk:ssa", ja jokapäiväinen ihmetyksen aihe on se, miten typerä voi sairaanhoitaja olla. Ei toki kaikki, mutta harva osaa kirjoittaa ja luetun ymmärtäminenkin on vaikeaa. Saati looginen ajattelu muuten.
Ai kaikki sairaanhoitajat? Yleistät koko valtavaan ammattikuntaan? Voi luoja miten typerä sinä olet.😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vois mennä leikkaukseen missä ainoastaan kirurgi paikalla, ei ketään muita. Katsotaan miten menee 😂😂😂
Hätätilanteessa se kirurgi pääsisi aika pitkälle kenen hyvänsä täyspäisen avustajan kanssa, kun taas se hoitsu ei todellakaan saisi leikkausta tehtyä saman avustajan kanssa.
Epäilen itse suuresti. Ei ne kaikki kirurgit osaa itse etsiä varastoista tarvitsemiaan välineitä, pestä potilasta tai peitellä steriiliksi. Moni fiksu kirurgi sen myöntääkin. Kieltämättä kirurgi ehkä pääsisi pidemmälle, mutta komplikaatioriski kasvaisi valtavasti, ja toimenpide hidastuisi valtavasti joka hätähommassa voisi koitua potilaan kohtaloksi. Totuus on että molempia tarvitaan tekemään omat työnsä, fiksut kirurgit tämän ymmärtävät ja osaavat arvostaa hoitajien työtä
Leikkaussaleissahan menee hyvin. Kirurgeilla ja sairaanhoitajilla oikein hyvä ilmapiiri, moniammatillinen yhteistyö ja jokaisella on oma paikkansa ja omat työtehtävänsä leikkauksen aikana. Operaation jälkeen kiitetään työkavereita :)
Vierailija kirjoitti:
Leikkaussaleissahan menee hyvin. Kirurgeilla ja sairaanhoitajilla oikein hyvä ilmapiiri, moniammatillinen yhteistyö ja jokaisella on oma paikkansa ja omat työtehtävänsä leikkauksen aikana. Operaation jälkeen kiitetään työkavereita :)
Leikkaussalissa on hyvä ilmapiiri silloin, kun kirurgilla on kokenut instrumenttihoitaja ja passari salissa. Heti kun siellä on joku vähänkään kokemattomampi kirurgin apuna, niin tunnelma on kireä ja jännittynyt.
Tällä palstalla on joku yksi ihminen joka haukkuu hoitajia jatkuvasti. En tiedä mistä johtuu, onko eksä lähtenyt hoitajan matkaan vai mistä on kyse.. joka tapauksessa aivan sairasta.
Ylipäänsä naurattaa kaikki jotka luulevat, että lääkärit ja hoitajat jotenkin kilpailisivat keskenään. Eivät he todellakaan kilpaile vaan ovat työkavereita. Lääkäri on lääketieteen ammattilainen, sairaanhoitaja ja muutkin hoitajat ovat hoitotyön ammattilaisia. Nämä kulkevat käsi kädessä ollen kuitenkin aivan eri asioita. Lääkäri ei ole hoitotyön ammattilainen, hoitaja ei ole lääketieteen ammattilainen. Välillä lääkäri kysyy hoitajalta apua, välillä hoitaja kysyy lääkäriltä apua. Monesti he toimivat myös yhteistyössä lääkäri-hoitajatyöpareina sekä myös tekevät tietenkin yhteistyötä poleilla, vuodeosastoilla ja leikkurissa. Esim. Vuodeosastolla hoitajat ovat lääkärin silmät ja korvat. Tiedän itsekin, että lääkäreiden luotto hoitajien on todella kovaa sairaaloissa ja lääkärit todella usein kysyvät hoitajien mielipidettä eri asioihin ja pyytävät heiltä apua.
Oma ystäväkin on lääkäri ja hänen ystävistä tosi moni on hoitajia. Hoitajat ja lääkärit tekevät yhteistyötä, molempien panos on valtavan tärkeä potilaan/asiakkaan kannalta. Molempia tarvitaan erittäin paljon. Lääkärit arvostavat suuresti hoitajia ja hoitajat lääkäreitä.
Tää on tätä suomalaista sosiaalidemokratiaa, että täällä hoitajat haukkuu lääkäreitä tyhmiksi. Oisivat siis itekin lääkäreitä, jos ois sattunu kiinnostaa, mut ku ei sattunu.😂
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla erikoistuvalla aika hiljainen päivystysvuoro, kun ehtii tänne kirjoitella.
En ole erikoistuva enkä ole ikinä koskenutkaan lääketieteellisiin opuksiin, koska minulla on älyllinen kehityshäiriö oikeasti. En todellakaan ole yhtä älykäs kuin nämä vauva-palstan Savant-tason monilahjakkuudet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vois mennä leikkaukseen missä ainoastaan kirurgi paikalla, ei ketään muita. Katsotaan miten menee 😂😂😂
Hätätilanteessa se kirurgi pääsisi aika pitkälle kenen hyvänsä täyspäisen avustajan kanssa, kun taas se hoitsu ei todellakaan saisi leikkausta tehtyä saman avustajan kanssa.
Vai saisiko? Jos hoitaja on katsonut tarkkaan jonkun toimenpiteen tekoa monta monituista kertaa, niin voi sen onnistuneesti saada itse läpi, jos motoriset taidot ovat ok ja varmaan leikkaussalihoitajalla on.
Kuumat sairaanhoitajat😂. Missä niitä on? Meiän poliklinikalla ei ainakaan kuumaa löydy. Oot varmaan kattonu jenkkisarjoja liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisessa elämässä tilanne ei ihan ole tuollainen. Lääkärillä/kirurgilla on oma osansa potilaan hoidossa, jonka asiantuntija hän on. Ei lääkäri /kirurgi kuvittele olevansa myös hoitotyön asiantuntija, tai jonkun muun osa-alueen, vaan tietää että on asioita jotka hoitaja osaa ja tietää paremmin, koska ne ovat hänen vastuualuettaan, samoin esim fysioterapeutti tai puheterapeutti ym. Ei siinä kukaan toista tyhmemmäksi hauku, vaan jokainen keskittyy siihen omaan työhönsä, siihen missä on hyvä, ja hoito toteutetaan yhdessä moniammatillisessa tiimissä potilaan parhaaksi.
Ei paljon käytännössä näy, että kirurgit arvostaa hoitotyötä.
Jonkun aikaa olin kirurgisella osastolla töissä ja siellä oli kyllä suurin osa kirurgeista todella mukavia.
Tai miten alemmin koulutetut jaksavat kenties narsistisia lääkäreitä ja kirurgeja, jotka pönkittävät egoaan ja ovat niin akateemisia neroja kuten tämä viestin aloittaja? Heissä taatusti sitä sietämistä on!
Lääkäri ei ole hoitaja, eikä hoitaja lääkäri.
Lääkäri tuntee lääketieteen, hoitaja tuntee hoitotieteen. Molemmat oman alansa asiantuntijoita.
Tämä on ihan höpöä, itse työskentelen korkeakoulutettuna teknisellä alalla ja ei ole ongelmia vuorovaikuttaa itseäni vähemmän koulutettujen työkavereiden kanssa, kuten sihteerit, teknikot, vahtimestarit jne, ei se koulutus kaikkea kerro ihmisen älystä tai sosiaalisista taidoista.