Harjoittelu päiväkodissa?
Hei, opiskelen lastentarhanopettajaksi ja harjoittelu lähestyy. En ole koskaan ollut päiväkodissa töissä vaan hoitanut lapsia tutuille ja tuttujen tutuille iltaisin. Minulla ei siis ole kovin hyvää käsitystä siitä käytännön työstä. Kuinka paljon ensimmäisessä harjoittelussa odotetaan? Olen kyllä ahkera ja tunnollinen ja haluan tehdä parhaani, mutta olen usein alkuun vähän arka ja epävarma jos en koe tietäväni miten tehdä jotain oikein. Pelkään että harjoittelu kaatuu siihen etten osaa olla tarpeeksi oma-aloitteinen tai uskalla ottaa "johtavaa" roolia. En ole parhaimmillani tilanteissa missä joku kokeneempi koko ajan arvioi tekemisiäni. Kokemuksia?
Kommentit (8)
Opiskelen lastentarhanopettajaksi. Sun täytyy pystyä olemaan oma-aloitteinen. Ilman tuota taitoa työskentelystä tulee vaikeaa myös harjoittelussa puhumattakaan työelämästä. Kuten jo ylläoleva hyvin sanoikin, niin oma-aloitteisuus on tärkeä taito. Tärkein asia työssä kuin työssä.
Tiedäthän, että sitten työelämässä sinun täytyy pystyä ottamaan ryhmässäsi johtava rooli, vaikka tiimissä olisi työntekijöitä, jotka ovat olleet alalla kymmeniä vuosia?
Oon ite samanlainen ja valmistuin just lastenhoitajaks, ja sain joissaki viimisimmissä paikoissa palautetta, etten kuulemma osaa mitään..
mulle oli tosi vaikeeta ottaa jtn asemaa siellä, kun mun rooli oli harjottelija, ja kaikki yhteistyö tapahtu työntekijöiden kesken, ilman mua. päivittäiset aikataulutkin tapahtui niin, että hoitajat yhdessä päätti, ja mulle tuli joku aina joskus sanomaan "tänään on sitten ulkoilu siihen jasiihen aikaan" eli vaihtelevasti.
en oikeen ymmärrä, et miten olisin voinut ottaa jonkun johtavan roolin siellä.
muutenkaan en oo sellanen ihminen, että ottaisin tuntemattomassa paikassa johtavaa roolia jos en tarkasti tiedä että mikä mun rooli edes on. sit joss joskus teki jtn oma-alotteisesti, sai huudot. oli tosi kaavoihin kangistuneita tyyppejä.
jos pyysin opastusta, mulle suututtiin.
oli huono paikka....
muut paikat ollu parempia, mut olisin enemmän kaivannut todellakin sellasta, että mulle oltais tehty selväks, että mikä mun tehtävä ja rooli on.
nyt se jäi sellaseks, et työntekijät teki perusjutut, ja en välttämättä saanut edes ohjata toimintatuokioita melkein ollenkaan, joka taas ei kehitä mua ohjaajana.
mut laitettiin mm. siivoomaan, joka ei kehitä taas siinä työssä mua ollenkaan.
ne yritti sanoa, että mun täytyis olla oma-alotteisempi, mut koska mun valtuudet ei ollu sellaset, että tietäisin edes että monelta mikäkin tapahtuma alkaa, niin mun mielestä se oli tosi hankaalaa.
sitten esim vanhustentalolla kehuttiin, kuinka oma-alotteinen oon. koska siellä mä tiesin mitä mun täytyy tehdä, ja sain tehdä stiettyjä juttuja, ja se oli selkeetä mulle.
nyt sijaisenakin on helppoa, koska sijaisen ei edes oleteta tekevän mitä vakkarit tekee. ja uskon, että on helpompi tehdä tota pkotityötä sillon, kun sä oot ns yksi tiimistä. :D koska sillon sä tiedät, mitä sä teet.
On myös yksittäisiä päiväkotiryhmiä joissa henkilökunta ei arvosta oma-aloitteisuutta harjoittelijalta. Heillä voi olla viimeisen päälle suunnitellut kuviot kaikesta, jopa niin pitkälle, että esim. pukeminen muistuttaa tehtaan liukuhihnameininkiä. Siihen ei haluta ketään sotkemaan omilla ideoillaan. Myös työnjako saattaa olla hyvin jäykkä ja negatiivista palautetta taatusti tulee, jos menee tekemään jotain oma-aloitteisesti poiketen toisen työntekijän "tontille".
T: kokemusta on
Täytyy olla reipas ja oma-aloitteinen. Ei saa jäädä hissukkana odottelemaan ohjeita. Laulat, leikit lasten kans, teet aika paljon samaa kuin oikea tarhaopettaja.
Juttele harjoittelun ohjaajan kanssa. Sano reilusti, että ensimmäinen harkka jännittää. Keskustelkaa harjoittelun tavoitteista ja kysy mitä he odottavat sinulta. Tsemppiä ap, pärjäät kyllä ihan varmasti!
Laulat, leikit lasten kans, teet aika paljon samaa kuin oikea tarhaopettaja.
-ei kaikki opettajat edes laula. :DD
Ite leikin ja olin lasten kanssa, mut mulle sanottiin että se ei oo se juttu mitä kuuluu tehdä. et perus rutiinien ohjaus on se juttu. jasillonku rutiinit vaihtuu päivittäin, ja niin, ettei mulle niistä kerrota, niin en vaan ymmärrä että miten olisin voinu olla johtamassa niitä tilanteita.
riippuu paljon paikasta, että millasta on.
ite oisin halunnu, että paikoissa olis enemmän kerrottu, että vaikka että "sä voit ohjata sitä ja tätä" ja vaikka useita kertoja viikossa. ei vasta näyttöviikolla ensimmäistä kertaa ohjata yhtä tuokiota. mitä kokemusta siinä saa??? no ei mitään. :D
Ensinnäkin sun pitää olla oma-aloitteinen ja opetella olemaan . Hyvää palautetta et voi saada, jos kokoajan pitää käskeä tekemään jotain. Olet opiskelija, joten saat tukea päätöksiin, mutta sun täytyy harjoitella myös itse miettimään, miten missäkin tilanteessa toimitaan.
Ensimmäinen harjoittelu on tietysti ensimmäinen kokemus alalta, joten sinun ei tarvitse tietää kaikkea.
Tärkeää on, että otat kontaktia lapsiin tasapuolisesti, teet töitä ilman jokaista käskemistä, menet selvittämään lasten välisiä erimielisyyksiä ja pidät toimintatuokioita ja luet lapsille satuja ilman erillistä pyytämistä . Autat lapsia riisumisessa yms. Tuo rohkeasti esille omia mielipiteitä ja ole avoin ja ystävällinen. Tuossa nyt muutamia perusasioita, millä voit osoittaa aktiivisuutta. Kunhan oikeasti muistat sen oma-aloitteisuuden. Se on niin tärkeä asia. Päiväkodin henkilökunta pitää todellakin reippaista ja oma-aloitteisista harjoittelijoista. He kyllästyvät nopeasti , jos opiskelijalla ei ole tilannetajua eikä halua osallistua työhön.
Tsemppiä!