Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rock-musiikin vaikutus nuoriin (asiaa tyttärestäni)

Vierailija
23.02.2013 |

Asiani koskee siis musiikin tyylilajia, rockia. 

Tyttäreni on tällä hetkellä 15v ja täyttää kesällä siis 16. Mielestäni rock-musiikki ei sovi hänelle. Tietääkseni hän on kuunnelut tätä musiikkia siis noin vuoden verran. Ainakaan ennen sitä ei kuulunut hänen huoneensa kaiuttimista.

Ennen hän oli ns. äidin pieni kullannuppu. Eli pukeutui hyvinkin "sivistyneesti" ja piti tyttömäisistä asioista. Nykyään hän on "synkkä". Halusi värjätä hiuksensa, jonka sallin. Ensin oli kaunis suklaanruskea, joka muuttui sitten ajanmyötä tummaksi, nyt siis mustaksi. Ennen hän käytti siistejä vaatteita. Tarkoitan siis, että farkut olivat siistit ja ehjät. Asusteet olivat tyttömäisiä jne. Kengät olivat siistit nilkkurit tms. Nykyään farkut ovat "revityt", meikki on todella tumma (rajaukset) ja vaatteet ovat. Suoraan sanoen rumia. Pääkalloja ja "rokkivaatteita". Olen yrittänyt viedä häntä ostoksille, mutta sieltä saan käteeni korkeintaan erilaisia koruja, mustat farkut/armeija-kuosia tai jotain muuta epäsiistihköä.

Onko tämä vain vaihe?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 22:56"]

Ap saa minut näkemään punaista.. Ei sinulle tyttäresi tyyli kuulu saati sitten mitä hän kuuntelee! T: 25 v nainen, joka myöskin kuuntelee rokkia.

[/quote]Pukeudun myöskin vapaa-ajallani välillä bändipaitoihin, mustaan neuleeseen, maihareihin ja risoihin farkkuihin. Lisäksi hiukseni ovat kirkkaan punaiset ja käytän punaista huulipunaa.

Vierailija
22/45 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä löysin rockin ollessani 11 vuotta. Edelleenkin olen Rock;) ikää nyt 40. Vaatetus on muuttunut nyt aikuisemmaksi, mutta sisälläni asuu edelleen rokkari. Omille lapsille olen soittanut levyjäni pienestä saakka ja he tietävät kuka kukin on suurista vaikuttajistani. Omat lapseni tosin kapinoivat tätä vastaan. He kuuntelevat hip hoppia ja inhoavat vanhempien musiikkia... Näinhän se menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
24.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloin yläasteikäisenä kuuntelemaan metallia, äitini ehdotti minulle vakavasti juttutuokiota psykologin/terapeutin kanssa.

Lukiossa aloin pukeutua mustaan ja tässä sitä ollaan samassa tyylissä 10 vuotta myöhemmin. Kuuntelen toki laidasta laitaan musiikkia, mutta lähinnä edelleen rockia ja metallia, eikä minusta silti ole satanistia tai psykopaattia tullut. Lävistyksiä ja tatuointeja löytyy tusina kumpaakin, mutta olen filosofian maisteri ja vakitöissä.

Omat lapseni totutan raskaampaankin musiikkiin jo pienestä pitäen, toki mieheni varmasti auttaa asiassa myös :) Eka viesti sai ihon kananlihalle kyllä... Onko se rokin kuuntelu ja mustiin pukeutuminen sitten niin paljon pahempaa kuin pillumagneetti-paita päällä oleva räppityttö?

Vierailija
24/45 |
24.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti kuuntelee Juha Tapiota, niin kyllä tyttönään varmaan alkaisinkin rokkia kuunnella :) hih

Vierailija
25/45 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa helvetti ihmisten olla sellaisia kun ne ovat. Ei olisi varmaan kiva jos sun tyyliä ruvettaisiin haukkumaan ja valittamaan mitä teet ja mitä et. En halunnut loukata mutta sanoinpahan vaan. Tue tytärtäsi mitä ikinä hän tekeekin.

Vierailija
26/45 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikkia itse kuuntelevana käsität hyvän musiikkisuhteen merkityksen. Onko ongelmana nyt kuunneltu musiikki vai pukeutuminen? Mitä lapsesi tarkalleen ottaen kuuntelee?

Vierailija
27/45 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rock-hysteriaa 2010-luvulla. Kaikkea kanssa.

Vierailija
28/45 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyrypä suuhu ja eteempäi

Vierailija
29/45 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuuntelin teininä klassista ja vasta päälle parikymppisenä mun musiikkimaku alkoi laajentua enemmän muun tyyliseen musiikkiin. Nykyään, kun olen 37-vuotias kuuntelen eniten tuota rockia ja jonkun verran myös heavya. Rock-ja heavyändejä joita tykkään kuunnella enemmän tai vähemmän on esim.Free, Bad Company, Led Zeppelin, Judas Priest, Iron Maiden, Slade, Queen, Rush, Deep Purple, Dire straits, ZZ Top, AC/DC. Nykyajan rock bändeistä tykkään Greta van Fleetista. Aika paljon 1960-80 -lukujen rockia ja klassista heavya.

Monien luettelemieni bändien musiikki sopii myös teini-ikäiselle kuten esim. Free, Bad Company, Rush(jep, tämäkin), Slade, Queen, oikeastaan kaikki, jos vain tykkää tämän tyylisestä musiikista. Aikoinaan rockia ja heavya kuuntelivat juurikin nuoret. Tosin jos nuori tykkää kuunnella esim. black-ja deathmetalbändien musiikkia, niin kannattaa silloin varmistaa, että tämä nuori ymmärtää edes jotain näiden bändien sanoituksista. Joidenkin blackmetalbändien ja etenkin deatmetalbändien sanoitukset voivat liittyä aikapaljon noihin alamaailman eli helvetin kuvastoihin ja joskus jopa saatananpalvontaan, mutta täytyy silti muistaa että tämä ei ole tässäkään koko totuus, sillä näistäkin bändeistä vain pienellä osalla on oikeasti yhteyksiä saatananpalvontaan. Väittäisin kuitenkin, että aika monet nuoret ovat sillä tavalla fiksuja, että ymmärtävät kuuntelemaansa musiikkia ja osaavat kyllä valita sellaista musiikkia mistä pitävät(aina se vain ei ole sellaista, josta vanhemmat pitävät). Itse valitsin jo teininäkin mitä musiikkia itse haluan kuunnella. Silloin se oli enimmäkseen klassinen  ja nyt rock, tosin välillä muutakin kuten esim. jazz, soul, funk, pop, reggei, country, elokuvamusiikki, joskus myös iskelmä. Mulla on aina ollut oma musiikkimaku, en mene muiden sanelemaa tietä, tosin voin tutustua toisten suosittelemiin bändeihin ja artisteihin, jos haluan ja usein tutustunkin mulle ennestään tuntemattomiin bändeihin ja artisteihin, jos joku suosittelee, jos bongaan nimen jostain kirjasta tai lehdestä, kuulen musiikkia vaikka radiosta jne. Musta rockmusiikki on erittäin hyvää, ainakin niiden bändien ja artistien, joita tykkään kuunnella.

Vierailija
30/45 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, että sellainen äiti, jonka suurin huolenaihe on, että mitä muut ajattelevat tyttärestä.

Jospa opettelet käyttämään omia aivojasi.

Vierailija
31/45 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin rock kuin hip hop gangsta meininki. M43

Vierailija
32/45 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhä jysäys, tehän necrositte vanhan langan. 

Vierailija
33/45 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ihminen on yksilö ja jokaisella on se oma makunsa tyylin ja musiikin ja muun suhteen. sitäpaitsi monet nuoret tykkäävät kokeilla kaikenlaista tyyliä ja joillakin tyyli ja myös musiikkimaku menee sen mukaan millaisia kaverit ovat, mutta joillakin se on taas sellaista, josta aidosti itse pitää. Jos tietynlaisen musiikin kuuntelusta ei ole mitään haittaa, niin siitä vaan. Mun sisko kuunteli teininä aika paljon Eminemiä (tosin muutakin kuten esim. Beatlesia, The Rasmusta, Bob Dylania, John Lennonin soolotuotantoa ja vielä myöhemminkin hänellä on ollut laaja musiikkimaku, nykyisestä mausta en tiedä, mutta luulen että hän pitää vieläkin monenlaisista artisteista). Eminem oli kuitenkin Beatlesin ja The Rasmuksen ohella ykkössuosikkeja hänellä aikoinaan. Itse hänkin aikoinaan valitsi minkälaista musiikkia kuunteli ja valitsee nykyäänkin. Ei äiti tai isä minun ja hänen kuuntelemaa musiikkia valinnut, sillä heilläkin oli ne omat suosikit kuten isällä esim. Harry Belafonte ja Tapio rautavaara (nämä hänellä vieläkin, nämä olleet hänellä jostain teini-iästä lähtien).

Vierailija
34/45 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien kannattaisi myös keskittyä musiikkiin ja artisteihin ja bändeihin joista he itse pitävät, ei aina keskittyä siihen mitä jälkiasvu kuuntelee(ellei se ole esim.sellaista, josta vaikuttaa olevan jollain tavalla todellista harmia), jos musiikkia tykkäävät kuunnella ja mitä laajempi musiikkimaku vanhemmilla on, sitä todennäköisemmin myös lapsi joskus myös kiinnostua musiikista monipuolisesti. Ja mitä avoimempia vanhemmat ovat erityyliselle musiikille, sitä avoimemmin lapsikin saattaa joskus suhtautua erilaiseen musiikkiin (tosin avoimuus erilaisen musiikin suhteen voi kehittyä myös ilman vanhempia ja heidän musiikkimakuaan, ihan itsenäisesti).

Vierailija
35/45 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän teinit voisivat kirjoittaa näin vanhemmistaan. En tiedä, onko tällainen ollut uskottavaa silloin 2013.

Vierailija
36/45 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö ap, että rokkilevyille on piilotettu saatanallisia viestejä?

Vierailija
37/45 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aloitus, mutta luulin että jostain 50-luvulta.

Vierailija
38/45 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu teini =) Antaa vain itse etsiä kuunneltavansa, että oppii arvostamaan eri tyylistä musiikkia. Tosin kun itse olin teini ei vielä ollut tällaista mahdollisuutta, koska netti oli vielä aika alkutekijöissään. Nykyään kuuntelen valtaosan musiikistani juurikin YouTubesta, mutta joskus käyn lainaamassa myös levyjä kirjastosta. Kirjastosta lainasin levyjä jo useita vuosi sitten ja teininä ja päälle 20-v. kuuntelin paljon radiota. Mun matka musiikin maailman alkoi oikeastaan siitä, kun lapsena tutkin äidin ja isän Lp-levyjä sitten teininä sain isältä synttärilahjaksi radio-Cd-soittimen, joka on mulla vieläkin.

Vierailija
39/45 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo edellinen kommenttini oli vastaus tähän, että "Mites on kun mun 14 v teini väittää, että 80-luvulla tehtiin kaikki parhaat biisit? Eikä ole äiti edes kauheasti aivopessyt, vaan itse on Youtubesta kaivellut ja todennut."

Vierailija
40/45 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelisipa minunkin tyttäreni rock-musiikkia. 😐

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi