Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi amiksia ja duunareita väheksytään?

Vierailija
02.03.2019 |

Mikä siinä on niin kamalaa? Ihmettelen kovasti kun omat vanhemmat tuntuvat myös häpeävän duunaritaustaansa ja amiksia haukutaan aina. Mikä niissä ammattiin opiskelevissa ihmisissä on niin äärettömän alaluokkaista ja vastenmielisitä? Itse olen siis lukiossa mutta täälläkin koulukaverit naureskelee amiksille ja halveksuvat.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Itse kävin lukion, ylioppilaaksi hyvillä arvosanoilla, sitten amiksen ja yliopiston, eli vähän eri järjestyksessä kuin yleensä.

Kas, meitä on kaksi. Mulle se amisammatti maksoi asuntolainan ja kustansi ne yliopisto-opinnot. En ole paljon muutakaan tehnyt samassa järjestyksessä kuin yleensä.

Vierailija
42/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amiksia ja duunareita halveksitaan, koska ovat järjestään matalan älykkyyden omaavia henkilöitä. Eivät usein pysty elämään tasapainoista elämää vaan sotkevat asiansa huumeilla, alkoholilla, veloilla ja liian suurella lapsi -ja kotieläinluvulla.

Syyttävät usein muita ihmisiä omista huonoista valinnoistaan eivätkä pysty kantamaan vastuuta omasta tai muiden elämistä.

Tätä ihmisryhmää kutsutaan joskus nimellä perussuomalaiset tai perusreppanat.

Entäs ne raittiit ja päihteettömät amislaiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne tällaisia väheksyjiä kuin yhden.

Sen sijaan tunnen ihan liian monta jotka tulkitsevat että heitä väheksytään. Näin ei oikeasti tapahdu mutta oma itsetunto jotenkin saa kuvittelemaan niin.

Mulla on kaksi uraa, ensin olin amishommissa ja kolmekymppisenä halusin vaihtaa alaa ja luin maisteriksi. Viihdyin molempien alojen työyhteisöissä mutta järkytyin aika lailla joidenkin kollegojen suhtautumiseen kun aikanaan kerroin päässeeni yliopistoon; sain kuulla kautta rantain olevani olevinani tai ylpistynyt vaikka olin ihan täsmälleen se sama työkaveri enkä edes ymmärrä mitä väliä koko asialla kellekään voi olla, mullekin se oli vain alanvaihto.

Duunari ei ole maisterin kaveri koska.

Olet kova palkkainen ja koulutettu

Ajattelitko mennä pubiin ja kertoa duunipäivästäsi?

Ajattelitko mennä pubiin ja kertoa karibian lomastasi ?

MITÄ:...EIKÖ?

Miksi amislainen menisi pubiin? Fiksut eivät matkusta, se on ympäristöteko. Karibialle kyllä pääsee koulutustaustasta huolimatta, ei sinne matkustuskieltoja koulutusperustein ole.

Vierailija
44/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minä ainakaan väheksy. Ilman toisen asteen tutkinnoilla suorittavaa työtä puurtavia ihmisiä Suomi pysähtyisi siihen. Sitä paitsi amiksesta voi halutessaan jatkaa opintoja vaikka minne, ei se mikään umpiperä ole.

Mutta itse viihdyn parhaiten sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat opiskelleet ja lukeneet paljon. Ovat kiinnostuneita laajasti asioista ja myös muista kuin arkisista oman elämänsä reunatekijöistä. Joilla on hyvä lähdekritiikki - ei vainoharhaista, vaan analyyttinen - ja kyky katsella asioita uusista ja omastaan poikkeavista näkökulmista. Tiedän pari ammattikoulun käynyttä, joilla on noin, koska lukevat valtavasti ja seuraavat uutisia. Mutta kyllä se valitettavasti usein on niin, että ne, jotka eivät ole ns. "lukumiehiä", menevät ammattikouluun. Ei se tietenkään tee heistä ihmisinä huonoja - kaikilla on sama ihmisarvo - mutta mielenkiintoisempia keskusteluja saa yleensä aikaan koulutettujen ihmisten kanssa. Ja tämän sanoen: on akateemisissakin yksisilmäisiä hölmöjä, mutta jos on lusinut monta vuotta luennoilla, joilla korostetaan näkökulmien suhteellisuutta, kyllä siinä yleensä jotakin tarttuu hihaan.

Tehdyn työn arvon kanssa tai sen ihmisarvon kanssa tuolla ei kumminkaan siis ole mitään tekemistä.

Jaa, että amikset ovat ihan yksisilmäisiä hölmöjä?

Vierailija
45/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolainen kirjoitti:

Tunteita herättävä aihe näemmä. Ikävää tämmöinen kahtiajako, mutta niinhän se on aina ollut. Käyn lukiota ja olen törmännyt myös amislaisten nälvimiseen, itsekin olen samaa tehnyt. Mutta oletteko itse käyneet esim raksapuolella tai autolinjalla? Ihan kamalaa, opettajille vettuillaan ja tupakkaa poltellaan. Mitään tehtäviä ei vaadita, samalla kun lukiolainen vääntää tyylianalyysia kolumnista ja pänttää kolmen kappaleen sanoja sanakokeeseen. Poikkeuksiakin toki on, ja kunnolla koulunsa käynyt amislainen onkin varmasti aarre. Teen kassatöitä ja välillä pistää miettimään, kun monet ovat olleet töissä alalla koko elämänsä. Olen pohinut leikillä, entä jos lukion jälkeen menisikin vaan kassalle. Mutta sitten herää ajatus: tähänkö tyytyisin? En. Haluan haastaa itseni, kurkottaa korkealle. Käydä yliopiston ja saada "hyvän" työn. Siskoni mies on kuitenkin käynyt amiksen ja työskentelee niin korkeassa asemassa kansainvälisessä suuryrityksessä että tuskin pääsen niin pitkälle. Silti oli pala purtavana kun sain tietää, että hän ei ole käynyt lukiota. Ja kyllä sen huomaa, että klassikkoteokset ovat jääneet lukematta ja yleissivistyksessä on aukkoja. Mutta eihän se haittaa. Tuskin teen mitään sillä että itkua vääntäen luin Seitsemän veljestä. Tähän vielä se pointti, että lukiostahan valmistuu työttömäksi, kun taas amiksesta saa ammatin ja pääsyn työelämään.

Sekalaisen pohdintani jälkeen pointtini on se, että kansa on jaettu aina kahtia ja sellainen asenne todellakin periytyy. Duunaajat paheksuvat itseään niin fiineinä pitäviä korkeakoulutettuja ja korkeasti koulutetut katsovat alaspäin reppanoita duunareita. Ehkä minun sukupolveni voisi tehdä muutosta asenteisiin?

Paljastit itsestäsi aika paljon, etkä mitään hyvää :D

Vierailija
46/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me lääkärit kovin ihmeellisiä olla. En pidä meitä mitenkään akateemisinakaan.

Toki jotkut ovat päässeet pitkälle. Väitelleet useamman kerran ja tehneet merkittäviä tutkimuksia maailmanlaajuisestikin.

Kovasti yliarvostetaan tutkintoa. Itse erikoistuin yleislääketieteeseen, ja koen alisuoriutuneeni muutenkin.

Jonkin verran sitä vahingossa arvioi ammatin ja ulkoistenkin seikkojen perusteella, mutta olen huomannut, että kasvatus vaikuttaa ihmisten käytökseen eniten, oli tohtori tai amis.

Vierailija
47/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin palveleva yhteiskuntaluokka

siivojat myyjät , lastenhoitajat...hmmmm VS lääkäri , lakimies

mietitäänpäs nyt....hmmmm

Koneet tekevät kohta osan juristien työstä ja varmaan lääkärinkin.

En ole ikinä ymmärtänyt lakimiesten rinnastamista lääkäreihin. Lääkärin työ vaatii kylmähermoisuutta, käden taitoja ja tylsien aineiden omaksumista (luonnontieteet), kun taas juristin työssä riittää suomen kielen taito ja muu saman kielen kanssa näpertely suullisesti ja kirjallisesti rennoissa olosuhteissa. Asiat itsessään ovat helppotajuisia ja kirjat ja netti auttavat aina, kun muisti pettää. 

En toki väheksy lakimiehenkään työtä, koska pyöriihän yhteiskunta lakien voimalla, mutta en voi mitenkään nähdä sitä yhtä vaativana kuin lääkärin työtä. 

Ei varmaan ollut kenellekään yllätys, että sinulla ei ole mitään käsitystä lakimiehen opinnoista ja lakimiehenä työskentelystä. Onni on, että et voi nolata itseäsi enää, koska olet jo valmiiksi pohjalla. Et ole EU:sta ja mista kansainvälisistä sopimuksista kuullut?

Vierailija
48/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amiksia ja duunareita halveksitaan, koska ovat järjestään matalan älykkyyden omaavia henkilöitä. Eivät usein pysty elämään tasapainoista elämää vaan sotkevat asiansa huumeilla, alkoholilla, veloilla ja liian suurella lapsi -ja kotieläinluvulla.

Syyttävät usein muita ihmisiä omista huonoista valinnoistaan eivätkä pysty kantamaan vastuuta omasta tai muiden elämistä.

Tätä ihmisryhmää kutsutaan joskus nimellä perussuomalaiset tai perusreppanat.

Sori vain, mutta olen tavannut ihan v-tun tyhmiä maistereita, jotka ovat tehneet pitkän asiantuntijauran. En pysty ymmärtämään. Ja se yliopistotason ylimielisyys. Ei pysty käsittään. Siitä on äly niin kaukana että moikka.

Vierailija
49/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sargasmo kirjoitti:

Heikoimpiaan on aina helpompi kiusata.

Mitä heikompaa? Miten ammattikoulun valitseva olisi jotenkin heikko? Omalta luokaltani lukiosta luokan kaunein tyttö hyvin paperein lähti ammattikouluun, koska ala kiinnosti.

Vierailija
50/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan syy, miksi tulevaisuudessa on määrä jakaa korkeakoulu ja yliopisto -paikat niin, että huomattava osa opiskelupaikoista annetaan suoraan ylppäreiden arvosanojen perusteella epätoivoinen yritys yrittää nostaa lukion ja ylioppilaskirjoitusten arvostusta, kun viime vuosikymmeninä on saattanut hyvin käydä niin, että se parjattu ammattikoulun valinnut on saattanut hyvin napata ja saada itselleen sen himoitun ja tavoitellun korkeakoulu - / yliopisto opiskeluoaikan sen syystä tai toisesta monen enempi arvoa ja kunnioitusta nauttivan ylioppilaan jäädessä kokonaan vaille haluamaansa opiskelupaikkaa.(..)

Vierailija
51/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiolainen kirjoitti:

Tunteita herättävä aihe näemmä. Ikävää tämmöinen kahtiajako, mutta niinhän se on aina ollut. Käyn lukiota ja olen törmännyt myös amislaisten nälvimiseen, itsekin olen samaa tehnyt. Mutta oletteko itse käyneet esim raksapuolella tai autolinjalla? Ihan kamalaa, opettajille vettuillaan ja tupakkaa poltellaan. Mitään tehtäviä ei vaadita, samalla kun lukiolainen vääntää tyylianalyysia kolumnista ja pänttää kolmen kappaleen sanoja sanakokeeseen. Poikkeuksiakin toki on, ja kunnolla koulunsa käynyt amislainen onkin varmasti aarre. Teen kassatöitä ja välillä pistää miettimään, kun monet ovat olleet töissä alalla koko elämänsä. Olen pohinut leikillä, entä jos lukion jälkeen menisikin vaan kassalle. Mutta sitten herää ajatus: tähänkö tyytyisin? En. Haluan haastaa itseni, kurkottaa korkealle. Käydä yliopiston ja saada "hyvän" työn. Siskoni mies on kuitenkin käynyt amiksen ja työskentelee niin korkeassa asemassa kansainvälisessä suuryrityksessä että tuskin pääsen niin pitkälle. Silti oli pala purtavana kun sain tietää, että hän ei ole käynyt lukiota. Ja kyllä sen huomaa, että klassikkoteokset ovat jääneet lukematta ja yleissivistyksessä on aukkoja. Mutta eihän se haittaa. Tuskin teen mitään sillä että itkua vääntäen luin Seitsemän veljestä. Tähän vielä se pointti, että lukiostahan valmistuu työttömäksi, kun taas amiksesta saa ammatin ja pääsyn työelämään.

Sekalaisen pohdintani jälkeen pointtini on se, että kansa on jaettu aina kahtia ja sellainen asenne todellakin periytyy. Duunaajat paheksuvat itseään niin fiineinä pitäviä korkeakoulutettuja ja korkeasti koulutetut katsovat alaspäin reppanoita duunareita. Ehkä minun sukupolveni voisi tehdä muutosta asenteisiin?

Paljastit itsestäsi aika paljon, etkä mitään hyvää :D

Kelläpä ei olisi stereotypioita, varsinkin jos on elänyt ympäristössä jossa ne on opetettu. Pääasia on, että kyseenalaistaa ne ja koittaa päästä pois niistä. Kerroin ajatuksistani, stereotypioistani ja kokemuksistani rehellisesti - pahoittelen jos se sinun mielesi pahoitti. Tiedän, että ajattelumallini on epäkypsä, mutta työstän asiaa koko aika. Eikä se näy toiminnassani muita kohtaan mitenkään.

Samoin äitini on kova rasisti, mikä on vaikuttanut minuunkin ja huomaan sen ajattelustani. Olen kuitenkin päässyt yli ennakkoluuloista todella hyvin.

Vierailija
52/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pitkästä aikaa amispellejen akateemisia nälvivä ketju. Eikö tähän samaan paskaan olla jo kyllästytty?

Vierailija
53/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan syy, miksi tulevaisuudessa on määrä jakaa korkeakoulu ja yliopisto -paikat niin, että huomattava osa opiskelupaikoista annetaan suoraan ylppäreiden arvosanojen perusteella epätoivoinen yritys yrittää nostaa lukion ja ylioppilaskirjoitusten arvostusta, kun viime vuosikymmeninä on saattanut hyvin käydä niin, että se parjattu ammattikoulun valinnut on saattanut hyvin napata ja saada itselleen sen himoitun ja tavoitellun korkeakoulu - / yliopisto opiskeluoaikan sen syystä tai toisesta monen enempi arvoa ja kunnioitusta nauttivan ylioppilaan jäädessä kokonaan vaille haluamaansa opiskelupaikkaa.(..)

Ei vaan sen takia, että saadaan opiskelija-aineksen tasoa nostettua niin ettei yliopistossa jokaikisessä aineessa tarvitse järjestää koulutusta peruskoulutasolta lähtien uudestaan. Tähän kuluu turhaan voimavaroja.

Vierailija
54/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni korkeastikoulutettu voi olla lähes koko elämänsä työttömänä. Ei kaikille maistereille ja tohtoreille ole virkaa.

Vierailija
55/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sargasmo kirjoitti:

Mitä heikompaa? Miten ammattikoulun valitseva olisi jotenkin heikko? Omalta luokaltani lukiosta luokan kaunein tyttö hyvin paperein lähti ammattikouluun, koska ala kiinnosti.

Miten kauneus tähän liittyy? 9,5 paperit ei heikkotasoisesta koulusta vielä juuri muuta vaadi kuin, että on ollut koulussa tunneilla läsnä kirjat mukana eikä ole haistatellut opettajalle.

Vierailija
56/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sargasmo kirjoitti:

Miten kauneus tähän liittyy? 9,5 paperit ei heikkotasoisesta koulusta vielä juuri muuta vaadi kuin, että on ollut koulussa tunneilla läsnä kirjat mukana eikä ole haistatellut opettajalle.

Vaatii se halua kiinnittää huomiota asiaan, jota ollaan käsittelemässä. Se on yllättävän paljon keskivertoihmiselle.

Vierailija
57/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas pitkästä aikaa amispellejen akateemisia nälvivä ketju. Eikö tähän samaan paskaan olla jo kyllästytty?

Amismatsku ja duunareita on niin huono itsetunto ja suuri alemmuudentuntoisuus, että yrittävät kompensoida sitä fiksumpiaan lyttäämällä.

Vierailija
58/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien alojen ammattilaosia tarvitaan(niitä, joita tarvitaan...).

Aina ihmiset haluavat löytää jonkun jota pitää alempana.

Mutta...

Vähemmän koulutetut ovat keskimäärin juntteja.

Ikävä sanoa, mutta on tuskastuttavaa viettää aikaa sellaisen henkilön seurassa, joka ei osaa keskustella kuin formuloista ja kertoa rasvaisia vitsejä.

No, ei se yo- tutkinto ja AMK takaa, että henkilö on kovin laajasti sivistynyt, jos mielenkiinto on ollut pintailmiöissä ja biletyksessä.

Vierailija
59/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amismatsku ja duunareita on niin huono itsetunto ja suuri alemmuudentuntoisuus, että yrittävät kompensoida sitä fiksumpiaan lyttäämällä.

No jos tolle linjalle lähtee niin mitä ne lukion/yliopiston käyneet yrittävät kompensoida lyttäämällä duunareita? Täällä on melkeen päivittäin niitä keskusteluja missä väheksytään duunareiden älykkyyttä ja elämänhallintataitoja. 

Vierailija
60/114 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos tolle linjalle lähtee niin mitä ne lukion/yliopiston käyneet yrittävät kompensoida lyttäämällä duunareita? Täällä on melkeen päivittäin niitä keskusteluja missä väheksytään duunareiden älykkyyttä ja elämänhallintataitoja. 

Eihän duunareita ole älykkyyttä eikä elämänhallinta, jos olisi niin eihän ne mitään pskahommia tekisi. Huom. Olen niitä osani itsekkin tehnyt, eikä se mitään herkkua ollut. Aika pian ryhdyin tavoittelemaan parempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi