Miksi amiksia ja duunareita väheksytään?
Mikä siinä on niin kamalaa? Ihmettelen kovasti kun omat vanhemmat tuntuvat myös häpeävän duunaritaustaansa ja amiksia haukutaan aina. Mikä niissä ammattiin opiskelevissa ihmisissä on niin äärettömän alaluokkaista ja vastenmielisitä? Itse olen siis lukiossa mutta täälläkin koulukaverit naureskelee amiksille ja halveksuvat.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etpä sinäkään 4 kovin älykkäältä vaikuta. Kuka ne lääkäreiden ja lakimiesten autot korjaa, vaipat vaihtaa, hiukset leikkaa ja hoitaa, korjaa putket ja ruokkii ne teidän potilaat siellä sairaalassa ellei duunarit? Kuka tekee ruuat teidän lapsille koulussa ellei duunarit? Kuka siivoaa teidän jälkenne, kuka kolaa pihat ja auraa tiet?
Terveisin se lähäriopiskelijaNii in ..sinä siivoat kuset ja paskat
SINÄ
Ja sinä istut siinä kusessa ja paskassa jos lähäri/siivooja joku kaunis päivä päättää ettei jaksa katsella sun naamaas enää pidempään.
Voi tulla lähihoitajalle potkut duunista jos niin tekee.
Et taida soveltua alalle?
Ja mistä päättelit että oon lähäri? Et taida olla se penaalin terävin kynä?
Et niin , olet MT- potilas, joka on näköjään haistatellut tässä ketjussa melkein jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt koulutus kertoo siitä ettei ole pitkäjänteisyyttä eikä ammattikoulu vaadi älyä.
Tervetuloa vaan pajalleni duunaamaan autoa tuosta vain sitten. Tiedät varmasti kaikki tuhannet pienet asiat, joita siihen alaan kuuluu. Eihän se älyä vaadi.
Mutta onko väite amislaisten väheksymisestä edes totta?
Itse olen päinvastoin törmännyt Suomessa jatkuvasti korkeasti koulutettujen väheksymiseen.
No en minä ainakaan väheksy. Ilman toisen asteen tutkinnoilla suorittavaa työtä puurtavia ihmisiä Suomi pysähtyisi siihen. Sitä paitsi amiksesta voi halutessaan jatkaa opintoja vaikka minne, ei se mikään umpiperä ole.
Mutta itse viihdyn parhaiten sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat opiskelleet ja lukeneet paljon. Ovat kiinnostuneita laajasti asioista ja myös muista kuin arkisista oman elämänsä reunatekijöistä. Joilla on hyvä lähdekritiikki - ei vainoharhaista, vaan analyyttinen - ja kyky katsella asioita uusista ja omastaan poikkeavista näkökulmista. Tiedän pari ammattikoulun käynyttä, joilla on noin, koska lukevat valtavasti ja seuraavat uutisia. Mutta kyllä se valitettavasti usein on niin, että ne, jotka eivät ole ns. "lukumiehiä", menevät ammattikouluun. Ei se tietenkään tee heistä ihmisinä huonoja - kaikilla on sama ihmisarvo - mutta mielenkiintoisempia keskusteluja saa yleensä aikaan koulutettujen ihmisten kanssa. Ja tämän sanoen: on akateemisissakin yksisilmäisiä hölmöjä, mutta jos on lusinut monta vuotta luennoilla, joilla korostetaan näkökulmien suhteellisuutta, kyllä siinä yleensä jotakin tarttuu hihaan.
Tehdyn työn arvon kanssa tai sen ihmisarvon kanssa tuolla ei kumminkaan siis ole mitään tekemistä.
Meilläpäin kaikki koulukiusaajat ja bensan imppaajat meni amikseen. Siksi.
Viihdyn parhaiten matalammin koulutettujen kanssa, koska nämä ovat kuitenkin yleensä rennompia ja huumorintaju ei ole semmoista kuivaa. Muutenkaan amislaiset ei luokittele ihmisiä kahteen osaan vaan ovat useammin paljon avoinmielisempiä, elämässä ”hyvin menestyneet” elää usein pienessä kuplassaan.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt koulutus kertoo siitä ettei ole pitkäjänteisyyttä eikä ammattikoulu vaadi älyä.
No mutta miksi ihmeessä esimerkiksi minä olisin mennyt lukioon jos tiesin jo valmiiksi mitä haluan tehdä ja se sattui onnistumaan ammattikoulun kautta eikä lukion kautta? Olisko ensin pitänyt käydä se lukio ja sitten mennä amikseen? Vai olisko pitänyt lähteä lukion jälkeen ammattikorkeakouluun? Ihan vaan tämmösenä sivuhuomautuksena että esimerkiksi sote-alan amk-koulutuksissa niistä lähäriopinnoista on oikeasti jopa hyötyä ammattikorkeakoulussa kun silloin sitä tietopohjaa on jo valmiiksi. Jos taas lukion olisi käynyt niin sitä tietoa ei olisi.
Ja nyt tähän tulee joku sanomaan "olisit mennyt yliopistoon opiskelemaan lääkäriksi" mutta säästän sen vaivan ja sanon suoraan että en ollut kiinnostunut lääkärin hommista.
Vierailija kirjoitti:
Niin palveleva yhteiskuntaluokka
siivojat myyjät , lastenhoitajat...hmmmm VS lääkäri , lakimies
mietitäänpäs nyt....hmmmm
Kaikki tarvitaan. Jos kaikista tulisi lääkäreitä tai lakimiehiä joutuisivat hekin alentumaan siivojan ammattiin tai lastenhoitajiksi, pilkkapalkalla tietysti.
Aika hauskaa että mun työpaikassa se amiksen ja ammattikorkeakoulun käynyt tekee ihan tismalleen samaa työtä tismalleen samalla palkalla kuin se lukion ja yliopiston käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Viihdyn parhaiten matalammin koulutettujen kanssa, koska nämä ovat kuitenkin yleensä rennompia ja huumorintaju ei ole semmoista kuivaa. Muutenkaan amislaiset ei luokittele ihmisiä kahteen osaan vaan ovat useammin paljon avoinmielisempiä, elämässä ”hyvin menestyneet” elää usein pienessä kuplassaan.
Tämä! Amislaiset ei ota itseään eikä elämää turhan vakavasti. (Yleistäen)
Viisikymppisen elämänkokemuksella sanoisin, että innokkaimmat väheksyjät eivät ole kaltaisiani primusoppilaita, joilla on monta tutkintoa. Me olemme lapsesta asti tottuneet eroihin lahjakkuuksissa. Ei ole tarvetta korostaa itseä. Toista ovat ne, jotka ovat päässeet hädin tuskin ylioppilaaksi ja vastoin odotuksia ehkä jopa yliopistoon. Heillä se on noussut päähän ja he jankuttavat aina muiden, vähemmän koulutettujen tyhmyydestä. Heillä on myös takuuvarmasti yo-lakki päässä vappuna. Meille tohtoreille se nyt ei ole niin nokonuukaa. Jos joku luulee, että ei olla edes ylioppilaita, niin ei haittaa.
Minäkin viihdyn jotenkin paremmin AMKn ja amiksen käyneiden seurassa kuin akateemisten. Arvostan kaikkia ammatteja yhtä paljon mutta helpompi on puhua "vertaisilleen". Olisi mielenkiintoista tehdä tästä jotain tutkimusta, miten paljon taustat vaikuttavat ihmissuhteissa. Toisaalta nämä tuntemani duunarit ovat olleet kaikki miespuolisia ja silläkin on voinut olla osuutta asiaan, koska olen muiden tyttöjen ja naisten seurassa ujo kiusaamishistorian vuoksi.
Ap
En tiedä. Itse kävin lukion, ylioppilaaksi hyvillä arvosanoilla, sitten amiksen ja yliopiston, eli vähän eri järjestyksessä kuin yleensä.
Jos ajattelen omaa lähipiiriäni ja kohtaamiani himisiä niin täytyy sanoa, että missään en ole kohdannut niin väheksyvää ja halveksivaa suhtautumista ammattikoulun suorittaniesiin ja ns. duunareihin kuin tällä palstalla. Itse en erota tai huomaa välttämättä yhtään mistään, mitä joku on muodolliselta koulutukseltaan. Mistä sen voisi erottaa? - Vallankaan nuoremmista ikäpolvista joista taitaa olla korkeakoulu- tai yliopisto tutkinto, tai siihen johtavat opinnot kesken.
- Se on ihan yhtä mysteeri kuin se, kun osa antaa ymmärtää, että näkee, vai haistaako sitten muiden ihmisten seksuaalisen suuntautuneisuuden kuin yleisemmin seksualisen aktiivisuuden, tai ainakin sen kenellä on neitsyys (tai poikuus) tallella ja kenellä ei.
Joitain kertoja olen pyytänyt kertomaan heitä miten tai kuinka mutta kovasti on ollut hiljaista vastausten kanssa. Tai se mitä ovat halunneet äänneen todeta ja keertoa on ollut tympeitä ennakkoluuloja ja hämmentäviä, toisinaan hyvin loukkaavia asenteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etpä sinäkään 4 kovin älykkäältä vaikuta. Kuka ne lääkäreiden ja lakimiesten autot korjaa, vaipat vaihtaa, hiukset leikkaa ja hoitaa, korjaa putket ja ruokkii ne teidän potilaat siellä sairaalassa ellei duunarit? Kuka tekee ruuat teidän lapsille koulussa ellei duunarit? Kuka siivoaa teidän jälkenne, kuka kolaa pihat ja auraa tiet?
Terveisin se lähäriopiskelijaNii in ..sinä siivoat kuset ja paskat
SINÄ
No sinähän et et edes siivoa, etkä palkkaa ketään siivoamaan vaan vanhuksena paska liimaa sinut kiinni lattiaan ja kuolet siihen :D
kuspis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä myöskään, parempi kai amis on kuin täysin ilman koulutusta olla ja työttömänä.
T. Lähihoitajaopiskelija ja ylpeä siitäPeset mumojen perseitä ja vaihdat pissavaipat??? hmmmmm
Viimeistään hoivakodissa liikuntakyvyttömänä sinäkin alat arvostaa, että joku sen muhivan paskavaippasi vaihtaa ja haavaumat puhdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Koneet tekevät kohta osan juristien työstä ja varmaan lääkärinkin.
En ole ikinä ymmärtänyt lakimiesten rinnastamista lääkäreihin. Lääkärin työ vaatii kylmähermoisuutta, käden taitoja ja tylsien aineiden omaksumista (luonnontieteet), kun taas juristin työssä riittää suomen kielen taito ja muu saman kielen kanssa näpertely suullisesti ja kirjallisesti rennoissa olosuhteissa. Asiat itsessään ovat helppotajuisia ja kirjat ja netti auttavat aina, kun muisti pettää.
En toki väheksy lakimiehenkään työtä, koska pyöriihän yhteiskunta lakien voimalla, mutta en voi mitenkään nähdä sitä yhtä vaativana kuin lääkärin työtä.
Tunteita herättävä aihe näemmä. Ikävää tämmöinen kahtiajako, mutta niinhän se on aina ollut. Käyn lukiota ja olen törmännyt myös amislaisten nälvimiseen, itsekin olen samaa tehnyt. Mutta oletteko itse käyneet esim raksapuolella tai autolinjalla? Ihan kamalaa, opettajille vettuillaan ja tupakkaa poltellaan. Mitään tehtäviä ei vaadita, samalla kun lukiolainen vääntää tyylianalyysia kolumnista ja pänttää kolmen kappaleen sanoja sanakokeeseen. Poikkeuksiakin toki on, ja kunnolla koulunsa käynyt amislainen onkin varmasti aarre. Teen kassatöitä ja välillä pistää miettimään, kun monet ovat olleet töissä alalla koko elämänsä. Olen pohinut leikillä, entä jos lukion jälkeen menisikin vaan kassalle. Mutta sitten herää ajatus: tähänkö tyytyisin? En. Haluan haastaa itseni, kurkottaa korkealle. Käydä yliopiston ja saada "hyvän" työn. Siskoni mies on kuitenkin käynyt amiksen ja työskentelee niin korkeassa asemassa kansainvälisessä suuryrityksessä että tuskin pääsen niin pitkälle. Silti oli pala purtavana kun sain tietää, että hän ei ole käynyt lukiota. Ja kyllä sen huomaa, että klassikkoteokset ovat jääneet lukematta ja yleissivistyksessä on aukkoja. Mutta eihän se haittaa. Tuskin teen mitään sillä että itkua vääntäen luin Seitsemän veljestä. Tähän vielä se pointti, että lukiostahan valmistuu työttömäksi, kun taas amiksesta saa ammatin ja pääsyn työelämään.
Sekalaisen pohdintani jälkeen pointtini on se, että kansa on jaettu aina kahtia ja sellainen asenne todellakin periytyy. Duunaajat paheksuvat itseään niin fiineinä pitäviä korkeakoulutettuja ja korkeasti koulutetut katsovat alaspäin reppanoita duunareita. Ehkä minun sukupolveni voisi tehdä muutosta asenteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Joo, mieti tosiaan, pääseekö lääkäri töihin jos kukaan ei hoida hänen lastaan? Voisi tietysti maksaa kaverilleen lakimiehelle lastenhoitopalkkiota 200 -800 e /tunti lapsen luonteen vaativuustasosta riippuen?
Mä en kans ymmärrä miks mun entiset kaverit on kadonnu?
Kouluttauduin lääkäriksi ja vaurastuin.
Oon välill'ä käyny porshella luokkakokouksissa
Ihmiset on ollu nuivina kun oon näytelly kuvii hiihtoreissuilta alpeilta ja mun blondista isotissi perushoitaja tyttöystävästä poolin reunalla???
oon sama ihana tavallinen suomalainen mies kuin ennenkin.