Sairaanhoitajat/lähihoitajat/lääkärit; kamalinta mitä olet työsi aikana nähnyt?
Minulla:
Minua ei niinkään iljetä verioksennukset tai veriripulit. Haiseehan ne, mutta kamalinta oli hoitaa yhtä vanhaa miestä, jolla oli vatsasyöpä. Syöpäpesäkkeet olivat levinneet ihon läpi vatsalle ja kasvoivat siinä kuin kukkakaalirykelmät. Haju oli kammottava. Mies siis käytännössä mätäni siinä silmieni edessä :/
Kommentit (29)
Ensiavussa näin, kun eräs mies oli jäänyt vatsastaan jonkin hihnan väliin, ja koko vatsan alueen iho oli poissa ja varmasti sisäkaluja myös. Mies oli tajuissaan. En tiedä selvisikö.
Opiskelijalla on yhtälailla vaitiolovelvollisuus, eikä vaitiolovelvollisuus "vanhene". Eli se on ihan sama vaikka asiasta olisi jo 20 vuotta. Olen urani aikana nähnyt yhtä ja toista järkyttävää/kamalaa, mutten ala niitä tänne kirjoittelemaan, että sinä pääsisit juttujen kanssa mässäilemään.
Töissä nähtyjä ja koettuja asioita saa kertoa, kunhan henkilöllisyys pysyy salassa.
Yhden äärimmäisen ylipainoisen mamman majavapimpsa.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 16:20"]
Töissä nähtyjä ja koettuja asioita saa kertoa, kunhan henkilöllisyys pysyy salassa.
[/quote]
Mutta pysyykö se? Suomessa sairastuu vuosittain noin 400 ihmistä mahasyöpään. Monelleko heistä kehittyy vatsan läpi kasvavia tuumoreita, jotka muodostavat kukkakaalimaisia rykelmiä? Ap:n esimerkki voi olla tunnistettava vaikka sukupuoli olisikin vaihdettu. Enkä ymmärrä, miksi tällaisella yleisellä foorumilla pitää revitellä tällaisilla asioilla, se ei osoita mielestäni ammatillisuutta. Jos ap tarvitsee asian käsittelyä, sitä tulee saada työyhteisön sisältä, työnohjauksesta tai psykologilta, ei av-palstalta.
minua ei ällötä mikään ruumiillinen, mutta ihmisten kohtelu kyllä..
mielenterveysyksiköissä kiusataan potilaita. kehitysvammaisia sidotaan (kaikilla ei ole asianmukaisia lupia), vuoteessa olevat dementikot kuskataan alastomina osaston läpi paareilla suihkuun..
olen vaihtanut alaa.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 16:29"]
minua ei ällötä mikään ruumiillinen, mutta ihmisten kohtelu kyllä..
mielenterveysyksiköissä kiusataan potilaita. kehitysvammaisia sidotaan (kaikilla ei ole asianmukaisia lupia), vuoteessa olevat dementikot kuskataan alastomina osaston läpi paareilla suihkuun..
olen vaihtanut alaa.
[/quote]
Mulla sama, ei niinkään ne toimenpiteet ällöttäneet, tulihan sitä nähtyä vaikka mitä. Mutta enemmän tuntui kamalalta nähdä miten potilaita kohdeltiin tai miten heistä puhuttiin. Vaihdoin alaa, ja tyytyväinen olen :) hatun nosto silti kaikille, jotka tekevät tuota työtä, ei ollut mun maailma se.
Kotihoidossa työskennellessä on tullut nähtyä ihan järkyttäviä ja haisevia kämppiä. Kyllä miettii miten joku voi siellä asua. Usein näissä asuukin joku juoppo.
Myös muutaman aika pahan näköistä haavaa olen hoitanut, nyt ei puhuta siis mistään pikkuhaavoista vaan kun esim. koko takapuoli on yhtä onkaloa.
t:lh
Sanoinko, että kirjoitan Suomessa? Vaikka kirjoitan suomeksi ei se tarkoita sitä, että olisin Suomessa. Onhan muissakin maissa sairaaloita. Olen voinut nähdä tuon syöpatapauksen vaikka Afrikassa tai Intiassa, jos satuin olemaan niissä maissa vaihto-oppilaana opiskelu aikoina. Aika kaukaa saa hakea, että joku minut tunnistaa tai tuon potilaan. En minä nyt tänne tapausta sellaisenaan kirjoittaisi. Ja kyllä, tiedän mitä on vaiolovelvollisuus, mutta nimettömänä saa tapauksista puhua ja niin, ettei ketään tunnisteta (nimi, ikä, sairaala/osasto tms jätetään kertomatta).
-ap-
Mieleenpainuva kokemus oli iäkkään naisen emättimestä uloslaskeutuneen kohdun suihkuttelu ja rasvaus pissan jälkeen. Ensikerran kun sen näki, niin hyvä ettei pyörtynyt.
Ihan sama, mutta toimintasi ei silti ole ammatillista. Vaikka jälkikäteen kuinka väittäisit, ettei asia ole tapahtunut Suomessa tai että potilas saattoi olla nainen tai nuori, tuollaisen asian tuominen yleiselle foorumille on yksiselitteisesti ammattitaidottomuutta ja ajattelemattomuutta. Olet hoitaja (vai oletko? Oletko ensimmäisen vuoden opiskelija? Oletko laitoshuoltaja?) ja sinun tulisi osoittaa kunnioitusta hoitamillesi potilaille eikä retostella heidän hajuillaan ja ulkonäöllään ympäri nettiä.
Se, että on jättänyt mainitsematta potilaan hetun, nimen, asuinpaikan, sukupuolen ja iän ei todellakaan anna oikeutta kertoa potilastapauksesta. Yleisellä tasolla keskustelu voi olla mahdollista, mutta yksittäistapauksista et mielestäni voi puhua.
Juuri ap:n kaltaisten "hoitajien" vuoksiko meillä suomessa on hoitajilla niin huono maine?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 16:53"]
Sanoinko, että kirjoitan Suomessa? Vaikka kirjoitan suomeksi ei se tarkoita sitä, että olisin Suomessa. Onhan muissakin maissa sairaaloita. Olen voinut nähdä tuon syöpatapauksen vaikka Afrikassa tai Intiassa, jos satuin olemaan niissä maissa vaihto-oppilaana opiskelu aikoina. Aika kaukaa saa hakea, että joku minut tunnistaa tai tuon potilaan. En minä nyt tänne tapausta sellaisenaan kirjoittaisi. Ja kyllä, tiedän mitä on vaiolovelvollisuus, mutta nimettömänä saa tapauksista puhua ja niin, ettei ketään tunnisteta (nimi, ikä, sairaala/osasto tms jätetään kertomatta).
-ap-
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 16:26"]Mutta pysyykö se? Suomessa sairastuu vuosittain noin 400 ihmistä mahasyöpään. Monelleko heistä kehittyy vatsan läpi kasvavia tuumoreita, jotka muodostavat kukkakaalimaisia rykelmiä? Ap:n esimerkki voi olla tunnistettava vaikka sukupuoli olisikin vaihdettu[/quote]
Nyt puhutaan varmaankin koko maailman populaatiosta viimeisen 30 vuoden aikana. En usko, että tuosta joukosta tunnistetaan. Ei ihme, että olet vain hoitaja etkä esimerkiksi lääkäri, kun tilastolaskenta on tuolla tasolla.
Teillä hoitsuilla ein näköjään ole ammattietiikka ihan kunnossa. Työssä nähnyt harvinaiset ja spesifiset asiat eivät kuulu kaikkien nähtäville nettiin! On aivan eri asia puhua esim. sairaalan ruokiksella työkaverien kanssa - ne asiat ja tilanteet jäävät sinne sairaalan seinien sisäpuolelle.
Ihan sama kuin alkaisitte levittelemään potilaskertomuksia siten että vain nimet on poistettu.
16 On olemassa aivan julkinen internetportaali, josta saa liki minkä tahansa sairauden tai vamman tietoja kuvineen ja kaikkineen, etkö sitä tiennyt :)
Rintasyöpäpotilaita, vanhoja muoreja näkee useinkin rinnan läpi iholle kasvaneiden syöpien kanssa. Ihmettelee, miksi he eivät hakeudu hoitoon ennenkuin puoli rintaa on ruvella.
Rintasyöpäpotilaita, vanhoja muoreja näkee useinkin rinnan läpi iholle kasvaneiden syöpien kanssa. Ihmettelee, miksi he eivät hakeudu hoitoon ennenkuin puoli rintaa on ruvella.
Tapauskuvauksia lääkärien kirjoittamana löytyy ihan netistäkin vaikka millä mitalla. Ja paljon tunnistettavampia kuin ap:n tapaus.
Eräässäklin kuvatiin lähes 200 kiloisen äidin hankalaa synnytystä yksityiskohtaisesti ja sairaalakin oli mainittu. Voi vain miettiä kuinka monta 200-kiloista samassa paikassa synnyttää...
no joo, en nähnyt mutta äskettäin eräältä muorilta poistivat kymmenkiloisen kasvaimen vatsasta, kuulin sairaalan käytävällä :-)
kovin kammottavia asioita en ole nähnyt, vielä.
Tässä ketjussa ei kyllä ole yhtään harvinaista juttua esitetty. Kukaan ei ole näiden kirjoitusten perusteella tunnistettavissa. IHan turha taas niuhottaa jostain salassapitojutuista.
Tuosta on aikaa VUOSIA ja olin opiskelija. Tuskin kukaan nyt tietää, mistä maasta kirjoitan tai edes kaupungista. Ja saattoihan potilas olla nainenkin ja vaikka nuori ;)
-ap-