Mikä mun katolla juoksee öisin?
Usein kuuluu semmoisia kunnon spurtteja ja välillä vain pientä rapinaa. Eilen kuului koppotikoppoti, mutta tuskin silti hevonen siellä menee. Asun rivitalon päätyasunnossa ja minusta tuntuu, että se tulee tuolta välikatosta. Voiko sinne oikeasti päästä jotain eläimiä ja mitkähän eläimet yöllä juoksentelee?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti kyse on oravista tai näädistä. Kumpikaan vaihtoehto ei ole hyvä, ne pissaavat eristeisiin ja nakertelevat vaikkapa sähköjohtoja, eli voivat aiheuttaa jopa tulipalon.
Rotat harvemmin pääsevät seiniä pitkin kovin korkealle tai ainakaan hankkivat suojapaikkaa sellaisesta paikasta, johon pitää monta kertaa päivässä kiivetä vaivalloisesti. Ne kiipeävät kyllä, mutta huonommin kuin oravat ja näädät.
Jos kerran asut rivarissa eli taloyhtiössä, juttele asiasta hallituksen puheenjohtajan kanssa. Ongelma tuskin rajoittuu vain sinun asuntosi kohdalle.
Jotta noiden pääsy välikattoon voidaan estää, pitä koko talon - ei siis pelkästään sinun asuntosi osalta, vaan koko matkalta - räystään aluset verkottaa tiiviillä teräsverkolla. Oravat nimittäin pääsevät välikattoon vajaan kahden sentin levyisestä raosta, todella kapeasta siis! Olen itse nähnyt. Meillä oli oravaongelma massiivihirsistä rakennetun kesämökin välikatossa, mutta riesa päättyi juurikin tuohon verkotukseen.
Mahtaako normi orava liikkua yöllä. Wikipedia ”Useimmista muista jyrsijöistä poiketen orava on selvästi päiväeläin.”
Saatana tanssii ripaskaa sorkillaan
Vierailija kirjoitti:
Näädältä kuulostaa. Se pitää ehdottomasti karkottaa, voi aiheuttaa isot tuhot. Itse vein patteriradion välitilaan ja verkotin aukot.
Patteriradion?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näädältä kuulostaa. Se pitää ehdottomasti karkottaa, voi aiheuttaa isot tuhot. Itse vein patteriradion välitilaan ja verkotin aukot.
Patteriradion?
Ääntä pitämään?
-eri
Oravat usein mellastavat välikatoissa. Todennäköisesti on se. Tiedän tapauksia muitakin, säilöneet tammenterhoja ym. syötäviä sinne itselleen talven varalle.
Orava,siis palomiehet käy sen nappaamassa,ota yhteyttä heihin.
Ei syytä pelästyä. kirjoitti:
Oravat usein mellastavat välikatoissa. Todennäköisesti on se. Tiedän tapauksia muitakin, säilöneet tammenterhoja ym. syötäviä sinne itselleen talven varalle.
Edelleen: Orava EI ole yöeläin!
Hiirulainenhan siellä :) Täällä sama vika. Tajutonta miten kova ääni siitä lähtee! Mut välikatolle litskuja tms ettei kerkee tehä tuhoja
Oravat tekevät paljon tuhoa rakennuksissa. Tee ilmoitus huoltoyhtiölle. Pitäisi tilkitä reiät, ettei niitä pääse rakenteiden sisälle.
Hiiriä siellä on! Orava ei ainakaan. Näätäkö, tuskinpa sekään. Jos juoksu kuului, niin juoksija on höyrysulun päällä siis villan ja höyrysulun välissä. Ei villan päällä juokseminen kuulu asuntoon saakka.
Ei kannata myrkyttää jos et halua raatoja haisemaan sinien väliin. Loukuta tai hanki kissa. Meillä rapisi myös kun muutettiin, muutaman kuukauden päästä loppui koska meillä oli kaks kattia
Varmaan joulupukin porot juoksentelee siellä katolla
Sanoisin, että rottia. Näätä tuskin, arka eläin ja asustaa metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rotta tai orava.
Orava olisikin ihan kiva, mutta rotat tuntuu inhottavilta. Onko oravakin yöeläjä?
Samaa jyrsijäsaastaa, orava on ainoastaan hännällä varustettu paskaperseinen rotta.
Pyydä isännöitsijää viemään (toimittamaan) myrkkyrasioita. Jos niitä paljon sinne menee, tekevät isoa vahinkoa. Hiiret juoksentelee öisin.
Nim. Kokemusta on välikatolla rapistelevista hiiristä