Miksi matkailuvinkkejä pyytävät eivät usko
että jos menee ekaa kertaa johonkin kohteeseen, niin aiheesta löytyvät nettikeskustelut ja matkaoppaat ovat sellaisia, joista löytyy ekakertalaiselle ne tarvittavat vinkit. Esim. itse olen käynyt Berliinissä muutaman kerran. Minusta siellä kannattaa katsoa juuri perusnähtävyydet ja juuri ne perusnähtävyydet ja -kohteet ovat niitä näkemisen arvoisia. Hintatasosta ja käytännöllisistä asioista on avattu tsiljoona keskustelua. Miksi av-mammat aina avaavat näitä keskusteluja lisää?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 20:43"]
Nyt voisin kysyä vaikka "onko Virossa Puuhamaa-tyyppisiä paikkoja, ja millaisia, onko kellään kokemuksia". Googlella olen joitain löytänyt, mutta kokemuksia ei juuri löydy, että mikä on eniten käymisen arvoinen. Tämmöistä kyselen, olen erittäin huonosti käyttäytyvä ilmeisesti. ;-)
[/quote]
Kerroin kyllä tuolla, että minua eivät harmita sellaiset kyselijät, jotka kertovat aloituksessa kiinnostuksen kohteensa tai muuten kysyvät jotain tarkempaa, mitä haluavat tietää. Taisit nyt lukea huonosti.:)
ap
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 20:43"]
Nyt voisin kysyä vaikka "onko Virossa Puuhamaa-tyyppisiä paikkoja, ja millaisia, onko kellään kokemuksia". Googlella olen joitain löytänyt, mutta kokemuksia ei juuri löydy, että mikä on eniten käymisen arvoinen. Tämmöistä kyselen, olen erittäin huonosti käyttäytyvä ilmeisesti. ;-)
[/quote]
Kerroin kyllä tuolla, että minua eivät harmita sellaiset kyselijät, jotka kertovat aloituksessa kiinnostuksen kohteensa tai muuten kysyvät jotain tarkempaa, mitä haluavat tietää. Taisit nyt lukea huonosti.:)
ap
[/quote]
Ok, tulkitsin illmeisesti väärin. On se tietysti hankalaa, jos joku kysyy turhan laajasti. Silloin ei auta kuin itse kertoa minkä tyyppinen itse on ja mistä kiinnostunut ja kertoa omat kokemuksensa / tietonsa asiasta. Siinähän saattaa vaikka kysyjän sijaan joku muu kiinnostua ja saada vinkkejä, jos kysyjä ei ole yhtään kohderyhmää minun mainitsemilleni asioille, mutta joku toinen viestin lukenut on.
No minä sain esim. nettikeskustelusta vinkin hauskasta metsäparkista, jota ei oppaissa mainittu. Sinne matkustaminen linja-autolla oli oma hommansa, näytti jo siltä, että jäimme keskelle eimitään, kun linja-autokuski pysäytti.
Myös matkapaikkojamme paikallisten pitämissä majapaikoissa on löytynyt nettikeskusteluista sekä toki myös kavereilta.
No minä sain esim. nettikeskustelusta vinkin hauskasta metsäparkista, jota ei oppaissa mainittu. Sinne matkustaminen linja-autolla oli oma hommansa, näytti jo siltä, että jäimme keskelle eimitään, kun linja-autokuski pysäytti.
Myös matkapaikkojamme paikallisten pitämissä majapaikoissa on löytynyt nettikeskusteluista sekä toki myös kavereilta.
Keskustelupalstat olis ihan tyhjiä, jos kaikki vaan avais vanhoja keskusteluja ja lukis niitä.
Minä etsin vanhoja keskusteluja, mutta jos ihan viimeaikaisia ei ole, niin avaan kyllä uuden. Asiat muuttuvat, kohteessa voi olla uusia juttuja tai joku paikka voi olla remontin vuoksi suljettu. Jonkun hotellin tasossa voi parissakin vuodessa tapahtua iso muutos jne. jne.
Kyllähän niitä keskusteluja nettiin mahtuu, en tosiaan ymmärrä, miten uusi avaus voi jotakuta häiritä. Eihän sitä ole pakko lukea, jos ei itseä kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 21:26"]
Keskustelupalstat olis ihan tyhjiä, jos kaikki vaan avais vanhoja keskusteluja ja lukis niitä.
[/quote]
No älä muuta sano, ja kun tosiaan ei niihin vanhoihinkaan ketjuihin saa vastata, kun toisia puolestaan riepoo tavattomasti vanhojen ketjujen nosteleminen.
Ja sekin on erittäin totta, että asiat muuttuvat eikä kovin vanhoihin ketjuihin ehkä kannata kauheasti nojata.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:08"]
että jos menee ekaa kertaa johonkin kohteeseen, niin aiheesta löytyvät nettikeskustelut ja matkaoppaat ovat sellaisia, joista löytyy ekakertalaiselle ne tarvittavat vinkit. Esim. itse olen käynyt Berliinissä muutaman kerran. Minusta siellä kannattaa katsoa juuri perusnähtävyydet ja juuri ne perusnähtävyydet ja -kohteet ovat niitä näkemisen arvoisia. Hintatasosta ja käytännöllisistä asioista on avattu tsiljoona keskustelua. Miksi av-mammat aina avaavat näitä keskusteluja lisää?
[/quote]
Esim minä voisin hyvin kysyä vinkkejä täältä - olen matkustanut viimeisten 23 vuoden aikana n 40 kertaa (mm Pariisissa käynyt 5x) mutta olen varma etten ole nähnyt kaikkea näkemisen arvoista. Ne turistinähtävyydet toki löytyy kaikista kirjoista mutta minua kiinnostaakin kaikki muu.
Toki sen "muun" voi löytää myös netistä jos osaa etsiä mutta käyn töissä ja olen perheellinen enkä voi viettää tunteja netissä päivittäin. Esim ensikesän reissulla on 10 yöpymistä eri kaupungeissa - voi olla että olemme perillä n klo 15 ja lähdemme ennen lounasaikaa jatkamaan. Olisi silti kiva tietää ko kaupungin tai kylän paras tai vanhin ravintola, mistä saa parhaimman jäätelöannoksen, museo jota ei löydy netistä tai vaikka maalaistalo mistä saa parhaan aamiaisen - tämänkin tietää vain se joka siellä on käynyt...
Minäpä kerron esimerkin miksi mä jonnekkin lähtiessäni kahlaan läpi monia keskuteluja ja nappaan sieltä tärppejä..
Oltiin ekaa kertaa matkalla Roomaan.. kaikkihan tietää mitä Roomassa mennään katsomaan ja ne olivatkin minun matkani päätarkoitus, colosseum, Pantheon, Fontani di Trevi, Vatikaani... ja paljon muuta.
Uutena sain näistä keskusteluista sen että Trasteveren kaupunginosassa kannattaa käydä, se on ihan eri maailmansa pienine kujineen ja hyvine ruokapaikkoineen.
Toinen vihje oli se että ihan meidän hotellin lähellä suositeltiin pientä kuppilaa jossa oli oikeasti 2 pöytää ja siellä myytiin rapeaa patonkia täytteenä "pulled Pork" savustettua possua joka oli taivaallista. Tämäkin olisi jäänyt kokematta ilman keskustelupalstoja.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 08:59"]
Minäpä kerron esimerkin miksi mä jonnekkin lähtiessäni kahlaan läpi monia keskuteluja ja nappaan sieltä tärppejä..
Oltiin ekaa kertaa matkalla Roomaan.. kaikkihan tietää mitä Roomassa mennään katsomaan ja ne olivatkin minun matkani päätarkoitus, colosseum, Pantheon, Fontani di Trevi, Vatikaani... ja paljon muuta.
Uutena sain näistä keskusteluista sen että Trasteveren kaupunginosassa kannattaa käydä, se on ihan eri maailmansa pienine kujineen ja hyvine ruokapaikkoineen.
Toinen vihje oli se että ihan meidän hotellin lähellä suositeltiin pientä kuppilaa jossa oli oikeasti 2 pöytää ja siellä myytiin rapeaa patonkia täytteenä "pulled Pork" savustettua possua joka oli taivaallista. Tämäkin olisi jäänyt kokematta ilman keskustelupalstoja.
[/quote]
Oi, kerrotko tuon pienen kuppilan nimen:) Kiinnostaa ja Rooma on aina meidän reissulistalla vaikka ollaan oltu jo 3x.
Niin, eikä tuolta Roomasta automaattisesti tiedä sitäkään että kannattaa mennä esim Kolosseumille opiskelijoiden keräämien "ryhmien" mukana - maksaa pari euroa ylimääräistä ja pääsee jonojen ohi:D Tai että Sikstuksen kappeliin kannattaa tilata liput netistä ja pääsee samoin sen jonon (viimeksi yli 1km) ohi suoraan.... Keskustelupalstoilla nämä tiedot liikkuu
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:47"]
Ihmeellistä miten tämä asia sua voi noin paljon riepoa.
Ihan niin kuin keskustelupalstoilla ei saisi keskustella. Mistä täällä saa sun mielestä puhua, jos matkavinkkien kysyminen on väärin?
[/quote]
Halusin kysyä, millainen ihminen ei googlaa jotain matkakohdetta vaan kysyy perusmatkakohteestakin vinkkejä av:lta. Mutta ilmeisesti kyseessä ovat samat ihmiset, jotka eivät muutenkaan osaa googlata ja kyselevät täällä av:lla sellaisia kysymyksiä kuin kuinka moneen asti Sale on auki tai kuinka pääsee Helsingin rautatieasemalta Leppävaaraan.
Itse siis en löydä mitään keskustelemista jos puheenaihe on "mitä voin tehdä Lontoossa kun en ole koskaan siellä käynyt, tykkään shoppailusta". Koska tämä on keskustelupalsta, voin kertoa oman tuntemukseni aiheesta ja kysyä samalla mitä he***iä nämä kyselijät pohtivat.:D
13 ainakin tajusi pointin.:)
ap
[/quote]
Takerrun tuohon "Helsingin rautatieasemalta Leppävaaraan" koska siinä mielestäni tulee hyvin esiin se ero, mikä on valmista kliinistä ohjetta lukemisella ja kanssaihmisen antamalla neuvolla. Osaan kyllä etsiä bussiaikataulun, metroaikataulun jne ja varmaan löytäisin tiedon siitä miten pääsen sinne Leppävaaraan, mutta kaikkein parhaiten löydän sinne kun saan tämän tyylisen neuvon: "Kun tulet rautatieasemalta ulos, mene sille puolelle jossa on ne kiviukot ja siitä ylitä tie niin siinä on pysäkki johon pysähtyvät bussit menevät Leppävaaraan." Kun taas aikatauluissa on suunnilleen näin: "Rautatieasema (kävelevän ukon kuva) 2min suuntaan Keskusta. Linja-autopysäkki X11923 11:23 24min (kävelevän ukon kuva) 3min suuntaan Leppävaara. "
Joo ja ei ole tarkistettu, nämä ovat karkeita esimerkkejä siitä, kuinka paljon kivempi on saada neuvoja oikealta ihmiseltä.
Minäkin voisin antaa vinkkejä esim. Berliinissä uutta vuotta viettäville, en itse löytänyt sellaisia matkaoppaista (siellä luki vain että hienot on juhlat ja paljon porukkaa) mutta nyt tiedän kun kävin itse katsomassa. Samoin voisin kertoa ihan älyttömän hyvän meksikolaisruokapaikan Malagassa ja tosi kivan baarin (maailman mukavimmat 2 poikaa pitää baaria ja pelaa asiakkaiden kanssa pelejä jne) Bangkokissa, ja näitä en kyllä nähnyt matkaoppaissa.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:47"]
Ihmeellistä miten tämä asia sua voi noin paljon riepoa.
Ihan niin kuin keskustelupalstoilla ei saisi keskustella. Mistä täällä saa sun mielestä puhua, jos matkavinkkien kysyminen on väärin?
[/quote]
Halusin kysyä, millainen ihminen ei googlaa jotain matkakohdetta vaan kysyy perusmatkakohteestakin vinkkejä av:lta. Mutta ilmeisesti kyseessä ovat samat ihmiset, jotka eivät muutenkaan osaa googlata ja kyselevät täällä av:lla sellaisia kysymyksiä kuin kuinka moneen asti Sale on auki tai kuinka pääsee Helsingin rautatieasemalta Leppävaaraan.
Itse siis en löydä mitään keskustelemista jos puheenaihe on "mitä voin tehdä Lontoossa kun en ole koskaan siellä käynyt, tykkään shoppailusta". Koska tämä on keskustelupalsta, voin kertoa oman tuntemukseni aiheesta ja kysyä samalla mitä he***iä nämä kyselijät pohtivat.:D
13 ainakin tajusi pointin.:)
ap
[/quote]
Takerrun tuohon "Helsingin rautatieasemalta Leppävaaraan" koska siinä mielestäni tulee hyvin esiin se ero, mikä on valmista kliinistä ohjetta lukemisella ja kanssaihmisen antamalla neuvolla. Osaan kyllä etsiä bussiaikataulun, metroaikataulun jne ja varmaan löytäisin tiedon siitä miten pääsen sinne Leppävaaraan, mutta kaikkein parhaiten löydän sinne kun saan tämän tyylisen neuvon: "Kun tulet rautatieasemalta ulos, mene sille puolelle jossa on ne kiviukot ja siitä ylitä tie niin siinä on pysäkki johon pysähtyvät bussit menevät Leppävaaraan." Kun taas aikatauluissa on suunnilleen näin: "Rautatieasema (kävelevän ukon kuva) 2min suuntaan Keskusta. Linja-autopysäkki X11923 11:23 24min (kävelevän ukon kuva) 3min suuntaan Leppävaara. "
Joo ja ei ole tarkistettu, nämä ovat karkeita esimerkkejä siitä, kuinka paljon kivempi on saada neuvoja oikealta ihmiseltä.
Minäkin voisin antaa vinkkejä esim. Berliinissä uutta vuotta viettäville, en itse löytänyt sellaisia matkaoppaista (siellä luki vain että hienot on juhlat ja paljon porukkaa) mutta nyt tiedän kun kävin itse katsomassa. Samoin voisin kertoa ihan älyttömän hyvän meksikolaisruokapaikan Malagassa ja tosi kivan baarin (maailman mukavimmat 2 poikaa pitää baaria ja pelaa asiakkaiden kanssa pelejä jne) Bangkokissa, ja näitä en kyllä nähnyt matkaoppaissa.
[/quote]
Kävitkö Trabi-safarilla Berliinissä? Se on meillä listalla kun mennään:)
Normaaliin keskusteluun kuuluu, että voi kysyä täsmentäviä lisäkysymyksiä juuri vaikkapa niistä kiinnostuksen kohteista. Vinkkejä voi antaa sitten sen mukaan. Näin ainakin itse olen tehnyt, mutta en olekaan pätemisentarpeinen perfektionisti, joka vetää välittömästi herneet nenuun "puutteellisesta avauksesta"..
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 19:18"]
Suurin osa näistä keskusteluista ja tosielämän keskusteluistakin on ap:n logiikalla täysin turhia. Harvemmin kun täällä kysytään asioista, joista ei tietoa esimerkiksi netistä löydy.
Lopetetaan siis turhat keskustelut tykkänään ja googlataan vaan kädet savuten ;-)
Vakavasti ottaen, KESKUSTELUJEN pointti ei todellakaan ole pelkkä faktatiedon hakeminen. Tämän ap tuntuu unohtavan.
[/quote]
Eih, miten täällä ihmiset näin jankkaavat. Keskustella saa, toki, mutta milläs keskustelet jos aloitus on oikeasti niin laaja, että "mitäs voisin tehdä miljoonakaupungissa". Eikä tosiaan kerrota mitään taustaa itsestä. Kun siellä miljoonakaupungissa voi tehdä ihan mitä vaan. Ja se, mitä minä siellä teen tai tekisin, ei välttämättä vastaa ollenkaan sitä, mitä sinä siellä tekisit.
Ei tämä minua sen enempää kiusaa, jätän vain vastaamatta. Mutta kyllä muakin ihmetyttää nämä tyypit. Miten he ovat tulleet varanneeksi koko matkan, elleivät yhtään tiedä mitä kohteessa voisi tehdä?
[/quote]
Mua eivät matkoilla kiinnosta pätkääkään nämä perus-nähtävyydet. Olen käynyt monessa paikassa tsekkaamatta mitään näistä matkaoppaiden "pakko nähdä - top 10" -paikoista.
Joskus tekee mieli kysyä jotain, mutta silloin kyllä tarkennetusti. Esimerkiksi mietin jotain hotelleja, mikä on paras valinta, kyselen onko joku ollut ko. hotelleissa. Tai jos jotain tiettyä haluaisin shoppailla, kyselen shoppailukokemuksia. Matkaoppaat, netissä ja kirjat, eivät välttämättä näin asiaa tarkenna.
Täällä en ole näistä keskustellut, toisella foorumilla kyllä. Sovitaan sitten jatkossakin näin, etten tule tänne sinulle harmia aiheuttamaan kysymyksilläsi.