Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi matkailuvinkkejä pyytävät eivät usko

Vierailija
21.02.2013 |

että jos menee ekaa kertaa johonkin kohteeseen, niin aiheesta löytyvät nettikeskustelut ja matkaoppaat ovat sellaisia, joista löytyy ekakertalaiselle ne tarvittavat vinkit. Esim. itse olen käynyt Berliinissä muutaman kerran. Minusta siellä kannattaa katsoa juuri perusnähtävyydet ja juuri ne perusnähtävyydet ja -kohteet ovat niitä näkemisen arvoisia. Hintatasosta ja käytännöllisistä asioista on avattu tsiljoona keskustelua. Miksi av-mammat aina avaavat näitä keskusteluja lisää?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aina jaksan toivoa, että tulisi joku uusi juttu, jota kukaan muu ei ole vielä keksinyt. Kuin se keskustelua lukeava av-mamma. Ja siitä saisin vinkin, jota ei muualta löydy.

Vierailija
2/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän maailmaan aloituksia mahdu. Miksi se jotakuta niin ahdistaa? Toiset raivoaa jos joku nostaa vanhan ketjun ja toiset mussuttaa kun tehdään uusia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:10"]

Minä aina jaksan toivoa, että tulisi joku uusi juttu, jota kukaan muu ei ole vielä keksinyt. Kuin se keskustelua lukeava av-mamma. Ja siitä saisin vinkin, jota ei muualta löydy.

[/quote]

Miksi uskot, että ne vanhat jutut eivät ole näkemisen arvoisia?

Minusta on moukkamaista väheksyä tunnettuja nähtävyyksiä. Ihan niin kuin jos sinut neuvotaan Pariisissa jonnekin syrjäiseen ihanaan pikku kahvilaan niin sekö kattaa Louvressa käynnin? Vai käytkö matkoilla vain kehuaksesi muille, että olet ollut jossain, missä muut eivät ole olleet?

ap

Vierailija
4/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä niitä väheksy. Mutta jos niissä käynnin lisäksi löydän jotain pientä mukavaa, niin mitä moukkamaista siinä on? en ymmärrä kantaasi. Mutta mitäpä siitä.

Vierailija
5/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:18"]

En minä niitä väheksy. Mutta jos niissä käynnin lisäksi löydän jotain pientä mukavaa, niin mitä moukkamaista siinä on? en ymmärrä kantaasi. Mutta mitäpä siitä.

[/quote]

No en mäkään ymmärrä sitä, miksi monista kohteista olisi jotain salattua tietoa siitä, missä kannattaa käydä. Kun olen ekaa kertaa itse käynyt jossain matkakohteessa, ei ole todellakaan edes paljon mahtunut ohjelmaan. Senkin vuoksi ihmettelen, miksi jotkut haluavat mahdollisimman paljon vinkkejä. Toisekseen netissä se vinkinantaja voi olla joku Pirjo Pihtiputaalta, jolla on aivan erilaiset mieltymykset kuin minulla, sen vuoksi nettivinkit voivat olla perustelematonta sälää.

ap

Vierailija
6/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksinomaan sinun mielipiteesi ap, eikä perustu mihinkään faktaan. Itse nimenomaan välttelen "perusnähtävyyksiä" matkoilla.

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:08"]

Minusta siellä kannattaa katsoa juuri perusnähtävyydet ja juuri ne perusnähtävyydet ja -kohteet ovat niitä näkemisen arvoisia.

[/quote]

Vierailija
7/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kumpi sua nyt varsinaisesti hiertää, se että tehdään aloituksia aiheesta josta on jo olemassa aloituksia vai se, että ollaan kiinnostuneita ei niin tyypillisistä nähtävyyksistä? Ja miksi se jo nettipalstalta löytyvä ehdotus olisi jotenkin parempi kuin se, jonka voit saada itse kysymällä?

Vierailija
8/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:29"]

Siis kumpi sua nyt varsinaisesti hiertää, se että tehdään aloituksia aiheesta josta on jo olemassa aloituksia vai se, että ollaan kiinnostuneita ei niin tyypillisistä nähtävyyksistä? Ja miksi se jo nettipalstalta löytyvä ehdotus olisi jotenkin parempi kuin se, jonka voit saada itse kysymällä?

[/quote]

Siis useinhan nämä vinkkien kyselijät eivät kerro, mistä ovat kiinnostuneita vaan muotoilevat asian näin: "olen menossa ekaa kertaa kohteeseen XX. Mitä siellä kannattaisi tehdä, minne mennä?"

Jos joku kysyy jotain omaan kiinnostuksenkohteeseensa liittyvää, niin sellaiseen jaksan minäkin vastata. Mutta: "Olen menossa Berliiniin, missä on parhaat shoppailupaikat?" *haukotus*

No ja miksi matkaoppaassa lukeva kohde tai moneen kertaan mainittu kohde olisi varteenotettava käyntipaikka? No varmasti noihin suosittuihin kohteisiin menee ihmiset, koska näin on heidät neuvottu. Monet kohteet, kuten jo sanoin, ovat silti, tuosta suosituimmuudestakin huolimatta, huikeita ja näkemisen arvoisia. Itselleni tulee myös mieleen, että on moni av-mamma nukkunut historian tunneilla, jos ei pidä mitään historiallista kohdetta näkemisen arvoisena. Tämä on toki arvostuskysymys eikä voi kauhalla tarjota jos on lusikalla annettu.

ap

Vierailija
9/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:29"]

Tämä on yksinomaan sinun mielipiteesi ap, eikä perustu mihinkään faktaan. Itse nimenomaan välttelen "perusnähtävyyksiä" matkoilla.

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:08"]

Minusta siellä kannattaa katsoa juuri perusnähtävyydet ja juuri ne perusnähtävyydet ja -kohteet ovat niitä näkemisen arvoisia.

[/quote]

[/quote]

En tietääkseni ole väittänytkään sen olevan muuta kuin mielipiteeni.

ap

Vierailija
10/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä miten tämä asia sua voi noin paljon riepoa.

Ihan niin kuin keskustelupalstoilla ei saisi keskustella. Mistä täällä saa sun mielestä puhua, jos matkavinkkien kysyminen on väärin?

Vierailija
11/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että ap. on saanut kauhalla historian tunnilla;)

Vierailija
12/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin tajuan, mitä ap ajaa takaa. Ihan käsittämättömän paljon on ympäri nettiä näitä aloituksia, että "Mennään Pariisiin. Mitä siellä kannattaa tehdä?". Ja usein vielä ilman sen kummempia taustoituksia mielenkiinnonkohteista tai vaikka matkustajien iästä. Olisiko tällaisten tyyppien syytä kuitenkin turvautua pakettilomiin ja niiden valmiisiin retkiin? Tai edes lainata kirjastosta yksi perusmatkaopas? Tai edes googlata kerran?

Vierailija
13/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavia aloituksia on ihan kaikista aiheista. Mä en jaksa ihmisiä, jotka tulee ekana rääkymään että googlaa, mitä täältä kyselet. Pakko kun ei ole vastata tai avata koko viestiä jos niin paljon nyppii.

Vierailija
14/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos menee vaikkapa Pariisiin viikonloppulomalle, on vaikeaa päättää, mitkä niistä monesta must see- kohteista olisivat niitä, joita juuri itse haluaisi nähdä. Matkaoppaiden tekstit ovat usein valitettavan suppeita ja "kliinisiä", kyllä ihan tavallisten tallaajien mielipiteet ovat huomattavasti kiinnostavampaa luettavaa. Mielipiteet kun eroavat melko suurestikin esim. siitä, mitkä ovat Pariisissa kaikkein hienoimpia nähtävyyksiä (ne voivat olla myös jotain tunnetumpien ulkopuolelta).

Vierailija
15/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:47"]

Ihmeellistä miten tämä asia sua voi noin paljon riepoa.

Ihan niin kuin keskustelupalstoilla ei saisi keskustella. Mistä täällä saa sun mielestä puhua, jos matkavinkkien kysyminen on väärin?

[/quote]

Halusin kysyä, millainen ihminen ei googlaa jotain matkakohdetta vaan kysyy perusmatkakohteestakin vinkkejä av:lta. Mutta ilmeisesti kyseessä ovat samat ihmiset, jotka eivät muutenkaan osaa googlata ja kyselevät täällä av:lla sellaisia kysymyksiä kuin kuinka moneen asti Sale on auki tai kuinka pääsee Helsingin rautatieasemalta Leppävaaraan.

Itse siis en löydä mitään keskustelemista jos puheenaihe on "mitä voin tehdä Lontoossa kun en ole koskaan siellä käynyt, tykkään shoppailusta". Koska tämä on keskustelupalsta, voin kertoa oman tuntemukseni aiheesta ja kysyä samalla mitä he***iä nämä kyselijät pohtivat.:D

13 ainakin tajusi pointin.:)

ap 

Vierailija
16/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nyt tajusin. Sama kuin nämä, jotka kysyvät että "mitä laitan päälle baariin?" mutta eivät kerro mitään itsestään tai minkätyyliseen paikkaan ovat menossa.

Vierailija
17/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivätkö arvon edelläkävijät ymmärrä, että se on vain naisen tapa kirjoittaa rivien väliin " Me mennään matkalle". Kun kerran olette kauhalla saaneet, niin kai nyt tuon verran ymmärrätte.

Ei niitä oikeasti mikään kohde kiinnosta.

Vierailija
18/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei googlaaminen ja matkaoppaiden ym. lukeminen mitenkään poissulje sitä, että on mielenkiintoista kuulla toisten kokemuksia ja esim. kiinnostuksenkohteiden mukaan personoituja vinkkejä tietystä matkakohteesta. Itse olen saanut hyviä vinkkejä matkoillemme nettikeskusteluista ja yhtä lailla myös ystäviltä ja tuttavilta, jotka ovat ko. paikoissa käyneet.

Vierailija
19/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki muut tajusivat että sä, AP, olet outo :D

Vierailija
20/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:54"]

Toisaalta jos menee vaikkapa Pariisiin viikonloppulomalle, on vaikeaa päättää, mitkä niistä monesta must see- kohteista olisivat niitä, joita juuri itse haluaisi nähdä. Matkaoppaiden tekstit ovat usein valitettavan suppeita ja "kliinisiä", kyllä ihan tavallisten tallaajien mielipiteet ovat huomattavasti kiinnostavampaa luettavaa. Mielipiteet kun eroavat melko suurestikin esim. siitä, mitkä ovat Pariisissa kaikkein hienoimpia nähtävyyksiä (ne voivat olla myös jotain tunnetumpien ulkopuolelta).

[/quote]

Mondon matkaoppaat ovat ainakin vähän persoonallisempia. Kävin itse matkamessuilla kuuntelemassa ihmisiä, jotka noita oppaita ovat kirjoittaneet ja oli kiva nähdä ihminen oppaan takana. Ei minusta siis matkaoppaan kirjoittajan suositus ole sen kummempi kuin jonkun nettikirjoittajan suositus, yhtä lailla noiden matkaoppaiden kirjoittajat ovat itse käyneet vaikkapa niissä ihanissa ravintoloissa, joista kirjoittavat.

Kuitenkin matkailuteollisuus panostaa siihen, että matkailijoille esitellään kiinnostavia ja hienoja kohteita, en ymmärrä tuota ajatusta, että hienoimmat kohteet olisivat ei-matkaopaskohteita. Jos joku voi antaa esimerkin niin kuulisin mielelläni.

Tottakai on niitä kohteita, joihin ei tajua välttämättä mennä ensimmäisenä, mutta nämä olen myös itse löytänyt noista asiallisista lähteistä, ei ole ollut salatietoa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän